1)

THE KELIM THAT QUALIFY FOR KIDUSH

גופא אמר רבי יוסי ברבי חנינא כל כיור שאין בו כדי לקדש ארבעה כהנים ממנו אין מקדשין בו שנאמר (שמות מ) ורחצו ממנו משה ואהרן ובניו וגו'
(a)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): If the Kiyor does not contain enough water to be Mekadesh four Kohanim, it is invalid - "v'Rachatzu Mimenu Moshe v'Aharon u'Vanav."

מיתיבי כל הכלי' מקדשין בין שיש בהן רביעי' (דף כב,א) בין שאין בהן רביעית ובלבד שיהו כלי שרת
(b)

Question (Beraisa): One may be Mekadesh from any Keli Shares, whether or not it contains a Revi'is of water!

אמר רב אדא בר אחא בקודח בתוכו
(c)

Version #1 - Rashi - Answer (Rav Ada bar Acha): The case is, the Keli Shares was carved into the Kiyor (so the water comes from the Kiyor, which contains enough water to be Mekadesh four Kohanim).

(d)

Version #2 - Tosfos - Answer (Rav Ada bar Acha): The case is, water was scooped into the Keli Shares from the Kiyor (so the water comes from a Keli (the Kiyor) that contains enough water).

והא ממנו אמר רחמנא
(e)

Question: It says "Mimenu" (Rashi - we must be Mekadesh from the Kiyor, but not from other Kelim; Tosfos - we must be Mekadesh from the Kiyor or a Keli like it, i.e. that contains enough water)!

ירחצו לרבות כלי שרת
(f)

Answer: "Yirchetzu" comes to include other Klei Shares (Tosfos - that do not have the proper amount, as long as the water was taken from a Keli with the proper amount).

אי הכי כלי חול נמי
(g)

Question: If so, we should include also Chulin Kelim!

אמר אביי כלי חול לא מצית אמרת מקל וחומר מכנו
(h)

Answer #1 (Abaye): A Kal va'Chomer excludes them:

ומה כנו שנמשח עמו אינו מקדש כלי חול שאינו נמשח עמו אינו דין שאינו מקדש
1.

The base of the Kiyor was anointed (with anointing oil), yet one may not be Mekadesh from it. A Chulin Keli was not anointed at all, all the more so one may not be Mekadesh from it!

וכנו מנלן
2.

Question: What is the source that one may not be Mekadesh from the base?

דתניא ר' יהודה אומר יכול יהא כנו מקדש כדרך שהכיור מקדש
3.

Answer (Beraisa - R. Yehudah) Suggestion: Perhaps one may be Mekadesh from the base, just like from the Kiyor itself!

תלמוד לומר (שמות מ) ועשית כיור נחשת וכנו נחשת לנחשת הקשתיו ולא לדבר אחר
i.

Rejection: "Kiyor Nechoshes v'Chano Nechoshes" - the base is equated to the Kiyor only in one way, that both are made of copper.

אמר ליה מר זוטרא בריה דרב מרי לרבינא מה לכנו שאין עשוי לתוכו תאמר בכלי חול שעשוי לתוכו
(i)

Objection (Mar Zutra brei d'Rav Mari): We cannot learn from the base, which it is not meant to hold anything, to Chulin Kelim, which are made to hold things!

אלא ממנו למעוטי כלי חול
(j)

Answer #2: "Mimenu" excludes Chulin Kelim.

אי הכי כלי שרת נמי
(k)

Question: If so, we should exclude also other Klei Shares!

הא רבי רחמנא ירחצו
(l)

Answer: "Yirchetzu" includes other Klei Shares.

ומה ראית
(m)

Question: Why do we include Klei Shares and exclude Chulin Kelim, and not vice-versa?

זה טעון משיחה כמוהו וזה אין טעון משיחה כמוהו:
(n)

Answer: Klei Shares must be anointed, like the Kiyor. Chulin Kelim need not be.

2)

WHICH WATER MAY BE USED FOR THE KIYOR?

