1)

TOSFOS DH Havi Yavam Vadai v'Safek Safek

תוספות ד"ה הוי יבם ודאי וספק ספק

(SUMMARY: Tosfos discusses what is needed to be considered Vadai.)

פי' בקונטרס ודאי שיודע מאיזה כח הוא בא ומוחזק בנכסים

(a)

Explanation #1 (Rashi): The Yavam is Vadai, for he knows what is his Ko'ach (right to inherit), and he is Muchzak in the property.

ולא דמי לההוא דרב משרשיא דלעיל

(b)

Implied question: Why is this different than the case of Rav Mesharshiya above? (After the Yavam (Shimon) died, they came to inherit the property of his brother who died before him (Reuven). The Safek says "I am Reuven's son. I inherit him alone!" Shimon's sons say "you are our brother. You have only a portion with us! All are considered Safek.)

דהתם אע"ג דספק אית ליה בנכסים זכיה ממה נפשך אפ"ה לא חשיב ודאי דלא ידע מכח מי הוא בא עליהם

(c)

Answer: There, even though the Safek surely owns a share of the property in any case, even so, he is not considered Vadai, for he does not know what is his Ko'ach (if he is Reuven's son or nephew).

משמע מתוך פירושו דקרי ודאי מה שודאי נוטל חלק בנכסים

(d)

Inference: We call "Vadai" one who Vadai receives a share of the property.

ובפרק מי שמת (ב"ב דף קנח: ושם) גבי הא דתנן נפל הבית עליו ועל אמו אלו ואלו מודים שיחלוקו

(e)

Question: In Bava Basra (158b), regarding the Mishnah of a house that fell on him and his mother, both of them (Beis Shamai and Beis Hillel) agree that they divide;

פירש רבינו שמואל שיחלוקו יורשי האם דהיינו אחי האם מאביה עם יורשי הבן היינו אחי הבן מן האב ראובן

1.

The Rashbam explains that the mother's heirs, i.e. her paternal brothers, divide with the son's heirs, i.e. his brothers from his father Reuven;

ולא רצה לפרש יורשי האם בני האם דהיינו אחי הבן מן האם דהיינו בנימין דא"כ ה"ל בנימין ודאי וראובן ספק ואין ספק מוציא מידי ודאי

2.

He did not want to explain that the mother's heirs are her children, i.e. the son's maternal brothers, e.g. Binyamin, for if so Binyamin would be Vadai and Reuven Safek, and a Safek cannot take from a Vadai.

ואין נראה כלל דאטו מפני שהוא ודאי במקצת הנכסים יהא ודאי בכולן

(f)

Rejection #1: It is totally unreasonable that because he is Vadai in part of the property, he is Vadai in all of it!

ועוד דאמר התם ומייתי ליה לקמן גבי נפל הבית עליו ועל אביו [עליו] ועל מורישיו והיתה עליו כתובת אשה וב"ח כו'

(g)

Rejection #2: We say there, and bring below, that if a house fell on Reuven and his father, or on Reuven and one whom he inherits, and there is [a lien] on Reuven to pay a Kesuvah or creditor [and his property did not suffice. The widow or creditor says that the father died first, so Reuven inherited him, so they may collect from the father's property.]

ומסיק דיורשי האב אחי הבן

1.

We conclude that the father's heirs are Reuven's brothers;

אלמא אע"ג דיש לאב בנים אחרים לא חשבינן להו ודאי

2.

Inference: Even though the father has other sons, they are not considered Vadai.

וכן בפ"ק דב"ק (דף ט. ושם) גבי אחים שחלקו ובא ב"ח ונטל חלקו של אחד מהן דאמר רב אסי נוטל רביע בקרקע או רביע במעות

(h)

Rejection #3: In Bava Kama (9a), when brothers divided [an inheritance] and a creditor took the portion of one of them (Levi), Rav Asi says that Levi takes a quarter [of what was taken from him] in land or money [from his brother];

משום דמספקא ליה אי כיורשים דמו אי כלקוחות

1.

