1)

TOSFOS DH Mai Echad Choletz l'Chulan deka'Amar Emtza'is

תוספות ד"ה מאי אחד חולץ לכולן דקאמר אאמצעית

(SUMMARY: Tosfos explains how this answer is unlike the conclusion.)

תימה דלקמן מסקינן דשמואל התחיל ולא התחיל קאמר

(a)

Question: Below, we conclude that Shmuel discusses whether he started [doing Chalitzah with the sisters] or did not start [with them, rather, with the sisters];

והתחיל באחיות לא יגמור בצרות ולא מיפטרא רחל בחליצת צרתה וכ"ש היכא דשניהן שוין דבעינן חליצה מתרוייהו

1.

If he started [doing Chalitzah] with the sisters, he may not finish with the Tzaros, and Rachel is not exempted through Chalitzah of her Tzarah, and all the more so when both of them (Rachel and her Tzarah) are equal, we require Chalitzah from both of them!

דלהאי שינויא לא מפלגינן בין מיפטר נפשה למיפטר צרה

2.

According to this answer [here], we do not distinguish between exempting herself and exempting her Tzarah.

ואר"י דההוא דמפרש לקמן דשמואל התחיל ולא התחיל קאמר סבר כשינויא דבסמוך דמפלגינן בין מיפטר נפשה למיפטר צרה

(b)

Answer (Ri): The one who explains below that Shmuel discusses whether or not he started, holds like the opinion below that distinguishes between exempting herself and exempting her Tzarah;

ושינויא דהכא דאחד חולץ לכולן אאמצעית סבר כרב אשי דאמר לקמן לא אלימא זיקה לשוויי צרה כערוה וחליצת צרות הויא חליצה כשרה

1.

The answer here that "one does Chalitzah to all of them" refers to the middle one, holds like Rav Ashi, who says below that Zikah is not strong enough to make the Tzarah like Ervah, so Chalitzah of the Tzarah is a Kosher Chalitzah.

ולהכי חלץ לאחיות לא נפטרו צרות

i.

Therefore, if he did Chalitzah to the sister, the Tzaros are not exempted.

אבל הכא דשתיהן שוין אחד חולץ לכולן.

2.

However, here both of them are equal, so one does Chalitzah to all of them.

2)

TOSFOS DH Ela Tzarah d'Leah Tipater

תוספות ד"ה אלא צרה דלאה תיפטר

(SUMMARY: Tosfos explains that this is because it is a Kosher Chalitzah.)

דהא חליצה כשרה היא

(a)

Explanation: It is a Kosher Chalitzah.

פי' בקונט' דאי בעי מייבם לה

(b)

Explanation #1 (Rashi): [This is] because if he wanted, he could do Yibum with her.

וא"א לומר כן דאסירא ליה משום ביטול מצות יבמין

(c)

Rejection: This is forbidden, due to Bitul Mitzvas Yevamin!

ומ"מ לא חשיב בהכי חליצה פסולה כדפרישית לעיל.

(d)

Explanation #2: Even so, it is not considered Chalitzah Pesulah, like I explained above (26b DH v'Chalitzah).

3)

TOSFOS DH Iy Hachi Chalatz l'Tzaros Nifteru Achayos ve'a'Tzaras Rachel Mi Miftera

תוספות ד"ה א"ה חלץ לצרות נפטרו אחיות ואצרת רחל מי מיפטרא

(SUMMARY: Tosfos explains the question.)

פירוש כיון דאוקמה חלץ לאחיות לא נפטרו צרות דוקא מרחל ומשום שחלץ ללאה

(a)

Explanation: Since we established "if he did Chalitzah to the sisters, the Tzaros are not exempted" to refer only to Rachel's Tzarah, and because he [already] did Chalitzah to Leah...

בענין זה נמי שחלץ ללאה חלץ לצרות נמי לא נפטרו אחיות.

1.

