THE NUMBER OF BRACHOS IN THE AMIDAH (Yerushalmi Halachah 2 Daf 9a)
מתני' עמדו בתפילה מורידין לפני התיבה זקן ורגיל ויש לו בנים וביתו ריקן כדי שיהא לבו שלם בתפלה
(Mishnah): When they stand to pray, they put in front of the Aron (make Shali'ach Tzibur) a Chacham used to [the prayer], and he has children, and his house is empty, in order that his heart will be complete in his prayer;
ואומר לפניהן עשרים וארבע ברכות שמונה עשרה שבכל יום ומוסיף עליהן עוד שש ואלו הן זכרונות ושופרות [דף י עמוד ב (עוז והדר)] [תהילים קכ א] אל ה' בצרתה לי [שם קכא א] אשא עיני אל ההרים [שם קל א] ממעמקים קראתיך ה' [שם קב א] תפלה לעני כי יעטף:
He says in front of them 24 Brachos - the 18 of every [week]day, and he adds another six, and they are Zichronos, Shofaros, "El Hash-m b'Tzarasah Li'', "Esa Einai El he'Harim'', mi'Ma'amakim Kerasicha Hashem'', "Tefilah le'Ani Ki Ya'atof.''
גמ' תני ושפל ברך ונוח (תשחורת) [צ''ל לתשחורת - קרבן העדה] ורגיל בחכמה ורגיל באגדה ויש לו בית ושדה.
(Gemara - Beraisa): He is humble, pleased to serve Hash-m, and he is used to Chachmah, and used to Agadah, and he has a house and field [so he very much wants rain].
תנינן וביתו ריקן ואת אמר הכין.
Question: Our Mishnah says that his house is empty (he has no way to feed his family), and you say so?!
[צ''ל מעבירה - עלי תמר]
Answer: [His house should be empty] of Aveiros. (ALEI TAMAR)
יש לו בנים ובנות אם אין להן (מעבירין כל מה) [צ''ל מעמידין כל מי - עלי תמר] שירצו.
He has sons and daughters. If they do not [have anyone with all the qualifications], they put whoever they want [to be Shali'ach Tzibur].
ולמה שמנה עשרה
Question: Why are there 18 [Brachos without the additions]?
א''ר יהושע בן לוי כנגד שמנה עשרה מזמורות שכתוב מראשו של תילים עד [שם כ ב] יענך ה' ביום צרה.
Answer #1 (R. Yehoshua ben Levi): This corresponds to 18 Tehilim from the beginning of the Sefer until "Ya'ancha Hash-m b'Yom Tzarah.''
אם יאמר לך אדם תשעה עשר הן
Question: There are 19 [Tehilim before it]!
אמור לו [שם ב א] למה רגשו לית היא מינון
Answer: "Lamah Ragshu'' is not counted among them (it is part of the first Tehilim).
מיכן אמרו המתפלל ואינו נענה צריך תענית.
Inference: From here ("Ya'ancha Hash-m b'Yom Tzarah'') they said that if one prayed and was not answered, he needs a fast.
א''ר מנא [דף ט עמוד ב] רמז (לתלמיד חכם) [צ''ל לת''ת - הגהות ירושלמי] הוא שאדם צ''ל לרבו תישמע תפילתך.
(R. Mana): [This verse] hints to Ta'aneh v'Te'ater - a person should tell his Rebbi "your prayer should be heard.'' (Radak (Sefer ha'Sherashim Eter) and Orchos Chayim (1 Yom Kipur 48) say that the custom is to give this Brachah on Motza'ei Yom Kipur.) (HAGAHOS YERUSHALMI)
רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי כנגד שמונה עשרה חליות שבשזרה
Answer #2 (R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): It is corresponding to 18 vertebrae in the spine;
שבשעה שאדם עומד ומתפלל צריך לשוח בכולן מה טעמא [תהילים לה י] כל עצמותי תאמרנה ה' מי כמוך.
When a person stands and prays, he must bow with all of them. What is the source? "Kol Atzmosai Tomarnah Hash-m Mi Chamocha.''
ר' לוי אמר כנגד שמונה עשר אזכרות שכתוב [שם כט א] בהבו לה' בני אלים.
Answer #3 (R. Levi): It is corresponding to 18 Azkaros (occurrences of Hash-m's name) in "Havu la'Shem Bnei Elim'' (Tehilim 29).