This is because he is unsure whether they are like heirs or buyers. (If we say Ein Breirah, we cannot know that a brother received his proper inheritance. It is as if each sold his true share in exchange for the share he took.)

ולא אמרי' שלא יטול כלום שהרי זה המוחזק הוא ודאי במקצת נכסים

2.

We do not say that he does not receive anything, for the Muchzak (his brother) is Vadai in part of the property!

וכן זה אומר כולה שלי וזה אומר חציה שלי גבי שנים אוחזים בטלית (ב"מ דף ב.)

(i)

Rejection #4: One two are holding a Talis, and one of them says "all of it is mine", and the other says "half of it is mine" (Bava Metzi'a 2a, we do not say that the latter gets nothing, for the former is Vadai in part of it)!

אלא הא דקרי הכא יבם ודאי היינו משום שהיבם הוא ודאי יורשו של סבא אבל ספק הוא ספק אם הוא יורשו כלל

(j)

Explanation #2: Rather, the Yavam is called Vadai because he is a Vadai heir of the grandfather. The Safek is unsure whether he inherits him at all;

אבל התם בנפל עליו ועל אמו לא הוי בנימין ודאי יורש בכל חצי האחר דאם מתה רחל קודם יוסף הוי ראובן נמי יורשו

1.

There, when the house fell on him and on his mother, Binyamin is not a Vadai heir in the entire other half. If Rachel (the mother of Yosef and Binyamin) died before Yosef, (Yosef inherited half her property, and) also Reuven (their paternal brother) inherits him.

וכן בנפל הבית עליו ועל אביו אם מת האב קודם הוי בעל חוב יורש ולא בן האחר.

2.

Similarly, when the house fell on him and on his father, if his father died first, the [son's] creditor "inherits" [half], and not [the father's] other son.

2)

TOSFOS DH u'Veis Hillel Omrim ha'Nechasim b'Chezkasan

תוספות ד"ה ובית הלל אומרים הנכסים בחזקתן

(SUMMARY: Tosfos discusses whether this means the same as in Bava Basra.)

בפרק מי שמת (ב"ב קנח. ושם) פליגי בכהאי גוונא ב"ש וב"ה גבי נפל הבית עליו ועל אשתו וקאמר בגמ' בחזקת מי

(a)

Reference: In Bava Basra (158a), Beis Shamai and Beis Hillel argue similarly about a house that fell on him and on his wife. The Gemara says "in whose Chazakah?"

פירוש בית הלל דקאמרי נכסים בחזקתן דהיינו נכסי צאן ברזל בחזקת מי

1.

I.e. Beis Hillel say "the property is in its Chazakah", i.e. Nichsei Tzon Barzel (property that she brought from her father's house. It is appraised, and her husband must return its value when she leaves him). In whose Chazakah is it?

ר' אלעזר אומר בחזקת יורשי האשה רבי יוחנן אמר בחזקת יורשי הבעל וריש לקיש אמר יחלוקו

2.

Citation (158a) Answers: R. Elazar says, it is in the Chazakah of the woman's heirs. R. Yochanan says, it is in the Chazakah of the husband's heirs. Reish Lakish says, they divide.

ופי' בקונטרס בפרק האשה שנפלו (כתובות דף פ: ושם) דכי היכי דפליגי התם הכי נמי פליגי אמתניתין דהכא

(b)

Explanation #1 (Rashi, Kesuvos 80b): Just like they argue there, they argue also about our Mishnah here.

ורבינו תם אומר דלא דמיא הך לדהתם דהכא לא פליגי ב"ש בכתובה אלא בנכסי מלוג

(c)

Rebuttal (R. Tam): Here is different than there! Here, Beis Shamai do not argue about the [primary] Kesuvah, only about the Nichsei Melug;

כדאמר בגמ' דכתובה שיירה מדקתני יחלוקו יורשי הבעל עם יורשי אב כו' אבל התם קתני סתמא יחלוקו משמע דבכתובה נמי פליגי

1.