Similarly, when he [first] did Chalitzah to Leah, [we should say that after this,] if he did Chalitzah to the Tzaros (i.e. Rachel's Tzarah), the sisters (i.e. Rachel) are not exempted! (This is like Mahadura Basra of the Maharsha, DH Ela. Tosfos comes to answer why we didn't explain Shmuel simply, that "he did Chalitzah to the Tzaros" means to both Tzaros. Tosfos explains that the question was, just like "... the Tzaros are not exempted" means Rachel's Tzarah, similarly, "if [after Chalitzas Leah] he did Chalitzah to the Tzaros", i.e. Rachel's Tzarah, the sisters (Rachel) are not exempted! Therefore, we are forced to say that Shmuel meant "if he started...)

4)

TOSFOS DH Shmuel Hischil v'Lo Hischil ka'Amar

תוספות ד"ה שמואל התחיל ולא התחיל קאמר

(SUMMARY: 1. Tosfos explains that Shmuel really holds like this, that Yesh Zikah. 2. Tosfos discusses whether we must say that they fell to Yibum one after the other.)

השתא לפי המסקנא לית ליה להא דשמואל לדברי האומר אין זיקה [קאמר]

(a)

Explanation: Now, according to the conclusion, we do not hold that Shmuel taught according to the opinion that Ein Zikah.

דלפי האמת למ"ד אין זיקה חלץ לאחיות ולבעלת גט נפטרו צרות (הגהת הב"ח)

1.

Really, according to the opinion that Ein Zikah, if he did Chalitzah to the sisters or Ba'alas ha'Get, the Tzaros are exempted;

אלא שמואל אליבא דנפשיה דאית ליה זיקה קאמר

2.

Rather, Shmuel taught according to his own opinion, that Yesh Zikah.

והא דלא קאמר אלא

(b)

Implied question: [If we retracted,] why didn't the Gemara say "Ela"?

לפי שלא הוזכר שם אמורא תחלה

(c)

Answer: It is because no Amora was mentioned before [regarding the premise from which we retract].

ומיירי כשחלץ ללאה קודם נפילת רחל וצרתה ולהכי התחיל בצרת לאה יגמור אף ברחל

(d)

Explanation #1: The case is, he did Chalitzah to Leah before Rachel and her Tzarah fell. Therefore, if he started [doing Chalitzah] with Leah's Tzarah, he may finish even with Rachel;

דכשנפלה רחל כבר נפטרה לאה בחליצת צרתה וחליצת רחל חליצה כשרה היא דלא הויא אלא קרובת צרת חלוצתו

1.

This is because when Rachel fell, Leah was already exempted through her Tzarah's Chalitzah, so Rachel's Chalitzah is Kosher. She was merely the relative of the Tzarah of his Chalutzah (who is permitted).

וקצת דוחק הוא דה"ל לפרש בהדיא דאיירי בנפול זה אחר זה כיון דעד השתא הוה איירי בנפול בבת אחת

(e)

Question: This is slightly difficult. The Gemara should have explained that we discuss when they fell one after the other, since until now we discussed when they fell at once!

ועוד אמר ר"י דמצינו לפרש דאיירי אפי' נפול בבת אחת כדס"ד עד השתא

(f)

Explanation #2 (Ri): We can say that this is even if they fell at once, like we thought until now;

ואפ"ה התחיל בצרת לאה יגמור ברחל

1.

Even so, if he started with Leah's Tzarah, he may finish with Rachel.

ואע"ג דחליצת הצרה הויא חליצה פסולה דהויא לה צרת אחות אשה בזיקה ולא מיפטרה לאה בחליצתה

2.

Implied question: Chalitzah of the Tzarah [of Leah] was Chalitzah Pesulah, for it was Chalitzah of Tzaras Achos Ishah through Zikah. It did not exempt Leah!

