תענית דף טו. א
כיצד יקבלו המלכים והשרים את ישראל לעתיד לבוא?
| מלכים | שרים | |
| לר' אלעזר | יקומו לכבודם | ישתחוו לישראל |
| לר' זירא / לר' שמואל ב"נ | יקומו לכבודם | יקומו וישתחוו |
מה הסדר הששה ברכות (שהן שבע) שמוסיפים בתעניות?
| נוסח הברכה | נוסח החתימה | |
| א. | מאריך בענין התענית בברכת גאל ישראל |
מי שענה את אברהם בהר המוריה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י גואל ישראל |
| ב. | לת"ק: עשרה פסוקי זכרונות לר' יהודה: רעב כי יהיה בארץ דבר כי יהיה |
מי שענה את אבותינו על ים סוף הוא יענה אתכם וישמע קול צעקתכם היום הזה בא"י זוכר הנשכחות |
| ג. | לת"ק: עשרה פסוקי שופרות לר' יהודה: אשר היה דבר ה' אל ירמיהו על דברי הבצרות |
מי שענה את יהושע בגלגל הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י שומע תרועה |
| ד. | אל ה' בצרתה לי קראתי ויענני [1] |
מי שענה את שמואל במצפה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י שומע צעקה |
| ה. | אשא עיני אל ההרים | מי שענה את אליהו בהר הכרמל הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י שומע תפלה |
| ו. | ממעמקים קראתיך ה' |
מי שענה את יונה ממעי הדגה הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י העונה בעת צרה |
| ז. | תפלה לעני כי יעטוף |
מי שענה את דוד ואת שלמה בנו בירושלים הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה בא"י המרחם על הארץ |
תענית דף טו: א
כיצד היו נוהגים אנשי בית אב ואנשי משמר בתעניות דלהלן?
| שלש ראשונות | שלש אמצעיות | שבע אחרונות | ||
| לרבי יהושע |
משמר | מתענים ולא משלימים | מתענים ומשלימים | מתענים ומשלימים |
| בית אב | לא מתענים כלל | מתענים ולא משלימים | מתענים ומשלימים | |
| לחכמים | משמר | לא מתענים כלל | מתענים ולא משלימים | מתענים ומשלימים |
| בית אב | לא מתענים כלל | לא מתענים כלל | מתענים ולא משלימים | |
תענית דף טו: א
כשכתוב על חגים מסוימים במגילת תענית בלשונות דלהלן מה הדין?
| דלא למספד (וכ"ש שלא להתענות בו) | דלא להתענאה (אבל להספיד מותר) | |
| לתנא קמא |
יום לפניו אסור להספיד ולהתענות ויום שלאחריו מותר |
בו אסור וביום שלפניו ולאחריו מותר להתענות |
| לר' יוסי |
יום לפניו ויום שלאחריו אסור [2] | יום לפניו אסור להתענות ויום שלאחריו מותר |
-------------------------------------------------
[1] וגומר ואומר את כל המזמור, וכן להלן.
[2] וע' לקמן (דף יח.) שסובר רב אשי שמה שאסר ר' יוסי לאחריו הוא רק בתענית אבל בהספד מותר. ולפי שאר האמוראים לא חילקו בזה.
-------------------------------------------------

