1)

DOES TUM'AH DISQUALIFY THE KIDUSH? (cont.)

ת"ש פרה רבי חייא ברבי יוסף אמר מקדש בכלי שרת בפנים ויוצא ורבי יוחנן אמר אפילו בחוץ ואפילו בכלי חול ואפילו במקידה של חרס
(a)

Answer #2: R. Chiya b'Rebbi Yosef taught that those who will engage in the Parah Adumah are Mekadesh in a Keli Shares in the Mikdash, then go outside. R. Yochanan says they may Mekadesh outside, even in a Chulin Keli, even if it is earthenware.

(דף כא,א) והא פרה דטמויי מטמינן ליה
1.

Even though we are Metamei the one who will burn the Parah Adumah, he does not need a second Kidush!

דתנן מטמאין היו הכהן השורף את הפרה ומטבילין אותו להוציא מלבן של צדוקין שהיו אומרים במעורבי שמש היתה נעשית ש"מ לא פסלה בה <מחשבת> טומאה
i.

(Mishnah): They would Metamei the Kohen who will burn the Parah Adumah, then he would immerse, to disprove the Tzedukim, who said that a Tevul Yom is Pasul for the Parah Adumah.

שאני פרה הואיל דטבול יום לא פסיל בה
(b)

Rejection: The Parah Adumah is different. Since a Tevul Yom is Kosher for its Avodah, Tum'ah does not disqualify Kidush.

אי הכי למה לי דמקדש
(c)

Question: If so, why must he be Mekadesh at all?

כעין עבודה [בעינן]
(d)

Answer: It must resemble Avodah.

2)

KIDUSH INSIDE THE KIYOR

איבעיא להו מהו לקדש ידיו [ורגליו] בכיור
(a)

Question: May a Kohen be Mekadesh in the Kiyor?

(שמות ל) ממנו אמר רחמנא ולא בתוכו
1.

The Torah said that he washes "Mimenu (from it)", not 'b'Socho (in it)';

או דלמא אפילו בתוכו
2.

Or, does this include even in it?

אמר רב נחמן בר יצחק תא שמע או שטבל במי מערה ועבד עבודתו פסולה
(b)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak - Beraisa): If he immersed his hands in water in a cave, he is Mechalel Avodah.

הא מי כיור דומיא דמי מערה ועבד עבודתו כשרה
1.

Inference: If he immersed his hands in the Kiyor, his Avodah is Kosher!

לא מי מערה איצטריכא ליה שלא תאמר כל גופו טובל בהן ידיו ורגליו לא כל שכן
(c)

Rejection: The Beraisa taught about a cave for a Chidush (but not for the inference). One might have thought that since he can immerse his entire body in it, all the more so he can be Mekadesh his hands and feet in it!

3)

WHEN DOES THE WATER BECOME DISQUALIFIED?

אמר רבי חייא בר יוסף מי כיור נפסלין למתירין כמתירין
(a)

(R. Chiya bar Yosef): If a Kohen will offer Matirim (things that permit other things, e.g. Zerikah permits the meat), if water was in the Kiyor at the time (on the previous day) that those Matirim become Pasul (e.g. for Zerikah, sundown), he may not be Mekadesh from that water;

לאברים כאברים
1.

If he will burn Eimurim, he may not be Mekadesh from water that was in the Kiyor at the last time (on the previous day) to burn Eimurim (i.e. dawn).

רב חסדא אמר אף למתירין אין נפסלין אלא בעמוד השחר כאברין
(b)

(Rav Chisda): Even if he will offer Matirim, the water is Pasul only if it was in the Kiyor at dawn.

ורבי יוחנן אמר כיור כיון ששקעו שוב אין מעלהו
(c)

(R. Yochanan): If the Kiyor was submerged, we do not lift it (until morning).

למימרא דלעבודת לילה נמי לא חזי
(d)

Inference: The water is Pasul even for Avodah of the night!

והאמר רבי אסי אמר רבי יוחנן משמיה דאילפא כיור שלא שקעו מבערב מקדש ממנו לעבודת לילה ולמחר אינו מקדש
1.

Contradiction (Rav Asi citing R. Yochanan citing Ilfa): If the Kiyor was not submerged when night came, its water may be used to be Mekadesh at night. One is not Mekadesh in the morning.

מאי אינו מעלהו נמי דקאמר לעבודת יום
(e)

Answer #1: 'We do not lift it' means that we do not lift it to be Mekadesh for Avodah that is done only by day.

