ZEVACHIM 44 (13 Sivan) - Dedicated by Elliot and Lori Linzer to commemorate the Yahrzeit of Chaim Yoseph ben Ephraim Henoch ha'Levi z'l.
1)

EATING MA'ASER AND TERUMAH WHILE TAMEI (cont.)

אמר זעירי קלות טומאת שרץ חמורות טומאת מת
(a)

Defense of Answer #2 (Ze'iri): The Beraisa discusses what we would have thought had the Torah taught both laws (for eating Ma'aser and for Terumah) only in the lenient case (of Tamei Sheretz) or only in the severe law (of Tamei Mes):

והכי קאמר אילו נאמר טומאת שרץ ונאמר מעשר ותרומה ולא נאמרה טומאת מת הייתי אומר [קלות] על הקלות בלאו ועל החמורות במיתה ומדקלות על החמורות במיתה חמורות נמי על הקלות במיתה
1.

Had it taught only lenient Tum'as ha'Guf (Sheretz), i.e. that a Lav forbids a lenient Tamei to eat lenient 'Kodesh' (i.e. Ma'aser) but eating more severe Kodesh (Terumah) is Chayav Misah, one might have thought that similarly, if a severe Tum'as ha'Guf (Tamei Mes) eats lenient Kodesh (Ma'aser) he is Chayav Misah!

לכך נאמרו חמורות:
2.

Therefore, the Torah had to teach about severe Tum'as ha'Guf also (a Tamei Mes who eats Ma'aser only transgresses a Lav).

2)

PIGUL APPLIES TO ITEMS THAT HAVE MATIRIM

כל שיש לו מתירין בין לאדם בין למזבח חייבין עליו משום פיגול:
(a)

(Mishnah): Pigul applies to anything that has Matirim that permit it to people or to the Mizbe'ach...

תנו רבנן או אינו מביא אלא כיוצא בשלמים מה שלמים מיוחדים נאכלין לשני ימים ולילה אחד אף כל נאכל לשני ימים ולילה אחד נאכל ליום ולילה מנין
(b)

(Beraisa) Question: Perhaps Kares for eating Kodshim b'Tum'as ha'Guf applies only to Kodshim like Shelamim, that may be eaten for two days and the night in between. What is the source to include Kodshim that must be eaten the same day?

תלמוד לומר מבשר כל ששירין נאכלין
1.

Answer: "Mi'Basar" includes any Korban whose remnants (i.e. after part goes on the Mizbe'ach) are eaten.

עולה שאין שיריה נאכלין מנין
2.

Question: What is the source to include Olah? It is totally burned on the Mizbe'ach?

תלמוד לומר זבח
3.

Answer: We learn from "Zevach".

מנין לרבות העופות והמנחות עד שאני מרבה לוג שמן של מצורע
4.

Question: What is the source to include birds, Menachos, and even the Log of oil of a Metzora?

תלמוד לומר (ויקרא כב) אשר הם מקדישים לי
5.

Answer: We learn from "Asher Hem Makdishim Li."

ואתי נותר חילול חילול מטומאה ואתי פיגול עון עון מנותר
6.

A Gezerah Shavah "Chilul-Chilul" teaches that Nosar applies to all of these. A Gezerah Shavah "Avon-Avon" (from Nosar) teaches that Pigul applies to all of these.

ומאחר שסופו לרבות כל דבר למה נאמר שלמים מעתה
7.

Question: Since we learn that they apply to all Kodshim, why did the Torah specify Shelamim?

לומר לך מה שלמים מיוחדים שיש להן מתירין בין לאדם בין למזבח אף כל שיש לו מתירין בין לאדם בין למזבח חייבין עליהן משום פיגול:
8.

Answer: This teaches that Pigul applies only to something that has Matirim that permit it to people or to the Mizbe'ach.

העולה דמה מתיר את בשרה למזבח ועורה לכהנים
(c)

(Mishnah): It applies to an Olah, for the blood permits the limbs to the Mizbe'ach and the skin to Kohanim;

עולת העוף דמה מתיר את בשרה למזבח
1.

The blood of Olas ha'Of permits the meat to the Mizbe'ach;

חטאת העוף דמה מתיר את בשרה לכהנים
2.

