BIRKAS KOHANIM IN THE MIKDASH AND OUTSIDE (Yerushalmi Perek 7 Halachah 6 Daf 33a)
מתני' ברכת כהנים כיצד במדינה אומרים אותה שלש ברכות ובמקדש ברכה אחת
(Mishnah): Birkas Kohanim outside the Mikdash is three Berachos. In the Mikdash, it is one Berachah;
במקדש היו אומרים את השם ככתבו ובמדינה בכינוייו
In the Mikdash, Hash-m's name is pronounced like it is written (with Yud-Kei). Outside the Mikdash, a Kinuy (substitute name) is said (Aleph-Dalet);
במדינה כהנים נושאין את ידיהם כנגד כתפותיהן ובמקדש על גבי ראשיהן חוץ מכ"ג שאינו מגביה ידיו למעלה מן הציץ
Outside the Mikdash, the Kohanim lift their hands to shoulder height. In the Mikdash, they raise their hands above their heads, except for the Kohen Gadol, since he may not raise his hands above the Tzitz on his forehead;
ר"י אומר אף כ"ג מגביה את ידיו למעלה מן הציץ שנאמר [ויקרא ט כב] וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם
R. Yehudah says, even the Kohen Gadol raises his hands above the Tzitz - "va'Yisa Aharon Es Yadav El ha'Am va'Yvarchem."
ברכת כהן גדול כיצד חזן הכנסת נוטל ספר התורה ונותנו לראש הכנסת ראש הכנסת נותנו לסגן והסגן נותנו לכהן גדול
How was the Brachah of the Kohen Gadol [on Yom Kipur]? The overseer of the Beis ha'Keneses (near the Mikdash) takes the Sefer Torah and gives it to the head of the Beis ha'Keneses (Gabai). He gives it to the Segan (the Kohen ready to substitute for the Kohen Gadol if necessary), and the Segan gives it to the Kohen Gadol.
כהן גדול עומד ומקבל וקורא עומד וקורא אחרי מות ואך בעשור
The Kohen Gadol stands up, receives it and reads from the Parshiyos "Acharei Mos" and "v'Ach be'Asor" (which discuss Yom Kipur);
וגולל את התורה ומניח' בחיקו ואומר יותר ממה שקריתי לפניכם כתוב כאן ובעשור שבחומש הפיקודים קורא אותו על פה
He rolls (closes) the Torah and puts it in his bosom and says 'there is more written in this Sefer than what I read.' He reads [Parshas] uve'Asor (Korbanos Musaf of Yom Kipur) in Sefer Bamidbar, by heart.
ומברך עליה שמונה ברכות על התורה ועל העבודה ועל ההודייה ועל מחילת העון ועל המקדש ועל ישראל ועל הכהנים ושאר תפילה:
He blesses eight Berachos on it - for the Torah, for the Avodah, of thanks, for forgiveness of sin, for the Mikdash, for Yisrael, for the Kohanim, and for the rest of the prayer.
גמ' (אמר רב חסדא צער גדול היה להן - קרבן העדה מוחקו מכאן וגורסו לעיל) בכל אתר את אמר הולכין אצל התורה. והכא את אמר מוליכין את התורה אצלן.
(Gemara) Question: Everywhere, you say that we go to the [Sefer] Torah, and here we bring the Torah to [the Kohen Gadol, and to the king, in the next Mishnah]?!
אלא על ידי שהן בני אדם גדולים התורה מתעלה בהן.
Answer: Rather, since they are great people, the Torah is elevated through them.
והא תמן מויבלין אורית' גבי ריש גלותא.
Question: There (in Bavel) they bring the Torah to the Reish Galusa (even though he is not always so great)!
אמר רבי יוסי בי ר' בון על ידי שזרעו של דוד משוקע שם אינון עבדין לו כמנהג אבהתהון.
Answer (R. Yosi bei R. Bun): Since David's seed is entrenched in them, they do like the custom of their fathers.