יומא דף כט. א
איזה דברים נמנו בסוגיא, שהדבר הנראה טפל קשה מהעיקר, ומה הסימן בכל אחד?
מה הם הדברים? | מה הוא הסימן | |
א. | זוהמא דשימשא קשי משימשא [1] | דנא דחלא - כשניקב יוצא ריח חזק |
ב. | שברירא דשימשא קשו משימשא [2] | דילפא [3] |
ג. | הרהורי עבירה (תאות עריות) קשו מעבירה [4] | ריחא דבשרא [5] |
ד. | שלהי דקייטא (אלול) קשיא מקייטא [6] | תנורא שגירא [7] |
ה. | אישתא (קדחת) דסתיוא (חורף) קשיא מדקייטא [8] | תנורא קרירא - שצריך עצים מרובים |
ו. | מיגמר (ללמוד) בעתיקא קשיא מחדדתא [9] | טינא בר טינא [10] |
יומא דף כט: א
האם כלי שרת מקדשים שלא בזמנם?
להיות קדוש לקרב | להיות קדוש להפסל [11] | |
אם ניתן שלא בזמן הקרבתו | אינו קדוש כלל | |
אם ניתן בליל יום הקרבתו | אינו קדוש | למ"ד לילה מחוסר זמן: אינו קדוש למ"ד אין לילה מחוסר זמן: קדוש [12] |
[1] חום השמש כשיש עננים קשה יותר משמש סתם של יום בהיר.
[2] חום השמש שיוצא מקרני השמש המפציעות בין העננים קשה יותר מהשמש.
[3] כשיורדים טיפות של מים על האדם קשה לו הרבה יותר מאשר להכנס כל גופו למים.
[4] מזיקים לגוף יותר מאשר העבירה עצמה.
[5] הריח של הבשר הצלוי מזיק לאדם שלא אוכלו מאוד.
[6] החום של סוף אלול חזק יותר מהחום של כל השנה, כיון שכבר גוף הבריות נתחמם כל הקיץ, וחום קל שעתה - מזיק.
[7] תנור שהוסק כמה פעמים אין קושי לחזור ולהסיקו, ובמעט עצים מתחמם.
[8] אדם שקודח מחום הקדחת בחורף שאפי' שקר הוא קודח - זה סימן שמחלתו קשה יותר מאדם שקודח מחום הקדחת בקיץ שחם.
[9] לחזור ללמוד על דבר ישן שכבר למדו ושכחו, קשה יותר מללמוד דבר חדש שלא למד אותו אף פעם.
[10] לעשות טיט מטיט ישן שפוררת אותו קשה יותר מאשר לעשות מעפר שלא נעשה ממנו מעולם טיט.
[11] פי', דברים שנפסלים דוקא מחמת קדושתם, כגון אם תיגע בהם אפי' טומאה קלה של טבול יום ומחוסר כיפורים, וכן לענין להפסל ביוצא.
[12] וכך ס"ל לאבוה דר' אבין, דלילה לא חשיב מחוסר זמן לענין זה ומהני להקדש להפסל.