The blood of Chatas ha'Of permits the meat to Kohanim;

פרים הנשרפים ושעירים הנשרפים דמם מתיר את אימוריהן ליקרב:
3.

The blood of Parim or Se'irim ha'Nisrafim permits the Eimurim to the Mizbe'ach.

ומוציא אני את הקומץ ואת הלבונה והקטרת ומנחת כהנים ומנחת כהן משיח ומנחת נסכים והדם
(d)

(Continuation of Beraisa): Pigul does not apply to the Kometz, frankincense, Ketores, a (voluntary) Minchah of a Kohen, Minchas Chavitin, Minchas Nesachim, and blood;

ר"ש אומר מה שלמים מיוחדין שיש בו על מזבח החיצון וחייבין עליו אף כל שישנן על מזבח החיצון חייבין עליו משום פיגול
1.

R. Shimon says, Pigul applies only to things offered on the outer Mizbe'ach, like Shelamim.

יצאו פרים הנשרפים ושעירים הנשרפים הואיל שאין על מזבח החיצון כשלמים אין חייבין עליו משום פיגול
2.

Since (the blood of) Parim or Se'irim ha'Nisrafim is not put on the outer Mizbe'ach (only the Shirayim), one is not liable for them for Pigul.

[אמר מר] כיוצא בשלמים מאי ניהו
(e)

Question: The Beraisa said 'Kodshim like Shelamim.' What are these?

בכור דנאכל לשני ימים ולילה אחד
(f)

Answer: It refers to Bechor, which is also eaten for two days.

במאי אתי
(g)

Question: How do we learn Bechor from Shelamim?

אי במה מצינו איכא למיפרך מה לשלמים שהן טעונין סמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק
1.

We cannot learn from 'Mah Matzinu' (just like we find regarding Shelamim, the same applies to Bechor). Perhaps Shelamim is different, for it requires Semichah, Nesachim, and Tenufah of the Chazah v'Shok!

אלא מאם האכל יאכל הני תרי כללי דסמיכי אהדדי נינהו
(h)

Answer: Rather, we learn from "v'Im He'achol Ye'achel." These are two adjacent Klalim, and the Prat is written after them;

אמר רבא כדאמרי במערבא כל מקום שאתה מוצא שני כללות הסמוכים זה לזה הטל פרט ביניהם ודונם בכלל ופרט:
1.

(Rava): Whenever there are two adjacent Klalim, we expound through the method of Klalim and Pratim (i.e. Klal, Prat and Klal) as if the Prat were written between them.

עד שאני מרבה לוג שמן של מצורע:
(i)

(Beraisa): We include even the Log of oil of a Metzora.

הא מני
(j)

Question: Who is the Tana of the Beraisa?

רבי מאיר היא
(k)

Answer #1: It is R. Meir;

דתניא לוג שמן של מצורע חייבין עליו משום פיגול דברי רבי מאיר
1.

(Beraisa - R. Meir): Pigul applies to the Log of oil of a Metzora.

אימא סיפא ומוציא אני מנחת נסכים והדם
(l)

Objection (Seifa of the anonymous Beraisa): It does not apply to... Minchas Nesachim and blood.

אתאן לרבנן
1.

This is like Chachamim!

דתניא נסכי בהמה חייבין עליהן משום פיגול מפני שדם הזבח מתירן ליקרב דברי רבי מאיר
2.

(Beraisa - R. Meir): Pigul applies to Nesachim that accompany a Behemah, because the blood permits them to be offered;

אמרו לו והלא אדם מביא את זבחיו היום ונסכין מיכן עד עשרה ימים
3.

Chachamim: The Nesachim can be brought 10 days after the animal. (You cannot say that the blood permits them!)

אמר להן אף אני לא אמרתי אלא בבאין עם הזבח
4.

R. Meir: I discuss only when the Nesachim are brought on the same day.

אמר רב יוסף הא מני רבי היא דאמר לוג שמן של מצורע מתנותיו שרו ליה ומדמתנותיו שרו ליה מתנותיו מפגלי ליה
(m)

Answer #2 (Rav Yosef): The Beraisa is like Rebbi, who says that the Haza'os of oil permit the remainder, therefore, intent Chutz li'Zmano during the Haza'os is Mefagel the (remaining) oil. (Some say that the Haza'os are on the Paroches. Others say that they are towards the Heichal.)

