1)

TOSFOS DH Im Kodem Ma'aser Amrah Shom'in Lo

תוספות ד"ה אם קודם מעשה אמרה שומעין לו

(SUMMARY: Tosfos explains that this is when the ruling affects himself.)

אר"ת דהיינו דוקא היכא דהוא עצמו נוגע בדבר כגון [יתרא]

(a)

Explanation (R. Tam): This is only when the ruling affects him himself, e.g. Yisra;

שהיה צריך לאותה הוראה שהרי בת ישי נשא כדכתיב אשר בא אל אביגיל בת נחש

1.

He needed this ruling, for he married Yishai's daughter, like it says "Asher Ba El Avigayil Bas Nachash";

ואמרינן בפ"ק דבבא בתרא (דף יד. ושם) בת מי שמת בעטיו של נחש

2.

We say in Bava Basra (14a) that she was the daughter of one who died due to the snake's bad counsel (i.e. because death was decreed on all people after Adam ate from Etz ha'Da'as. Yishai is one of the four who never sinned.)

וכן בפרק נושאין על האנוסה (לקמן דף צח. ושם) גבי גר שהעיד על אשתו ושבעה בניו ובפ' עשרה יוחסין (קדושין דף ע:) גבי עובדא דרב יהודה

(b)

Support: Similarly, below (98a) regarding a convert who testified about his wife and his seven children, and in Kidushin (70b) regarding the episode with Rav Yehudah...

בכל דוכתא דמייתי לה היו הן צריכין לאותה הוראה

1.

Whenever we say (that one is not believed unless he taught the teaching before the episode), he needed the teaching for himself.

אבל אם אין צריכין לאותה הוראה שומעין לו אף על פי שלא אמרה עד שעת מעשה.

(c)

Distinction: If he does not need the ruling for himself, we heed him, even if he did not teach it before the episode occurred.

2)

TOSFOS DH k'Tanai Amoni v'Lo Amonis

תוספות ד"ה כתנאי עמוני ולא עמונית

(SUMMARY: Tosfos discusses the source to say that Amoni comes to exclude Amonis.)

וא"ת לר' יהודה תקשי ליה מצרי ולא מצרית

(a)

Question: According to R. Yehudah, we can ask that we should expound "Mitzri v'Lo Mitzris"!

ואמר ר"י דגבי עמוני ומואבי היה לו לקצר ולכתוב עמון ומואב

(b)

Answer (Ri): Regarding Amon and Mo'av, the Torah should have written more concisely "Amon and Mo'av";

הלכך מדכתיב עמוני ומואבי אית לן למדרש דלמעט עמונית ומואבית קאתי

1.

Therefore, since it rather wrote "Amoni v'Mo'avi", we expound that this comes to exclude Amonis and Mo'avis;

אבל מצרי אם היה כותב מצרים היה מאריך יותר

2.

However, regarding Mitzri, it would be longer to write Mitzrayim [so there is no indication that it is to exclude a Mitzris].

והא דכתיב אדומי ולא כתיב אדום

(c)

Implied question: The Torah wrote Edomi, and not Edom! (We should say that this is to exclude an Edomis!)

אגב מצרי כתיב אדומי.

(d)

Answer: Since it wrote Mitzri, (for consistency) it wrote Edomi (but we do not exclude an Edomis).

3)

TOSFOS DH Hacha Kesiv Matzasi David

תוספות ד"ה הכא כתיב מצאתי דוד

(SUMMARY: Tosfos explains that this was said with Ru'ach ha'Kodesh.)

אף על פי שדוד עצמו אמרה

(a)

Implied question: David himself said this! (How can he learn from a Gezeirah Shavah to a verse that he himself wrote? Maharsha asks that Eisan ha'Ezrachi wrote this Tehilim (89).)

ברוח הקודש אמרו.

(b)

Answer: He said it with Ru'ach ha'Kodesh.

4)

TOSFOS DH mi'Kohen Gadol b'Almanah Mah l'Kohen Gadol v'Chulei

תוספות ד"ה מכהן גדול באלמנה מה לכ"ג כו'

(SUMMARY: Tosfos asks why we did not learn from a different Tzad ha'Shavah.)

תימה דמייתי לרבי יוסי האי דינא דכ"ג באלמנה וחלל דאפילו לרבי יהודה לית ליה האי דינא

(a)

Question: We bring this [Tzad ha'Shavah] of a widow to a Kohen Gadol and a Chalal according to R. Yosi. Even R. Yehudah (who is stringent about a convert's daughter) disagrees!

