TOSFOS DH ha'Shefud veha'Askalah Mag'ilan b'Chamin
תוספות ד"ה השפוד והאסכלא מגעילן בחמין
(SUMMARY: Tosfos defends this text.)
אית דלא גרסי בחמין משום דבעי רבה למימר בסוף ע''ז (דף עו.) מאי הגעלה דקתני מריקה ושטיפה א''ל אביי מי דמי מריקה ושטיפה בצונן הגעלה בחמין
Opinion #1: Some do not have the text "in hot water", because Rabah wanted to say in Avodah Zarah (76a) "what is Hag'alah that was taught? It is Merikah u'Shtifah." Abaye said "these are different. Merikah u'Shtifah is in cold water, and Hag'alah is in hot water";
ואי גרסינן במשנה גופה בחמין היכי טעי רבה
If the text in the Mishnah itself says [that Hag'alah is] in hot water, how could Rabah err [to say that it is Merikah u'Shtifah]?!
ונראה דשפיר גרסינן ליה וקסבר רבה מריקה בחמין
Rebuttal (and Opinion #2): The text properly says so. Rabah holds that Merikah is in hot water.
והא דנקט רבה שטיפה
Implied question: [If so,] why did Rabah mention Shtifah? (It is in cold water, so it is not Hag'alah!)
אגב מריקה נקט ושטיפה לאו דוקא והכי קאמר מאי הגעלה בחמין דקאמר היינו מריקה דאיירי בה לעיל דאיכא למ''ד בגמ' דמריקה בחמין
Answer: He mentioned Shtifah Agav (along with) Merikah. It is not precise. He means as follows. What is Hag'alah in hot water that was taught? It is Merikah that was mentioned above, for there is an opinion that Merikah is in hot water.
TOSFOS DH u'Fanisa ba'Boker
תוספות ד"ה ופנית בבקר
(SUMMARY: Tosfos discusses whether he must stay in Yerushalayim until Pesach ends.)
פי' בקונטרס על כרחין בקר של חול קאמר וקרי ליה בקר ראשון
Explanation #1 (Rashi): You are forced to say that this means [that he may leave Yerushalayim on a] weekday morning. He calls this the first morning.
וקשה דלמא בי''ט וכגון שאהלו בתוך התחום
Question: Perhaps it refers to Yom Tov, e.g. his tent is within the Techum!
ואפי' תימא לומר דבעי ראיית פנים ביום ראשון שמביא קרבנו
Implied suggestion: [It cannot mean Yom Tov, for] he must fulfill Re'iyas Panim (appearing in the Azarah) on the first day [Yom Tov], that he brings his Korban!
מ''מ י''ל למחרתו שהוא חה''מ כל ז' מנא ליה
Rejection: In any case, [we should say that he may leave] the next day, which is Chol ha'Mo'ed. What is his source [for Linah, i.e. to lodge in Yerushalayim] all seven days?
ונראה לפרש דמשמע ליה כולהו בקר אחד משום דכולהו ז' תשלומין דראשון דחגיגה יש לה תשלומים כל ז'
Explanation #2: It connotes to him that all of them are one morning, since all seven days are Tashlumin (compensation) for the first. There is Tashlumin for Chagigah all seven days.
ומכאן קשה ללשון אחר שפירש בקונטרס בפסחים בפרק מי שהיה טמא (דף צה:) גבי פסח ראשון טעון לינה פסח שני אין טעון לינה דראשון טעון יום אחד והכא מוכח דבעי לינה ז'
Question #1: This is difficult for the other version that Rashi brought in Pesachim (95b) regarding "Pesach Rishon requires Linah, and Pesach Sheni does not require Linah", that Pesach Rishon requires one day of Linah. Here it is proven that it requires seven days of Linah!