מ"מ חשיב חליצת רחל חליצה כשרה ואפי' אי חלץ ללאה ברישא קודם רחל כיון דלא נשתייר בלאה אלא זיקה מועטת שכבר חלץ לצרתה חליצה חשובה טפי

(g)

Answer: Even so, Rachel's Chalitzah is Kosher, and even if he does Chalitzah to Leah first before Rachel, since Leah had only a little Zikah left, since her Tzarah already did a stronger Chalitzah.

ולהכי לא חשיב רחל אחות חלוצתו כעין שפירש ה"ר אברהם לעיל

1.

Therefore, Rachel is not considered Achos Chalutzaso, similar to what R. Avraham explained above.

ואע"ג דקודם שחלץ לצרת לאה כבר נאסרה רחל ושמואל סבר בהחולץ (לקמן ד' מ:) כיון שנאסרה עליו שעה אחת נאסרה עולמית

(h)

Implied question: Before he did Chalitzah to Leah's Tzarah, Rachel was already forbidden. Shmuel holds below (40b) that if she was once forbidden to him, she is permanently forbidden to him!

מכל מקום הוי חליצת רחל חליצה כשרה כיון דעכשיו אינה אחות זקוקתו ואינה אסורה אלא משום שנאסרה עליו כבר.

(i)

Answer: Even so, Rachel's Chalitzah is Kosher, since now she is not Achos Zekukaso, and she is forbidden to him only because she was once forbidden to him.

5)

TOSFOS DH Tanya Kevasei d'Rav Ashi

תוספות ד"ה תניא כוותיה דרב אשי

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot explain the Beraisa the way we explained Shmuel's teaching.)

אברייתא לא שייך למימר דהתחיל ולא התחיל קאמר

(a)

Implied question: Why can't we say that also the Beraisa discusses whether or not he started [with the sisters]?

דא"כ הוה ליה לפרושי הכי בהדיא אבל שמואל דאיירי נמי בבעלת הגט ובעלת מאמר נקט לשון השוה בכולן.

(b)

Answer: If so, it should have explicitly explained so. However, Shmuel discusses also Ba'alas ha'Get and Ba'alas Ma'amar, so he used an expression that applies to all of them.

6)

TOSFOS DH Iy Hachi Yevumi Nami Tisyabem

תוספות ד"ה א"ה יבומי נמי תתייבם

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot say that this is true, but the Beraisa taught only about Chalitzah.)

וא"ת אין ה"נ ומ"מ נקט חליצה לאשמועינן דחליצה פסולה אינה פוטרת

(a)

Question: [Perhaps] indeed, she may do Yibum! Even so, the Mishnah discusses Chalitzah, to teach that a Chalitzah Pesulah does not exempt;

כמו שמואל ללישנא דהתחיל ולא התחיל ה"מ למינקט יבום

1.

This is like Shmuel, according to the version that he discusses whether or not he started [with the sisters. Also] he could have discussed Yibum!

וי"ל דשמואל לא נקט יבום משום דמתני' היא מותר אדם בקרובת כו'

(b)

Answer: Shmuel did not discuss Yibum, for a Mishnah teaches this - "he is permitted to the relative [of the Tzarah of his Chalutzah];

אבל ברייתא ה"ל למנקט יבום דעדיפא טפי אי נמי לשמעינן תרוייהו.

1.

However, the Beraisa should have taught Yibum, which is preferable. Alternatively, it should have taught both [Chalitzah and Yibum].

7)

TOSFOS DH Acharav Chazru v'Tiknu

תוספות ד"ה אחריו חזרו ותקנו

(SUMMARY: Tosfos explains why Rav Nachman bar Yitzchak gave this difficult answer.)

דוחק (הגהת מהרש"ל השלם) לומר כן משום דלא מסתבר ליה למימר דלא אלימא זיקה לשוויי לצרה כערוה.

(a)

Observation: He gives this difficult answer, for he holds that it is unreasonable to say that Zikah is not strong enough to make the Tzarah like Ervah.

27b----------------------------------------27b

8)

TOSFOS DH Ba'alas ha'Get Adifah

תוספות ד"ה בעלת הגט עדיפא

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of this.)

