יומא דף פו. א
על מה תשובה מכפרת?
על עשה ועל לאו הניתק לעשה | על לא תעשה | |
לרב יהודה והברייתא השניה | מכפרת | אינה מכפרת |
לברייתא הראשונה - ד"ונקה לא ינקה" |
מכפרת | על כל לא תעשה: מכפרת על לא תשא: אינה מכפרת |
כיצד מתכפר בעבירות דלהלן אליבא דר' ישמעאל (חילוקי כפרה)?
א. תשובה | ב. יוה"כ | ג. יסורים | ד. מיתה | |
על עשה | מכפרת | ----- | ----- | ----- |
על לא תעשה | תולה | מכפר | ----- | ----- |
כריתות ומיתות ב"ד | תולים | ממרקין | ----- | |
חילול השם | תולים | ממרקת |
יומא דף פו: א
כיצד יש ליישב ב' פסוקים דלהלן?
אשרי נשוי פשע כסוי חטאה (תהלים לב:א) |
מכסה פשעיו לא יצליח (משלי כח:יג) |
|
לתירוץ הראשון | בחטא שאינו מפורסם [1] | בחטא מפורסם - יודה ויתבייש |
לרב זוטרא | בבן אדם למקום | בבן אדם לחברו [2] |
התוודה על עבירות מסוימות ביוה"כ אחד האם חוזר ומתוודה עליהם ביוה"כ אחר?
כשלא חזר לעשותן | כשחזר לעשותן | |
לתנא קמא | לא יתוודה עליהם [3] | יתוודה עליהם |
לר' אליעזר בן יעקב | יתוודה עליהם [4] | יתוודה עליהם |
-------------------------------------------------
[1] שעדיף לא לפרסם, כי פרסום חטאים ברבים ממעט כבוד שמים.
[2] שע"י שיפרסם שחטא לחברו יעזרו לו חבריו לבקש מחילה מאותו שחטא כנגדו.
[3] ואם מתוודה הרי הוא "ככלב שב על קאו, כסיל שונה באולתו" - דוכי אינו מאמין בהקב"ה שסלח לו כשהתוודה בראשונה.
[4] וכ"ש שהוא משובח וכדכתיב (תהלים נא:ה) "כי פשעי אני אדע וחטאתי נגדי תמיד", ומה דכתיב "ככלב שב על קאו" וגו', מיירי באדם שעבר עבירה ושנה בה - שנעשית לו כהיתר.
-------------------------------------------------