אמר ריש לקיש כל המשלים למי מקוה משלים למי כיור לרביעית אינו משלים
(a)

(Reish Lakish): Anything that (if added to Mikveh water) can complete the required 40 Sa'im can complete the quantity needed for Kidush (i.e. enough to wash four Kohanim), but (in some cases) it does not complete a Revi'is (Rashi, Tosfos - for Netilas Yadayim; Ra'avad - for a Mikveh to immerse Kelim).

למעוטי מאי
(b)

Question: What is an example?

אילימא למעוטי טיט הנדוק
1.

Suggestion: Soft mud (completes a Mikveh).

היכי דמי
2.

Question: What is the case?

אי דפרה שוחה ושותה ממנו אפי' לרביעית נמי
i.

If a cow will bend and drink it, it completes a Revi'is!

ואי אין פרה שוחה ושותה ממנו אפילו למקוה נמי אין משלים
ii.

If a cow will not bend and drink it, it does not complete a Mikveh!

אלא למעוטי יבחושין אדומין
(c)

Answer #1: Small bugs in water (complete a Mikveh).

אפילו בעינייהו נמי
(d)

Rejection: Even an entire Mikveh may be made of such bugs (if they are ground up)!

דהא תניא רשב"ג אומר כל שתחילת ברייתו מן המים מטבילין בו
1.

(Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): One may immerse in anything that originates from water.

ואמר רב יצחק בר אבדימי מטבילין בעינו של דג
2.

(R. Yitzchak bar Avdimi): One may immerse in the eye of a big fish (after it dissolves).

אמר רב פפא למעוטי נתן סאה ונטל סאה
(e)

Answer #2 (Rav Papa): Various liquids (including fruit juice) can complete the quantity for a Mikveh if they are added to a complete Mikveh and then the same quantity is removed.

דתנן מקוה שיש בו מ' סאה מכוונות נתן סאה ונטל סאה הרי זה כשר
1.

(Mishnah): If a Mikveh had exactly 40 Sa'im, and a Se'ah (of another liquid) was added and a Se'ah was removed, it is Kosher.

ואמר רב יהודה בר שילא אמר רב אסי א"ר יוחנן עד רובו
2.

(Rav Yehudah bar Shila): This may be repeated until the majority of the Mikveh is other liquids.

אמר רב פפא אם קדח בו רביעית מטבילין בו מחטין וצינוריות הואיל ומהכשירא דמקוה אתיא
(f)

Version #1 - Rashi - (Rav Papa): If a Keli holding a Revi'is was carved into the wall of a Mikveh, needles (or other small Kelim) may be immersed in it, because its water came from a proper Mikveh.

(g)

Version #2 - Tosfos - (Rav Papa): If a Revi'is of water was scooped into a Keli from a Mikveh, needles may be immersed in it, because its water came from a proper Mikveh.

א"ר ירמיה אמר ריש לקיש מי מקוה כשירים למי כיור
(h)

(R. Yirmeyah): Mikveh water may be used for the Kiyor.

למימרא דלא מים חיים נינהו
(i)

Question: This implies that running water is not needed. A Beraisa requires running water!

והתניא (ויקרא א) במים ולא ביין במים ולא במזוג במים לרבות שאר מים וק"ו למי כיור
1.

(Beraisa): "(The innards of an Olah are rinsed) ba'Mayim", but not in wine or mixed wine. "Ba'Mayim" (in another verse) includes other water, and Kal va'Chomer water of the Kiyor.

מאי ק"ו למי כיור
2.

Question: What is this Kal va'Chomer?

לאו דמים חיים נינהו
i.

Suggestion: All the more so one may rinse with running water (Rashi - which may be used for the Kiyor).

לא <לקדוש> דקדיש
3.

Answer: No. Rather, all the more so one may rinse with water of the Kiyor, which is Kodesh.

וקדישי מעליותא היא
4.

Objection: That is no reason to be proper for rinsing the innards!

והא תנא רבי שמואל מים שאין להם שם לווי (דף כב,ב) יצאו מי כיור שיש להם שם לווי
i.