א''ר חונה (אם יאמר לך אדם שבעה עשר) [צ''ל והא שבע עשרה - שנות אליהו] הן
Question (Rav Chunah): There are [only] 17 [Brachos]!'' (The Yerushalmi holds that one includes Es Tzemach... in Boneh Yerushalayim, like it says below. Rav Chunah did not count Birkas ha'Minim, which was enacted later.)
אמור לו של מינים כבר קבעוה חכמים ביבנה
Answer (R. Levi): Chachamim already established Birkas ha'Minim in Yavneh. (With it, there are 18.)
התיב ר' לעזר בי ר' יוסי קומי ר' יוסי והא כתיב [שם ג] אל הכבוד הרעים
Question (R. Lazar bei R. Yosi, to R. Yosi): It is written "Kel ha'Kavod Hir'im'' (they should have established 19 Brachos)!
א''ל והתני [צ''ל של דוד בבונה ירושלם - שנות אליהו]
Answer (R. Yosi): It was taught [that one includes Es Tzemach] David in Boneh Yerushalayim. (Therefore, they are considered 19 Brachos.)
[צ''ל והא תני - שנות אליהו] כולל של מינים ושל פושעים במכניע זדים של זקנים ושל גרים (במובטח) [נראה שצ''ל במבטח] לצדיקים (של דוד בבונה ירושלם - שנות אליהו מוחקו) אית לך מספקה לכל חדא וחדא מינהן.
Objection: It was taught that he includes Minim (heretics) and intentional sinners in [Birkas] Machni'a Zedim, and Chachamim and converts in "Mivtach la'Tzadikim.'' (If you count inclusions like extra Brachos, you must add for these.) Do you have enough [Azkaros] for each one of these?!
ר' חנניה בשם ר' פנחס כנגד שמנה עשר פעמים שאבות כתובין בתורה אברהם יצחק יעקב
Answer #4 (R. Chaninah citing R. Pinchas): They correspond to 18 times that the Avos are mentioned in the Torah - Avraham, Yitzchak and Yakov;
אם יאמר לך אדם תשעה עשר הן אמור לו (והנה ה' נצב עליו ויאמר) [צ''ל [ויקרא כו:מב] וזכרתי את בריתי כו' - שנות אליהו] לית היא מינון.
If one will say to you "there are 19 [mentions]!'', tell him that "v'Zacharti Es Brisi [Yakov]...'' is not counted (for the Avos are mentioned in reverse order).
ואם יאמר לך אדם שבעה עשר הן אמור לו (ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק) [צ''ל [שמות לב:יג] זכור לאברהם ליצחק ולישראל - שנות אליהו] מינון הוא.
If one will tell you [if you count only Avraham Yitzchak v'Yakov in order], there are [only] 17, tell him that "Zechor l'Avraham l'Yitzchak ul'Yisrael'' is counted (for Yisrael is Yakov).
רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן כנגד שמנה עשר ציווין שכתוב בפרשת משכן שני
Answer #5 (R. Shmuel bar Nachman citing R. Yochanan): They correspond to the 18 commands in the second Parshah of the Mishkan (in Pekudei. Really, there are 19; he does not count "va'Yar Moshe... Ka'asher Tzivah...'' (Shemos 39:43), for it merely says that Moshe saw that they did like Hash-m commanded.)
א''ר חייא בר אדא ובלחוד מן [שמות לח כג] ואתו אהליאב בן אחיסמך למטה דן עד סופיה דסיפרא.
(R. Chiya bar Rav Ada): [We count] only from "v'Ito Ahali'av Ben Achisamach l'Mateh Dan'' until the end of the Sefer. (He excludes the previous verse (38:22, "u'Vetzalel Asah'', but includes "va'Yar Moshe...''. We explained Answers #3-5 like SHNOS ELIYAHU Brachos 4:3.)
שבע של שבת מניין
Question: What is the source for the seven [Brachos in the Amidah] of Shabbos?
[דף יא עמוד א (עוז והדר)] א''ר יצחק כנגד שבעה קולות שכתוב [שם כט א] בהבו לה' בני אלים
Answer #1 (R. Yitzchak): They correspond to the seven Kolos in "Havu la'Shem Bnei Elim.''
א''ר יודן ענתונדריא כנגד שבע אזכרות שכתוב [תהילים צב א] במזמור שיר ליום השבת.
Answer #2 (R. Yudan Antundriya): They correspond to the seven Azkaros in "Mizmor Shir l'Yom ha'Shabbos.''
תשע של ר''ה מניין
Question: What is the source for the nine [in Musaf] of Rosh Hashanah?
אמר ר' בא קרתיגנא כנגד תשע אזכרות שכתוב בפרשת חנה וכתיב בסופה [שמואל א ב י] ה' ידין אפסי ארץ.
