1)

CAN A MINOR GIVE BIRTH? (cont.)

(דף יג,א) ורב זביד אמר אין בנים בלא סימנים
(a)

Answer #3 (Rav Zvid): She cannot have children without bringing Simanim (and they are valid signs of adulthood even if she is less than 12).

ונבדוק
(b)

Question: We can check if she brought! (Why must we rely on a Chazakah?)

חיישינן שמא נשרו
(c)

Answer: We are concerned lest they fell out.

הניחא למ"ד חוששין אלא למ"ד אין חוששין מאי איכא למימר
(d)

Question: This is like the opinion that is concerned lest Simanim fell out. How can we answer for the opinion that is not concerned?

אפי' למ"ד אין חוששין משום צער לידה חיישינן:
(e)

Answer: Here even he is concerned lest they fell out due to the pain of childbirth.

2)

THE EXEMPTION OF THE TZARAH [line 5]

כיצד פוטרות צרותיהן וכו':
(a)

(Mishnah): The Arayos exempt their Tzaros (and the Tzaros of their Tzaros).

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רב יהודה דאמר קרא (ויקרא יח) לצרור התורה ריבתה צרות הרבה
(c)

Answer #1 (Rav Yehudah): "Litzror (to be a co-wife)" - the extra 'Reish' suggests many Tzaros.

רב אשי אמר סברא היא צרה מ"ט אסירא דבמקום ערוה קיימא צרת צרה נמי במקום ערוה קיימא:
(d)

Answer #2 (Rav Ashi): It is logical. A Tzarah is forbidden because she falls to Yibum with an Ervah. The Tzarah of a Tzarah also falls to Yibum with an Ervah (Tzaras Ervah is Eshes Ach without a Heter)!

כיצד אם מתו הן כו':
(e)

(Mishnah): If the Ervah... was divorced... the Tzaros are permitted.

ואפילו כנס ולבסוף גירש
(f)

This applies even if the deceased married the Tzarah before he divorced the Ervah.

ורמינהו ג' אחים שנים מהן נשואים ב' אחיות ואחד נשוי נכרית גירש אחד מבעלי אחיות אשתו ומת הנשוי נכרית וכנסה המגרש ומת זו היא שאמרו שאם מתו או נתגרשו צרותיהן מותרות
(g)

Contradiction (Mishnah): Reuven, Shimon and Levi (brothers) are married to Rachel and Leah (sisters) and Esther (an unrelated woman), respectively. Reuven divorced Rachel, then Levi died. Reuven did Yibum, then died. In this case, we say that if the Ervah... was divorced, the Tzaros are permitted.

טעמא דגירש ואח"כ כנס אבל כנס ואח"כ גירש לא
1.

We only say this because he divorced before doing Yibum, but if not, not!

א"ר ירמיה תברא מי ששנה זו לא שנה זו
(h)

Answer #1 (R. Yirmeyah): We must say that different Tana'im taught these Mishnayos.

האי תנא סבר מיתה מפלת והאי תנא סבר נשואין הראשונים מפילים
1.

The Tana of our Mishnah holds that the widows fall to Yibum at the time of death. The Tana of the other Mishnah considers the fall to begin from when they married.

רבא אמר לעולם חד תנא הוא וזו ואין צריך לומר זו קתני:
(i)

Answer #2 (Rava): One Tana taught both Mishnayos. Mishnah #2 teaches something which follows from our Mishnah (all the more so if he divorced before doing Yibum, the Tzaros are permitted)!

וכל שיכולה למאן:
(j)

(Mishnah): Anyone who could have done Mi'un...

ותמאן השתא ותתייבם
(k)

Question: Let her do Mi'un now, and then her Tzarah may do Yibum!

לימא מסייעא ליה לרבי אושעיא
(l)

Suggestion: She cannot because of R. Oshaya's law (our Mishnah supports him):

דא"ר אושעיא ממאנת למאמרו ואינה ממאנת לזיקתו
1.

(R. Oshaya): A girl can do Mi'un to undo a Ma'amar, but not to undo a fall to Yibum.

לא צרת ערוה שאני דתני רמי בר יחזקאל
(m)

Rejection: Perhaps Mi'un can undo a fall to Yibum, but the case of Tzaras Ervah is different, like Rami bar Yechezkel taught:

מיאנה בבעל מותרת לאביו מיאנה ביבם אסורה לאביו
1.

(Rami bar Yechezkel): If a girl did Mi'un to her husband, she may marry his father. If she did Mi'un to the Yavam, she is forbidden to the father.

אלמא משעת נפילה נראית ככלתו
i.

This is because when she fell to Yibum, she looked like his daughter-in-law.

הכא נמי משעת נפילה נראית כצרת בתו:
2.

Also here, when the fell to Yibum (before Mi'un), she looked like Tzaras Ervah.

