1)

HOLACHAH WITHOUT WALKING (cont.)

איתמר אמר עולא א"ר יוחנן הולכה שלא ברגל לא שמה הולכה
(a)

(Ula): Holachah without walking is not considered Holachah.

(דף טו,א) אפשר לתקונה או לא אפשר לתקונה
(b)

Question: (According to Chachamim,) if a Kosher Kohen redoes the Holachah while walking, is the Korban Kosher?

ת"ש קבל הכשר ונתן לפסול יחזיר לכשר
(c)

Answer (Mishnah): If a Kosher Kohen did Kabalah and gave it to a Pasul, he returns it to the Kosher Kohen.

ונהי נמי דיחזור הכשר ויקבלנו אי סלקא דעתך לא אפשר לתקונה איפסלא לה
1.

Even if this means (like we said above) that the Kosher Kohen takes it back (closer to the Mizbe'ach than he initially was), it shows that the Holachah can be fixed!

מי סברת דקאי זר גואי
(d)

Rejection: If the Pasul were closer to the Mizbeach (than the Kohen who gave it to him), this would indeed be a proof;

לא דקאי זר בראי
1.

However, perhaps the Pasul was further from the Mizbeach (so giving it to him was not Holachah at all)!

איתמר אמר עולא אמר ר' יוחנן הולכה שלא ברגל פסולה
(e)

(Ula): Holachah without walking is Pasul.

אלמא לא אפשר לתקונה
1.

(Since he already taught that is not considered Holachah,) this must mean that it cannot be fixed.

איתיביה רב נחמן לעולא נשפך מן הכלי על הרצפה ואספו כשר
(f)

Question (Rav Nachman - Mishnah): If blood fell from the Keli on the floor and it was gathered, it is Kosher (even though when it spills, some if it spreads out towards the Mizbeach, i.e. Holachah without walking! The Griz asked that R. Yehudah (34b) says that on Erev Pesach we gather blood from the floor and throw it. If the blood of a Korban spilled, this is Machshir it, even though it is mixed with (Pasul) Dam Tamtzis (blood that exudes before or after the animal dies). Chidushei Basra (220) says that Rashi there explains that this is because R. Yehudah holds that blood is not Mevatel blood. Indeed, R. Yehudah would hold that also here, the blood that spilled away from the Mizbe'ach is Kosher, even though it is mixed with (Pasul) blood that spilled towards the Mizbe'ach. We ask from Chachamim.)

הכא במאי עסקינן כשיצא לחוץ
(g)

Answer: No. The case is, none of the blood spread towards the Mizbeach.

לבראי נפיק לגואי לא עייל
(h)

Question: Surely, it spreads in all directions!

במקום מדרון
(i)

Answer #1: No, it fell on an incline.

איבעית אימא בגומא
(j)

Answer #2: It fell in a crevice.

ואיבעית אימא בסמיכא
(k)

Answer #3: The blood was very thick, and almost congealed. It did not spread at all.

ואיכפל תנא לאשמועינן כל הני
(l)

Objection #1: It is unreasonable to say that the Tana taught about such unusual cases!

ועוד אדתני באידך פירקין נשפך על הרצפה ואספו פסול
(m)

Objection #2 (Mishnah): If blood fell (straight from the animal) onto the floor and it was gathered, it is Pasul.

ליפלוג בדידיה במה דברים אמורים כשיצא לחוץ אבל נכנס לפנים פסול
1.

If in a normal case (when blood spilled from the Keli and some spread towards the Mizbeach) it is Pasul, the Tana should have taught this case instead (to show that sometimes it is Pasul even when it spilled from the Keli, which is a bigger Chidush)!

תיובתא
2.

Ula is refuted.

אתמר הולכה שלא ברגל מחלוקת ר"ש ורבנן
(n)

R. Shimon and Chachamim (explicitly argued about whether improper intent in Holachah disqualifies. They also) argue about whether Holachah without walking is considered Holachah.

בהולכה רבתי דכולי עלמא לא פליגי דפסולה
1.

All agree that improper intent disqualifies in major Holachah (the Kabalah was far from the Mizbeach. Holachah through walking is needed);

כי פליגי בהולכה זוטרתי
2.

They argue about minor Holachah (the Kabalah was right by the Mizbeach. No walking is needed. Chachamim say that improper intent disqualifies, and R. Shimon says that it does not.)