משום דאיכא למיפרך כדפריך הכא מה להצד השוה שבהן שכן יש בהן צד עבירה כדאמר בפרק בתרא דקדושין (דף עח. ושם)

1.

This is because we can ask like we ask here, that an Aveirah was involved in each of the sources, like it says in Kidushin (78a)!

והוה ליה לאתויי דינא דדאין מיניה ר' יהודה דבת גר זכר כבת חלל זכר מחלל ומצרי ראשון כדאמר התם

(b)

Strengthening of question: We should have brought [the Tzad ha'Shavah] from which R. Yehudah learns that a male convert's daughter is [a Chalalah,] like a Chalal's daughter! He learns from a Chalal and a Mitzri Rishon, like it says there.

ומיהו לענין שאר בנות גרים איכא למימר לית ליה לרבי יוסי דינא דר' יהודה

(c)

Distinction: However, regarding daughters of converts of other nations, we can say that R. Yosi disagrees with R. Yehudah's Tzad ha'Shavah;

דלא חשיב ליה צד השוה שאינו ברוב קהל כיון דגר ראוי לקהל

1.

He does not consider it to be a Tzad ha'Shavah that they are unlike most of Kahal [Yisrael], since a convert is permitted to Kahal.

וכן פירש בקונטרס התם ארבי אליעזר בן יעקב דפליג ארבי יהודה

(d)

Support: Also Rashi explained so there regarding R. Eliezer ben Yakov, who argues with R. Yehudah.

אבל הכא גר עמוני דחשיב הוא צד השוה כדאמר הכא כיון דאין ראוי לבא בקהל

1.

However, here a Ger Amoni is considered Tzad ha'Shavah, since he may not enter (marry into) the Kahal!

קשה אמאי לא נדון לר' יוסי מחלל ומצרי ראשון שתפסל בת עמוני שנשא עמונית לכהן אף על גב שראויה לבא בקהל

(e)

Question: Why doesn't R. Yosi learns from a Chalal and a Mitzri Rishon to disqualify to a Kohen the daughter of an Amoni married to an Amonis, even though she may enter the Kahal?

וי"ל דקסבר ר' יוסי כיון דבת מצרי ראשון אינה ראויה לבא בקהל אין לעשות צד השוה מפסול כהונה ופסול קהל ללמוד מהא בעלמא לפסול כהונה

(f)

Answer: R. Yosi holds that since the daughter of a Mitzri Rishon may not enter the Kahal, we should not make a Tzad ha'Shavah from a Pesul to Kehunah and a Pesul to the Kahal to learn from here in general to disqualify to Kehunah.

ואין להקשות דנילף שפוסל גר בביאתו מחלל ומצרי ראשון

(g)

Suggestion: We should learn that a convert disqualifies through Bi'ah from a Chalal and a Mitzri Rishon!

דהשתא יש לעשות צד השוה כיון שאין אנו באין לעשות צד השוה ממנה ממה שבנותיהן פסולין זו לקהל וזו לכהונה אלא ממה שאינו ברוב קהל

1.

Now we can make a Tzad ha'Shavah, since we do not come to make a Tzad ha'Shavah from it, from that the daughters are forbidden, this to Kahal and this to Kehunah. Rather, [we come to learn because] they are unlike most of the Kahal!

דגר חשוב ברוב קהל לרבנן כדפרישית

(h)

Rejection #1: A convert is considered to be in (i.e. like) most of the Kahal according to Rabanan, like I explained.

ועוד דמה להנך שכן זרעם פסול תאמר בגר שבתו כשרה

(i)

Rejection #2: We cannot learn from them, for their children are Pasul, to a convert, whose daughter is Kesherah!

אבל קשה דמחזיר גרושתו ויבמה לשוק נילף שיפסלו בביאתן מחלל ומצרי ראשון

(j)

Question: If one was Machazir Gerushaso, or a Yevamah l'Shuk, we should learn that they disqualify through their Bi'ah from a Chalal and a Mitzri Rishon!

וצ"ל כמו שפירשנו בספ"ק (דף טו: ושם ד"ה מה) דלרבנן לא ילפינן מאיסור כהונה לעשותה חללה דאין חללה אלא מאיסורי כהונה ואפילו בהצד השוה מעלמא ומפסול כהונה

(k)

Answer: We must say like we explained above (15b) that Rabanan do not learn from an Isur Kehunah to make a Chalalah, since Chalalah is only from Isurei Kehunah, even through a Tzad ha'Shavah from elsewhere and from a Pesul Kehunah;

ורבי יהודה ודאי יליף במה הצד אפילו לפסול בביאתו כדאמר בקידושין (דף עח.).

