יבמות דף מד. א

הנושא נשים דלהלן מה דין הולד?

מחזיר גרושתו קרובת [1] גרושתו חלוצתו קרובת חלוצתו
לרבנן הולד כשר הולד ממזר הולד כשר הולד כשר [2]
לר' עקיבא [3] הולד ממזר הולד ממזר הולד ממזר הולד ממזר

יבמות דף מד: א

מה דין הולד בנושא חייבי כריתות או חייבי מיתות ב"ד?

נושא חייבי כריתות נושא חייבי מיתות ב"ד
לשמעון התימני הולד ממזר הולד ממזר
לר' יהושע הולד פגום לכהונה [4] הולד ממזר
-------------------------------------------------

[1] כגון אחותה אמה בתה.

[2] ס"ל לרבנן שאינה אסורה מה"ת אלא רק חכמים אסרו את קרובת חלוצתו. ור"ע פליג וס"ל שקרובת חלוצתו אסורה מה"ת.

[3] ס"ל לר"ע שגם מחייבי לאוים הולד ממזר. וסובר שלא תפסי בה קידושין בכל נשים אלו ואם עבר וקידש אינה צריכה הימנו גט.

[4] דאף דס"ל דאין הולד ממזר אלא רק מחייבי מיתות ב"ד מ"מ מודה שהולד פגום לכהונה מק"ו מאלמנה לכה"ג דאף שאין איסורה שוה בכל בכל אופן הולד חלל ופסול לכהונה, חייבי כריתות שאיסורם שוה בכל אינו דין שיהיה הולד פסול לכהונה. וכמו שאלמנה עצמה מתחללת גם הנושא חייבי כריתות מחללה בביאתו ועושה אותה זונה ופוסלה מכהונה (אפי' תתאלמן). עוד כתבו התוס' (בד"ה ועשאה), דאף דס"ל לר' יהושע דלא הוי ממזר מחייבי כריתות, מ"מ לא תפסי קידושין. והגם דאמרינן דכל היכא דלא תפסי קידושין הולד ממזר, היינו לסברת שמעון התימני, אבל ר' יהושע פליג, וס"ל שיתכן שלא תפסי קידושין אף שאין הולד ממזר.

-------------------------------------------------