1)

WHAT WE LEARN FROM PAR HE'ELEM DAVAR

וכי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בק"ו
(a)

Question: We know the law of Se'ir Avodah Zarah only from a Hekesh (39b. "Ha'Chatas" refers to Se'ir Avodah Zarah.) Can this then teach another law through a Kal va'Chomer?! (Regarding Kodshim, we cannot learn from a Hekesh to something learned from a Hekesh - 49b.)

אמר רב פפא קסבר תנא דבי רבי ישמעאל דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בק"ו
(b)

Answer (Rav Papa): Indeed, R. Yishmael holds that something learned from a Hekesh can teach something else through a Kal va'Chomer.

לפר זה פר העלם דבר של צבור
(c)

(Beraisa): "La'Par" refers to Par He'elem Davar.

הא בציבור גופיה כתיב
(d)

Question: The verse discusses Par He'elem Davar! (An extra word should be used to expound something else!)

אמר רב פפא משום דבעי אגמורי פר העלם דבר של צבור ביותרת ושתי כליות לשעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(e)

Answer (Rav Papa): We learn from Par He'elem Davar to Se'ir Avodah Zarah that Yoseres ha'Kaved (flesh that separates the liver from the lungs) and both kidneys are offered (with the Chelev);

ופר העלם דבר של צבור בגופיה לא כתיב בהיקשא אתי
1.

We learned this regarding Par He'elem Davar from a Hekesh to Par Mashu'ach. It cannot teach through another Hekesh;

איצטריך לפר למיהוי כמאן דכתיב ביה בגופיה ולא ליהוי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש
2.

Therefore, it says "la'Par". It is as if Yoseres ha'Kaved and both kidneys are written regarding Par He'elem Davar itself.

תניא כוותיה דרב פפא ועשה כאשר עשה מה ת"ל לפר
(f)

Support (for Rav Papa - Beraisa) Question: "V'Asah la'Par Ka'asher Asah" - what do we learn from this?

לפי שנאמר (במדבר טו) והם הביאו את קרבנם אשה לה' וגו' חטאתם אלו שעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
1.

Answer: "V'Hem Hevi'u... v'Chatasam" teaches (that we offer the Eimurim of) Se'ir Avodah Zarah;

שגגתם זה פר העלם דבר של צבור
2.

"Shigegasam" refers to Par He'elem Davar;

חטאתם על שגגתם אמרה תורה חטאתם הרי היא לך כשגגתם
3.

"Chatasam... Al Shigegasam" teaches that the law of Chatasam (Se'ir Avodah Zarah) is like Shigegasam (Par He'elem Davar).

שגגתם מהיכן למדת לא בהיקשא וכי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש
4.

Question: We learned Par He'elem Davar from a Hekesh to Par Mashu'ach. How can it teach through another Hekesh?!

ת"ל לפר זה פר העלם דבר של צבור לפר זה פר כהן משיח
5.

Answer "La'Par" is Par He'elem Davar. It is like 'la'Par", i.e. Par Mashu'ach. (It is as if the Eimurim were written regarding Par He'elem Davar itself).

אמר מר חטאתם אלו שעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(g)

(Beraisa): "V'Chatasam" teaches (that we offer the Eimurim of) Se'ir Avodah Zarah.

תיפוק ליה מקרא קמא דאמר מר החטאת לרבות שעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(h)

Question: Why don't we learn like above (39b), that "ha'Chatas" refers to Se'ir Avodah Zarah?

אמר רב פפא איצטריך סלקא דעתך אמינא הני מילי הזאות דכתיבן בגופיה (דף מא,ב) אבל יותרת ושתי כליות דלא כתיבן בגופיה אימא לא
(i)

Answer (Rav Papa): If that were the only source, we would only learn the Haza'os, for they are written regarding Par He'elem Davar. We would not learn Yoseres ha'Kaved and the kidneys, which are learned from a Hekesh to Par Mashu'ach;

41b----------------------------------------41b
קא משמע לן:
1.

"V'Chatasam" teaches the Eimurim of Se'ir Avodah Zarah.

אמר ליה רב הונא בריה דרב נתן לרב פפא והא תנא פר יוה"כ לכל מה שאמר בענין קאמר
(j)

Question (against Rav Papa - Rav Huna brei d'Rav Noson): The Tana learns everything about Par Yom Kipur from the Hekesh. Why do you say (40a) that we learn only Es, ba'Dam and v'Taval?

תנאי היא תנא דבי רב מרבי הכי תנא דבי רבי ישמעאל לא מרבי הכי
(k)

Answer (Rav Papa): Tana'im argue about what we learn from the Hekesh. I discussed Tana d'Vei Rav (a Beraisa in Toras Kohanim). This Beraisa is like Tana d'Vei R. Yishmael;

תנא דבי רבי ישמעאל מפני מה נאמרו יותרת ושתי כליות בפר כהן משיח ולא נאמרו בפר העלם דבר של צבור
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael) Question: Why does the Torah explicitly mention Yoseres ha'Kaved and the kidneys regarding Par Mashu'ach, but not regarding Par He'elem Davar?

משל למלך בשר ודם שזעם על אוהבו ומיעט בסרחונו מפני חיבתו
2.

Answer: A parable explains this. A king was angry at his close friend. Due to his love, he minimized (the record of) his friend's wrongdoing. (Rashi - the congregation of Yisrael sinned, so Hash-m discusses the Korban briefly; Maharsha - the Kohen Gadol sinned, so Hash-m describes the beauty of the Korban);

ותנא דבי רבי ישמעאל מפני מה נאמרה (ויקרא ד) פרוכת הקדש בפר כהן משיח ולא נאמר בפר העלם דבר של צבור
3.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael) Question: Regarding Par Mashu'ach it says "Paroches ha'Kodesh." Regarding Par He'elem Davar it is called only "Paroches". What is the reason?

