1)

CONCERN LEST HE HAVE BI'AH WITH HER BEFORE SHE DRINKS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 3 Daf 5a)

ר' חייה בר יוסף שלח בתר איתתיה אמר יסקון עמה תלת תלמידין שאם יפנה אחד מהן לצורכו תתייחד עם שנים.

(a)

R. Chiyah bar Yosef sent [to bring his wife, who had been captured]. He said, three Talmidim should accompany her, so if one distances for his needs (to excrete), she will be alone with two.

והא תנינן ומוסרין לו שני תלמידי חכמים שמא יבא עליה בדרך.

(b)

Question (Mishnah): We give to him two Chachamim, lest he have Bi'ah with her on the way.

אמר רבי אבין ובעלה הרי שלשה.

(c)

Answer (R. Avin): [There are two Chachamim] and her husband - there are three in all.

אף הוא שכר לה בית והיה מעלה לה מזונות ולא היה מתייחד עמה אלא בפני בניה. וקרא על עצמו הפסוק הזה [ירמי' מה ג] יגעתי באנחתי ומנוחה לא מצאתי.

(d)

Even [though Chachamim forbade R. Zecharyah ben ha'Katzav's wife to him,] he rented a house for her and fed her and was not secluded with her, only in front of her children, and applied to himself "Yagati b'Anchasi u'Menuchah Lo Matzasi" (he toiled to guard his wife so he could testify about her, but it did not help).

תני רבי יודה אומר בעלה נאמן עליה מקל וחומר ומה אם הנדה שחייבין עליה כרת הרי הוא נאמן עליה. זו שאין חייבין עליה כרת אינו דין שיהא נאמן עליה.

(e)

(Beraisa - R. Yehudah): Her husband is trusted about [not having Bi'ah with] her, from a Kal v'Chomer. A Nidah, for which there is Kares (for Bi'ah with her), he is believed about her (one may be secluded with Ishto Nidah), this (a wife who was secluded after Kinuy), for which there is no Kares, all the more so he should be believed about her!

אמרו לו לא אם אמרת בנדה שיש לה היתר לאחר איסורה. תאמר בזו שאין לה היתר לאחר איסורה.

1.

Chachamim: If you say about Nidah, that he is trusted about her, for she is permitted after her Isur - will you say [so] about [a wife secluded after Kinuy], that [if she truly transgress] there is no Heter after her Isur?

ואומר [משלי ט יז] מים גנובים ימתקו וגו'.

2.

Also, it says "Mayim Genuvim Yimtaku" (there is a big Yetzer ha'Ra for Isur)!

אמר להן רבי יהודה גזירת הכתוב היא [במדבר ה טו] והביא האיש את אשתו אל הכהן וגו'

3.

R. Yehudah: The Torah decreed [that he is believed] - "v'Hevi ha'Ish Es Ishto"! (If we were concerned that he had Bi'ah with her after seclusion, we would not erase Shem Hash-m and offer her Korban, for perhaps the Parshah does not apply!)

אמרו לו ובלבד בעדים:

4.

Chachamim: This is only when there are witnesses [that he did not have Bi'ah with her after seclusion].

2)

WE ENCOURAGE HER TO CONFESS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 5a)

מתני' היו מעלין אותה לב"ד הגדול שבירושלים ומאיימין עליה כדרך שמאיימין על עידי נפשות

(a)

(Mishnah): They take her to the great Beis Din in Yerushalayim and intimidate her, like we threaten witnesses in capital cases.

ואומר לה בתי הרבה יין עושה הרבה שחוק עושה הרבה ילדות עושה הרבה שכינים הרעים עושין אל תעשי לשמו הגדול שנכתב בקדושה שימחה על המים

1.

He says to her 'wine, frivolity, youth and bad neighbors can cause many things. Do not [persist to claim innocence, and thereby cause] Hash-m's great name written in Kedushah to be erased into the water.'

ואומר לפניה דברים שאינה כדי לשומען היא וכל משפחת בית אביה:

2.

He says to her things not fit for her (an immodest woman who transgressed seclusion) and her entire father's family (presumably, also they are not so righteous) to hear.

גמ' כשם שמאיימין עליה שתחזור בה כך מאיימין עליה שלא תחזור בה.