מחכו עלה במערבא אלא חטאת העוף דפסולה בה מחשבה לר"ש היכי משכחת לה
(o)

Chachamim of Eretz Yisrael laughed at this. If so, according to R. Shimon, how does improper intent disqualify Haza'ah of Chatas ha'Of (shaking the bird to fling the blood towards the Mizbeach? We know that all agree that it disqualifies!)

אי דחשיב עלה מקמי דליפוק דם לא כלום היא
1.

If the intent was before the blood left the neck, this has no effect!

ואי בתר דנפק דם איתעבידא ליה מצותו
2.

If the intent was after the blood left the neck, the Mitzvah was finished (surely, it has no effect)!

מאי קושיא דלמא מדפריש ועד דמטא למזבח
(p)

Suggestion: He had improper intent while it was in the air. Really, the Mitzvah is not finished until the blood reaches the Mizbeach;

דהא בעא מיניה רבי ירמיה מרבי זירא היה מזה ונקטעה ידו של מזה עד שלא הגיע דם לאויר המזבח מהו
1.

Question (R. Yirmeyah): If a Kohen was Mazeh and he his hand was cut off (so now he is blemished) before the blood reached the airspace of the Mizbeach, what is the law?

וא"ל [פסולה
2.

Answer (R. Zeira): It is Pasul.

מ"ט]
3.

Question: What is the reason?

והזה ונתן בעינן
4.

Answer: We require "v'Hizah... v'Nasan." (The Haza'ah is completed when the blood reaches the Mizbeach.)

כי אתו רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע מבי רב אמרי היינו חוכא ובהולכה רבתי לא פליגי והא כי פליגי בהולכה רבתי פליגי
(q)

(Rav Papa): (There is no difficulty from Chatas ha'Of. Rather,) they laughed because R. Shimon and Chachamim argued about major Holachah (R. Shimon is Machshir because one could have avoided it)!

אלא בהולכה זוטרתי כולי עלמא לא פליגי דלא פסלה
(r)

Version #1: Rather, all agree that minor Holachah disqualifies (because it is essential);

(s)

Version #2: Rather, all agree that minor Holachah does not disqualify (because it is not considered Holachah) (end of Version #2);

כי פליגי בהולכה רבתי
1.

They argue about major Holachah.

2)

NECESSARY HOLACHAH

הוליכו זר והחזירו כהן וחזר והוליכו פליגי בה בני רבי חייא ור' ינאי חד אמר כשר
(a)

(Bnei R. Chiya or R. Yanai): If a Zar did Holachah and a Kohen took it back and repeated the Holachah, it is Kosher;

וחד אמר פסול
(b)

(The other of Bnei R. Chiya and R. Yanai): It is Pasul.

מר סבר אפשר לתקונה ומר סבר לא אפשר לתקונה
1.

They argue about whether Holachah of a Zar can be fixed.

הוליכו כהן והחזירו וחזר והוליכו זר אמר רב שימי בר אשי לדברי המכשיר פסול לדברי הפוסל מכשיר
(c)

(Rav Simi bar Ashi): If a Kohen did Holachah and a Zar took it back and repeated the Holachah, the opinion that was Machshir (above) will disqualify here (for he considers the final Holachah to be primary). The opinion that disqualified above will be Machshir here (for he considers the first Holachah to be primary).

רבא אמר אף לדברי הפוסל פסול
(d)

(Rava): No, all agree that this is Pasul.

מאי טעמא
(e)

Question: What is the reason?

דהא צריך (דף טו,ב) לאמטוייה
(f)

Answer: Once the blood was taken back, now it is necessary to do Holachah.

15b----------------------------------------15b
אמר ליה רב ירמיה לרב אשי הכי אמר רב ירמיה מדיפתי הא צריך לאמטוייה מחלוקת רבי אליעזר ורבנן
(g)

(R. Yirmeyah): R. Eliezer and Chachamim argued about necessary Holachah.

דתנן ר"א אומר המהלך במקום שצריך להלך מחשבה פוסלת מקום שאין צריך להלך אין מחשבה פוסלת
1.

(Mishnah - R. Eliezer): Holachah where it is necessary (if done with improper intent) disqualifies a Korban. Holachah where it is unnecessary does not.

ואמר רבא הכל מודים קבלו בחוץ והכניסו בפנים זהו הילוך שצריך להלך קבלו בפנים והוציאו לחוץ זהו הילוך שאין צריך להלך
2.

