1)

EXPLAINING THE OPINION OF REBBI YEHUDAH

אמר אביי לא קשיא (דף עט,א) הא דידיה הא דרביה
(a)

Answer #1 (Abaye): R. Yehudah himself considers Mino like Eino Mino. In our Mishnah he teaches according to his Rebbi, who says that Min b'Mino is never Batel. (Rashi - also the Beraisa is like his Rebbi, who is likewise stringent about Min b'Eino Mino of a similar appearance, to consider it to have a different appearance.)

דתניא רבי יהודה אומר משום רבן גמליאל אין דם מבטל דם אין רוק מבטל רוק ואין מי רגלים מבטלין מי רגלים
1.

(Beraisa - R. Yehudah citing R. Gamliel): Blood is not Mevatel blood, spit is not Mevatel spit, and urine is not Mevatel urine.

רבא אמר
(b)

Answer #2 (Rava): Really, he holds like his Rebbi;

בדלי שתוכו טהור וגבו טמא עסקינן
1.

The (Tosfos - case of Mei Chatas in the) Mishnah discusses a bucket that is Tahor on the inside and Tamei on the outside (i.e. through Tum'ah mid'Rabanan of liquids);

דמדינא סגי להו בכל דהו ורבנן הוא דגזרו בהו דילמא חייס עלייהו ולא מבטיל ליה
2.

Letter of the law, it should suffice if the outside and the brim are totally in contact with the water (it could be removed from the Mikvah before the inside fills up with water). Chachamim decreed that also the inside must be immersed, lest one remove it (hastily, lest the water mix with and disqualify the Mei Chatas) before the outside and brim were properly submerged;

וכיון דאיכא ריבויא לא צריך
3.

When the majority is Mei Chatas, he is not hasty to remove it, for even if it fills up, the Mei Chatas will not become Pasul.

2)

WHEN DOES BITUL APPLY?

אמר רבא אמור רבנן בטעמא ואמור רבנן ברובא ואמור רבנן בחזותא
(a)

(Rava): Chachamim taught that sometimes Bitul depends on the majority, sometimes on whether the minority can be tasted, and sometimes on whether it affects the appearance:

מין בשאינו מינו בטעמא
1.

Min b'Eino Mino is Batel if the minority cannot be tasted;

מין במינו ברובא
2.

Min b'Mino is Batel in a majority;

היכא דאיכא חזותא במראה
3.

Something in which the taste is irrelevant but depends on the appearance (e.g. liquids poured into a Mikvah) is Batel if it does not affect the appearance.

ופליגא דרבי אלעזר
(b)

R. Elazar argues with Reish Lakish (78a).

דאמר רבי אלעזר כשם שאין מצות מבטלות זו את זו כך אין איסורין מבטלין זו את זו
1.

(R. Elazar): Just like Mitzvos are not Mevatel each other, Isurim are not Mevatel each other.

מאן שמעת ליה דאמר אין מצות מבטלות זו את זו הלל היא
(c)

We learn from Hillel that Mitzvos are not Mevatel each other:

דתניא אמרו עליו על הלל הזקן שהיה כורכן בבת אחת ואוכלן משום שנאמר (במדבר ט) על מצות ומרורים יאכלוהו
1.

(Beraisa): Hillel used to eat Korban Pesach, Matzah and bitter herbs combined together - "Al Matzos u'Morerim Yochluhu" (all are Mitzvos. None is Mevatel another even if it is the majority or its taste is overpowering.)

79b----------------------------------------79b
(דף עט,ב) תנו רבנן חרסן של זב וזבה פעם ראשון ושני טמא
(d)

(Beraisa): If earthenware shards of a urinal used by a Zav or Zavah were rinsed once or twice, they are still Teme'im;

שלישי טהור
1.

If they were rinsed three times, they are Tehorim.

במה דברים אמורים שנתן לתוכו מים אבל לא נתן לתוכו מים אפילו עשירי טמא
(e)

This is when they were rinsed with water. If they were not rinsed (but rather, the urinal was used by Tehorim after Teme'im used it), even after 10 times, they are Teme'im. (The Tamei urine is never Batel b'Mino.)

רבי אליעזר בן יעקב אומר שלישי אע"פ שלא נתן לתוכו מים טהור
(f)

R. Eliezer ben Yakov says, after three times, even without water, they are Tehorim.

מאן שמעת ליה דאמר מין במינו לא בטיל רבי יהודה
1.