Answer (R. Ba Kartigna): They correspond to the nine Azkaros in Parshas Chanah, and it is written at the end "Hash-m Yadin Afsei Aretz.''
עשרים וארבע של תעניות מניין
Question: What is the source for the 24 on fasts?
ר' חלבו ורבי שמואל בר נחמן תריהון אמרין כנגד עשרים וארבע פעמים שכתוב בפרשת שלמה רנה תפילה תחינה.
Answer (R. Chelbo and R. Shmuel bar Nachman): They correspond to the 24 times it is written in Parshas Shlomo (his request that Hash-m accept Tefilos in the Beis ha'Mikdash) Rinah, Tefilah and Techinah.
MENTIONING ME'EIN HA'ME'ORA (Yerushalmi Halachah 2 Daf 9b)
ר''ז בשם ר' ירמיה יחיד בתענית ציבור צריך להזכיר מעין המאורע והיכן הוא אומרה בין גואל ישראל לרופא חולים
(R. Ze'irah citing R. Yirmeyah): On a Ta'anis Tzibur, an individual must mention me'Ein ha'Me'ora (what pertains to the day, i.e. Tefilas Aneinu). Where does he mention it? It is between Go'el Yisrael and Rofei Cholim.
ומה הוא אומר עננו ה' עננו בעת ובעונה הזאת כי בצרה גדולה אנחנו ואל תסתר פניך ממנו ואל תתעלם מתחינתינו כי אתה ה' אל חנון ורחום עונה בעת צרה פודה ומציל בכל עת צוקה
What does he say? 'Aneinu (Answer us) Hash-m, answer us at this time, for we are in great affliction. Do not hide Your countenance from us, and do not ignore our supplications, for You Hash-m are a gracious and merciful G-d who answers at a time of affliction, who redeems and saves at every difficult time;
[תהילים קז כח] ויצעקו אל ה' בצר להם ממצוקותיהם יוציאם בא''י העונה בעת צרה.
"Va'Yitz'aku El Hash-m ba'Tzar Lahem mi'Metzukoseihem Yotzi'em'' Baruch Atah Hash-m ha'Oneh b'Es Tzarah.'
ר' ינאי בי ר' ישמעאל בשם רשב''ל אפילו יחיד שגזר על עצמו תענית צריך להזכיר מעין המאורע
(R. Yanai bei R. Yishmael citing Reish Lakish): Even an individual who decreed a fast on himself must mention me'Ein ha'Me'ora.
ואיכן הוא אומרה
Question: Where does he mention it?
[צ''ל ר' ינאי בשם ר' ישמעאל בשם בית ר' ינאי אומר בשומע תפילה - קרבן העדה]
Answer #1 (R. Yanai citing R. Yishmael citing Beis R. Yanai): He says it in Shome'a Tefilah.
[צ''ל ר' יונה בשם רב אפילו יחיד שגזר על עצמו תענית אומרה בין גואל ישראל לרופא - כן נראה ע''פ קרבן העדה]
Answer #2 (R. Yonah citing Rav): Even an individual who decreed a fast on himself says it between Go'el Yisrael and Rofei.
ר' זעירה בשם רב חונה אומרה [דף י עמוד א] (בלילי) [צ''ל כלילי - פני משה] שבת וביומו.
(R. Ze'irah citing Rav Chunah): [He says it in every Tefilah,] like Shabbos (which we mention in Tefilah) night and day.
א''ר מנא ואנא דלא בדקיתא אין כהדא דרב ירמיה ואין כהדא דר' ינאי בי ר' ישמעאל סלקית לסדרא ושמעית רב חונה בשם רב אפילו יחיד שגזר על עצמו תענית צריך להזכיר מעין המאורע.
(R. Mana): I was unsure whether [we rule] like R. Yirmeyah, or like R. Yanai bei R. Yishmael. I went to the Beis Midrash, and heard Rav Chunah in the name of Rav that even an individual who decreed a fast on himself must mention me'Ein ha'Me'ora].
התיב ר' יוסה והא מתני' פליגא בכל יום מתפלל אדם ׁ(שמונה עשרה ובמוצאי שבת ובמוצאי יום הכיפורים ובמוצאי תענית) [צ''ל מעין שמונה עשרה חוץ ממוצאי שבת וממוצאי יום הכיפורים ובתענית - נועם ירושלים] ציבור.
