1)

THE ARGUMENT OF R. ELIEZER AND THE CHACHAMIM

מתן ארבע במתנה אחת
(a)

Question #6 (Mishnah): If blood that requires four Matanos (e.g. Olah) became mixed with blood that requires one (e.g. Bechor; R. Eliezer says that we do four Matanos...)

(דף פא,א) וכי תימא ה"נ בנתערב באחת
1.

Suggestion: Perhaps here also, minimal Shi'urim were mixed, and R. Eliezer means that we do four Matanos on behalf of the Olah and one on behalf of the Bechor (i.e. all the blood is thrown)!

אי הכי אמר לו רבי יהושע הרי הוא עובר על בל תוסיף הכא בל תוסיף מהיכא
2.

Rejection: If so, R. Yehoshua would not say 'you transgress Bal Tosif' (because (perhaps) all the blood of the Bechor is in one Zerikah, like it should be)!

אלא אמר רבא בבלול לא פליגי כי פליגי בכוסות
(b)

Answer (and Answer #2 to Questions 1-5 - Rava): In the Mishnah and Tosefta, R. Eliezer and Chachamim argue about buckets of blood that became mixed up (but perhaps if the bloods were mixed together, R. Eliezer would say that Ein Bilah);

לר"א אית ליה רואין לרבנן לית להו רואין
1.

R. Eliezer views blood put in the wrong place as if it were water (therefore, he permits it in order to Machshir the other Korban). Chachamim do not.

ובבלול לא פליגי
(c)

Question: They do argue about when the bloods are mixed!

והתניא א"ר יהודה לא נחלקו ר"א וחכמים על דם חטאת שנתערב בדם עולה שיקרב
1.

(Beraisa - R. Yehudah): R. Eliezer and Chachamim agree that a mixture of blood of Chatas and Olah is offered;

ברובע ונרבע שלא יקרב
2.

They agree that if blood of a Rove'a or Nirva was mixed with blood of a Kosher Korban, it is not offered;

על מה נחלקו על דם תמימה שנתערב בדם בעלת מום
3.

They argue about blood of a Ba'al Mum and blood of a Tam that were mixed together;

שר"א אומר יקרב בין בבלול בין בכוסות
i.

R. Eliezer says that we offer it, whether the bloods were mixed together or whether the buckets became mixed up;

וחכ"א לא יקרב
ii.

Chachamim forbid offering it.

רבי יהודה אליבא דר"א מתני בין בבלול בין בכוסות ורבנן בכוסות פליגי
(d)

Answer: According to R. Yehudah, R. Eliezer permits whether or not the bloods were actually mixed, but Chachamim argue only when they were not mixed.

אמר אביי לא שנו אלא תחלת חטאת ועולה אבל סוף חטאת [ועולה] דברי הכל מקום עולה מקום שיריים
(e)

(Abaye and Reish Lakish): Chachamim forbid only regarding the first Matanos of Chatas and Olah, but all agree that if Shirayim of Chatas were mixed with Dam Olah we offer it, for they are put in the same place (below).

א"ל רב יוסף הכי אמר רב יהודה שירים צריכין איצטבא וכן אמר ר"ש לא שנו אלא תחלת חטאת ועולה אבל סוף חטאת ועולה דברי הכל מקום עולה מקום שירים
(f)

Rejection (Rav Yosef): Shirayim must be poured onto the Yesod (but Dam Olah is thrown against the (vertical) edge of the Mizbe'ach!

א"ר יוחנן ואיתימא רבי אלעזר עדיין היא מחלוקת
(g)

(R. Yochanan): R. Eliezer and Chachamim argue also about Shirayim of Chatas mixed with Dam Olah.

מתיב רב הונא בר יהודה קדש הם שאם נתערב בדם קדשים אחרים יקרבו
(h)

Question (Rav Huna bar Yehudah - Beraisa): (Regarding Bechor it says) "Kodesh Hem" - if it was mixed with other Korbanos, all are offered.

מאי לאו סוף עולה ובכור וש"מ מקום עולה מקום שירים
1.

Suggestion: This refers to Shirayim of Bechor mixed with Dam Olah, for they are put in the same place.