פי' שנעשה בה מעשה עדיף טפי מחברתה

(a)

Explanation #1: This means that a greater action was done to her than to her colleague (Tzarah. Her Zikah is weaker, so it is better to do Chalitzah to her Tzarah.)

אבל ריב"ן פי' בעלת הגט עדיפא דאתחיל בה בגירושין (הגהת הב"ח) ולכך יגמור בה חליצתו

(b)

Explanation #2 (Rivan): Ba'alas ha'Get is preferable. Since he began to divorce her, he finishes his Chalitzah with her.

ולפירושו לא יהא עדיפא דהכא פירושו כההוא דאי מאמר עדיף או גט עדיף דבסמוך

(c)

Observation: According to this, "Adifa (preferable)" here means [it is better to do Chalitzah to her,] unlike "if Ma'amar is Adif or Get is Adif" below [which means that it is stronger, and the other does not take effect after it. This favors Explanation #1.]

ומיהו עדיפא משמע קצת דהיינו קודמת דקאי אאיזו מהן קודמת דקאמר מעיקרא.

1.

However, there is a small connotation that "Adifa" refers to precedence. This refers to "which has precedence" that we said at the beginning [of this Sugya. This favors Rivan.]

9)

TOSFOS DH Ta Shma v'Modeh R. Gamliel v'Chulei

תוספות ד"ה תא שמע ומודה ר"ג כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not bring a proof from Rabanan.)

מדרבנן דשמעינן להו פרק ר"ג (לקמן דף נ. ושם) דיש גט אחר גט ומאמר אחר הגט

(a)

Question: Why can't we learn from Rabanan, who say below (50a) that there is Get after Get and Ma'amar after Get? (This shows that Ma'amar is Adif!)

אין יכול להביא ראיה דלדידהו דיש גט אחר גט אפי' עדיף קמא מהני גרוע בתריה לתפוס במה ששייר הראשון

(b)

Answer: We cannot learn from Rabanan. They hold that there is Get after Get. Even though the first is Adif, the weaker one afterwards takes effect on what the first left over;

אבל ר"ג דאית ליה דאין גט אחר גט סברא הוא דאי עדיף גט ממאמר או מאמר מגט לא מהני הגרוע לתפוס אחר קמא דעדיף כמו שאין מועיל גט אחר גט ומאמר אחר מאמר.

1.

However, R. Gamliel holds that Ein Get after Get. It is logical that if Get were stronger than Ma'amar, or if Ma'amar were stronger than Get, the weaker would not take effect after the first, which is Adif, just like Get after Get and Ma'amar after Ma'amar do not take effect.

10)

TOSFOS DH Iy Get Adif Lo Tihani Ma'amar Basrei

תוספות ד"ה אי גט עדיף לא תיהני מאמר בתריה

(SUMMARY: Tosfos explains why Kidushin after Chalitzah does not refute this.)

אע"ג דאפילו אחר חליצה קידושין תופסין

(a)

Implied question: Kidushin takes effect even after Chalitzah [even though it is stronger than Ma'amar. Perhaps similarly, even though Get is stronger than Ma'amar, Ma'amar takes effect after it!]

היינו משום דהוי קידושין דאורייתא אבל ביבמה דלא הוי מאמר אלא מדרבנן אין לו להועיל אחר הגט אי גט עדיף

(b)

Answer #1: That is because it is Kidushin mid'Oraisa. Regarding a Yevamah, Ma'amar is only mid'Rabanan. It would not take effect after a Get if a Get were stronger.

א"נ אומר ר"י דבריית' דמודה ר"ג קיימא אמתני' דפ' ר"ג (לקמן ד' נ.) דמוקמינן לה כר"ע התם בגמ' (דף נב:)

(c)

Answer #2 (Ri): The Beraisa "R. Gamliel admits" refers to the Mishnah (50a), which we establish in the Gemara like R. Akiva.

