YEVAMOS 82 (3 Teves) - Today's Dafyomi material has been dedicated in memory of Hagaon Rav Yisroel Zev Gustman ZT"L (author of "Kuntresei Shiurim") and his wife, Rebbetzin Sarah Gustman (daughter of Hagaon Rav Meir Bassin, Dayan in Vilna) in honor of the Yahrzeit of the Rebbetzin. Sponsored by a number of Rav Gustman's Talmidim (Harav Avrohom Feldman, Dr. Yehoshua Daniel, Reb Yechiel Wachtel, Reb Michael Starr and Rav Mordecai Kornfeld).
 
12th CYCLE DEDICATIONS
 
YEVAMOS 82 (Tisha b'Av) - Dedicated by Rabbi Dr. Eli Turkel of Ra'anana, Israel, in memory of his father, Reb Yisrael Shimon ben Shlomo ha'Levi, whose Yahrzeit is on 10 Av.

יבמות דף פב. א

ב' קופות אחת של חולין ואחת של תרומה, ולפניהן שתי סאין אחת של חולין ואחת של תרומה, ונפלו אלו בתוך אלו, מה הדין?

כשיש בקופת חולין מאה סאין כשאין בקופת חולין מאה סאין
לר' יוחנן הקופת חולין מותרת בתרומה דאורייתא: אסורה
בתרומה דרבנן: מותרת [1]
לריש לקיש הקופת חולין מותרת גם בדרבנן הקופת חולין אסורה

יבמות דף פב: א

מה דין אנדרוגינוס לר' יוסי ולר"ש?

האם הוא נושא אשה האם הוא נישא
לר' יוחנן נושא לכתחילה - כזכר ודאי אינו נישא אפי' בדיעבד
לריש לקיש בדיעבד אם נשא נשוי - דהוי ספק אינו נישא אפי' בדיעבד [2]

הבא על אנדרוגינוס, האם חייב סקילה כמשכב זכור?

בא עליו בזכרותו בא עליו בנקבותו
לתנא קמא חייב חייב
לר' אליעזר חייב פטור

-------------------------------------------------

[1] ר' יוחנן לומד את הברייתא שמיירי בלא רבייה, דהיינו שאין בכל קופה מאה סאין כדי לבטל את הסאה תרומה אם נפלה שם, אלא הוא מעמיד את הברייתא אליבא דרבנן דס"ל שתרומה בזמן הזה דרבנן, ובתרומה דרבנן הקילו גם בלא ריבוי. אכן גם בסברא זו גופא נחלקו שתי תירוצים בגמ', האם מה שבדרבנן לא צריך ריבוי של פי מאה זה אפי' בכה"ג שאין לנו לומר "שאני אומר תרומה לתוך תרומה נפלה וחולין לתוך חולין נפלו", או רק בכה"ג שיש סברת "שאני אומר" ונפ"מ תהיה במקוה שהיו בו מ' סאה ונתן סאה מים שאובים ונטל סאה וכו', שיכול לעשות כן רק שלא ישקול את רוב המקוה, אבל לא צריך לדאוג להשאיר רוב.

[2] ואף שס"ל לר"ל שהוא ספק, בכל אופן אינו נישא אלא בדיעבד כדי שלא יעבור על ספק איסור משכב זכור.

עוד חומר לימוד על הדף