(D'Vei Shmuel - Beraisa): (The innards of an Olah are rinsed with) water that has no accompanying name. This excludes water of the Kiyor.

22b----------------------------------------22b
אלא לאו דראויין למי כיור אלמא מים חיים נינהו
5.

Conclusion: The suggestion was correct. We include running water, which is required for the Kiyor.

תנאי היא
(j)

Answer: Tana'im argue about whether running water is required. R. Yirmeyah holds like the Tana that does not require this.

דאמר ר' יוחנן מי כיור ר' ישמעאל אומר מי מעין הן וחכמים אומרים שאר מימות הן:
1.

(R. Yochanan): R. Yishmael says that spring water is used for the Kiyor. Chachamim say that other water is used.

3)

AN AREL IS MECHALEL AVODAH

ערל:
(a)

(Mishnah): An Arel is Mechalel Avodah.

מנלן
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רב חסדא דבר זה מתורת משה רבינו לא למדנו מדברי יחזקאל בן בוזי למדנו (יחזקאל מד) כל בן נכר ערל לב וערל בשר לא יבא אל מקדשי <לשרתני>
(c)

Answer (Rav Chisda): No verse of Chumash teaches this. A verse of Yechezkeil alludes to it - "Kol Ben Nechar Erel Lev v'Erel Basar Lo Yavo El Mikdashi."

ומנלן דמחלי עבודה
(d)

Question: This teaches that he may not enter the Mikdash. What is the source that he is Mechalel Avodah?

דכתיב (יחזקאל מד) בהביאכם <את> בני נכר ערלי לב וערלי בשר להיות במקדשי לחלל את ביתי:
(e)

Answer: It says "Lechalel Es Beisi."

תנו רבנן בן נכר יכול בן נכר ממש
(f)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps "Ben Nechar" literally refers to a Nochri!

תלמוד לומר ערל לב
(g)

Rejection: If so, it would not need to say "Erel Lev (an uncircumcised heart, i.e. a Rasha)."

אם כן מה תלמוד לומר בן נכר
(h)

Question: Since it must say "Erel Lev", why does it say "Ben Nechar"?

שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים
(i)

Answer: This teaches that his deeds are Nisnachru (estranged) from Hash-m.

ואין לי אלא ערל לב ערל בשר מנין
(j)

Question: What is the source of a (standard) Arel (i.e. he was not circumcised)?

תלמוד לומר וערל בשר
(k)

Answer: It says "v'Erel Basar".

וצריכי
(l)

The Torah needed to teach both.

דאי כתב רחמנא ערל בשר משום דמאיס אבל ערל לב דלא מאיס אימא לא
1.

Had it taught only Arel Basar, one might have thought that this is because he is despised (due to his foreskin), but Arel Lev is not Mechalel Avodah;

ואי אשמעינן ערל לב משום דאין לבו לשמים אבל ערל בשר דלבו לשמים אימא לא צריכי:
2.

Had it taught only Arel Lev, one might have thought that this is because he does not act l'Shem Hash-m, but an Arel Basar acts l'Shem Hash-m, and he is not Mechalel Avodah.

4)

TEME'IM ARE MECHALEL AVODAH

טמא פסול:
(a)

(Mishnah): A Tamei (is Mechalel Avodah).

אמרו זקני דרום לא שנו אלא טמא שרץ
(b)

(Ziknei Darom (Chachamim of the south)): This refers only to one who is Tamei Sheretz (became Tamei through a rodent), but one who is Tamei Mes is not Mechalel Avodah. (We do not refer to a Tamei Mes on the seventh day of Taharah, since (if he completes his Taharah) he will be fully Tahor at night, so he is like a Tamei Sheretz.)

אבל טמא מת מתוך שמרצה בציבור מרצה נמי ביחיד
1.