(b)

(Gemara): Just like we intimidate her so she will retract (confess), so we intimidate her [after erasing the Megilah] so she will not retract.

ואומר לה בתי אם טהורה את דבריא לך שאת טהורה עמדי על בורייך שאין המים האילו דומין אלא לסם יבש שהוא נתון על גבי בשר חי ואינו מזיקו. מצא שם מכה התחיל מחלחל ויורד

1.

He says to her 'my daughter, if you are Tehorah, that it is clear to you that you are Tehorah, stand on your innocence! This water is merely like a dry salve on healthy flesh - it does not harm it. If it finds a wound, it begins to penetrate and descend [into the body].

רבי זבדיה חתניה דרבי לוי הוה משתעי הדין עובדא ר' מאיר הוה יליף דריש בכנישתא דחמתא כל לילי שובא והוה תמה חדא איתתא יליפה שמעה קלי'. חד זמן עני דריש אזלת בעית מיעול לבייתה ואשכחת בוצינא מיטפי

(c)

R. Zavdei, the father-in-law of R. Levi, used to tell the following episode. R. Meir used to expound in the Beis ha'Keneses of Chamsa every Shabbos night. There was a woman who used to hear his voice. Once, he expounded a long time. She went and wanted to enter her house, and found that the lamp extinguished;

אמר לה בעלה הן הויית'. אמרה ליה מישמעא קליה דדרושא.

1.

Her husband asked her where she had been. She said, I heard a Drashah.

אמר לה [דף ה עמוד ב] מכך וכך דלית ההיא איתתא עללה להכא לבייתה עד זמן דהיא אזלה ורקקה גו אפוי דדרושא.

2.

He told her, so and so [should befall me] if that woman enters here to her house before she goes and spits in the face of the one who expounded.

צפה ר"מ ברוח הקודש ועבד גרמיה חשש בעייניה. אמר כל איתתא דידעה מילחוש לעיינה תיתי תילחושי.

3.

R. Meir saw [the episode] through Ru'ach ha'Kodesh, and pretended to have an eye ache. He said 'any woman who knows how to whisper on the eye, come and whisper!'

אמרין לה מגירתא הא ענייתיך תיעלין לביתיך עבדי גרמיך לחשה ליה ואת רקקה גו עייניה.

4.

Her neighbors told her 'now is the time when you will enter your house! Pretend to whisper, and you will spit in his eye!'

אתת לגביה אמר לה חכמה את מילחוש לעיינא. מאימתיה עליה אמרה ליה לא.

5.

She went to him. He said to her, do you know how to whisper on the eye? Due to the awe that she had for him, she told him 'no'.

אמר לה ורוקקין בגויה שבע זימנין והוא טב ליה. מן דרקקת אמר לה אזלין אמרין לבעליך חד זמן אמרת (ליה) [נראה שצ"ל לה] והיא רקקה שבעה זימנין.

6.

He told her, we spit in it seven times, and it is good for it. After she spat, he told her 'go tell your husband, you told her (i.e. me, to spit) once, and she spat seven times!'

אמרו לו תלמידיו רבי כך מבזין את התורה. אילו אמרת לן לא הוינן מייתי ליה ומלקין ליה ספסליה ומרציין ומרצייה ליה לאיתתיה.

7.

R. Meir's Talmidim: Rebbi, do we disgrace Torah like this (that she spit on a Chacham)?! Had you told us, would we not have brought him and lashed him on the bench until he consents to his wife (to enter his house)!

אמר לון ולא יהא כבוד מאיר ככבוד קונו. ומה אם שם הקודש שנכתב בקדושה אמר הכתוב שיימחה על המים בשביל להטיל שלום בין איש לאשתו. וכבוד מאיר לא כל שכן:

8.

R. Meir: Meir's honor should not be [greater than] his Maker's honor! The Kodesh name written in Kedushah - the verse says that it is erased into the water, to make Shalom between a man and his wife. Meir's honor, all the more so [it is overridden to make Shalom between a man and his wife]!

פיסקא. ואומר לפניה דברים שאינן כדיי לשומען היא וכל משפחת בית אביה.