The Gemara says that the Kesuvah was omitted, since it taught "the husband's heirs divide with the father's heirs...", but there it taught Stam "they divide", which implies that they argue also about the Kesuvah.

והיינו טעמא דהתם אם הבעל מת תחלה הויא האשה כמו שגבתה כתובתה

2.

Explanation: This is because there, if the husband died first, it is as if his wife collected her Kesuvah;

אבל הכא שהיא זקוקה ליבם אין לאשה כלום בנכסי הבעל עד אחר החליצה דלא ניתנה כתובה לגבות מחיים

i.

However, here, she is Zekukah l'Yavam, she does not receive anything from her husband's property until after Chalitzah, for the Kesuvah is not collectable in [the husband's] lifetime.

ואפשר דכולהו אמוראי מודו הכא דנכסי צאן ברזל הוי בחזקת יורשי הבעל

(d)

Possibility: Perhaps all the Amora'im agree that here, the Nichsei Tzon Barzel are in the Chazakah of the husband's heirs.

והא דלא ערבינהו עם כתובה

(e)

Implied question: If so, why didn't the Mishnah teach it together with the Kesuvah?

כדי ליתן טעם לדבר כלומר בחזקת מי שהיו עד עתה דהיינו בחזקת הבעל

(f)

Answer: This was to give the reason, I.e. they are in the Chazakah of the one [Muchzak] until now, i.e. the husband.

אבל בכתובה דבר פשוט הוא יותר שהיא בחזקת הבעל מנכסי צאן ברזל שהיא הביאה מבית אביה ושמה אותם לבעל

1.

However, it is more obvious that the Kesuvah is in the husband's Chazakah than Nichsei Tzon Barzel, which she brought from her father's house and they were appraised to her husband.

וכן צ"ל למאן דאמר התם בחזקת יורשי הבעל

(g)

Support: We must say so according to the opinion there that they are in the Chazakah of the husband's heirs.

ואם תאמר ולמאן דאמר בחזקת יורשי האשה מ"ש מנפל הבית עליו ועל אמו

(h)

Question: According to the one who says in the Chazakah of the wife's heirs, why is it different when the house fell on him and his mother?

דמודים בית הלל שיחלוקו ולא מוקמינן להו בחזקת יורשי האם

1.

Then, Beis Hillel agree that they divide. We do not establish them in the Chazakah of the mother's heirs!

ויש לומר דשמא קסבר ההוא תנא דירושת יורשי הבעל דרבנן

(i)

Answer #1: Perhaps that Tana [who discusses when it fell on a man and his wife] holds that the inheritance of those who inherit the husband is mid'Rabanan (i.e. a husband inherits his wife only mid'Rabanan).

א"נ אפילו קסבר דהוי דאורייתא כיון דלאו מכח קורבה קאתין מוקמינן להו בחזקת האשה טפי

(j)

Answer #2: Even if he holds that it is mid'Oraisa, since it is not due to kinship, we establish them more in the woman's Chazakah.

א"נ משום הכי לא מוקמינן להו התם בחזקת יורשי האם משום דרגילות הוא שהאם היא מתה קודם

(k)

Answer #3: We do not establish them in the Chazakah of the mother's heirs, because it is normal that the mother dies first;

דקא חשיב בריש יש נוחלין (ב"ב דף קח.) פורענות כשהבן מת תחלה לפיכך לא החזיקום בחזקת האם

1.

In Bava Basra (108a), it is considered a punishment when the son dies first. Therefore, we do not establish them in the mother's Chazakah.

ואם תאמר ויורשי האשה היכי גבו כתובה הא קי"ל כרב ושמואל דאמרי בפרק כל הנשבעין (שבועות דף מז.) דאין אדם מוריש שבועה לבניו

(l)

Question: How do the woman's heirs collect the Kesuvah? We hold like Rav and Shmuel, who say (Shevu'os 47a) that one does not bequeath to his sons [money that he can collect only through] a Shevu'ah!