ולא מהני קידושין אחר חליצה וה"ה דאין להם להועיל אחר הגט אי גט עדיף דגט במקום חליצה קאי.

1.

[R. Akiva] holds that Kidushin does not take effect after Chalitzah, and likewise it would not take effect after a Get if a Get were stronger, for a Get is in place of Chalitzah.

11)

TOSFOS DH Ela Ki Hadadei Ninhu

תוספות ד"ה אלא כי הדדי נינהו

(SUMMARY: Tosfos explains this conclusion according to Rav Ashi and the other opinion.)

ותפשוט דאחת פוטרת חברתה והיינו כשמואל וכלישנא דקאמר דאחד חולץ לכולן אאמצעי' וכרב אשי

(a)

Explanation: We resolve that one exempts the other. This is like Shmuel, according to the version that one does Chalitzah to all of them, i.e. the middle one, like Rav Ashi;

אבל ללישנא דהתחיל ולא התחיל קאמר היכי דכי הדדי נינהו צריכות שתיהן חליצה

1.

However, according to the version [that Shmuel discusses] whether or not he started [doing Chalitzah with the sisters], when they are the same, both of them need Chalitzah;

דהא התחיל באחיות לא יגמור אפי' בצרות ולא מיפטרה רחל בחליצת צרתה דעדיפא

2.

Proof: When he started with the sisters, he may not finish even with the Tzaros. Rachel is not exempted through the stronger Chalitzah of her Tzarah.

והכא הך בעיא על כרחין אליבא דמ"ד יש זיקה איירי דלמ"ד אין זיקה אפילו חלץ לבעלת הגט נפטרה צרה.

(b)

Observation: We must say that this question is according to the opinion that Yesh Zikah, for according to the opinion that Ein Zikah, even if he did Chalitzah to Ba'alas ha'Get, her Tzarah is exempted.

12)

TOSFOS DH Chalatz l'Rishonah Hutrah

תוספות ד"ה חלץ לראשונה הותרה

(SUMMARY: Tosfos explains the Chidush of this.)

וא"ת מאי קמ"ל פשיטא דהותרה

(a)

Question: What is the Chidush? This is obvious!

ואר"י דקמ"ל דהותרה אפי' צרתה

(b)

Answer (Ri): This teaches that she is permitted, [and] even her Tzarah;

דרב אית ליה אין זיקה וחלץ לאחיות נפטרו צרות כדפרישית לעיל.

1.

This is because Rav holds that Ein Zikah, and if he did Chalitzah to the sisters, the Tzaros are exempted, like I explained above.

13)

TOSFOS DH v'Rav Leis Lei Hai Sevara veha'Amar Rav Kol Yevamah v'Chulei

תוספות ד"ה ורב לית ליה האי סברא והאמר רב כל יבמה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask from a Mishnah.)

ממתני' הוה מצי למיפרך דבהדיא תנן בפירקין (לקמן דף לב.)

(a)

Implied question: Why didn't we ask from an explicit Mishnah in our Perek?

ב' אחין נשואין ב' אחיות ומת אחד מהן ואח"כ מתה אשתו של שני הרי זו אסורה עליו עולמית הואיל ונאסרה עליו

1.

Citation (32a - Mishnah): If two brothers were married to two sisters, and one brother died, and then the other's wife died, his Yevamah is forever forbidden, since she was [once] forbidden.

אלא ניחא להקשות דבהדיא אמר רב אותו לשון עצמו שאמר ר' יוחנן שכל יבמה שאין אני קורא כו'

(b)

Answer #1: The Gemara prefers to ask from Rav, who himself said the exact words of R. Yochanan, that any Yevamah to whom we cannot apply...

ועוד נראה דממתני' לא הוה מצי לאקשויי דהתם הוא משום דכבר נפטרה לשוק ומשום דמתה אשתו אח"כ לא תחשב עוד זקוקה עדיין לחליצה

(c)

Answer #2: We could not ask from the Mishnah, for there it is because she was already permitted to marry strangers. Because the Yavam's wife died afterwards, she should not be Zekukah for Chalitzah;

אבל היכא דעדיין זקוקה לחליצה לא

1.