וכן בסוכה בפרק לולב וערבה (דף מז.) דקתני כשם ששבעת ימי החג טעונין קרבן שיר וברכה ולינה כך שמיני טעון קרבן שיר וברכה ולינה
Question #2: Similarly in Sukah (47a), it taught that just like the seven days of Sukos require Korban, Shir, Brachah and Linah, also Shemini [Atzeres] requires Korban, Shir, Brachah and Linah;
מאי] צ"ל ברכה - צאן קדשים[ לאו זמן לא ברכת המזון ותפלה ה''נ מסתברא דאי ס''ד זמן זמן כל ז' מי איכא
Citation (47a): Doesn't Brachah refer to she'Hecheyanu? No, it is [mentioning the Chag] in Birkas ha'Mazon and Tefilah. Presumably, this is correct, for if it were she'Hecheyanu, do we find she'Hecheyanu all seven days?!
משמע דקרבן ולינה ניחא ליה דהוה כל ז'
Inference: [The Gemara] was pleased to say that Korban and Linah apply all seven days! (We have no source to distinguish Pesach from Sukos regarding Linah.)
ושמא י''ל דה''ה דהוה מצי למיפרך מלינה וליטעמיך
Answer (to Question #2): Perhaps we could say that he could have asked from Linah "also for you, this is difficult";
ולשינויא דהתם אתי הכל שפיר דמשני דזמן כל ז' משכחת לה אי לא בריך ביומא קמא בריך באידך יומי
According to the answer there, all is fine. It answers that we find she'Hecheyanu all seven days - if he did not bless on the first day, he blesses [at his first opportunity] on one of the other days.
וכן נמי מצי למימר מלינה דעולת ראייה יש לה תשלומין כל ז' ויום הבאת קרבנו טעון לינה ולא יותר
We can say similarly about Linah. Olas Re'iyah has Tashlumin all seven days, and the day of bringing his Korban requires Linah [that night], and no more.
(הג''ה) והך דשמעתין נמי מעיקרא ס''ד דהוי כל ז' מטעמא דפרישית אבל לא קאי הכי
Comment - Answer (to Question #1): Also in our Sugya, initially it thought that [Linah] is all seven days, from the reason I explained, but it does not conclude like this.
ובספרי מוכח דלא הוי אלא יום אחד דקתני אין לי אלא אלו מנין לרבות המנחות והעופות כו' ת''ל ופנית בבקר כל פינות שאתה פונה לא יהו אלא כאלו
Support: The Sifri proves that it is only one day, since it taught "I know only these. What is the source to include Menachos and birds...? It says u'Fanisa va'Boker - whenever you leave is only like these";
Note: Since we include Korbanos other than Zevachim, it seems that "only these" refers to all Zevachim. The Parshah discusses Pesach. Above, it said "Tzon u'Vakar", an allusion to Chagigah of the 14th (a Shelamim). The very verse "u'Fanisa" begins "u'Vishalta", but all the Meforshim explain that this refers to roasting, i.e. Pesach.
משמע דלא הויא לינה אלא יום אחד דומיא דשלמים של כל השנה
Inference: Linah is only one day, similar to Shelamim of the entire year.
וקשיא לי אי לינה ברגל אינו רק יום א' אמאי פסח שני אין טעון לינה מי גרע ממביא עוף או מנחה בחול דטעון לינה יום אחד
Question: If Linah during the festival is only one day, why doesn't [one who offers] Pesach Sheni need Linah? Is he less [obligated] than one who brings a bird or Minchah on a weekday, which requires Linah of one day?! (Tzon Kodoshim - this is not difficult for Rashi on Chumash, who says that Linah of Pesach is two days.)
אבל אי רגל טעון לינה ז' אתי שפיר דקמ''ל דפסח שני אין טעון לינה רק יום אחד. ברוך
However, if the festival obligates Linah for seven days, this is fine. The Chidush is that Pesach Sheni requires Linah of only one day.