1.

R. Yehudah surely learns from a Tzad ha'Shavah even to disqualify through his Bi'ah, like he says in Kidushin (78a).

5)

TOSFOS DH R. Yochanan Amar Kesherah

תוספות ד"ה רבי יוחנן אמר כשרה

(SUMMARY: Tosfos questions an earlier Kal va'Chomer from R. Yochanan's opinion.)

תימה לר"י היכי ילפינן לעיל בהחולץ (דף מה.) מק"ו דאלמנה דעובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד פגום

(a)

Question (Ri): How do we learn above (45a) from a Kal va'Chomer from a widow [to a Kohen Gadol] that if a Nochri or slave has Bi'ah with a Yisraelis, the child is tainted?

הא איכא למימר לרבי יוחנן בת גר עמוני שנשא בת ישראל יוכיח שאיסורו שוה בכל ובתו כשרה

1.

According to R. Yochanan, we can say that the daughter of a Ger Amoni who married a Bas Yisrael refutes it! The Isur applies to everyone, and his daughter is Kosher to Kehunah!

ולרבן שמעון בן גמליאל דקאמר בפרק אלמנה (לעיל דף סט.) דגר עמוני אינו פוסל בביאתו אתי שפיר

(b)

Partial answer: According to R. Shimon ben Gamliel, who says above (69a) that a Ger Amoni does not disqualify through Bi'ah, this is fine;

אבל לת"ק ורבי יוסי קשיא

1.

However, according to the first Tana and R. Yosi, this is difficult!

ומיהו ממצרי שני אין להקשות תוכיח דמה למצרי שכן עשה.

(c)

Distinction: However, we cannot ask that a Mitzri Sheni refutes this, for he is forbidden only with an Aseh.

6)

TOSFOS DH Reish Lakish Amar Pesulah

תוספות ד"ה ריש לקיש אמר פסולה

(SUMMARY: Tosfos explains that the Sugya above is unlike Reish Lakish.)

הקשה הר' משה כהן דלעיל (שם) משמע דלכולי עלמא בת עמון ומצרי שני כשרה לכהונה

(a)

Question (R. Moshe Kohen): Above (69a), it connotes that all agree that the daughter of an Amoni or Mitzri Sheni is Kesherah to Kehunah;

דאמר מאי איכא בין תנא קמא לר' יוסי א"ר יוחנן מצרי שני איכא בינייהו כו' לאפוקי מצרי שני דאין זרעו פסול כמו כהן גדול באלמנה

1.

We asked what the first Tana and R. Yosi argue about, and R. Yochanan said that they argue about a Mitzri Sheni... [We concluded] "this excludes a Mitzri Sheni, for his children are not Pesulim like a Kohen Gadol's children from a widow."

וגבי גר עמוני קאמר דאין כל זרעו פסול אלמא בתו כשרה לכהונה

2.

Regarding a Ger Amoni, it says [there] that not all his children are Pesulim [like a Kohen Gadol's children from a widow]. This implies that his daughter is Kosher to Kehunah!

ואמר ר"י דסוגיא דהתם ר' יוחנן קאמר ליה דאמר הכא כשרה

(b)

Answer (Ri): R. Yochanan taught the Sugya above. He says here that she is Kesherah;

אבל ריש לקיש דפוסל הכא יאמר דתנא קמא דפסיל התם היינו משום דזרעו פסול

1.

However, Reish Lakish, who disqualifies here, will say that the first Tana disqualifies there because his children are Pasul;

ולא יפרש מילתיה דת"ק כמו שמפרש ר' יוחנן מה כהן גדול שביאתו בעבירה כו' דא"כ הוה משמע דמודה לר' יוסי דמצרי שני אין זרעו פסול

2.

He does not explain the first Tana like R. Yochanan did, that just like a Kohen Gadol's Bi'ah is forbidden... for if so, this would connote that he agrees to R. Yosi that the seed of a Mitzri Sheni is not Pasul [just they argue about what determines whose Bi'ah disqualifies];

אלא לתנא קמא נמי הוה נקט במילתיה מה כהן גדול באלמנה שזרעו פסול כו'

3.