3)

THE MORE STRINGENT ARAYOS [line 28]

שש עריות חמורות מאלו מפני שנשואות לאחרים צרותיהן מותרו'
(a)

(Mishnah): Six Arayos are more stringent than the 15 (Daf 2A). Since these six can marry others (but not brothers of the Yavam), their 'Tzaros' are permitted (they are not really Tzaros, for the Ervah is not truly married):

אמו
1.

The Yavam's mother;

ואשת אביו
2.

His father's wife;

ואחות אביו
3.

His father's sister;

אחותו מאביו
4.

His paternal sister;

ואשת אחי אביו
5.

The wife of his father's brother;

ואשת אחיו מאביו
6.

The wife of his paternal brother.

בית שמאי מתירין הצרות לאחים
(b)

Beis Shamai permit a Tzarah (of Ervah) to the brothers;

ובית הלל אוסרים
(c)

Beis Hillel forbid.

13b----------------------------------------13b
(דף יג,ב משנה) חלצו ב"ש פוסלין מן הכהונה
(d)

If a Tzarah did Chalitzah, Beis Shamai disqualify her from Kehunah (marrying a Kohen);

ובית הלל מכשירין
(e)

Beis Hillel permit.

נתייבמו בית שמאי מכשירין
(f)

If she did Yibum, Beis Shamai permit her to Kehunah (if later she was widowed);

ובית הלל פוסלין
(g)

Beis Hillel forbid.

אע"פ שאלו אוסרים ואלו מתירין אלו פוסלין ואלו מכשירין לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל ולא בית הלל מבית שמאי
(h)

Even though Beis Shamai and Beis Hillel argued, they would not refrain from marrying women of the opposing school.

כל הטהרות והטמאות שהיו אלו מטהרים ואלו מטמאין לא נמנעו עושין טהרות אלו על גבי אלו:
(i)

Even though in many laws of Taharah, one school is Metaher and the other is Metamei, each school trusted the Taharah of Kelim of the other school.

4)

THE SOURCE FOR BEIS SHAMAI [line 8]

אמר רבי שמעון בן פזי מאי טעמא דבית שמאי דכתיב (דברים כה) לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר חוצה מכלל דאיכא פנימית ואמר רחמנא לא תהיה
(a)

(Gemara - R. Shimon ben Pazi): Beis Shamai learns from "Lo Sihyeh Eshes ha'Mes ha'Chutzah l'Ish Zar". This implies that there are insiders (relatives of the Yavam), and the Torah said that she (the outsider, i.e. Tzaras Ervah) may not marry someone else. (Rather, she does Yibum);

ובית הלל מיבעי להו לכדרב יהודה אמר רב
(b)

Beis Hillel expound the verse as Rav Yehudah does:

דאמר רב יהודה אמר רב מנין שאין קידושין תופסין ביבמה שנאמר לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר לא תהיה בה הויה לזר
1.

(Rav Yehudah): If a stranger was Mekadesh a Yevamah, it does not take effect. "Lo Sihyeh..." - she cannot have Havayah (Kidushin) to a stranger. (Havayah and Sihyeh come from the same root.)

ובית שמאי מי כתיב לחוץ חוצה כתיב
(c)

Beis Shamai disagree, for it says "ha'Chutzah". It does not say 'la'Chutz (to a stranger)'!

ובית הלל כיון דכתיב חוצה כמאן דכתיב לחוץ דמי
(d)

Beis Hillel say that since there is a 'Hei' at the end of the word, it is as if it says 'la'Chutz':

דתניא ר' נחמיה אומר כל תיבה שצריכה למ"ד בתחלתה הטיל לה הכתוב ה"א בסופה
1.

(Beraisa - R. Nechemyah): The Torah (sometimes) puts a 'Hei' at the end of a word that should have the prefix 'Lamed' (to mean 'to').

ותנא דבי ר' ישמעאל כגון אלים (שמות טו) אלימה מחנים (שמואל ב יז) מחנימה מצרים (בראשית יב) מצרימה (במדבר לג) דבלתימה (יחזקאל ח) ירושלימה (דברי הימים א ה) מדברה
2.

(Tana d'Vei R. Yishmael): Some examples are "Mitzraimah", "Midbarah"...

ובית שמאי דרב יהודה אמר רב מנא להו מלאיש זר נפקא
(e)

Beis Shamai learn Rav Yehudah's law from "l'Ish Zar".

ובית הלל נמי תיפוק להו מלאיש זר
(f)

Question: Why don't Beis Hillel also learn from there?

אין הכי נמי
(g)

Retraction: They actually do.

חוצה למה לי
(h)

Question: If so, what do they learn from "ha'Chutzah"?

לרבות הארוסה
(i)

Answer: This includes a widow who was only Mekudeshes.

ואידך מחוצה החוצה
1.

Beis Shamai learns this from the extra 'Hei' at the end of "Chutz".

ואידך חוצה החוצה לא משמע להו
2.

Beis Hillel do not expound the 'Hei', for they do not consider it to be extra.

רבא אמר טעמייהו דבית שמאי דאין איסור חל על איסור
(j)

(Rava): The reason for Beis Shamai is Ein Isur Chal Al Isur (an Isur does not take effect on something already forbidden).