לא תחילת עולה ובכור
(i)

Answer: No, it refers to Dam Bechor mixed with Dam Olah, neither of which has yet been offered.

2)

OLIM CANNOT BE MEVATEL EACH OTHER

ומאי קא משמע לן דאין עולין מבטלים זה את זה האי (ויקרא טז) מולקח מדם הפר ומדם השעיר נפקא
(a)

Question: Presumably, this teaches that Olim (Korbanos offered on the Mizbe'ach) are not Mevatel each other - but we already learn this from "V'Lakach mi'Dam ha'Par umi'Dam ha'Sa'ir"!

תנאי היא איכא דנפקא ליה מהכא ואיכא דנפקא ליה מהכא
(b)

Answer: Tana'im argue about which verse we learn from.

מתיב רבא (ויקרא א) והקריבו בני אהרן את הדם וזרקו את הדם מה (דף פא,ב) ת"ל דם דם
(c)

Question (Rava - Beraisa): Question: "V'Hikrivu Bnei Aharon ha'Kohanim Es ha'Dam...v'Zorku Es ha'Dam" - why does it say "Dam" twice?

81b----------------------------------------81b
שיכול אין לי אלא אלו שנתערבו בתמורתה שאף מחיים תקרב
1.

Answer (according to Rashi, Shitah Mekubetzes): One "Dam" teaches that we can offer Dam Olah mixed with blood of its Temurah (or of another Olah or of Chulin), for even if the animals became mixed while alive, they would have been offered (if Semichah is not a problem, e.g. they are of the same owner or of women).

מנין לרבות תודה ושלמים
2.

Question: What is the source to permit (offering it) it was mixed with blood of Todah or Shelamim (had the animals become mixed up while alive, we would not offer them, for then the meat would go to waste (lest it is the Olah) and/or Semichah cannot be done)?

מרבה אני תודה ושלמים שבאין בנדר ונדבה כמותה
3.

Answer: This is permitted, since these may be brought voluntarily, like Olah.

מנין לרבות את האשם
4.

Question: What is the source to permit if it was mixed with Dam Asham?

מרבה אני את האשם שטעון מתן ד' כמותו
5.

Answer: This is permitted, since it requires four Matanos of blood (below), like Olah.

בכור ומעשר ופסח מנין
6.

Question: What is the source to permit if it was mixed with Dam Bechor, Ma'aser or Pesach?

ת"ל דם דם
7.

Answer: We learn this from the second "Dam".

מאי לאו סוף עולה ובכור ושמע מינה מקום עולה מקום שירים
8.

Summation of question - suggestion: The Beraisa permits when Shirei Dam Olah were mixed with Dam Bechor (or Ma'aser or Pesach), for Shirayim are put in the same place as lower blood.

לא תחילת עולה ובכור
(d)

Answer: No, the case is, before any Matanos were done, Dam Olah was mixed with Dam Bechor.

ומאי קמ"ל דאין עולין מבטלין זה את זה מולקח מדם הפר ומדם השעיר נפקא
(e)

Question: If so, the only Chidush is that Olim are not Mevatel each other. We already learn this from "mi'Dam ha'Par umi'Dam ha'Sa'ir" (or "Kodesh Hem")!

תנאי היא איכא דנפקא ליה מהכא ואיכא דנפקא ליה מהכא
(f)

Answer: This Tana argues with the others. He learns from "Dam... Dam."

והני תנאי מולקח מדם הפר ומדם השעיר לא ילפי קסברי אין מערבין לקרנות
(g)

Question: We understand why two (of the three) Tana'im do not learn from "v'Lakach mi'Dam ha'Par umi'Dam ha'Sa'ir." They explain that the bloods are not mixed, each is put by itself on the Keranos.

מדם דם לא יליף דם דם לא משמע להו
1.

We understand why two of the Tana'im do not learn from "Dam... Dam." They hold that these words are not extra to be expounded;

אלא מקודש הם מאי טעמא לא ילפי
2.

However, why do two Tana'im not learn from "Kodesh Hem"?

קסברי קודש הם הם קריבין ואין תמורתן קריבה
(h)

Answer: They expound (regarding Bechoros) "Kodesh Hem", but their Temuros are not (fully) Kodesh and are not offered.

