1)

HAKRAVAH OF KORBANOS OF THE MILU'IM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 2b)

א''ר לעזר בי ר' יוסי פשט הוא לן שבחלוק לבן שימש משה בכהונה גדולה

(a)

(R. Lazar bei R. Yosi): It is obvious to us that in a white [linen] cloak Moshe served as Kohen Gadol [during the Milu'im].

א''ר תנחום בר יודן ותני לה כל שבעת ימי המילואים היה משה משמש בכהונה גדולה ולא שרתה שכינה על ידיו

(b)

Support (R. Tanchum bar Yudan - Beraisa): All seven days of the Milu'im, Moshe served as Kohen Gadol, and the Shechinah did not rest there through him;

וכיון שלבש אהרן בגדי כהונה גדולה ושימש שרתה שכינה על ידיו [דף ג עמוד ב (עוז והדר)] מה טעמא [שם ט ד] כי היום ה' נראה אליכם

1.

Once Aharon wore the Bigdei Kehunah Gedolah and served, the Shechinah rested there through him. We learn from "Ki ha'Yom Hash-m Nir'ah Aleichem.'' (This implies that Moshe did not wear Bigdei Kohen Gadol.)

רבי יוסי בר חנינה בעי [דף ג עמוד א] עשירית האיפה היאך קריבה חצייה קריבה או שלימה קרבה

(c)

Question (R. Yosi bar Chanina): How was Asiris ha'Eifah offered [on the eighth day of Milu'im] - was half offered [in the afternoon], or was all of it offered [even the half in the morning, before Aharon's inauguration]?

מן מה דכתיב [ויקרא ט כג] ויבא משה ואהרן אל אהל מועד מלמד שלא בא עמו אלא ללמדו על מעשה הקטורת

(d)

Answer: [Toras Kohanim expounds] since it says "va'Yavo Moshe v'Aharon El Ohel Mo'ed'', this teaches that he came only to teach him about how to offer the Ketores;

הדא אמרה חציים קרבה אין תימר שלימה קרבה ניתני על מעשה קטרת ועל עשירית האיפה

1.

Inference: This teaches that half was offered. If you would say that all was offered, [Toras Kohanim] should teach [that he came to teach him about] the Ketores and Asiris ha'Eifah!

א''ר תנחום בר יודן ולא בעבודת שבפנין אנן קיימין כבר לימדו עבודות שבחוץ

(e)

Rebuttal (R. Tanchum bar Yudan): The verse discusses Avodah in the Heichal (therefore Moshe needed to enter). He already taught him Avodos outside.