However, we do not say so when she still needs Chalitzah.

אבל מדרב פריך שפיר דרב איירי אפילו היכא דאיכא אחין דלא מידחיא מהאי ביתא (לגמרי) כדאמר לקמן (ג"ז שם).

2.

However, the question from Rav is proper. Rav discusses even when there are brothers, and she was not totally rejected from the house, like we say below.

14)

TOSFOS DH Aval Hacha Zikah mid'Rabanan Hi

תוספות ד"ה אבל הכא זיקה דרבנן היא

(SUMMARY: Tosfos explains that Rav says so because he holds that Ein Zikah.)

פר"ח דרב לטעמיה דאמר אין זיקה דאע"ג דאסיר משום ביטול מצות יבמין לא חשיב הך איסור לאוסרה עולמית אף כשתבא לכלל היתר

(a)

Explanation (R. Chananel): Rav teaches like he taught elsewhere, that Ein Zikah. Even though she is forbidden due to Bitul Mitzvas Yevamin, this Isur is not important enough to forbid her permanently, even when she comes to Heter (i.e. the reason to forbid goes away);

אבל למ"ד יש זיקה ראוי לאסור משום שנאסרה עליו שעה אחת.

1.

However, according to the opinion that Yesh Zikah, it is proper to forbid her permanently, because she was once forbidden.

15)

TOSFOS DH Eisivei R. Yosi b'Ribi Chanina l'R. Yochanan

תוספות ד"ה איתיביה רבי יוסי בר חנינא לרבי יוחנן

(SUMMARY: Tosfos discusses whether the Mishnah is difficult also for Rav.)

לעיל פי' בקונטרס דלרב נמי פריך

(a)

Explanation #1 (Rashi): Above, Rashi explained that we ask also according to Rav.

אבל ריב"ן פירש דלא פריך לרב משום דרב ס"ל חליצה פסולה צריכה לחזור על כל האחים

(b)

Explanation #2 (Rivan): We do not ask according to Rav, for Rav holds that Chalitzah Pesulah must be repeated with all the brothers;

דהאחת צריכה חליצה משניהן ושוב השנית א"א לייבם משום דלכל אחד הויא אחות חלוצתו

1.

One Yevamah needs Chalitzah from both of them, and then the second cannot do Yibum, for to each [Yavam] she is Achos Chalutzaso;

אבל רבי יוחנן סבר כשמואל דאינה צריכה לחזור ולהכי פריך ליה

(c)

Distinction: However, R. Yochanan holds like Shmuel, that she need not repeat Chalitzah. Therefore, we ask according to him.

ואע"ג דרב דאמר צריכה לחזור היינו אליבא דמ"ד יש זיקה וליה לא ס"ל

(d)

Implied question: Rav taught according to the opinion that Yesh Zikah, but he disagrees! (We could ask also according to Rav himself!)

מ"מ מצינו למימר דרב מוקי לה כמ"ד יש זיקה דפלוגתא דתנאי היא

(e)

Answer: In any case, we can say that Rav establishes it like the opinion that Yesh Zikah, for Tana'im argue about this.

ואע"ג דלעיל בריש פ' כיצד (דף יח.) מוקי לה סתמא דהש"ס כר"מ דאמר אין זיקה

(f)

Implied question: Above (18a), the Stam Gemara established the Mishnah like R. Meir, who says that Ein Zikah!

רב לא מוקי לה כוותיה

(g)

Answer: Rav does not establish the Mishnah like him.

ולר"ח נמי דפי' לעיל דרב דלית ליה הואיל ונאסרה עליו שעה אחת לטעמיה דאמר אין זיקה

(h)

Support (for Explanation #2): R. Chananel explained above that Rav, who does not hold that "since she was once forbidden...", teaches like he taught elsewhere, that Ein Zikah.