תינח היכא דנשא מת ואחר כך נשא חי
(k)

We understand this if Reuven married Rachel before his brother Shimon married her sister Leah (and Reuven died);

לא אתי איסור אחות אשה וחייל אאיסור אשת אח
1.

Rachel does not become forbidden to Shimon due to Achos Ishto (his wife's sister), since she was already forbidden (Eshes Ach, his brother's wife. Therefore, Rachel's Tzarah is not considered Tzaras Ervah.)

אלא נשא חי ואחר כך נשא מת אחות אשה קדים
(l)

Question: However, if Shimon married Leah before Reuven married Rachel, Achos Ishto took effect on Rachel (her Tzarah should be considered Tzaras Ervah)!

כיון דלא אתי איסור אשת אח וחייל אאיסור אחות אשה הויא לה צרת ערוה שלא במקום מצוה ושריא:
(m)

Answer: Since the Isur of Eshes Ach did not take effect on her (since she was already forbidden), we do not consider her Tzarah to be Tzaras Ervah in the situation of Yibum, therefore her Tzarah is permitted.

חלצו בית שמאי פוסלים וכו':
(n)

(Mishnah): If a Tzarah did Chalitzah...

פשיטא
(o)

Question: Why does the Mishnah need to teach that Beis Hillel permit her to Kehunah? They say that there was no need for Chalitzah!

לאפוקי דרבי יוחנן בן נורי דאמר בואו ונתקן להם לצרות שיהו חולצות ולא מתייבמות קמ"ל דבית הלל מכשירים:
(p)

Answer: The Mishnah teaches unlike R. Yochanan ben Nuri, who suggested enacting that in every case of Tzaras Ervah, Chalitzah should be done (so that all marriages will be valid according to both schools. R. Yochanan ben Nuri would disqualify from Kehunah, since he holds that Chalitzah was necessary, mid'Rabanan.)

נתייבמו בית הלל פוסלין כו':
(q)

(Mishnah): If she did Yibum, Beis Hillel disqualify her from Kehunah.

הא תו למה לי
(r)

Question: Why is this needed?

איידי דתנא חלצו תנא נמי נתייבמו
(s)

Answer: Since we taught the law regarding Chalitzah, we also teach regarding Yibum.

5)

FACTIONS WITHIN YISRAEL [line 38]

תנן התם מגילה נקראת באחד עשר ובשנים עשר ובשלשה עשר ובארבעה עשר ובחמשה עשר לא פחות ולא יותר
(a)

(Mishnah): The Megilah is read on the 11th, 12th, 13th, 14th, and 15th.

אמר ליה ר"ל לר' יוחנן איקרי כאן (דברים יד) לא תתגודדו לא תעשו אגודות אגודות
(b)

Question (Reish Lakish): This transgresses "Lo Sisgodedu" - do not have differing factions!

האי לא תתגודדו מיבעי ליה לגופיה דאמר רחמנא לא תעשו חבורה על מת
1.

Question: "Lo Sisgodedu" forbids wounding oneself in grief over a deceased!

א"כ לימא קרא לא תגודדו מאי תתגודדו שמע מינה להכי הוא דאתא
2.

Answer: "Lo Segodedu" would have taught that. The Torah wrote "Lo Sisgodedu" to forbid factions.

ואימא כוליה להכי הוא דאתא
3.

Question: Perhaps it comes only to teach this!

אם כן לימא קרא לא תגודו מאי לא תתגודדו שמע מינה תרתי
4.

Answer: If so, it should have said 'Lo Sagodu'. Since it says "Lo Sisgodedu", we learn both.

א"ל עד כאן לא שנית
(c)

Counter-question: (R. Yochanan): Why didn't you ask from a prior Mishnah?

מקום שנהגו לעשות מלאכה בערבי פסחים עד חצות עושין מקום שנהגו שלא לעשות אין עושין
1.

(Mishnah): Where the custom is do work on Erev Pesach, we work until noon. Where the custom is not to work, we do not work.

א"ל אמינא לך אנא איסורא
(d)

Answer #1 (Reish Lakish): I asked regarding an Isur. Why do you suggest I should ask regarding a custom?

דאמר רב שמן בר אבא אמר ר' יוחנן (אסתר ט) לקיים את ימי הפורים בזמניהם זמנים הרבה תיקנו להם חכמים ואת אמרת לי מנהגא
1.

(Rav Shemen bar Aba): "To fulfill... in their times" - Chachamim enacted many times (to read Megilas Esther).

והתם לאו איסורא הויא
(e)

Objection: Also working on Erev Pesach is an Isur!

והתנן <בלילה> [הלילה] בית שמאי אוסרין
1.

(Mishnah): Beis Shamai forbid working the previous night;

ובית הלל מתירין
2.

Beis Hillel permit.

אמר ליה התם הרואה אומר מלאכה הוא דלית ליה
(f)

Answer #2 (Reish Lakish): If one does not work, it looks like he has no work to do (so it is not a problem of factions).