(d)

(Mishnah): He says to her things not fit for her and her entire father's family to hear.

כגון מעשה ראובן בבלהה מעשה יהודה בתמר. [איוב טו יח] אשר חכמים יגידו אילו ראובן ויהודה. ולא כחדו מאבותם.

(e)

E.g. the episode of Reuven and Bilhah, and Yehudah and Tamar (they confessed) - "Asher Chachamim Yagidu" refers to Reuven and Yehudah - "v'Lo Chichadu me'Avosam."

ומה שכר נטלו על כך

(f)

Question: What reward did they receive for this?

[שם יט] להם לבדם ניתנה הארץ ולא עבר זר בתוכם.

(g)

Answer: "To them alone was given Eretz Yisrael; a stranger did not come between them." (Yehudah received kingship, and Reuven was the first Shevet to get a share in the land);

כשבא משה לברכן [דברים לג ו] יחי ראובן ואל ימות. וזאת ליהודה.

1.

When Moshe came to bless them, he said "Yechi Reuven v'Al Yamus v'Zos li'Yehudah." (No other Shevet interrupted between their Brachos - PNEI MOSHE.)

רבי חזקיה בשם ר' אחא רבי חייה דריש שלש מקראות לשבח.

(h)

(R. Chizkiyah citing R. Acha): R. Chiya expounded three verses favorably. (The first is about Tamar);

[בראשית לח יד] ותשב בפתח עינים ואיפשר כן אפי' זונה שבזונות אינו עושה כן

1.

Question: "Va'Teshev b'Fesach Einayim." Is it possible to say so? Even the ultimate harlot does not do so!

אלא שתלת עיניה לפתח שכל העינים מצפות לו.

2.

Answer #1: Rather, she put her eyes (hope) on the opening (Hash-m) that all eyes hope for it.

אמרה לפניו רבון כל העולמים אל אצא ריקם מן הבית הזה.

i.

She said 'Master of all the worlds! May I not leave empty (without children) from this house!'

דבר אחר בפתח עינים שפיתחה לו את העינים שאמרה לו פנויה אני וטהורה אני.

3.

Answer #2: She opened the eyes for him (explained why he need not refrain). She said, I am single, I am Tehorah.

[שמואל א ב כב] ועלי זקן מאד וגו' ישכיבון כתיב.

(i)

[The second verse is] "v'Eli Zaken Me'od... [v'Es Asher Yishkevun" - it is written Yashkivun (his sons did not lie with the women, rather, they caused them to lie down, i.e. stay overnight);

שהיו הנשים מביאות קיניהן לטהר לבתיהן והיו משהין אותן. הקדוש ברוך הוא מעלה עליהן כאילו הן שוכבין אותן.

1.

Women used to bring their Kinim (bird offerings) to become Tahor to their husbands, and [Eli's sons did not offer them the same day, and] delayed them. Ha'Kadosh Baruch Hu attributes to them as of they lied with them. (ALEI TAMAR - really, birds are needed only to permit them to enter the Mikdash and eat Kodshim, but there was a Midas Chasidus to consider intimacy like Kodesh, and refrain until bringing their birds.)

אמר רבי תנחומא הרי היא דו מקנתר לון [שם כט] למה תבעטון בזבחי ובמנחתי. אין תימר עבירה חמורה יש כאן מבריחן מן החמורה ומקנתרן בקלה.

2.

Support (R. Tanchuma): Hash-m rebuked them "Lamah Siv'atu b'Zivchi uv'Minchasi" - if you will say that there was a severe Aveirah (of adultery), does one evade the stringent and rebuke for the lenient?!

[שם ח ג] ולא הלכו בניו בדרכיו ויטו אחרי הבצע. שהיו נוטלין מעשר ודנין.

(j)

[The third verse is] "v'Lo Halchu Vanav bi'Drachav va'Yitu Acharei ha'Batza" - [Shmuel's sons] took Ma'aser and judged (this resembles a bribe).

אמר רבי ברכי' מברכתא היתה עוברת והיו מניחין צרכיהן של ישראל והיו הולכין עוסקין בפרקמטיא:

1.

(R. Berachiyah): A caravan would pass, and they would abandon the needs of Yisrael and engage in business.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF