THE TESTIMONY NEEDED FOR KINUY AND STIRAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)
[דף א עמוד א] מתני' המקנא לאשתו רבי אליעזר אומר מקנא על פי שנים ומשקה על פי עד אחד או על פי עצמו
(Mishnah - R. Eliezer): One is Mekanei (warns his wife not to be secluded with a particular man) in front of [at least] two [witnesses]. He can be Mashkeh her (bring her to the Mikdash to drink Sotah water) through one [witness], or himself (if he saw her secluded);
רבי יהושע אומר מקנא על פי שנים ומשקה על פי שנים:
R. Yehoshua says, Kinuy is in front of two. He is Mashkeh through two [witnesses of seclusion].
גמ' כתיב [במדבר ה יד] ועבר עליו רוח קנאה וקנא את אשתו וגו'. שלא יקנא לה לא מתוך שחוק ולא מתוך שיחה ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך (מתון אלא מתוך דבר של) [צ"ל מונין אלא מתוך - מאירי] אימה
(Gemara): "V'Avar Alav Ru'ach Kin'ah v'Kinei Es Ishto..." - one may not be Mekanei amidst laughter, [idle] talk, lightheadedness, anger and quarrels, rather, amidst fear.
עבר וקינא לה באחד מכל הדברים הללו. מה איתאמרת למצוה. לעיכוב.
Question: If one was Mekanei amidst one of these [improper] ways, what is the law? Was it said [l'Chatchilah] for the Mitzvah, or is it Me'akev?
אין תימר למצוה קינויו קינוי. אין תימר לעיכוב אין קינויו קינוי.
If you will say that it is for the Mitzvah, his Kinuy (warning) is valid. If you will say that it is Me'akev, his Kinuy is invalid.
אתייא כהדא כל מקום שנאמר חוקה תורה מעכב.
Answer: We learn from the following. Whenever it says "Chukah" or "Torah", it is Me'akev.
Note: It says "Zos Toras ha'Kena'os", so it is Me'akev. The RAMBAM rules that it is not Me'akev. The KESEF MISHNEH explains that "Toras" does not apply Kinuy. SHIREI KORBAN says that the Rambam rules like the Bavli, that a matter is Me'akev only if it says "Chukah" and "Torah". Here it is not clear, but it is clear below (2:3, Sof 11a) that the Yerushalmi holds that "Torah" alone suffices to make it Me'akev. (PF)
הקינוי רבי יהושע אמר בשם רבי ליעזר חובה. רבי יושוע אמר רשות.
Kinuy - R. Yehoshua said in the name of R. Eliezer, it is an obligation [if one sees his wife secluded with men]. R. Yehoshua [himself] says, it is Reshus (optional).
אמר רבי לעזר בן רבי יוסי קומי רבי יסא אתייא דרבי ליעזר כבית שמאי ודרבי יהושע כבית הלל.
(R. Lazar ben Yosi, in front of R. Yosa): R. Eliezer holds like Beis Shamai, and R. Yehoshua holds like Beis Hillel;
דרבי ליעזר כבית שמאי דבית שמאי אומרים לא יגרש אדם את אשתו אלא אם כן מצא בה ערוה.
R. Eliezer holds like Beis Shamai, who say that one may not divorce his wife unless he found in her a matter of Ervah;
מצא בה דברים כאורין לגרשה אינו יכול שלא מצא בה ערוה. לקיימה אינו יכול שמצא בה דברים כאורין. לפום כן הוא אומר חובה.
If he found in her abhorrent (immoral) matters, he may not divorce her, for he did not find in her Ervah. He cannot keep her, for he found abhorrent matters. Therefore, [Kinuy] is an obligation.
והא תני משום בית שמאי אין לי אלא היוצאת משום ערוה. מניין היוצאה וראשה פרוע וצדדיה מפורמין וזרעותיה חלוצות. ת"ל [דברים כד א] כי מצא בה ערות דבר.
Question (Beraisa - in the name of Beis Shamai): I know [that one may divorce his wife] only due to Ervah. What is the source to include if [she goes out with] her head uncovered, the sides of her garment are torn (and her skin or undershirt is seen) or her arms are exposed? "Ki Matza Bah Ervas Davar" (includes these).
אמר רבי מנא קיימתיה בעדים. וכאן שלא בעדים.
Answer (R. Mana): The Beraisa discusses when witnesses saw these matters. Kinuy is obligatory when there are no witnesses (just her husband himself saw).
ודרבי יהושע כבית הלל דבית הלל אמרי אפי' הקדיחה תבשילו. לפום כן הוא אומר רשות. רצה לקנאות יקנא. רצה לגרש יגרש.
And R. Yehoshua holds like Beis Hillel, for Beis Hillel say that even if she burned his food [he may divorce her]. Therefore, they say that [Kinuy] is Reshus. If he wants, he warns her. If he wants, he divorces her.
ומה טעמא דרבי ליעזר
Question: What is the reason of R. Eliezer (he is Mekanei in front of two, and he is Mashkeh through one witness or himself)?
כי מצא בה ערות דבר. ערוה זו סתירה. דבר זה קינוי. דבר [שם יט טו] דבר. מה דבר האמור להלן על פי שנים עדים אף דבר האמור כאן על פי שנים עדים.
Answer: "Ki Matza Bah Ervas Davar" - Ervah refers to seclusion (it leads to Ervah). Davar refers to Kinuy (it is verbal). We learn from a Gezeirah Shavah "Davar-Davar." Just like Davar said there ("Al Pi Shnayim Edim Yakum Davar") is through two witnesses, also Davar said here is through two witnesses;
Note: Even though "Ki Matza Bah..." was written about divorce, above we said that Kinuy depends on divorce (PNEI MOSHE).
ומשקה על פי עד אחד או על פי עצמו. [במדבר ה יב] ומעלה בו בתנאים שהיתנה עמה על פי אחרים.
He is Mashkeh through one witness or himself. It says "u'Ma'alah Vo" - she transgressed conditions that he stipulated with her through (in front of two) others. (There is no source to obligate witnesses for seclusion.)
תני ר"י בי ר' יודה אומר משום ר' ליעזר מקנא על פי עד אחד או על פי עצמו. ומשקה על פי שנים.
(Beraisa - R. Yosi b'Rebbi Yehudah, citing R. Eliezer): He is Mekanei in front of one witness, or by himself. He is Mashkeh through two.
נאמר כאן כי מצא בה ערות דבר. ואין מציאה בכל מקום אלא בעדים.
Source: [Haska'ah requires two, for] it says here "Ki Matza Bah Ervas Davar." Everywhere, Metzi'ah is through [two] witnesses (e.g. "Ki Yimatzei Ish Shochev...)
מה מקיים ר' ליעזר דבר.
Question: [According to R. Yosi b'Rebbi Yehudah,] what does R. Eliezer learn from Davar?
דבר שהוא מרגיל לבא לידי ערוה.
Answer: It is a Davar (matter, i.e. seclusion) that leads to Ervah.
[צ"ל ומקנא על פי עד אחד או על פי עצמו ומעלה בו בקינוי - מיכל המים]
He is Mekanei through one witness or himself. It says "u'Ma'alah Vo" - (she transgressed against him alone, i.e. he warned her without witnesses. All the more so Kinuy can be in front of one witness!)
עד א' מהו שישקה.
Question: [According to R. Eliezer in our Mishnah,] what is the source that one witness can be Mashkeh (even if her husband did not see seclusion)?
מה אם פיו שאינו זוקקו [דף א עמוד ב] לשבועת ממון הרי הוא משקה. עד א' שהוא זוקקו לשבועת ממון לא כל שכן.
Answer: A [litigant's] mouth does not obligate (his opponent) to swear about money, but it can be Mashkeh. One witness, who obligates (a defendant) to swear about money, all the more so (it can be Mashkeh)!
קרוב מהו שישקה.
Question: Can a relative be Mashkeh?
מי קרוב מבעלה.
Answer: Is there a closer relative than her husband?! (He can be Mashkeh, and all the more so other relatives.)
עד מפי עד מהו שישקה.
Question: Can Ed mi'Pi Ed (one tells Beis Din what he heard from a witness) be Mashkeh?
מה בינו לבין הקרוב.
Answer: Why should this be unlike a relative? (Even though he is not Kosher for other testimony, he is Mashkeh. The same applies to Ed mi'Pi Ed.)
קרוב אף על פי שאינו כשר עכשיו כשר הוא לאחר זמן. עד מפי עד אינו כשר לא עכשיו ולא לאחר זמן.
Rebuttal: A relative, even though he is not Kosher now, he is Kosher later (e.g. if now he is related through marriage, he is Kosher after divorce or death). Ed mi'Pi Ed is not Kosher now, and not later!
Note: A Tosefta (Sanhedrin 5:4) is Machshir only if he was distanced when he saw the testimony, and when he testified. If so, a relative's testimony is never Kosher! And why can't we learn from relatives not through marriage? Their testimony never becomes Kosher! Perhaps we learn from relatives through marriage. They cannot testify now, but they can later. This shows that the testimony itself is valid, just there is a hindrance. Ed mi'Pi Ed, the testimony itself is Pasul. (PF)
מה טעמא דר' יהושע
Question: What is R. Yehoshua's reason?
כי מצא בה ערות דבר. דבר זה הקינוי. כי מצא אין מציאה אלא בעדים.
Answer: "Ki Matza Bah Ervas Davar" - Davar refers to Kinuy (it is verbal). "Ki Matza" - Metzi'ah is always through [two] witnesses.
(ומקנא על פי עד אחד או על פי עצמו ומעלה בו בקינוי - מיכל המים מוחקו מכאן וגורסו לעיל) מה מקיים רבי יהושע ערוה.
Question: How does R. Yehoshua expound 'Ervah'?
ערוה שהיא באה מכח דבר.
Answer: It is Ervah that comes through Davar (Kinuy. This cannot be Bi'ah, for Bi'ah forbids even without Kinuy! Rather, it is seclusion. We explained the Sugya like MEICHAL HA'MAYIM.)