אתי שפיר נמי דלא פריך לרב דמוקי למתני' כמ"ד יש זיקה

1.

We understand why R. Yosi b'Ribi Chanina did not ask against Rav, for Rav establishes it like the opinion that Yesh Zikah.

אבל ר' יוחנן סבר דעל כרחך יש זיקה דאי אין זיקה א"כ ב' אחיות שנפלו לפני שני אחין יתייבמו שתיהן דהא ר' יוחנן לא חייש למיתה

2.

However, R. Yochanan must hold that Yesh Zikah. If not, two sisters who fell to two brothers should both do Yibum, for R. Yochanan is not concerned for death!

ומפירכא דפריך רבי יוסי בר חנינא ואמאי וליקו חד מנייהו כו' משמע דלא שרי רבי יוחנן לייבם אלא חדא על כרחך סבר יש זיקה

i.

From R. Yosi b'Ribi Chanina's question "what is the reason? One [brother should do Chalitzah, and the other Yibum] connotes that R. Yochanan permits only one of them [to do Yibum]! We are forced to say that he holds that Yesh Zikah.

ואפ"ה שרי לראשונה ולית ליה הואיל ונאסרה שעה א' שתאסר עולמית מש"ה פריך לה

3.

Even so, [R. Yochanan] permits the first [to fall to do Yibum]. He does not hold "since once she was forbidden, she is permanently forbidden." Therefore, [R. Yosi b'Ribi Chanina] challenged him.

ומיהו נראה לר"י כדפרישית לעיל (דף כד. ד"ה אי) דלרב דחייש למיתה משום דלא מסקי אדעתיה דמיית אידך לא מצי פריך דגזרי' דלמא אתי לייבם ברישא

(i)

Explanation #2A (Ri): I explained above that Rav is concerned for death, since he (a brother) does not consider that the other brother might die. Therefore, we cannot ask against him. [He holds that] we decree lest a brother do Yibum first.

אבל לעיל במתה אחת מהן ליכא למיגזר דלמא אתי לייבם בלא מתה אחת מהן כיון דליכא אלא אח אחד ולא אתי לבטל מצות יבמין להדיא

1.

However, above, when one of the Yevamos died, we cannot decree lest he come to do Yibum without death of one of them, for there is only one [live] brother. He would not come to overtly be Mevatel Mitzvas Yevamin!

אבל רבי יוחנן היה יודע רבי יוסי בר חנינא דלא הוי חייש למיתה להכי (הגהה בגליון) פריך ליה

2.

However, R. Yosi b'Ribi Chanina knew that R. Yochanan is not concerned for death. Therefore he asked against him.

א"נ לפי שהיה אצל ר' יוחנן הקשה לו

3.

Alternatively, because R. Yosi b'Ribi Chanina was by R. Yochanan, he challenged him (but he could have challenged Rav, also).

16)

TOSFOS DH v'Leima Lei Dilma Kadim v'Chalitz l'Rishonah

תוספות ד"ה ולימא ליה דלמא קדים וחליץ לראשונה

(SUMMARY: Tosfos discusses what was the suggested decree.)

פי' ר"י לפי שיטת הקונטר' שכשבאין לפנינו לימלך לא אמרינן להו לחלוץ שניה ולייבם את הראשונה דגזרינן דלמא אתי למיעבד איפכא באלו [היבמות] עצמן

(a)

Explanation #1 (Ri, according to Rashi): When they come in front of us to ask what to do, we do not tell them to do Chalitzah to the second and Yibum to the first. This is a decree, lest these very Yevamos switch the order;

אבל אם כבר חלץ האחד לשנייה שרי אידך לייבם הראשונה כמו במתה שנייה כיון (מכאן מדף הבא) דבאלו יבמות ליכא שום חששא

1.

However, if one already did Chalitzah to the second, the other [Yavam] may do Yibum to the first, just like when the second died, since for these Yevamos there is no concern.