דתניא
1.

(Beraisa): The Haza'os of the oil of a Metzora permit the remainder (after putting on the Behonos).

2.

Since the Haza'os permit it, it is possible to be Mefagel during the Haza'os.

לוג שמן של מצורע מועלין בו עד שיזרוק הדם נזרק הדם לא נהנין ולא מועלין
i.

(Beraisa): Me'ilah applies to the oil of a Metzora until Zerikah of the blood of the Asham. After Zerikah, one may not benefit from it (mid'Rabanan), but Me'ilah does not apply;

רבי אומר מועלין עד שיתן מתנותיו
ii.

Rebbi says, Me'ilah applies until the Haza'os.

ושוין שאסור באכילה עד שיתן מתן שבע ומתן בהונות
iii.

All agree that one may not eat until the Haza'os and Matanos on the Behonos.

אמרוה קמיה דרבי ירמיה אמר גברא רבא כרב יוסף לימא כי הא מילתא (דף מד,ב) הרי לוג [הבא] בפני עצמו דלכ"ע מתנותיו שרו ליה ולא מפגלין ליה
(n)

Objection (R. Yirmeyah): If the oil comes by itself (not the same day the Asham is brought), all agree that the Haza'os permit it, yet they cannot make it Pigul!

44b----------------------------------------44b
דתניא לוג שמן של מצורע חייבין עליו משום פיגול מפני שדם מתירו לבהונות דברי ר"מ
1.

(Beraisa - R. Meir): Pigul applies to the oil of a Metzora, because the blood of the Asham permits the Matanos of oil on the Behonos;

אמרו לו לר"מ והלא אדם מביא אשמו עכשיו ולוג מיכן ועד עשרה ימים
2.

Chachamim: He can bring the oil many days after the Asham!

אמר להן אף אני לא אמרתי אלא בבא עם האשם
3.

R. Meir: I say that Pigul applies only when it is brought the same day.

אלא א"ר ירמיה לעולם ר"מ היא וסמי מיכן נסכים
(o)

Defense #1 of Answer #1 (R. Yirmeyah): Really, it is like R. Meir. We must delete 'Nesachim' from the text of the Beraisa.

אמר אביי לעולם לא תסמי ותנא לוג הבא עם האשם והוא הדין לנסכים הבאין עם הזבח
(p)

Defense #2 of Answer #1 (Abaye): We need not alter the text. The Tana teaches about oil brought the same day as the Asham (that Pigul applies to it), and likewise regarding Nesachim brought the same day as the Korban;

והדר תנא נסכים הבאין בפני עצמן והוא הדין ללוג הבא בפני עצמו:
1.

Later, he discusses Nesachim brought by themselves. Pigul does not apply to it, and the same applies to oil brought by itself.

3)

OTHER ITEMS TO WHICH PIGUL APPLIES

חטאת העוף דמה מתיר את בשרה לכהנים:
(a)

(Mishnah): The blood of Chatas ha'Of permits the meat to Kohanim.

מנא הני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

דתני לוי (במדבר יח) כל קרבנם לרבות לוג שמן של מצורע
(c)

Answer (Levi - Beraisa): "Kol Korbanam" includes the Log of oil of a Metzora. (The source for Chatas ha'Of is later in this Beraisa.)

סלקא דעתך אמינא מן האש כתב רחמנא והאי לאו מותר מן האש הוא קמ"ל:
1.

We would not have included it from 'Korbanam', because it is not (left over) "Min ha'Esh".

(במדבר יח) לכל מנחתם לרבות מנחת עומר ומנחת הקנאות
2.

(Continuation of Beraisa): "L'Chol Minchasam" includes the Omer and the Minchah of a Sotah;

סלקא דעתך אמינא (שמות כט) ואכלו אותם אשר כפר בהם ומנחת העומר להתיר אתיא ומנחת קנאות לברר עון קאתיא קמ"ל:
i.