ומיהו לב"ש ניחא דאית להו שטר העומד לגבות כגבוי דמי והוו כמוחזקין בממון

(m)

Partial Answer #1: This is not difficult for Beis Shamai, who hold that a document destined to be collected, it is as if it was collected. It is as if they are Muchzakim in the money;

דכמה ברייתות דפריך מינייהו לרב ושמואל בשבועות משני התם דאתא כב"ש

1.

We challenge Rav and Shmuel in Shevu'os from several Beraisos, and answer that the Beraisos are like Beis Shamai.

ולר"א דאמר בחזקת יורשי האשה ניחא דאיהו פליג בהדיא בשבועות (דף מח.) אדרב ושמואל

(n)

Partial Answer #2: This is not difficult for R. Elazar, who says (Bava Basra 158a) that it is in the Chazakah of the woman's heirs. He explicitly argues in Shevu'os (48a) with Rav and Shmuel.

אבל ר' יוחנן דאמר בחזקת יורשי הבעל ופי' דנכסים בחזקתן הוא טעם לדבר

1.

Summation of question: However, R. Yochanan says (158a) that it is in the Chazakah of the husband's heirs, and "the property is in its Chazakah" is the reason for the law;

למה לי תיפוק ליה דאין אדם מוריש שבועה לבניו

i.

Why is this needed? We already know this, because one does not bequeath a Shevu'ah to his sons!

ויש לומר דהיא הנותנת דלפי שהנכסים בחזקת הבעל אינה מורשת

(o)

Answer #1: This is the very reason! Because the property is in the husband's Chazakah, she does not bequeath it;

שאם היו בחזקת האשה היתה מורשת כמו לבית שמאי דאמרי כגבוי דמי

1.

If the property were in her Chazakah, she would bequeath it, like according to Beis Shamai, who say that it is as if it was collected.

אי נמי אר"י דאיכא לאוקמי במטלטלי ואיתנהו בעינייהו שנוטל' (הגהה הובא במהדורת עוז והדר, ע"פ הב"ח) בלא שבועה

(p)

Answer #2 (Ri): We can establish it to discuss intact Metaltelim. She collects them without a Shevu'ah.

והא דלא משני הכי בשבועות אלא דוחק להעמידה כב"ש

(q)

Implied question: Why don't we give this answer in Shevu'os, rather, [we give] a weak answer, and establish it like Beis Shamai?

משום דהתם בכתובה איירי אבל הכא דאיירי בנכסי צאן ברזל שהביא' מבית אביה דרגילין להיות בעינייהו דאין דרך לבעלה למכרן

(r)

Answer: There, we discuss the Kesuvah. Here, we discuss Nichsei Tzon Barzel that she brought from her father's house. It is common that they are intact, for the husband does not normally sell them;

ואיכא למ"ד לקמן (דף סו:) המכנסת שום לבעלה אם רצה הבעל למכור לא ימכור.

1.

There is an opinion below (66b) that one who brought appraised property from her father's house, [even] if the husband wants to sell it, he may not sell.

38b----------------------------------------38b

3)

TOSFOS DH Zikas Nesu'ah Osah Safek Nesu'ah

תוספות ד"ה זיקת נשואה עושה ספק נשואה

(SUMMARY: Tosfos explains why even so, Beis Hillel put the property in the Chazakah of the father's heirs.)

ואפ"ה לב"ה הוו בחזקת יורשי האב

(a)

Explanation: Even so, according to Beis Hillel they are in the Chazakah of the father's heirs;

דחזקתה (כן הוא בדפוס ונציה) עדיפא שיש לנו להחזיק נחלה בחזקת אותו השבט.

1.

Her Chazakah is stronger, for we should establish inheritance in the Chazakah of the Shevet [in which it used to be].

4)

TOSFOS DH d'Iy Salka Daitach Vadai Nesu'ah veha'Tanan Naflu Lah v'Chulei

תוספות ד"ה דאי ס"ד ודאי נשואה והתנן נפלו לה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask more directly.)