Question (R. Yosah): A Beraisa argues! Every day one [may] pray like 18 [Brachos, i.e. Havineinu, an abridged Shemoneh Esre mentioned below], except for Motza'ei Shabbos, Motza'ei Yom Kipur (for he must say Havdalah) and a Ta'anis Tzibur (due to Aneinu. This shows that on a Ta'anis Yachid, one need not say me'Ein ha'Me'ora, unlike Rav Chunah.)
מן מה דא''ר יוסה מתני' פליגא (הווי איתתבת) [צ''ל הוה אומר - שערי תורת ארץ ישראל, מהגר''א] בין גואל ישראל לרופא חולים.
Inference: Since R. Yosah said that the Beraisa argues, [this shows that R. Chunah] holds that even on a Ta'anis Yachid, he] says it between Go'el Yisrael and Rofei Cholim. (If he says it in Shome'a Tefilah, he could do so in Havineinu. The Beraisa teaches that only on a Ta'anis Tzibur, he must say all 18 Brachos, in order to say Aneinu between Go'el and Rofei. Starting from R. Mana, we explained like NO'AM YERUSHALAYIM.)
ר' אחא בר יצחק בשם ר' חונה רובה דציפורין יחיד בתשעה באב צריך להזכיר מעין המאורע
(R. Acha bar Yitzchak citing Rav Chunah Rabah of Tziporin): On Tish'ah b'Av, an individual must mention me'Ein ha'Me'ora;
ומהו אומר רחם ה' אלהינו ברחמיך הרבים ובחסדיך הנאמני' עלינו ועל ישראל עמך ועל ירושלם עירך ועל ציון משכן כבודך
What does he say? "Have mercy, Hash-m Elokeinu in Your great mercy and Your faithful Chesed, on us and on Your nation Yisrael, and on Yerushalayim Your city, and on Tziyon the dwelling of Your honor...
ועל העיר האבילה ההרוסה השוממה הנתונה ביד זרים הרמוסה בכף עריצים ויבלעוה לגיונות ויחללוה עובדי פסילים
And on the mourning, destroyed desolate city, that is given in the hands of Zarim, that was trampled via oppressors and devoured through legions, and idolaters desecrated it...
כי לישראל עמך נתתה באהבה לנחלה ולזרע ישורון ירושה הורשת כי באש החרבתה ובאש אתה עתיד לבנותה כאמור [זכריה ב ט] ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה.
For You gave it to Your nation Yisrael with love for an inheritance, and to the seed of Yeshurun You bequeathed it for an inheritance - for through fire You destroyed it, and through fire You will build it in the future, like it says "va'Ani Ehyeh Lah Ne'um Hash-m Chomas Esh Saviv ul'Chavod Ehyeh b'Sochah.''
ר' אבודמא דציפורין בעא קומי רבי מנא איכן הוא אומרה
Question (R. Avodama of Tziporin, to R. Mana): Where does he say it?
אמר לו ואדיין את לזו. כן אמר רב ירמיה בשם רב כל דבר שהוא לבא אומרו בעבודה. כל דבר שהוא לשעבר אומרו בהודייה.
Answer (R. Mana): Do you still [need to ask] this? R. Yirmeyah said in the name of Rav that everything for the future, he says it in Avodah (Birkas Retzei). Everything that pertains to the past, he says it in Hoda'ah (Modim);
מתני' אמרה כן נותן הודייה לשעבר וצועק לעתיד לבא.
A Mishnah (Brachos 9:4) says so - he thanks for the past, and cries out for the future.
אי זו היא שבע מעין שמונה עשרה
Question: What is seven [Brachos] like 18?
[דף יא עמוד ב (עוז והדר)] רב אמר סוף כל ברכה וברכה
Answer #1 (Rav): [He says] the end of every Brachah.
ושמואל אמר ראש כל ברכה וברכה.
Answer #2 (Shmuel): [He says] the beginning of every Brachah.
אית תניי תני שבע מעין שמונה עשרה אית תניי תני שמונה עשרה מעין שמונה עשרה
Some teach seven [Brachos] like 18, and some teach 18 like 18 (the Brachos are abbreviated);
מאן דאמר שבע מעין שמונה עשרה מסייע לשמואל מאן דאמר שמונה עשרה מעין שמונה עשרה מסייע לרב.
The one who teaches seven like 18, he supports Shmuel (one Brachah in the middle encompasses the beginnings of the 12 middle Brachos). The one who teaches 18 like 18, he supports Rav (he says the closing of all the Brachos).
רבי זעירה שלח לרבי נחום גבי ר' ינאי בי רבי ישמעאל א''ל אי זו היא שבע מעין שמונה עשרה דשמואל א''ל הביננו רצה תשובתינו סלח לנו גואלינו רפא חוליינו ברך שנותינו.