TOSFOS DH Mamtin Lahem Kol Zman Achilah v'Hadar Avid Merikah u'Shtifah
תוספות ד"ה ממתין להם כל זמן אכילה והדר עביד מריקה ושטיפה
(SUMMARY: Tosfos concludes that Merikah u'Shtifah is after it becomes Nosar.)
אין לפרש דמריקה ושטיפה קודם שיעשה נותר כדי שלא יבואו קדשים לבית הפסול
Implied suggestion: He does Merikah u'Shtifah before it becomes Nosar, lest Kodshim become Pasul.
דהא משמע הכא דלאחר זמן אכילה עביד מריקה ושטיפה
Rejection: It connotes here that after the time for eating he does Merikah u'Shtifah.
ומיהו יש ספרים דגרסי ממתין להו עד זמן אכילה
Defense: However, there are Seforim in which the text says "he waits until the time to eat."
ועוד יש קצת לדקדק מדקאמר לעיל לרבי טרפון כל יום ויום נעשה גיעול לחבירו
Support (for rejection): We can infer somewhat from what R. Tarfon said above "each day is Hag'alah for the previous day";
ואם קודם שעשה נותר עביד מריקה ושטיפה ה''נ ליעביד דכי בשיל ביה שלמים אתמול כשבא היום והוזקק למריקה ושטיפה אי בשיל ביה שלמים דהאידנא קודם מריקה ושטיפה ליתסרו
If he does Merikah u'Shtifah before it becomes Nosar, also here he should do (before cooking today's Korban in it)! When he cooked Shelamim yesterday, and today comes, and he needs to do Merikah u'Shtifah, if he cooks Shelamim today before Merikah u'Shtifah, it should be forbidden!
אלא ודאי לא חייב הכתוב עד אחד שנעשה נותר:
Conclusion: Rather, surely, the Torah obligates only after it became Nosar.
97b----------------------------------------97b
TOSFOS DH Neisi Aseh v'Lidchi Lo Sa'aseh
תוספות ד"ה ניתי עשה ולידחי את לא תעשה
(SUMMARY: Tosfos clarifies and justifies the question.)
לאו אתאכל כחמור שבה פריך שתיאכל בלילה ולמחר כשלמים דהאידנא
Implied suggestion: This challenges "it is eaten like the more stringent one [in the mixture. Rather,"] he should eat it also tonight and tomorrow, like today's Shelamim!
דה''ל נותר ואין עשה דוחה את ל''ת שיש בו כרת (יבמות ח.)
Rejection: It is Nosar [due to yesterday's Shelamim], and an Aseh is not Docheh a Lo Sa'aseh with Kares (Yevamos 8a)!
אלא אאם פסולה היא תיפסל קאי דניתי עשה דאכילת קדשים ולידחי לאו דכל שבקדשים פסול בא הכתוב ליתן ל''ת על אכילתו
Explanation #1: Rather, he challenges "if it is Pasul, [what absorbed from it] becomes Pasul." The Aseh to eat Kodshim should override the Lav that every Pasul Kodshim, the Torah gave a Lav against eating it.
[דקאי] (אי) נמי אשאר פסולין דליכא כרת כגון דנשחטה בלילה ולן דמה וחוץ למקומו (וחוץ לזמנו)
This Lav applies also to other Pesulim without Kares, e.g. it was slaughtered at night, the blood was Lan, and [Avodah was done with intent] Chutz li'Mkomo.
וא''ת ומאי קושיא דלמא גזירת הכתוב הוא דאמר קרא יקדש להיות כמוה
Question: What was difficult? Perhaps it is a Gezeiras ha'Kasuv, that the Torah said that it should become Kodesh like it! (Just like the Pasul may not be eaten, also what absorbed from it!)
ויש לומר דקרא איכא לאוקומי בכשרה שתיאכל כחומר שבה עד הלילה
Answer #1: We could establish the verse to discuss a Kosher [Korban, to teach that what absorbed from it] is eaten like the stringency of what is in it, until night (and not establish it for a Gezeiras ha'Kasuv unlike the Klal that Aseh Docheh Lo Sa'aseh).
