WHICH PRODUCE IS OBLIGATED IN PEAH? (Yerushalmi Peah Halachah 4 Daf 7b)
[דף ז עמוד ב] משנה כלל אמרו בפיאה כל שהוא אוכל ונשמר וגידוליו מן הארץ ולקיטתו כאחת ומכנסו לקיום חייב בפיאה והתבואה והקטניות בכלל הזה
(Mishnah): A general rule was said about Peah - whatever is used for food, guarded (not ownerless), grows from the ground (not toadstools and mushrooms), is harvested together (unlike, for example, figs, that are picked one by one) and is stored away (this includes grains and pulses) is obligated in Peah.
ובאילן האוג והחרובים האגוזים והשקדים והגפנים והרימונים הזיתים והתמרים חייבין בפיאה:
The sumac (a type of cashew tree with red fruit), the carob, the walnut, the almond, the vine, the pomegranate, the olive and the date trees are obligated in Peah.
גמרא ובקוצרכם אין לי אלא קוצר תולש מנין ת''ל לקצור [דף יב עמוד ב (עוז והדר)] עוקר מנין ת''ל קצירך אין לי אלא תבואה קטניות מנין ת''ל בארצכם אילנות מנין ת''ל שדך
The pasuk states (Vayikra 19:9), "When you reap''; how do we know that Peah also applies to foods that are picked? The pasuk says, "to reap'' - the extra word teaches even picking. How do we know it applies to uprooting? The pasuk says "your harvest''. This only teaches grains, but what about pulses? The pasuk says, "in your land''. How do we know it applies to trees? The pasuk says, "your field''.
תני זורעין זרעי' וזרעי אילן כאחד והזורע (מן)[עם] החרצנים לוקה ארבעים
Baraisa: One may plant grain seeds, pulse seeds and fruit seeds together (and there is no prohibition of Kilayim - mixed planting). If one plants grape seeds with grain seeds, he incurs the punishment of 40 lashes.
אמר ר''ז כתיב לא תזרע כרמך כלאים עיקר כרמך לא תזרע כלאים
(R. Zeira): The pasuk states (Devarim 22:9), "Do not plant in your vineyard (together with) a mixture of seeds''. Not only may one not plant other seeds next to a pre-existing vineyard, but one also may not plant a vineyard with other seeds at the same time.
אמר ר' יודן קפודקיא בעא קומי ר' יוסי תמן אמרין זרעי אילן קרוין זרעים וכא את אמר זרעי אילן אינן קרוין זרעים
Question (R. Yudan of Kapudkiya to R. Yosi): In Bavel they said that fruit seeds are called seeds; but here you said that they are not called seeds...?
אמר לי' תמן מיעוט הכתוב שאין דרך בני אדם להיות קורין אותם זרעים [דף ח עמוד א] ברם הכא ריבה הכתוב על כל זרע זרוע אשר יזרע
Answer (R. Yosi): There, the Torah excluded them as people do not refer to them as seeds; but here the Torah included it using the phrase (Vayikra 11:37), "...upon any edible seed that has been planted''.