R. Ze'irah sent R. Nachum to R. Yanai bei R. Yishmael, to ask "what is seven like 18 that Shmuel says''? He said, it is 'Havineinu (give to us understanding), accept our Teshuvah, forgive us, redeem us, heal our sick, bless our years...'
אמר רבי חגיי אם היו ימות גשמים אומר גשמי ברכה אם היו טללים אומר טללי ברכה
R. Chagai says, if it was winter, he says 'rains of Brachah.' If it was [summer, i.e. days of] dews, he says 'dews of Brachah.'
כי מפוזרים אתה מקבץ ותועים עליך לשפוט ועל הרשעים תשית ידך וישמחו כל חוסי בך בבנין עירך ובחידוש בית מקדשך
[The Brachah continues] "for You gather the scattered, and it is upon You to judge those who stray, and You will put Your hand on the Resha'im, and all who trust in You will rejoice in You, in the building of Your city and the renewal of Your Beis ha'Mikdash...
כי טרם נקרא אתה תענה כאמור [ישעי' סה כד] והיה טרם יקראו ואני אענה עוד הם מדברים ואני אשמע ברוך ה' כי שמע קול תחנוני בא''י שומע תפילה ואומר שלש ברכות ראשונות ושלש ברכות אחרונות:
For before we call You answer, like it says "v'Hayah Terem Yikre'u va'Ani E'eneh Od Hem Medabrim va'Ani Eshma Baruch Hash-m Ki Shama Kol Tachanunai Baruch Atah Hash-m Shome'a Tefilah'', and he says the first three Brachos and the last three Brachos.
BRACHOS FOLLOW THEIR CLOSING (Yerushalmi Halachah 3 Daf 10a)
מתני' ר' יהודה אומר לא היה צריך לומר זכרונות ושופרו' אלא אומר תחתיהם [מלכים א ח לז] רעב כי יהיה בארץ דבר כי יהיה וגו' [ירמי' יד א] אשר היה דבר ה' אל ירמיהו על דברי הבצרו' ואומר חותמיהם:
(Mishnah - R. Yehudah): He did not need to say Zichronos and Shofaros. Rather, he says in place of them "Ra'av Ki Yihyeh ba'Aretz Dever Ki Yihyeh... "Asher Hayah Devar Hash-m El Yirmeyahu Al Divrei ha'Batzaros'', and he says the closing [of these Brachos].
גמ' כל הברכו' אחר חיתומיהן ואין (אומר אחר) [צ''ל אומרים - מיכל המים] ברכה פסוק.
(Gemara): All Brachos follow their closing (e.g. if he erred at the beginning, as long as he closed properly, he was Yotzei). We do not make a Brachah based on a verse (e.g. to say a verse, and then close the Brachah).
התיב רבי יצחק בר' אלעזר קומי ר' יוסה מכיון דו אמר חותמותיהן ויאמר ברכה פסוק
Question (R. Yitzchak b'Ribi Elazar, to R. Yosi): Since you say that they follow their closing (we are not concerned for what he said before), he should be able to make a Brachah based on a verse (for what precedes the closing does not matter)!
אמרין (הכן) [צ''ל חכים - קרבן העדה] הוא הדין מלייא. [דף י עמוד ב] דהוא סבר מהו אחר חותמותיהן שאם היה עומד בשחרית והזכיר של ערבית וחזר וחתם בשל שחרית יצא.
R. Yosi: This youth is a Chacham (this is a euphemism; really, he erred)! He thought, what is "we follow their closing''? If in the morning, he mentioned night [in the first Brachah of Keri'as Shma], and returned to close with Shacharis, he was Yotzei. (Really, "we follow...'' means that the closing must resemble what preceded it. If he mentioned night and immediately closed with Shacharis, he was not Yotzei! Therefore, we properly say that one cannot make a Brachah based on a verse. We explained the Sugya like MICHAL HA'MAYIM Brachos 11a.)
אמר רבי אחא כל הברכות מעין חותמותיהן
(R. Acha): All Brachos are like their closings (the closing must be like what preceded it);
ואילין דאמרין [ישעי' יב ו] צהלי ורני ישבת ציון כי גדול בקרבך קדוש ישראל אין בו משום ברכה פסוק:
Those who say "Tzahali va'Roni Yosheves Tziyon Ki Gadol b'Kirbech Kedosh Yisrael'', this is not [problematic due to] making a Brachah based on a verse (since there is an interruption between it and the closing).