ומיהו קשה דכי הוי לילה ניתי עשה ונדחה
Question: When it is night, the Aseh should come and [the Lav to eat Nosar] should be overridden! (Normally, an Aseh is not Docheh a Lav with Kares. Kares for Nosar of Shelamim is only when it is time to burn it, i.e. the next morning (Tzon Kodoshim).)
ונראה דקרא איכא לאוקומי בבישול קדשים וחולין כי מתני'
Answer #2: We can establish the verse to discuss cooking Kodshim with Chulin, like our Mishnah.
ועוד [צ"ל נ"ל דהכי פריך - צאן קדשים] דאם איתא דהכא לא דחי מאי חזית דילפת מכלאים בציצית דעשה דוחה את לא תעשה אדרבה נילף מהכא דלא דחי
Explanation #2: It asks as follows. If it is true that here it is not Docheh, why do you learn from Kil'ayim and Tzitzis [to the entire Torah] that Aseh Docheh Lo Sa'aseh? Just the contrary, we should learn from here that it is not Docheh!
TOSFOS DH v'Echad Etzem she'Ein Bo Mo'ach v'Amai Neisi Aseh v'Chulei
תוספות ד"ה ואחד עצם שאין בו מוח ואמאי ניתי עשה כו'
(SUMMARY: Tosfos resolves this Havah Amina with the Gemara in Pesachim.)
[צ"ל תימה - צאן קדשים] בסוף כיצד צולין (פסחים פה.) דריש מדכתיב ועצם לא ישברו בו בפסח שני שאין ת''ל שהרי כבר נאמר ככל חוקת הפסח יעשו אותו
Question: In Pesachim (85a, the Gemara) expounds from "v'Etzem Lo Yishberu Vo" regarding Pesach Sheni. Why do we need this? It already says "k'Chol Chukas ha'Pesach Ya'aasu Oso"!
[צ"ל משמע - צאן קדשים] אבל אי לאו קרא דפסח שני ה''א ואכלו את הבשר בלילה הזה בבשר שבתוך העצם
Inference: If not for the verse of Pesach Sheni, one might have thought that "v'Achlu Es ha'Basar ba'Laylah ha'Zeh" refers [even] to marrow inside a bone;
ומה אני מקיים ועצם לא תשברו בו בעצם שאין בו מוח אבל עצם שיש בו מוח שובר ואוכל דיבא עשה וידחה לא תעשה
How would we fulfill "v'Etzem Lo Yishberu Vo"? This refers to a bone without marrow, but a bone with marrow, he breaks it and eats it, for the Aseh is Docheh the Lo Sa'aseh.
והא דפריך הכא ואמאי ניתי עשה כו'
Implied question: Why does it ask here that the Aseh should [be Docheh the Lav? The verse of Pesach teaches that it is not!]
הכי פריך כלומר מהכא נגמר דאין עשה דוחה לא תעשה בעלמא כי הכא אלא ודאי במקדש שאני
Answer: It asks as follows. I.e. we should learn from here that in general, an Aseh is not Docheh a Lo Sa'aseh, just like here! Rather, surely [you must say that] in the Mikdash is different.
[צ"ל לפ"ז ועצם לא ישברו בו בפסח שני למה לי - צאן קדשים]
Summation of question: According to this, why do we need "v'Etzem Lo Yishberu Vo" regarding Pesach Sheni? (We never say Aseh Docheh Lo Sa'aseh in the Mikdash!)
