YOMA 28 (3 Teves) - Today's Dafyomi material has been dedicated in memory of Hagaon Rav Yisroel Zev Gustman ZT"L (author of "Kuntresei Shiurim") and his wife, Rebbetzin Sarah Gustman (daughter of Hagaon Rav Meir Bassin, Dayan in Vilna) in honor of Rebbetzin Gustman's Yahrzeit. Sponsored by a number of Rav Gustman's Talmidim (Harav Naftali Weinberg, Harav Avraham Feldman, Michael Starr and Rav Mordecai Kornfeld).

1)

TOSFOS DH Ika d'Amrei Maskif Lah R. Zeira (cont.)

תוס' ד"ה איכא דאמרי מתקיף לה רב זירא

(SUMMARY: Tosfos explains the question against R. Zeira in the second version.)

ומשני סוף עבודה דיממא נינהו אפילו כשנעשין בלילה לא שייכא להו תרומת הדשן כדפרי' לעיל

(a)

Answer: The Gemara answered that it is the end of the day's Avodah, even when it is done at night. Terumas ha'Deshen does not apply to it, like I explained above.

והרי תרומת הדשן דנהי דזימנין לא הויא הוצאה בתרה מ"מ כיון דכשהיו צריכין היו מוציאין אחר תרומת הדשן

(b)

Gemara's question: We asked from Terumas ha'Deshen. Even though sometimes Hotza'as ha'Deshen does not follow it, in any case, when they needed, they would remove the ashes after Terumas ha'Deshen;

כדכתיב בתר הרמה (ויקרא ו) ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים והוציא את הדשן וגו'

1.

After Haramah, it says "u'Fashat Es Begadav v'Lavash Begadim Acharim v'Hotzi Es ha'Deshen..."

א"כ לאו עבודה תמה היא דלא מקרי עבודה תמה אלא עבודה שאין אחריה עבודה לעולם כדפרישית

2.

If so, it is not Avodah Tamah, for Avodah Tamah is only what never has Avodah after it, like I explained.

ומשני משום מעשה שהיה כך נ"ל לפרש גירסת הספרים

(c)

Gemara's answer: [They used to race to receive Terumas ha'Deshen. They enacted a lottery] due to an episode that occurred [in which a Kohen broke another's Kohen's leg]. I explain the text of Seforim like this;

מיהו רש"י ל"ג ליה ולפי מה שפירשתי לא יקשה מה שהקשה רש"י.

1.

However, Rashi says that this is not in the text. Based on what I explained, Rashi's question [that we established that Rav and Levi argue about Avodah not followed by Avodah] is not difficult.

2)

TOSFOS DH Af Anan Nami Tanina v'Chulei

תוספות ד"ה אף אנן נמי תנינא וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we can consider the two logs Avodas Laylah.)

- ואילו שני גזירין לא קתני אלמא עבודת לילה נינהו

(a)

Inference: [The coming Mishnah] did not teach two logs. This shows that they are Avodas Laylah.

ואף על גב דכתיב בבקר בבקר

(b)

Implied question: It says about the two logs "ba'Boker ba'Boker"!

י"ל כיון דכתיב בבקר בבקר תרי זימני נימא תן בקר לבקרו של לילה.

(c)

Answer: Since it repeats ba'Boker ba'Boker, we say that it gives an [earlier] morning to the morning [at the end] of the night.

3)

TOSFOS DH Yafisu Lah Bifnei Atzmah

תוספות ד"ה יפיסו לה בפני עצמה

(SUMMARY: Tosfos explains which matters should have their own lottery.)

- כיון דעבודה תמה היא דעבודת לילה היא ועבודת התמיד שהן עבודת יום לא שייכא ליה

(a)

Explanation: [It should have its own lottery] because it is Avodah Tamah, for it is Avodas Laylah, and Avodas ha'Tamid, which is Avodas Yom, does not pertain to it.

הא דלא פריך מזריקה דעבודה תמה היא ואין מפיסין לה בפני עצמה

(b)

Implied question: Why don't we ask from Zerikah, which is Avodah Tamah, and it does not have its own lottery?

י"ל נהי דאין אחריה עבודה לפי שהקטרת אימורין שאחריה לא מעכבי וזימנין דליתא כגון שנטמאו אימורין או שאבדו

(c)

Answer #1: Granted, there is no Avodah after it, since Haktarah Eimurim after it is not Me'akev, and sometimes it is not done at all, e.g. if the Eimurim became Tamei or were lost;

מ"מ כיון דכי איתנהו מעכבי לא חשיבא זריקה [עבודה] תמה כ"כ להפיס לה בפני עצמה

1.