The first Tana is like R. Yehudah, who says that Min b'Mino is never Batel.

ורמינהו פשתן שטוואתו נדה מסיטו טהור
(g)

Contradiction (Beraisa): (When spinning flax, one wets the strands in his mouth.) If a Nidah spun flax (and it is dry), one who moves it is Tahor;

ואם היה לח מסיטו טמא משום משקה פיה
1.

If it is still moist (from her saliva), one who moves it becomes Tamei;

רבי יהודה אומר אף הרוטבו במים טמא משום משקה פיה
2.

R. Yehudah says, even if it was dry and one wet it, one who moves it becomes Tamei due to her saliva.

ואפילו טובא
3.

Summation of contradiction: This is even if it was washed many times (the saliva is never Batel)!

אמר רב פפא שאני רוק דקריר:
(h)

Answer (Rav Papa): Saliva is unlike urine. It penetrates deeply into flax and never fully leaves it.

3)

DAM KODSHIM THAT BECAME MIXED WITH OTHER BLOOD

נתערב בדם הפסולין ישפך לאמה:
(a)

(Mishnah): If it became mixed with blood of Pasul Korbanos, it is poured into the Amah. (The same applies if it was mixed with Dam Tamtzis; R. Eliezer permits Zerikah.)

במאי קמיפלגי
(b)

Question: What do they argue about?

אמר רב זביד בגוזרין גזירה במקדש קא מיפלגי
(c)

Answer #1 (Rav Zevid): They argue about whether Chachamim decree in the Mikdash (to distance people from transgressing) if this will cause Kodshim to be wasted;

דמר סבר גוזרין ומר סבר לא גוזרין
1.

The first Tana decrees (lest someone throw blood that is mostly or entirely Pasul), and R. Eliezer does not decree.

רב פפא אמר דכולי עלמא גוזרין והכא בדם התמצית מצוי לרבות על דם הנפש קא מיפלגי
(d)

Answer #2 (Rav Papa): (All agree that Chachamim make such decrees, e.g. regarding blood of Pesulim.) They argue about whether it is common to have more Dam Tamtzis than Dam ha'Nefesh:

מר סבר שכיח ומר סבר לא שכיח
1.

The first Tana holds that this is common, therefore he decrees. R. Eliezer holds that this is uncommon, so he does not decree.

בשלמא לרב פפא היינו דקתני נתערב בדם הפסולין ישפך לאמה <או> בדם התמצית ישפך לאמה
(e)

Question: According to Rav Papa, we understand why (a mixture with) Dam Tamtzis was taught in a separate clause from Dam Pesulim, for R. Eliezer argues only about the former;

אלא לרב זביד ליערבינהו וליתנינהו
1.

However, according to Rav Zevid, R. Eliezer argues about both. The Mishnah should have taught them together!

קשיא:
(f)

This is left difficult.

(משנה) דם תמימים בדם בעלי מומין ישפך לאמה
(g)

(Mishnah): If Dam of Kosher Zevachim was mixed with blood of Ba'alei Mumim, it is poured to the Amah;

כוס בכוסות רבי אליעזר אומר אם קרב כוס אחד יקרבו כל הכוסות
(h)

R. Eliezer says, if a cup of blood of a Ba'al Mum was mixed with cups of proper Dam Zevachim, and one of the cups was Nizrak, we throw all of them;

וחכמים אומרים אפילו קרבו כולן חוץ מאחד מהן ישפך לאמה
(i)

Chachamim say, even if all of them except for one were offered, the remaining one is poured to the Amah.

הניתנין למטה שנתערבו בניתנין למעלה רבי אליעזר אומר יתן למעלה ורואה אני את התחתונים מלמעלן כאילו הם מים ויחזור ויתן למטה
(j)

R. Eliezer says, if lower blood (i.e. that should be Nizrak below) was mixed with upper blood (i.e. of Chatas, that should be Nizrak above), we throw some above, and consider the lower blood to be like water. We then throw some below, and consider the upper blood to be like water;

וחכמים אומרים ישפך לאמה
(k)

Chachamim say, all of it is poured to the Amah;

ואם לא נמלך ונתן כשר
1.

If the Kohen did not ask the Halachah but did Zerikah, it is Kosher.