אבל לעבודת לילה חזי
(f)

Question: This implies that the water is Kosher for Avodah of the night;

[אי הכי] היינו דרבי חייא בר יוסף
1.

If so, R. Yochanan agrees with R. Chiya bar Yosef!

21b----------------------------------------21b
(דף כא,ב) איכא בינייהו גזירת שיקוע
(g)

Answer: They argue about whether Chachamim decreed about submerging. (Tosfos (Mai) - the Kiyor must be submerged all night, lest people think that it was submerged before sundown in order that one may Mekadesh from it even to offer Matirim (like Rav Chisda holds); Tosfos (Hagahah) - if it was not submerged, R. Yochanan says that the water is Pasul mid'Rabanan, and R. Chiya bar Yosef disqualifies mid'Oraisa; Rashi - they decreed not to lift the Kiyor at night, lest it not be submerged again before dawn, then the water will become Pasul. R. Yochanan really holds like Rav Chisda.)

והאמר רבי יוחנן קידש ידיו לתרומת הדשן למחר אין צריך לקדש שכבר קידש מתחילת עבודה
(h)

Question: R. Yochanan taught that if a Kohen was Mekadesh for Terumas ha'Deshen, he need not be Mekadesh again after dawn, for Terumas ha'Deshen starts the Avodah of the coming day!

בשלמא לרבא דמוקים לההיא כרבי אלעזר ברבי שמעון הא כרבי
1.

This is not difficult for Rava, who said that this is according to R. Elazar b'Rebbi Shimon. Here, R. Yochanan discusses (submerging the Kiyor) according to Rebbi. (Some say that R. Elazar says that Linah disqualifies water.)

אלא לאביי דמוקים לה כרבי קשיא דרבי אדרבי
2.

However, Abaye said that R. Yochanan's teaching about Terumas ha'Deshen is like Rebbi. If so, Rebbi contradicts himself!

מאי שנא התם דמשקע ליה ומאי שנא הכא דלא משקע ליה
i.

Here, he decrees that the Kiyor must be submerged. There, he does not decree (after Terumas ha'Deshen)!

דמסלק ליה והדר משקע ליה
(i)

Answer: Indeed, also there the Kiyor must be submerged after Terumas ha'Deshen.

אי הכי למחר אינו מקדש [אמאי אין צריך לקדש]
(j)

Question: If so, why did R. Yochanan say that one is not Mekadesh in the morning?

למימרא דלמתירין מיחזא חזי
(k)

Answer: He meant that one need not be Mekadesh in the morning.

היינו דרב חסדא
(l)

Question: If so, R. Yochanan agrees with Rav Chisda!

איכא בינייהו מצות שיקוע
(m)

Answer: They argue about when the Kiyor must be submerged. (R. Yochanan says that we submerge it at night, so they will remember to submerge it after Terumas ha'Deshen. Rav Chisda says that it suffices to submerge it after Terumas ha'Deshen).

מיתיבי לא היו רואין אותו ולא שומעין את קולו עד ששומעים קול של עץ שעשה בן קטין מוכני לכיור
(n)

Question (against this understanding of Rav Chisda - Mishnah): The other Kohanim would not see (the Kohen doing Terumas ha'Deshen, for it was before dawn), nor would they hear him until they would hear the wood of the pulley that Ben Katin made for the Kiyor;

והן אומרים הגיע [עת] קידוש ידים ורגלים מן הכיור
1.

They would say 'the time has come to be Mekadesh from the Kiyor!'

מאי לאו דמסלק ליה אלמא משקע ליה
2.

Suggestion: They heard him lifting the Kiyor from the pit!

לא דמשקע ליה
(o)

Answer: No, they heard him lowering it into the pit.

אי דמשקע ליה מי משתמע קליה
(p)

Question: The pulley is not needed for that!

משקע ליה בגילגלא
(q)

Answer #1: He lowered it with the pulley.

לישנא אחרינא דמשקע ליה בחומרתיה כי כי היכי דלישתמע קליה ולשמעי וליתי
(r)

Answer #2: He would lower it with its pulley in order to make noise to arouse the other Kohanim.

והא הוה גביני כרוז
(s)

Question: There was a man (Gevini) who would cry out to arouse the Kohanim!

בי תרי היכרי הוו עבדי דשמע מהאי אתי ושמע מהאי אתי:
(s)

Answer: It is better to arouse them twice. Perhaps they will hear one and not the other.