Even so, since when the Eimurim are around, they are Me'akev, Zerikah is not considered Avodah Tamah so much to have its own lottery.

ולהכי פריך והרי תרומת הדשן דאע"ג דהוצאת הדשן שהיא אחריה זימנין דליתא מ"מ כיון דזימנין דאיתא לא מיחשב להפיס לה בפני עצמה כדפרישית בזריקה

2.

Therefore, we ask from Terumas ha'Deshen. Even though Hotza'as ha'Deshen, which follows it, is not always done, since sometimes it is done, it (Terumas ha'Deshen) is not so important to have its own lottery, like I explained regarding Zerikah.

א"נ י"ל שאני זריקה שיש אחריה עבודה בו ביום

(d)

Answer #2: Zerikah is different, for another Avodah follows it during the day;

מה שאין כן בסידור שני גזירין שאין עוד עבודה כל הלילה

1.

Arranging two logs is different, for there is no other Avodah the entire night.

וא"ת קטורת כיון דיש אחריה עבודה בו ביום אמאי מפייסים עליה בפני עצמה

(e)

Question: If so, why is there a lottery for Ketores by itself, which has an Avodah after it during the day?

י"ל שאני קטורת משום דבעי כל שעתא חדשים

(f)

Answer: Ketores is different, because it always requires new Kohanim.

ומאיכא דאמרי עד יפיסו לה בפני עצמה הוי הכל מאיכא דאמרי

(g)

Explanation: From "Ika d'Amrei" until "it should have its own lottery" is all from the second version [of R. Zeira's question];

ועתה נחזור לסיומא דלעיל מכח קושיא דרבא דפריך ויפיסו לה בפני עצמה

1.

Now we return to the conclusion above, due to Rava's question, i.e. it should have its own lottery.

i.

Note: The Maharsha explains that Tosfos' text said "Ela ked'Amrinan." We conclude like above, that R. Yochanan discussed arranging two logs.

אלא אי איתמר הכי איתמר א"ר אסי א"ר יוחנן זר שסידר שני גזירין חייב מפני שהיא עבודת יום כו' כדלעיל

(h)

Gemara's retraction: Rather, it was said as follows. R. Asi said in the name of R. Yochanan that a Zar who arranges two logs is liable, for it is Avodas Yom..., like above.

אלא שהש"ס מאריך לדקדק יותר במילתיה דרבא למימרא דעבודה תמה בעיא פייס

1.

However, [now] the Gemara elaborates to be more precise about Rava's words that Avodah Tamah requires a lottery.

ואף אנן נמי תנינא דקא מסייע למילתיה דרבי יוחנן וכיון דדחי ליה לסייעתא תו לא מתוקמא מילתיה דרבי יוחנן מכח קשיא דרבא

2.

[Rav Ashi] brings a support for R. Yochanan's teaching. Since we reject the support, we can no longer establish R. Yochanan' teaching, due to Rava's question.

להכי צ"ל אלא אי איתמר הכי איתמר כדלעיל לפי שהיא עבודת יום

3.

Therefore, we need to say like above, [that a Zar is liable] because it is Avodas Yom.

והשתא לא מצי למיפרך יפיסו לה בפני עצמה דטובא איכא עבודת יום שאין מפיסין לה בפני עצמה

(i)

Conclusion: Now we cannot ask that it should have its own lottery, for many daytime Avodos do not have their own lottery.

וא"ת ה"נ איכא ניסוך היין והמים שהן עבודות תמות ואין מפיסין להן בפני עצמן

(j)

Question: There are also Nisuch ha'Yayin veha'Mayim, which are Avodos Tamos, and there is no lottery for them by themselves!

י"ל כיון דיש אחריהן כמה עבודות בו ביום אין מפיסין להו בפני עצמם

(k)

Answer: Since there are several Avodos after them during the day, we do not have a lottery for them by themselves;

אבל סידור שני גזירין אין אחריהן עבודה עוד כל אותה הלילה ולהכי הוה לן למימר דחשיבא כולי האי להפיס עליה בפני עצמה

1.

However, there is no Avodah the entire night after the two logs. Therefore we should say that it is so important to have a lottery by itself.

ופריך והרי איברים ופדרים כו' ומשני סוף עבודה דיממא היא ואין עוד עבודה אחריה בו ביום ולהכי מפיסין לה בפני עצמה

2.

The Gemara asked from limbs and fats (there is Avodah after them, and they have their own lottery), and answered that they are the last Avodah of the day. Therefore, they have their own lottery;

לפי דבפייס דשחרית היו מפיסין נמי אאיברי תמיד של בין הערבים והנך איברים אין אחריהם עבודה כל אותו היום

3.

