1)

WE CANNOT EAT KODSHIM WITHOUT A MIZBE'ACH (cont.)

אמר רבינא אידי ואידי בקדשים קלים ולא קשיא
(a)

Answer #1 (Ravina): No, both refer to Kodshim Kalim;

(דף סא,א) הא רבי ישמעאל הא רבנן
1.

Beraisa #1 is like R. Yishmael (he learns meat from blood. Since blood cannot be offered when travelling, Kodshim meat becomes Pasul). Beraisa #2 is like Chachamim.

ואיבעית אימא הא והא בקדשי קדשים
(b)

Answer #2: Both refer to Kodshei Kodoshim;

ומאי בשני מקומות קודם שיעמידו לוים את המשכן (דף סא,ב) ולאחר שיפרקו הלוים את המשכן
1.

Beraisa #2 does not permit eating Kodshim in two encampments, rather, before taking down the Mishkan (this is not the simple meaning of the text, but Rashi and Tosfos say that we must understand it to mean this), and after taking down the Mishkan (this is like in two places);

61b----------------------------------------61b
מהו דתימא איפסיל להו ביוצא קא משמע לן
2.

One might have thought that (since the Mishkan is dissembled, there is no Kedushah to the Chatzer), and Kodshim are disqualified as if they left their proper place. The Beraisa teaches, this is not so.

ואימא הכי נמי
3.

Suggestion: Perhaps they are disqualified!

אמר קרא (במדבר ב) ונסע אהל מועד אף על פי שנסע אהל מועד הוא
4.

Rejection "V'Nasa Ohel Mo'ed" - even though it is in transit, it has the Kedushah of Ohel Mo'ed.

2)

CHANGES TO THE MIZBE'ACH

אמר רב הונא אמר רב מזבח של שילה של אבנים היה
(a)

(Rav Huna): The Mizbe'ach in Shilo was of stones.

דתניא ר"א בן יעקב אומר מה תלמוד לומר (שמות כ) אבנים (דברים כז) אבנים (דברים כז) אבנים שלש פעמים אחד של שילה ואחד של נוב וגבעון ובית עולמים
1.

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): Three verses say "Avanim", to teach about three Mizbechos that were (Rashi - permitted to be) made of stones, in Shilo, in Nov and Giv'on (we learn both of these from one verse, since both were Bamos and not proper Mizbechos) and in the Beis ha'Mikdash.

מתיב רב אחא בר אמי אש שירדה מן השמים בימי משה לא נסתלקה מעל מזבח הנחושת אלא בימי שלמה
(b)

Question (Rav Acha bar Ami - Beraisa): The fire that descended from Shamayim (to the Mizbe'ach ha'Nechoshes) in the days of Moshe did not cease, until a new fire descended when Shlomo built (a new Mizbe'ach in) the Beis ha'Mikdash;

ואש שירדה בימי שלמה לא נסתלקה עד שבא מנשה וסילקה
1.

Shlomo's fire did not cease until the days of Menasheh. (Even though his grandfather Achaz abolished the Avodah (Sanhedrin 103b), we must say that the fire did not cease until Menasheh's reign.)

ואם איתא מעיקרא הוא דאיסתלק ליה
2.

According to Rav Huna, Moshe's fire ceased when they built a new Mizbe'ach in Shilo!

הוא דאמר כרבי נתן
(c)

Answer #1: Rav Huna's teaching is according to R. Noson.

דתניא רבי נתן אומר מזבח של שילה של נחושת היה חלול ומלא אבנים
1.

(Beraisa - R. Noson): The Mizbe'ach in Shilo was made of copper. It was hollow, and they filled it with stones.

ר"נ בר יצחק אמר מאי לא נסתלקה לא נסתלקה לבטלה
(d)

Answer #2 (Rav Nachman bar Yitzchak): The Beraisa says that Moshe's fire did not cease. It was not idle. (Even though (in Shilo) Korbanos were not brought on the Mizbe'ach ha'Nechoshes, rather, on a stone Mizbe'ach.)

מאי היא
1.

Question: What is the meaning of 'it was not idle'?

רבנן אמרי שביבא הוה משדרא
2.

Answer #1 (Rabanan): It spewed forth flames to the stone Mizbe'ach to consume the Korbanos.

רב פפא אמר אושפיזא הוה נקט וזימנין הכא וזימנין הכא
3.

Answer #2 (Rav Papa): Sometimes the fire would be on one Mizbe'ach, and sometimes on the other.

תנן התם וכשעלו בני הגולה הוסיפו עליו ד' אמות מן הדרום וד' אמות מן המערב כמין גמא
(e)

(Mishnah): When the exiles returned (with Ezra, to build the second Beis ha'Mikdash) they added four Amos onto the Mizbe'ach on the south side, and four Amos on the west side. The addition was an 'L' shape.

מאי טעמא
(f)

Question: Why did they make it bigger?

אמר רב יוסף משום דלא ספק
(g)

Answer #1 (Rav Yosef): (The dimensions of) Shlomo's Mizbe'ach were not big enough.

אמר ליה אביי השתא מקדש ראשון דכתיב ביה (מלכים א ד) יהודה וישראל רבים כחול אשר על <שפת> הים ספק מקדש שני דכתיב ביה (עזרא ב) כל הקהל כאחד ארבע רבוא לא ספק
1.

Objection (Abaye): In the first Mikdash, "Yehudah v'Yisrael Rabim ka'Chol Asher Al ha'Yam", yet the Mizbe'ach was big enough. In the second Mikdash "Kol ha'Kahal k'Echad Arba Ribo..." (there were less than 50,000 people), all the more so it was big enough!

א"ל התם אש של שמים מסייעתן הכא אין אש של שמים מסייעתן
2.

Answer (Rav Yosef): In the first Mikdash, fire of Shamayim consumed the Korbanos (supernaturally) quickly. This did not happen in the second Mikdash.

כי אתא רבין אמר ר"ש בן פזי משום בר קפרא שיתין הוסיפו
(h)

Answer #2 (Ravin): (In the first Mikdash, Nesachim would flow into Shisim (a pit south-west of the Mizbe'ach.) They enlarged the Mizbe'ach in order that the Shisim would be within (under) the Mizbe'ach;

מעיקרא סבור מזבח אדמה שהוא אטום באדמה
1.

At first, they expounded "Mizbe'ach Adamah" - there cannot be any gap beneath it;

ולבסוף סבור שתיה כאכילה
2.

Later, they reasoned that drinking ('consumption' of libations) should be like eating (Korbanos that are burned, i.e. within the boundaries of the Mizbe'ach).

ומאי מזבח אדמה שהוא מחובר באדמה שלא יבננו לא ע"ג כיפים (דף סב,א) ולא על גבי מחילות
3.

"Mizbe'ach Adamah" teaches that the Mizbe'ach cannot be built over domes or tunnels (that are not needed for the Mizbe'ach).