Rather, he (Reish Lakish) would have said also according to the first Tana, just like a Kohen Gadol's seed from a widow is Pasul...

i.

Note: The first Tana and R. Yosi agree that one's Bi'ah disqualifies if at least some of his seed is Pasul. They argue about a Mitzri Sheni's daughter.

דסבירא ליה דבת גר עמוני ומצרי שני זרעו פסול

4.

He (the first Tana, according to Reish Lakish) holds that the daughter of a Ger Amoni or of a Mitzri Sheni [shows that at least some of] his seed is Pasul;

ור' יוסי דקאמר כל שזרעו פסול כו' וממעט מצרי שני אליבא דנפשיה נקיט האי לישנא.

i.

R. Yosi says "anyone whose seed is Pasul...", and he excludes a Mitzri Sheni. He adopted these words according to himself. (He holds that all of his seed is Kosher.)

77b----------------------------------------77b

7)

TOSFOS DH Mitzri Sheni she'Nasa Bas Yisrael Mina Lei

תוספות ד"ה מצרי שני שנשא בת ישראל מנא ליה

(SUMMARY: Tosfos gives the source for this Hava Amina.)

תימה מהיכי תיתי לה דתיפסל

(a)

Question: What would be the source to disqualify her?

אילימא מחלל ואלמנה

1.

Suggestion: We learn from a Chalal and a widow [to a Kohen Gadol].

מה להנך שכן לאו תאמר במצרי שכן עשה

2.

Rejection: They have an Isur Lav. We cannot learn to an Mitzri, which is an Aseh!

ואמר רבינו יצחק דאתי מחלל דחייבי עשה כגון בעולה לכהן גדול וכראב"י דאמר יש חלל מחייבי עשה.

(b)

Answer (R. Yitzchak): We learn from [a widow, and] a Chalal of Chayavei Aseh, e.g. a Be'ulah to a Kohen Gadol, according to R. Eliezer ben Yakov, who says that there is a Chalal from Chayavei Aseh.

8)

TOSFOS DH she'Chen Yesh Bahen Tzad Kares

תוספות ד"ה שכן יש בהן צד כרת

(SUMMARY: Tosfos asks why we asked from Kares, which is not always true, and not from a Lav.)

ותימה דאליבא דרבי יוחנן קיימינן ולדידיה אשכחן ממזר בלא צד כרת דקסבר דיש ממזר מעובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל

(a)

Question #1: We discuss according to R. Yochanan. According to him, we find a Mamzer without Kares. He holds that if a Nochri or slave has Bi'ah with a Yisraelis, the child is a Mamzer!

ועוד תימה דהוה מצי למימר מה להצד השוה שכן לאו תאמר במצרי דליכא אלא עשה.

(b)

Question #2: Also, he could have said "we cannot learn from the Tzad ha'Shavah, which is a Lav, to a Mitzri, which is only an Aseh!"

9)

TOSFOS DH mi'Chalal d'Chayavei Aseh

תוספות ד"ה מחלל דחייבי עשה

(SUMMARY: Tosfos discusses whether there is a Lav for such a Chalal.)

הקשה ר"י ברבי מאיר מכל מקום איכא למיפרך מה להצד השוה שכן לאו

(a)

Question (Rivam): In any case, we can ask that the Tzad ha'Shavah is a Lav;

שאף באיסור חלל דחייבי עשה איכא לאו דחללה לא יקח

1.

Even regarding a Chalal from Chayavei Aseh, there is a Lav of "Chalalah Lo Yikach"!

ותירץ דשמא חללה הבאה מחייבי עשה ליכא לאו אלא עשה לכהן הבא עליה.

(b)

Answer (Rivam): Perhaps regarding a Chalal from Chayavei Aseh, there is no Lav. There is only an Aseh for a Kohen who has Bi'ah with her.

10)

TOSFOS DH Halachah Ani Omer

תוספות ד"ה הלכה אני אומר

(SUMMARY: Tosfos explains that he refers to a tradition from his Rebbeyim.)

לאו הלכה למשה מסיני קאמר דאם כן אמאי פליג עליה רבי יהודה

(a)

Explanation: He does not mean a Halachah (tradition) from Moshe from Sinai. If he did, why would R. Yehudah disagree?!

אלא הכי קאמר הלכה אני אומר כך קבלתי מרבותי.

1.

Rather, he means 'I say a Halachah'; I received so from my Rebbeyim.