ונ''ל דהכי פריך ניתי עשה כו' כמו בחולין ונוקי קרא דיקדש אם כשרה תיאכל כחומר שבה דשייך בה כרת אם היא נותר
Answer: It asks as follows. The Aseh should [be Docheh a Lav in the Mikdash] just like for Chulin, and we should establish the verse "Yikdash" that if [what was absorbed] is Kosher, it is eaten like the stringency in it. Kares applies if it is Nosar;
וקמ''ל דהיתר מצטרף לאיסור כדאיתא פרק אלו עוברין (שם מה.) ובפרק ג' מינין (נזיר לז:)
The Chidush is that Heter joins with Isur, like it says in Pesachim (45a) and in Nazir (37b);
ולא נוקים קרא לאם פסולה תיפסל דליכא אלא לאו
We should not establish the verse to teach that if [what was absorbed] is Pasul, [what absorbed it] becomes Pasul, for there is only a Lav (so the Aseh overrides it);
ומשני גלי קרא גבי קדשים בעצם שיש בו מוח דלא דחי ולכך נילף קדשים מקדשים ולא נילף קדשים מחולין ברו''ך
[The Gemara] answers that the Torah revealed regarding Kodshim about a bone with marrow that [an Aseh] is not Docheh. Therefore, we learn Kodshim from Kodshim, and we do not learn Kodshim from Chulin. This is from R. Baruch.
וא''ת שאני הכא משום דאפשר לקיים שניהם דמנח גומרתא עילוייה ושקיל ליה מוח
Question: Here is different, for it is possible to fulfill both of them! He puts a coal on [the bone with marrow, to burn a hole] and removes the marrow!
וי''ל דרבא הכא לטעמיה דמפרש בסוף כיצד צולין (פסחים פד:) גבי אין נימנין על מוח שבקולית דלא אפשר בגומרתא משום פסידא דקדשים
Answer: Rava teaches here like he taught elsewhere. He explained in Pesachim (84b) regarding "one may not be counted [on Korban Pesach based on acquiring rights to eat] marrow in a bone" that it is impossible [to eat it] via a coal due to ruining Kodshim (one cannot be exact to burn only through the bone, up to the marrow, without burning any marrow).
א''כ לא מקיים עשה דואכלו את הבשר בלילה הזה דא''א שלא ישרוף הגומרתא מעט מן המוח שבפנים
If so, he cannot fulfill the Aseh "v'Achlu Es ha'Basar ba'Laylah ha'Zeh", for it is impossible that the coal will burn [totally through the bone, up to the marrow] without burning a little marrow inside.
ואפי' אביי שמפרש התם משום פקע לאו משום דס''ל דגומרתא אפשר בלא שריפת מוח אלא קסבר דמשום הפסד קדשים מועט כזה לא חיישינן
And even according to Abaye, who explains there [that we decree not to use a coal] due to [concern lest the bone] break, this is not because he holds that it is possible through a coal without burning marrow. Rather, he holds that we are not concerned for ruining such a small amount of Kodshim. (I.e. do not say that Rava is merely concerned lest he burn. Even Abaye holds that he Vadai burns. Therefore, it is not considered possible to fulfill both.)
(מיהא) (צ"ל מיהו - שיטה מקובצת) אכתי קשה היכי (אתי) (צ"ל ס"ד דאתי - צאן קדשים) האי עשה ודחי לא תעשה הא בעידנא דמתעקר לאו דשבירת עצם לא מיקיים עשה דאכילה
Question: Still, it is difficult - how was there a Havah Amina that the Aseh overrides the Lav? At the time that the Lav is uprooted, he does not fulfill the Aseh of eating!
TOSFOS DH v'Hasam Olah Hu k'Dichsiv v'Ya'alehu l'Olah Tachas Beno
תוספות ד"ה והתם עולה הוא כדכתיב ויעלהו לעולה תחת בנו
(SUMMARY: Tosfos explains why we are able to learn from here also about Chulin.)
תימה דהאי קרא דרשי' ליה לענין חולין בפ''ק דחולין (דף טז.) דאמרינן מנין לשחיטה שהיא בתלוש שנאמר ויקח את המאכלת
Question: We expound this verse regarding Chulin, in Chulin (16a)! We say "what is the source for Shechitah, that it is through something detached? It says "va'Yikach Es ha'Ma'acheles."