מכמה משניות דתנן פרק יש נוחלין (ב"ב דף קח.) שהבעל יורש את אשתו הוה מצי למיפרך

(a)

Implied question: We could have asked from several Mishnayos in Bava Basra (108a) which say that a husband inherits his wife!

אלא מסיפא דההוא דאייתי לעיל נ"ל לאיתויי.

(b)

Answer: We prefer to bring the Seifa of the Mishnah we brought above.

5)

TOSFOS DH Havi Lah Ihi Vadai

תוספות ד"ה הויא לה איהי ודאי

(SUMMARY: Tosfos explains that this is because she has Kinyan ha'Guf.)

שהגוף שלה.

(a)

Explanation: This is because [Kinyan] ha'Guf (the property itself) belongs to her.

6)

TOSFOS DH ka'Savrei Beis Shamai Shtar ha'Omed Ligvos k'Gavuy Dami

תוספות ד"ה קסברי ב"ש שטר העומד לגבות כגבוי דמי

(SUMMARY: Tosfos explains that Abaye accepted the answer.)

אביי גופיה אית ליה הכי בפרק האשה שנפלו (כתובות דף פא. ושם)

(a)

Implied question: Abaye himself holds like this in Kesuvos (81a. Why did he ask?!)

דלבתר דשמע מרבה סברה.

(b)

Answer: After he heard this from Rabah, he held like this.

7)

TOSFOS DH Beis Shamai Omrim Notlos Kesuvah v'Lo Shosos

תוספות ד"ה בש"א נוטלות כתובה ולא שותות

(SUMMARY: Tosfos explains why Beis Shamai agree about other women who cannot drink.)

והא דתנן בריש פ' ארוסה (סוטה דף כג:) ארוסה ושומרת יבם לא שותות ולא נוטלות כתובתן ולא פליגי ב"ש

(a)

Implied question: In Sotah (23b), a Mishnah says that an Arusah or Shomeres Yavam does not drink and does not receive a Kesuvah. Beis Shamai do not argue!

אור"י דהתם היא נתנה אצבע בין שיניה שנסתרה ואסרה עצמה על בעלה

(b)

Answer #1 (Ri): There, she caused her own problem. She was secluded, and forbade herself to her husband;

אבל הכא בשעה שנסתרה היתה יכולה ליבדק בשתיה

1.

Here, when she was secluded it was possible for her to be tested through drinking.

ועוד דבארוסה ושומרת יבם יש (הגהת מהר"ם) לחושבה כעוברת על דת כיון שאינה יכולה ליבדק כדקאמר התם בגמ'.

(c)

Answer #2: We consider an Arusah or Shomeres Yavam who was secluded to be Overes Al Das (acts unless the modest ways of Benos Yisrael. She forfeits her Kesuvah due to this.)

8)

TOSFOS DH Beis Hillel Omrim Oh Shosos Oh Lo Notlos v'Chulei

תוספות ד"ה בית הלל אומרים או שותות או לא נוטלות כו'

(SUMMARY: Tosfos resolves our text with the text in Sotah.)

הא דגרס במסכת סוטה (דף כד.) לא שותות ולא נוטלות כתובה

(a)

Implied question: In Sotah (24a), it says "they do not drink and do not receive a Kesuvah"!

כתבו שם כמו שמגיה הש"ס כאן.

(b)

Answer: There it is like the Gemara corrects the text here.

9)

TOSFOS DH v'Abaye Lusvei mi'Ha

תוספות ד"ה ואביי לותביה מהא

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not ask why she receives the entire Kesuvah.)

וא"ת אדרבה תקשי ליה למה נוטלת כל הכתובה מספק

(a)

Question: Just the contrary! He should ask why they receive the entire Kesuvah due to Safek!

וי"ל לפי שהיא באה בטענת ברי והיורשין בטענת ספק.

(b)

Answer: There, it is because she has a Vadai claim (I did not have Bi'ah), and the heirs have a Safek claim.