1)

R. SHEISHES AND HOLACHAH WITH THE LEFT HAND

(דף מט,א) מיתיבי זר ואונן שיכור ובעל מום בקבלה ובהולכה ובזריקה פסול וכן יושב וכן שמאל פסול
(a)

Question: But the Beraisa specifically teaches that Holachah (together with Kabalah and Zerikah) with the left hand is Pesulah!?

תיובתא
(b)

Answer: Tiyuvta.

והא רב ששת הוא דאותבה דאמר ליה רב ששת לאמוריה דרב חסדא בעי מיניה מרב חסדא הולכה בזר מהו אמר ליה כשירה ומקרא מסייעני (דברי הימים ב לה) וישחטו הפסח ויזרקו הכהנים מידם והלוים מפשיטים ומותיב רב ששת זר ואונן שיכור ובעל מום בקבלה ובהולכה ובזריקה פסול וכן יושב וכן שמאל פסול
(c)

Question: But we know that R. Sheishes was aware of this Beraisa, as he cited this very Beraisa as a question on R. Chisda!?

בתר דשמעה הדר אותבה
(d)

Answer: He asked R. Chisda from this Beraisa after it had been pointed out to him by the questioners.

והא רב חסדא קרא קאמר
(e)

Question: But R. Chisda supported himself from a Pasuk (that Holachah is Kesheirah be'Zar)!?

דעבוד מעשה איצטבא
(f)

Answer: The Zar only served to hold the blood, not to carry it at all.

בעי רב פפא חפן חבירו ונתן לתוך חפניו מהו מלא חפניו בעינן והא איכא או דילמא ולקח והביא בעינן והא ליכא
(g)

Question (R. Papa): Would it be permitted for one Kohen to do the Chafinah and place it into the hands of the Kohen Gadol (are both "ve'Lakach" and "ve'Heivi" required, or is a Chafnayim-full enough)?

תיקו
(h)

Answer: Teiku.

2)

USING THE CHAFINAH AFTER THE KOHEN DIES

בעי רבי יהושע בן לוי חפן ומת מהו שיכנס אחר בחפינתו
(a)

Question (R. Yehoshua b. Levi): If the Kohen Gadol dies after placing the flour into the Kaf, may his replacement use his Chafinah?

א"ר חנינא בא וראה שאלת הראשונים
(b)

(R. Chanina): See the questions of the earlier ones!

למימרא דרבי יהושע בן לוי קשיש והאמר רבי יהושע בן לוי לי התיר רבי חנינא לשתות שחליים בשבת
(c)

Question: But it seems that R. Chanina was older than R. Yehoshua b. Levi (since the latter turned to the former who permitted drinking Shachalayim on Shabbos)!?

לשתות פשיטא דתנן כל האוכלין אוכל אדם לרפואה וכל המשקין שותה
1.

Drinking should be clearly permitted (as we learned from the Mishnah)?!

אלא לשחוק ולשתות שחליים בשבת
2.

Rather, he is permitted to pound it and drink it.

היכי דמי אי דאיכא סכנתא משרא שרי ואי דליכא סכנתא מיסר אסיר
i.

Question: If we are speaking of danger, then this is not news; if not, then how could it be permitted?

לעולם דאיכא סכנתא והכי קא מבעיא ליה מי מסיא דניחול עלייהו שבתא או לא מסיא ולא ניחול עלייהו שבתא
ii.

Answer: It was a situation of danger, but he was asking for medical advice.

ומאי שנא רבי חנינא
iii.

Question: Why ask this of R. Chanina?

משום דבקי ברפואות הוא דאמר ר' חנינא מעולם לא שאלני אדם על מכת פרדה לבנה וחיה
iv.

Answer: He was an expert, as indicated by his claim regarding the fatality rate of an injury from a mule.

והא קא חזינן דחיי
v.

Question: But there are survivors!?

אימא וחיית
vi.

Answer: He was speaking of the live wound.

והא קא חזינן דמיתסי
vii.

Question: But we see those injuries heal!?

בסומקן אינהו וחיורן ריש כרעיהו קאמרינן
viii.

Answer: He was referring to a red mule with white hooves whose injury does not heal.

מכל מקום שמע מינה דרבי חנינא קשיש אלא הכי קאמר שאלתן כשאילה של ראשונים
(d)

Answer: We see from R. Yehoshua's use of the title 'Rebbi' that R. Chanina must have been his senior (and R. Chanina meant to point out that the later scholars asked like the earlier ones).

ומי אמר רבי חנינא הכי
(e)

Question: But we find that R. Chanina was not in doubt regarding the use of the Chafinah.

והאמר רבי חנינא בפר ולא בדמו של פר
1.

He taught that the replacement Kohen must slaughter a new Par as the Pasuk implies "be'Par" 've'Lo be'Damo Shel Par'.

ואמר רבי חנינא קטורת שחפנה קודם שחיטת הפר לא עשה ולא כלום
2.

He also taught that the Chafinah done before the Shechitah is meaningless (thus clearly implying that the replacement Kohen may not use the dead Kohen's Chafinah).