ואומר ר''ת דגמרי' נמי חולין מדכתיב לשחוט את בנו ולא כתיב לשחוט את העולה
Answer (R. Tam): We learn also Chulin because it is written "Lishchot Es Beno", and it is not written Lishchot Es ha'Olah;
אבל כלי לא שייך למילף בחולין אלא בקדשים כשאר עבודות דבעו כלי שרת
However, we cannot learn a Kli for Chulin, only for Kodshim, like other Avodos that require a Kli Shares;
ומדכתיב ויקח דמשמע דבר תלוש ולא כתיב סכין דרשינן תלוש בחולין
And since it is written "va'Yikach", which connotes something detached, and it did not write "knife", we expound something detached for Chulin;
וכלי בקדשים מדהזכיר מאכלת דהוה מצי למכתב ויקח המחתך
We expound a Kli for Kodshim, since it mentioned Ma'acheles. It could have written va'Yikach Es ha'Mechatech (something that cuts).
ואע''ג דהתם בחולין (ג''ז שם) דחי רבי חייא זריזותיה דאברהם קמ''ל
Implied question: There in Chulin, R. Chiya rejected [learning something detached for Chulin]. The verse teaches the zealousness of Avraham (he brought a knife, lest he not find anything sharp for Shechitah. For the same reason, we cannot learn a Kli for Kodshim!)
הכא לא שייך לדחויי הכי דלענין מה שהביא דבר תלוש ולא סמך על מה שימצא צור וקנה מחובר שייך למימר דכתב קרא לאשמועינן זריזותיה
Answer: Here we cannot reject like this, for this that he brought something detached, and did not rely on finding a [sharp] attached rock or reed, we can say that the verse teaches his zealousness;
אבל לענין מאכלת שהזכיר למה לי למכתב אי לאו לאשמועינן דעולה טעונה כלי
However, this that it mentioned a knife [as opposed to ha'Mechatech], why was it written, if not to teach that Olah requires a Kli?!
TOSFOS DH Mah Minchah Einah Ne'echeles Ela l'Zichrei Kehunah
תוספות ד"ה מה מנחה אינה נאכלת אלא לזכרי כהונה
(SUMMARY: Tosfos explains why we learn from Minchah, and not from Chatas and Asham.)
ופריך בחטאת ואשם נמי כתיב כל זכר אלא לשלמי ציבור
Explanation: [The Gemara] asks that also Chatas and Asham, it is written "Kol Zachar"! Rather, it teaches about Shalmei Tzibur.
פירש בקונטרס הא דלא ילפינן זכרי כהונה מחטאת ואשם כדילפינן ממנחה משום דכתיב בתרוייהו גבי אכילת זכרים הוא קדש קדשים הוא דמשמע מיעוט הוא ולא אחר
Explanation #1 (Rashi): We do not learn male Kohanim from Chatas and Asham, like we learn from Minchah, because in both of them, it is written regarding males eating "Hu" - "Kodesh Kodoshim Hu", which connotes an exclusion - it, and not another.
וקשה דבפרק איזהו מקומן (לעיל דף נה.) איכא תנא דיליף מהיקישא דחטאת מקרא דכתיב ועשיתם שעיר עזים [אחד] לחטאת ושני כבשים בני שנה לזבח שלמים מה חטאת לזכרי כהונה אף שלמי ציבור לזכרי כהונה
Question: Above (55a), there is a Tana who learns from the Hekesh of Chatas from the verse "v'Asisem Se'ir Izim Echad l'Chatas u'Shnei Kevasim Bnei Shanah l'Zevach Shelamim" - just like male Kohanim eat Chatas, male Kohanim eat Shalmei Tzibur!