Since it says "v'Achlu Osam Asher Kupar Bahem", we would have thought that Kohanim eat only Korbanos that come to atone, but not the Omer (which comes to permit the new grain) or Minchas Sotah (which comes to test whether she is innocent).

ולכל חטאתם לרבות חטאת העוף
3.

"Ul'Chol Chatasam" comes to include Chatas ha'Of;

סלקא דעתך אמינא נבילה היא:
i.

One might have thought that Kohanim may not eat it, for it is Neveilah (Melikah is not slaughter).

לכל אשמם לרבות אשם נזיר ואשם מצורע
4.

"Ul'Chol Ashamam" comes to include Ashamos of a (Tamei) Nazir and a Metzora;

סלקא דעתך אמינא להכשיר קאתו קמ"ל
i.

We would have taught that Kohanim do not eat these, for they do not atone, rather, they enable the Nazir to begin Nezirus Taharah and permit the Metzora to eat Kodshim.

אשם מצורע בהדיא כתיב ביה
5.

Objection: A Hekesh equates Asham Metzora with Chatas. We already know that Kohanim may eat it!

אלא לרבות אשם נזיר כאשם מצורע:
6.

Correction: Rather, it includes Asham Nazir like Asham Metzora.

אשר ישיבו זה גזל הגר
7.

"Asher Yashivu" includes Gezel ha'Ger. (If Ploni stole from a convert and swore to deny it, and he wants to do Teshuvah after the convert died without heirs, he brings an Asham and gives the money and an added fifth to the Kohen.)

לך הוא שלך יהיה אפילו לקדש בו את האשה
i.

"Lecha Hu" teaches that the money belongs to the Kohen. He may use it like he wants. He may even be Mekadesh a woman with it.

תניא ר' אלעזר אומר משום רבי יוסי הגלילי פיגל בדבר הנעשה בחוץ פיגל בדבר הנעשה בפנים לא פיגל
(d)

(Beraisa - R. Elazar): Pigul (i.e. intent Chutz li'Zmano) in an outer Avodah (i.e. outside the Heichal, but in the Azarah) takes effect. Pigul in an inner Avodah does not take effect;

כיצד היה עומד בחוץ ואמר הריני שוחט להזות מדמו למחר לא פיגל שמחשבה בחוץ בדבר הנעשה בפנים לא פיגל
1.

If one slaughtered (an inner Chatas) outside (in the Azarah) with intent (Chutz li'Zmano) to do Zerikah (an inner Avodah), it is not Pigul;

היה עומד בפנים ואמר הריני מזה על מנת להקטיר אימורים ולשפוך שירים למחר לא פיגל שמחשבה בפנים בדבר הנעשה בחוץ
2.

If one did Haza'ah in the Heichal with intent (Chutz li'Zmano) Lehaktir Eimurim or Lizrok Shirayim (on the outer Mizbe'ach) it is not Pigul;

אבל היה עומד בחוץ ואמר הריני שוחט לשפוך שירים למחר או להקטיר אימורים למחר פיגל שמחשבה בחוץ בדבר הנעשה בחוץ
3.

If he slaughtered outside with intent Lehaktir Eimurim or Lizrok Shirayim, it is Pigul; for the action and intent were both outside.

א"ר יהושע בן לוי מאי קרא (ויקרא ד) כאשר יורם משור זבח השלמים
(e)

(R. Yehoshua ben Levi): He learns from "Ka'Asher Yuram mi'Zevach ha'Shelamim";

וכי מה למדנו משור זבח השלמים מעתה
1.

Question: (The Eimurim of Par Mashu'ach are explicit in the Torah.) We do not need to learn them from Shelamim!

אלא מקיש פר כהן משיח לשור זבח השלמים מה שור זבח השלמים עד שיהו מעשיו ומחשבותיו על מזבח החיצון אף פר כהן משיח עד שיהו מחשבותיו ומעשיו על המזבח החיצון
2.

Answer: Rather, this equates Par Mashu'ach to Shelamim. Just like Shelamim becomes Pigul only through actions and intents concerning the outer Mizbe'ach, also Par Mashu'ach.

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר רב הלכה כרבי אלעזר שאמר משום רבי יוסי
(f)

(Rav Nachman): The Halachah follows R. Elazar.