Since Tum'as Mes is permitted for Korbanos Tzibur (e.g. if most of Yisrael, the Kohanim or Klei Shares are Tamei Mes, we offer and eat Korban Pesach in Tum'ah) l'Chatchilah, if a Tamei Mes Kohen offered even a Korban Yachid, it is Kosher.

אי הכי טמא שרץ נמי ליתי בקל וחומר מטמא מת
2.

Version #1 (Rashi) Question: A Kal va'Chomer should teach that Tum'as Sheretz is permitted for Korbanos Tzibur!

מה טמא מת שטעון הזאה שלישי ושביעי מרצה טמא שרץ שאינו טעון הזאה ג' ושביעי אינו דין שמרצה
i.

Taharah from Tum'as Mes requires Haza'ah (sprinkling of water with ashes of the Parah Adumah) on days three and seven, yet Tum'as Mes is permitted for Korbanos Tzibur. Taharah from Tum'as Sheretz does not require Haza'ah, all the more so it is permitted!

3.

Version #2 (R. Tam) Question: A Kal va'Chomer should teach that if one who is Tamei Sheretz offered even a Korban Yachid, it is Kosher!

i.

Taharah from Tum'as Mes requires Haza'ah on days three and seven, yet a Tamei Mes does not Mechalel Avodah. Taharah from Tum'as Sheretz does not require Haza'ah, all the more so Avodah of a Tamei Sheretz is Kosher! (end of Version #2)

קסברי זקני דרום מכפרין כמתכפרין מה מתכפרין טמא מת אין טמא שרץ לא אף מכפרין טמא מת אין טמא שרץ לא
4.

Answer: Ziknei Darom hold that Kohanim, who effect Kaparah (through Zerikah), have the same law as those who get Kaparah (the owners of the Korbanos). Just like only Tum'as Mes is permitted to the owners, also to Kohanim.

מאי קסברי
(c)

Question: What is Ziknei Darom's opinion about offering the Korban (Pesach) of Teme'im?

אי קסברי אין שוחטין וזורקין על טמא שרץ אמאי לא עבדי ציבור בטומאה
1.

If they say that we do not offer the Korban of a Tamei Sheretz, Tum'as Sheretz should be permitted to the Tzibur!

הא כל שביחיד נדחה ציבור עבדי בטומאה
i.

If (most of) the Tzibur has a Tum'ah (which does not emanate from one's body) that forces an individual to wait until Pesach Sheni, they offer Pesach (Rishon).

אלא קסברי שוחטין וזורקין על טמא שרץ
(d)

Answer: They must say that we offer the Korban (Pesach) of one who is Tamei Sheretz (since if he immerses during the day, at night he will be fully Tahor and able to eat it).

אמר עולא תקע להו ר"ל לדרומאי וכי איזה כח מרובה כח מכפרין או כח מתכפרין הוי אומר כח מתכפרין
(e)

Question (Reish Lakish): The Torah permits Tum'ah for the owners more than for the Kohanim!

ומה במקום שנטמאו בעלים בשרץ משלחין קרבנותיהן כהן שנטמא בשרץ אינו מרצה
1.

An owner who is Tamei Sheretz can send his Korban (offer it through a Shali'ach), but a Tamei Sheretz Kohen is Mechalel Avodah;

מקום שנטמאו בעלים במת שאין משלחין קרבנותיהן כהן שנטמא במת אינו דין שאינו מרצה
2.

An owner who is Tamei Mes cannot send his Korban (Pesach, since he will not be Tahor at night to eat it), all the more so a Tamei Mes Kohen is Mechalel Avodah!

קסברי זקני דרום טמא מת [נמי] משלח קרבנותיו
(f)

Answer: Ziknei Darom hold that a Tamei Mes can send his Korban (even though he will not be able to eat it).

והכתיב (במדבר ט) איש איש כי יהיה טמא ועשה פסח בחדש השני וגו'
(g)

Question: "Ish Ish Ki Yihyeh Tamei... (he brings Pesach on Pesach Sheni)"!

למצוה
(h)

Answer: That is l'Chatchilah, but if he sent his Korban on Pesach (Rishon), he was Yotzei.