ואידך
(i)

Question: One Tana learns from "Kodesh Hem." What is his source for the above law?

נפקא ליה (ויקרא כז) מאם שור אם שה לה' הוא הוא קרב ואין תמורתו קריבה
(j)

Answer: He learns from "Im Shor Im Seh la'Shem Hu" - it is offered, but its Temurah is not offered.

ת"ש נתן למעלה ולא נמלך אלו ואלו מודים שיחזור ויתן למטה אלו ואלו עולין לו
(k)

Question (Beraisa): If the Kohen (without asking) threw some of the blood above, all agree that he should throw below. He is Yotzei with both bloods.

מאי לאו דאיערוב חטאת ועולה
1.

Suggestion: The case is, Dam Chatas was mixed with Dam Olah;

וכיון דיהיב ליה למעלה הוו להו שירים וקתני אלו ואלו מודים שיחזור ויתן למטה ושמע מינה מקום עולה מקום שירים
2.

After the Matanos above, Shirayim of Chatas must be put on the Mizbe'ach. All agree that we put below, for Shirayim are put in the same place as Dam Olah!

כי אתא רב יצחק בר יוסף אמר אמרי במערבא הכא במאי עסקינן כגון דאיערב חטאת החיצונה בשירים
(l)

Answer (R. Yitzchak bar Yosef): The case is, Dam Chatas (before any Matanos were done) was mixed with Shirayim. (After Matanos above, both bloods should be put below).

א"ל אביי ונימא מר כגון דאיערב בשירים
(m)

Abaye: Why didn't you answer that Shirayim were mixed with Shirayim?

דלמא הא קמ"ל אפילו למ"ד שירים מעכבין חסרו אין מעכבין
1.

Perhaps you wanted to teach that even according to the opinion that Shirayim are Me'akev, if some of them are lacking, this is not Me'akev!

א"ל רבא תוספאה לרבינא הא אוקימנא ההיא ברובא עליונים וקא יהיב למעלה שיעור תחתונים ועוד
(n)

Question (Rava Tosfah): We established the Beraisa when the upper blood was the majority, and he put above more than the amount of lower blood!

[א"ל] ה"מ למאן דאמרו מעיקרא אין בילה
(o)

Answer (Ravina): At first we said so to answer for Rav Ashi, who says that R. Eliezer holds Ein Bilah;

מסקנא בכוסות פליגי:
1.

We concluded that the Beraisa discusses buckets that became mixed.

3)

INNER AND OUTER BLOODS THAT BECAME MIXED

(משנה) הניתנין בפנים שנתערבו בניתנין בחוץ ישפכו לאמה
(a)

(Mishnah): If inner blood (that should be Nizrak inside the Heichal) was mixed with outer blood (that should be Nizrak on the outer Mizbe'ach), the mixture is spilled to the Amah;

נתן בחוץ וחזר ונתן בפנים כשר
(b)

If the blood was Nizrak outside and then inside, both Zerikos are Kosher;

בפנים וחזר ונתן בחוץ רבי עקיבא פוסל
(c)

R. Akiva says, if the blood was Nizrak inside and then outside, (the inner Zerikah is Kosher;) it (the outer Zerikah) is Pasul;

וחכמים מכשירים
(d)

Chachamim are Machshir (both);

שר"ע אומר כל דמים שנכנסו לכפר בהיכל פסולין
1.

R. Akiva disqualifies blood of any Korban that entered the Heichal;

וחכמים אומרים חטאת בלבד
2.

Chachamim say, only Dam Chatas becomes Pasul;

רבי אליעזר אומר אף האשם שנאמר (ויקרא ו) כחטאת כאשם:
3.

R. Eliezer says, even Dam Asham becomes Pasul - "ka'Chatas ka'Asham".

וניפלוג נמי ר"א בהא
(e)

(Gemara) Question: Why doesn't R. Eliezer argue also in this Mishnah? (He should permit Zerikah outside and then inside, and view the blood in the wrong place like water!)

היכי ליעביד ניתיב בחוץ והדר ניתיב לפנים כשם שמצוה להקדים עליונים לתחתונים כך מצוה להקדים פנים לחוץ
(f)

Answer: Just like l'Chatchilah upper blood must be put before lower blood, inner blood must be put before outer blood.