משל למלך בשר ודם שסרחה עליו מדינה
4.

Answer: A parable explains this. A province rebelled against the king:

אם מיעוטה סרחה פמליא שלו מתקיימת
i.

If the minority rebelled, his cabinet of confidants is intact;

אם רובה סרחה אין פמליא שלו מתקיימת:
ii.

If the majority rebelled, he does not retain his closeness with his confidants.

2)

PIGUL DURING PART OF THE MATIRIM

לפיכך אם נתן כולן כתיקנן כו':
(a)

(Our Mishnah): (Only one Matanah of an outer Korban is Me'akev according to Beis Hillel. Beis Shamai agree regarding Korbanos other than Chatas.) Therefore, if Zerikah was done properly...

תנן התם פיגל בקומץ ולא בלבונה בלבונה ולא בקומץ רבי מאיר אומר פיגול וחייבין עליו כרת
(b)

(Mishnah - R. Meir): If a Kohen was Mefagel in the Kometz (of a Minchah) but not the frankincense, or vice-versa, the Minchah is Pigul, and one (who eats it) is Chayav Kares;

וחכמים אומרים אין בו כרת עד שיפגל בכל המתיר
(c)

Chachamim say, there is no Kares unless he was Mefagel in all the Matirim (things that permit it, in this case, the Kometz and frankincense).

א"ר שמעון בן לקיש לא תימא טעמא דר' מאיר דקסבר מפגלין בחצי מתיר
(d)

(Reish Lakish): R. Meir does not say that intent to be Mefagel in one of the Matirim makes Pigul. He agrees that one must be Mefagel in all the Matirim;

אלא הכא במאי עסקינן כגון שנתן את הקומץ במחשבה והלבונה בשתיקה
1.

The case is, the Kohen verbalized his intent (Chutz li'Zmano) in the Kometz, then offered the frankincense silently;

קסבר כל העושה על דעת ראשונה הוא עושה
2.

R. Meir says that we assume that (unless he specifies otherwise,) he does all Avodos according to his initial intent.

ממאי
(e)

Question: What is Reish Lakish's source to say this?

מדקתני
(f)

Answer: He derives this from our Mishnah.

לפיכך אם נתן כולן כתיקנן ואחת שלא כתיקנה פסול ואין בו כרת
1.

(Mishnah): ...Therefore, if all the Zerikos were done k'Tiknan (like required) and one was done Lo k'Tiknan, it is Pasul, and there is no Kares;

הא אחת שלא כתיקנה וכולן כתיקנן פיגול
2.

Inference: If the first Zerikah was done Lo k'Tiknan and the rest were done k'Tiknan, it is Pigul.

מני
3.

Question: Who is the Tana of the Mishnah?

אילימא רבנן הא אמרי רבנן אין מפגלין בחצי מתיר
i.

It cannot be Chachamim. They say that Kares applies only if he was Mefagel in all the Matirim!

אלא רבי מאיר
4.

Answer #1: The Mishnah must be R. Meir.

ואי טעמא דרבי מאיר משום דמפגלין בחצי מתיר הוא אפילו כדקתני נמי
5.

Suggestion: If R. Meir held that intent to be Mefagel in one of the Matirim makes Pigul, he would Mechayev Kares also in the case of the Mishnah (when the last Avodah was Lo k'Tiknan)!

לאו משום דקסבר כל העושה על דעת ראשונה הוא עושה
6.

Conclusion: R. Meir holds that all Avodos are done like the initial intent.

אמר רבי שמואל בר יצחק לעולם רבנן היא
(g)

Rejection #1 (and Answer #2 to Question 3 - Rav Shmuel bar Yitzchak): Really, the Mishnah is Chachamim;

ומאי כתיקנן כתיקנן לפיגול
1.

'K'Tiknan' means in the way required to make Pigul, i.e. with intent Chutz li'Zmano.

והא מדקתני לפיכך אם נתן כולן כתיקנן ואחת שלא כתיקנן פסול ואין בו כרת
(h)

Objection (Mishnah): ...Therefore, if all the Zerikos were done k'Tiknan and one was done Lo k'Tiknan, it is Pasul, and there is no Kares;

מכלל דתיקנה להכשירה הוא דאתא
1.

Inference: If all were done k'Tiknan, the Korban is Kosher. (This shows that 'k'Tiknan' means with proper intent!)

אמר רבא מאי שלא כתיקנה חוץ למקומו
(i)

Rejection #2A (of the source for Reish Lakish - Rava): (The Mishnah is Chachamim. K'Tiknan means with intent Chutz li'Zmano.) Lo k'Tiknan means with intent Chutz li'Mkomo, for this prevents the Korban from becoming Pigul, i.e. with intent Chutz li'Zmano;

רב אשי אמר שלא לשמו
1.

Rejection #2B (Rav Ashi): Rava could also explain Lo k'Tiknan to mean Lo Lishmah, for this disqualifies a Chatas and prevents it from becoming Pigul.

מכלל דכי לא עביד לה חוץ למקומו ושלא לשמו מחייב
(j)

Question (against Rava and Rav Ashi): Above (f:2), we derived from the Mishnah that if the first Matanah was (with intent) Chutz li'Zmano and the rest were proper, there is Kares. This is like R. Meir according to Reish Lakish!

(k)

Answer: The inference is wrong. There is no Kares;

1.

The Mishnah teaches that (even) if all the Zerikos were done k'Tiknan and one was done Lo k'Tiknan, it is Pasul;

איידי דתנא רישא פיגול וחייבין עליו כרת תנא נמי סיפא פסול ואין בו כרת:
2.

The words 'there is no Kares' are only for parallel structure to the Reisha, but not to make inferences.