הכי קאמר
(f)

Answer: We must explain R. Chanina's comment regarding R. Yehoshua's question as making two points:

מדקא מיבעיא ליה הא מכלל דקסבר בפר ואפילו בדמו של פר
1.

R. Yehoshua's question implies that he holds (not like me, R. Chanina) even with the Dam Par.

ולמאי דסבירא ליה שאילתו כשאילת הראשונים
2.

His question also echoes those (earlier) who argue with me.

מאי הוי עלה
(g)

Answer (R. Papa relating to R. Yehoshua's original query): It depends on whether the Kohen Gadol must make a second Chafinah inside.

אמר רב פפא אי חופן חוזר וחופן חבירו נכנס בחפינתו דהא מקיימא חפינה
1.

If he does, then reusing the previous Kohen's Chafinah should be fine.

אי אין חופן וחוזר וחופן תבעי לך
2.

If not, then it is a good question!

אמר ליה רב הונא בריה דרב יהושע לרב פפא אדרבה אי חופן וחוזר וחופן לא יכנס אחר בחפינתו אי אפשר שלא יחסר ושלא יותיר ואי אין חופן חוזר וחופן תיבעי לך דאיבעיא להו חופן חוזר וחופן או לא
(h)

(R. Huna): The opposite is the case since then it is surely lacking a Chafinah since his hands are not identical (and the question of reusing the Chafinah is only if there is not a second Chafinah)!

תא שמע כך היתה מידתה מאי לאו כשם שמדתה מבחוץ כך מדתה מבפנים
(i)

We see from our Mishnah (ve'Kach Hi Midasah) that there is a second Chafinah.

לא דילמא שאם רצה לעשות מדה עושה אי נמי שלא יחסר ושלא יותיר
(j)

Not necessarily (the phrase in the Mishnah may only permit making a Midah or require an exact measure).

49b----------------------------------------49b
תא שמע (דף מט,ב) כיצד הוא עושה אוחז את הבזך בראש אצבעותיו ויש אומרים בשיניו ומעלה בגודלו עד שמגעת לבין אצילי ידיו וחוזר ומחזירה לתוך חפניו וצוברה כדי שיהא עשנה שוהה לבוא ויש אומרים מפזרה כדי שיהא עשנה ממהרת לבוא וזו היא עבודה קשה שבמקדש זו היא ותו לא והא איכא מליקה והא איכא קמיצה אלא זו היא עבודה קשה מעבודות קשות שבמקדש שמע מינה חופן וחוזר וחופן שמע מינה
(k)

We see, then, from a Beraisa which details the procedure (and its difficulty!) of the second Chafinah that, indeed, there are two.

3)

USING THE BLOOD OF THE PAR AFTER THE KOHEN DIES

איבעיא להו שחט ומת מה הוא שיכנס אחר בדמו מי אמרינן בפר ואפילו בדמו של פר או דילמא בפר ולא בדמו של פר
(a)

Question: May the replacement Kohen use the Dam Par of the first (based on how to interpret "Par")?

רבי חנינא אומר בפר ולא בדמו של פר וריש לקיש אמר בפר ואפילו בדמו של פר רבי אמי אמר בפר ולא בדמו של פר רבי יצחק אמר בפר ואפילו בדמו של פר
(b)

Answer: R. Chanina holds not with its Dam; Resh Lakish holds even with its Dam; R. Ami holds not and R. Yitzchak Nafcha holds even with.

איתיביה רבי אמי לרבי יצחק נפחא נמנין ומושכין ידיהן ממנו עד שישחט ואם איתא עד שיזרוק מיבעי ליה
(c)

Question (R. Ami of R. Yitzhok Nafcha): If you were correct, then the appointees to a Korban Pesach should be able to withdraw until Zerikah (not Shechitah as in the Mishnah)?!

שני התם דכתיב (שמות יב) מהיות משה מחיותה דשה
(d)

Answer: Korban Pesach is different (based on the Pasuk).

מתיב מר זוטרא אין פודין לא בעגל ולא בחיה ולא בשחוטה ולא בטריפה ולא בכלאים ולא בכוי אלא בשה
(e)

Question (on the even with position): If you were correct, then the Mishnah should allow Pidyon even with a slaughtered Seh (yet the Mishnah restricts this along with other marginal sheep, e.g. Tereifah, Kilayim, etc.)?!

שאני התם דיליף שה שה מפסח
(f)

Answer: Pidyon is different (it is linked to Pesach).

אי מה להלן זכר תם ובן שנה אף כאן זכר תם ובן שנה
(g)

Question: Then the link should extend to all details of the Pesach applying to Pidyon Peter Chamor!?

ת"ל (שמות יג) תפדה תפדה ריבה
(h)

Answer: The repetition of "Tifdeh" gives more options by Pidyon.

אי תפדה תפדה ריבה אפילו כולהו נמי
(i)

Question: Then the options should include those things which the cited Mishnah had just restricted!?

אם כן שה מאי אהני ליה
(j)

Answer: If we would be that inclusive, then the link of "Seh" would lose its function.