In the morning lottery, they cast lots also for the limbs of the afternoon Tamid. There is no Avodah the entire day after these limbs.

i.

Note: I do not understand this. Just the contrary! Since there limbs are the last Avodah of the day, they should have a separate lottery! Why are they part of the morning lottery?

ודפריך (הגהת בארות המים) והרי שחיטה דמפיס לה בפני עצמה

(l)

Implied question: Why do we ask "there is a lottery for Shechitah by itself"! (We cast for other matters with it!)

עיקר (הגהת בארות המים) הפייס הוה [מי] שוחט ושאר אחיו הכהנים נמשכין עמו אגב גררא דידיה.

(m)

Answer: The lottery is primarily for Shechitah. The other Kohanim are drawn after him [the one who merits Shechitah], secondarily to him.

4)

TOSFOS DH Amar Lahem ha'Memuneh Tze'u u'Re'u v'Chulei she'Ne'emar va'Yashkem Avraham ba'Boker (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה אמר להם הממונה צאו וראו כו' שנאמר וישכם אברהם בבקר

(SUMMARY: Tosfos justifies the question of the Gemara in Pesachim.)

- בפ"ק דפסחים (דף ד. ושם) פריך וניבדוק מצפרא מי לא תניא כל היום כשר למילה אלא שהזריזין מקדימין שנאמר וישכם אברהם וגו'

(a)

Citation (Pesachim 4a) Question: We should check [for Chametz on Erev Pesach] in the morning! A Beraisa teaches that the entire day is Kosher for Bris Milah, just Zerizim (zealous people) do it early, for it says "va'Yashkem Avraham..."!

ותימה היכי גמר מהכא דאין זריזין מקדימין מאורתא דלמא מה שאברהם לא עמד בלילה משום דת"ח לא יצא יחידי בלילה כדאמר בפרק גיד הנשה (חולין דף צא.)

(b)

Question: How can we learn from here that Zerizim need not do [the Mitzvah] the night before? Perhaps Avraham did not get up at night [to go to the Akeidah] because a Chacham should not go out alone at night (Chulin 91a)!

וי"ל דמש"ה לא היה אברהם נמנע מלהשכים בלילה כיון דשלוחי מצוה אינן ניזוקין

(c)

Answer: Avraham would not have refrained from rising at night due to this (that a Chacham should not go out alone at night), because Sheluchei (people going to do a) Mitzvah are not harmed.

מיהו קשה דהיא גופה דלא יצא יחידי בלילה מוישכם אברהם בבקר יליף התם

(d)

Question #1: There, we learn this itself, that [a Chacham] should not go out alone at night, from "va'Yashkem Avraham ba'Boker"! (How can we learn two matters? Perhaps he waited until morning only for one reason!)

ועוד קשיא כיון דשלוחי מצוה אינן ניזוקין למה נמנע מלהשכים בלילה מתוך דת"ח אל יצא יחידי

(e)

Question #2: Since Sheluchei Mitzvah are not harmed, why did he refrain from rising at night because a Chacham should not go out alone?

וי"ל דתרי וישכם כתיבי חד בעקידה וחד כשהתפלל על סדום

(f)

Answer: There are two verse va'Yashkem, one regarding the Akedah, and one when he prayed for Sedom;

והכא מייתי קרא דעקידה הלכך פריך שפיר מינה בפסחים דאי זריזין מקדימין למצות מאורתא א"כ אברהם נמי לקדום באורתא

1.

Here we bring the verse of the Akeidah. Therefore, the question in Pesachim is proper. If Zerizim do Mitzvos early the previous night, also Avraham should have risen at night!

שהרי לא היה ירא כלום חדא דשלוחי מצוה אינן ניזוקין ועוד דשני נעריו עמו הוו

i.

He had nothing to fear. Firstly, Sheluchei Mitzvah are not harmed. Secondly, there were two youths with him!

ובפרק גיד הנשה (שם) מייתי קרא דסדום דהתם יחידי הוה שלא יראו במפלתה של סדום כדאשכחן באשתו של לוט

2.

In Chulin (91a), we bring the verse of Sedom. There, he was alone, for others should not see the downfall of Sedom, like we find regarding Lot's wife.

ולא הוה נמי שליח מצוה כי לא היה חפץ הקדוש ברוך הוא שישא בעדם רנה ותפלה.

i.

Also, he was not a Shali'ach Mitzvah, for Hash-m did not want him to pray for them.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF