סוטה דף ב. א
כיצד מקנה לאשתו וכיצד משקה אותה?
קינוי | להשקות | לטומאה [1] | |
לר' אליעזר | צריך להתרות בה בפני ב' עדים |
סגי בעד אחד או בעצמו שאומר שנסתרה | עד אחד נאמן |
לר' יהושע | צריך ב' עדים שיאמרו שנסתרה | עד אחד נאמן | |
לר' יוסי בר"י בשם ר"א |
סגי לקנות לה בעד אחד |
צריך ב' עדים שיאמרו שנסתרה | עד אחד נאמן |
סוטה דף ב: א
מה הוא לשון קינוי, ובפני מי עושה אותו, והאם מותר לקנות?
מה הוא לשון קינוי | בפני מי עושה | האם מותר לקנות | |
לריש לקיש | דבר המטיל קנאה וכעס בינה לאחרים | אפילו ע"פ עצמו - בינו ובינה בלא עדים [2] |
אסור [3] |
לרב יימר בר שלמיא | דבר המטיל קנאה וכעס בינו לבינה [4] | דוקא בפני עדים [5] | אסור |
לרב נחמן בר יצחק | הוא לשון התראה | ----- | מותר |
[1] פי', אם יש עדות שקינא לה ונסתרה, כמה עדים צריך להעיד שנטמאה, לענין שלא תשתה ותצא בלא כתובה ואסורה לבעל ולבועל ולתרומה. וביארו התוס' (בד"ה אבל), דאין לומר שטומאה חמורה ולכו"ע בעינן שני עדים, דזה אינו, דכיון שרגלים לדבר שהרי קינא לה ונסתרה, לכך סגי בעד אחד לומר שנטמאה.
[2] ולכן יש בזה הטלת קנאה וכעס בינה לבין אחרים, שרואים שהיא בדלה מהם, ולא יודעים שבעלה קינא לה כיון שלא היה עדים.
[3] דהרי אסור להטיל קנאה בינו ובין אחרים.
[4] שהיא תקניט אותו כל הזמן על מה שהוא חושדה.
[5] ולכן יש כאן קנאה וכעס רק בינו לבינה, אבל לא מטיל כעס בינה לבין אחרים, דהכל יודעים משום העדים דמה שהיא בדלה הוא מחמת הקינוי של בעלה ולא משום דבר אחר.