(Rava): All agree that Holachah towards the Mizbeach is considered necessary, and Holachah away from the Mizbeach is considered unnecessary;

לא נחלקו אלא כשהכניסו וחזר והוציאו מר סבר הא צריך לאמטוייה ומ"ס לאו כהילוך הצריך לעבודה דמי
i.

They argue about when it was brought towards the Mizbeach, then distanced from it (and it must be brought close again). Chachamim consider (bringing it close again) necessary Holachah, and R. Eliezer considers it unnecessary.

איתיביה אביי ר"א אומר המהלך מקום שצריך להלך מחשבה פוסלת
(h)

Question (Abaye - Beraisa - R. Eliezer): Holachah where it is necessary disqualifies a Korban;

כיצד קבלו בחוץ והכניסו לפנים זהו הילוך שצריך להלך
1.

Holachah towards the Mizbeach is considered necessary.

קבלו בפנים והוציאו לחוץ זהו הילוך שאין צריך לילך
2.

Holachah away from the Mizbeach is considered unnecessary.

והא חזר והכניסו הילוך שצריך להלך הוא
3.

If it was brought towards the Mizbeach and taken away, this (bringing it close again) is considered necessary.

א"ל אי תניא תניא:
(i)

Rava: The Beraisa refutes me.

PEREK KOL HA'ZEVACHIM SHE'KIBELU
3)

THE AVODAH' OF PESULIM"

מסכת זבחים פרק ב (דף טו,ב משנה) כל הזבחים שקבלו דמן
(a)

(Mishnah): If any of the following did Kabalah, it is Pasul:

זר אונן טבול יום
1.

A Zar, an Onen, a Tevul Yom (one who immersed today; he will be fully Tahor at nightfall);

ומחוסר כפורים ומחוסר בגדים שלא רחץ ידים ורגלים ערל
2.

A Mechusar Kipurim (one whose Taharah is not complete until he brings a Korban), Mechusar Begadim (he is not wearing all the required garments), one who did not wash his hands and feet, an Arel (one who is uncircumcised);

טמא יושב עומד על גבי כלים על גבי בהמה על גבי רגלי חברו פסל
3.

One who is Tamei, sitting down, or standing on top of Kelim or an animal or another person's feet.

קבל בשמאל פסל
(b)

If he was Mekbael with his left hand, it is Pasul;

ר"ש מכשיר:
(c)

R. Shimon says, it is Kosher.

זר מנלן
(d)

(Gemara) Question: What is the source that a Zar is Mechalel Avodah (i.e. if he did Avodah, it is Pasul)?

דתני לוי (ויקרא כב) דבר אל אהרן ואל בניו לאמר וינזרו מקדשי בני ישראל וגו'
(e)

Answer #1 (Levi): "...Aharon v'El Banav va'Yinazru mi'Kodshei Bnei Yisrael (v'Lo Yechalelu... when the Kohanim are Tamei)";

בני ישראל למעוטי מאי
1.

Question: What does 'Bnei Yisrael' come to exclude?

אילימא למעוטי נשים
i.

Suggestion: It excludes Korbanos of Benos Yisrael.

קרבן נשים בטומאה קרב
ii.

Rejection: We cannot say that Korbanos of women may be offered in Tum'ah!

אלא למעוטי <עובדי כוכבים> {גוים}
2.

Answer #1: It excludes Korbanos of Nochrim.

השתא ציץ לא מרצה דאמר מר <ובעובדי כוכבים> {ובגוים} בין בשוגג בין במזיד לא הורצה בטומאה קרב
3.

Rejection: If a Nochri's Korban is Tamei, the Tzitz never makes it acceptable (even though it sometimes does for Korbanos of Yisrael). All the more so Korbanos of Nochrim may not be offered in Tum'ah!

i.

If a Nochri's Korban became Tamei, whether or not this happened intentionally, it is unacceptable.

אלא הכי קאמר וינזרו מקדשי
4.

Answer #2: Rather, we expound as follows. "Aharon v'El Banav va'Yinazru mi'Kodshei" - the Kohanim (when they are Tamei) must keep away from Kodshim;

בני ישראל ולא יחללו
i.

Also, "Bnei Yisrael v'Lo Yechalelu" - Bnei Yisrael (even Tehorim) must not (do Avodah, for they) are Mechalel Avodah.