(הא לא קשיא מידי דההיא היקישא לא איצטריך למילתא אחריתי ועוד נראה לפרש דהיינו טעמא הכא דהיקישא דחטאת ואשם איכא לאוקומי) (צ"ל ונ"ל לפרש דהא לא קשיא מידי דהיינו טעמא הכא דלא ילפינן מהיקישא דחטאת ואשם דאיכא לאוקומי - צאן קדשים) למילתא אחריתי כדמפרש הכא
Explanation #2: This is not difficult at all. The reason why we do not learn from the Hekesh to Chatas and Asham is because we can establish it for something else, like it explains here;
לא מוקמינן לה לאכילת זכרים (דכיון) (צ"ל כיון - שיטה מקובצת) דאינו שוה בכל הנהו דכתיבי בקרא
Therefore we do not establish it to teach about males eating, since it is not the same for all these written in the verse (e.g. Shelamim);
אבל (מנחה) (צ"ל היקישא דמנחה - צאן קדשים) על כרחין להכי אתיא דלא משכחת למלתא אחריתי
However, the Hekesh of Minchah, you are forced to say that it comes for this, for we do not find another matter [to learn from it].
TOSFOS DH Af Kol Ein Ne'echalin Ela l'Zichrei Kehunah
תוספות ד"ה אף (שלמי ציבור) (צ"ל כל - שיטה מקובצת) אין נאכלין אלא לזכרי כהונה
(SUMMARY: Tosfos concludes that the verse discusses also Kodshim Kalim.)
ושלמים דהאי קרא בכבשי עצרת קאי דקדש קדשים נינהו כל הכתובין במקרא זה [צ"ל כך פירש בקונטרס - שיטה מקובצת]
Explanation #1 (Rashi): This verse refers to Kivsei Atzeres, which are Kodesh Kodoshim, for everything in this verse is Kodshei Kodoshim.
ונראה דעל כרחין איירי נמי בשלמי נדבה דהא בפ''ק (לעיל דף ה:) נפקא לן מהאי קרא שלא לשמו
Objection #1 (and Explanation #2): You are forced to say that it refers also to Shalmei Nedavah, for above (5b) we learn Lo Lishmah from this verse.
ועוד בכולהו קרבנות דטעונין כלי מהכא נפקא לן
Objection #2: We learn from this verse that all Korbanos require a Kli!
TOSFOS DH b'Kodesh ha'Kodoshim Tochlenu... Limed Al Zivchei Shalmei Tzibur v'Chulei
תוספות ד"ה בקדש הקדשים תאכלנו... לימד על זבחי שלמי ציבור כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses how we know that it discusses Zivchei Shalmei Tzibur.)
האי קרא בפרשת קרח כתיב
Reference: This verse is written in Parshas Korach.
ואף על גב דזבחי שלמי ציבור לא כתיב התם
Implied question: Zivchei Shalmei Tzibur are not written there!
כיון דכתיב בהאי קרא קדש יהיה לך וגבי כבשי עצרת כתיב בפרשת אמור אל הכהנים קודש יהיו לה' לכהן מסתברא דבדידהו מיירי וכן פירש בקונטרס
Answer #1: Since it is written in this verse "Kodesh Yihyeh Lach", and regarding Kivsei Atzeres it is written in Parshas Emor "Kodesh Yihyu la'Shem la'Kohen", presumably, it refers to them. Also Rashi explained like this.
ועוד (ילפינן) (צ"ל יש לפרש - שיטה מקובצת) משום דאיקרו קדש קדשים כדילפינן לעיל בפרק איזהו מקומן (דף נה.) ובפרק שני דערכין (דף יא:) מדכתיב על עולותיכם ועל זבחי שלמיכם מה עולה קדשי קדשים אף זבחי שלמי ציבור קדשי קדשים:
Answer #2: We can say that it is because they are called Kodshei Kodoshim, like we learn above (55a) and in Erchin (11b), since it says "Al Oloseichem v'Al Zivchei Shalmeichem" - just like Olah is Kodshei Kodoshim, also Zivchei Shalmei Tzibur are Kodshei Kodoshim.