1)

TOSFOS DH ELA ME'ATAH LO YIMACHEH

תוס' ד"ה אלא מעתה לא ימחה

(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara in Shabbos and the Beraisa in Maseches Sofrim.)

תימה לרבי, מאי שנא משלום דאמר בפ"ק דשבת (דף י:) אמר רב המנונא משמיה דעולא 'אסור לאדם שיתן שלום לחבירו בבית המרחץ, משום דשם גופיה איקרי שלום, כדכתיב "ויקרא לו ה' שלום" ...

(a)

Question: Tosfos Rebbe asks how this differs from "Shalom", about which Rav Hamnuna in the name of Ula in the first Perek of Shabbos (Daf 10b) says that 'One may not greet someone in the bathhouse, with the word 'Shalom', since Hash-m Himself is called by the name Shalom, as the Pasuk writes (in Shoftim) "And he called it Hash-m Shalom".

ולא קא חשיב ליה במס' סופרים (פ"ד) בהדי שמות שאין נמחקין?

1.

Question (cont.): Yet the Beraisa in Masechet Sofrim (Perek 4) does not list it together with the Names that one may not erase?

ונראה, דתנא ושייר.

(b)

Answer: The Tana mentions some things and omits others.

ועדיף מ'חנון ורחום' דאמר בפרק שבועת העדות (שבועות דף לה.) דנמחק ...

(c)

Implied Question: This is more stringent that 'Chanun' and 'Rachum', which the Gemara in Perek Shevu'as ha'Eidus' (in Shevu'os, Daf 35a) may be erased ...

דלא אשכחן שקרא הקב"ה שמו כך 'חנון'.

(d)

Answer: Since we do not find Hash-m called by the Name 'Chanun' (or 'Rachum').

והכא פריך א'הא דקאמר על שמו של הקב"ה נקרא, משמע דשמו נקרא כך.

1.

Answer (cont.): Whereas here when the Gemara queries the fact that Shimshon was called by the Name of Hash-m, it implies that this was his name.

והיינו דקא דחי 'אלא מעין שמו', כמו חנון, על שם שהוא חונן ומרחם על בריותיו.

2.

Conclusion (cont.): Hence the Gemara counters 'Only like His name' - like 'Chanun', because He is gracious and has compassion on His creations.

10b----------------------------------------10b

2)

TOSFOS DH NO'ACH LO L'ADAM SHE'YAPIL ES ATZMO L'TOCH KIVSHAN HA'EISH

תוס' ד"ה נוח לו לאדם שיפיל את עצמו לתוך כבשן האש

(Summary: Tosfos cites the source for this ruling and explains why this sin is not included in the list discussed in Pesachim.)

כדאמר בפ' הזהב (ב"מ דף נח:) 'כל היורדין לגיהנם, עולין, חוץ משלשה, וחד מינייהו 'המלבין פני חבירו ברבים'.

(a)

Source: As the Gemara says in Perek ha'Zahav (Bava Metzi'a, Daf 58b) 'Whoever descends to Gehinom, will come up, with three exceptions, one of which is a person who shames his fellow-Jew in public'.

ואומר נמי (שם נט.) 'נוח לו לאדם שיבעול ספק אשת איש ואל ילבין פני חבירו ברבים!' מנלן? מדוד.

1.

A Similar Ruling: And the Gemara there (Daf 59a) also says that 'One should rather have relations with a Safek Eishes Ish than shame one's fellow-Jew in public'; and it learns this from David.

ונראה האי דלא חשיב ליה (פסחים דף כה.) בהדי ג' עבירות שאין עומדים בפני פקוח נפש, עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים?

(b)

Question: And the reason that the Gemara in Pesachim (Daf 25a) together with the three sins which do not override a threat on one's life (idolatry, adultery and murder) is ...

משום דעבירת הלבנת פנים אינה מפורשת בתורה, ולא נקט אלא עבירות המפורשות.

(c)

Answer: Because the sin of shaming in public is not mentioned specifically in the Torah, and the Gemara lists only sins that are.

3)

TOSFOS DH YATZAS BAS KOL V'AMRAH MIMENI YATZ'U KEVUSHIM

תוס' ד"ה יצאת בת קול ואמרה ממני יצאו כבושים

(Summary: Tosfos cites the source of this statement.)

בשלהי מסכת מכות (דף כג:) מסיק דהכי גמירי לה.

(a)

Source: In Maseches Makos (Daf 23b) the Gemara concludes that this is a tradition.

4)

TOSFOS DH D'KAREIV REISHA L'GABEI GUFEIH

תוס' ד"ה דקרב רישא לגבי גופיה

(Summary: Tosfos resolves Rebbi Meir in Cheilek with the Gemara there, on the same Daf, which does not list Avshalom together with Achaz and Achazyah.)

תימה, רבי מאיר דאמר בחלק (סנהדרין דף קג:) 'אבשלום אין לו חלק לעולם הבא', א"כ סבירא ליה דקרב רישיה לגבי גופיה ...

(a)

Question: Since Rebbi Meir says in 'Cheilek' (Sanhedrin, Daf 103a) that 'Avshalom does not have a portion in the World to Come', he must hold that he (David) returned his (Avshalom's) head to his body ...

ולא סבירא ליה דאייתיה לעלמא דאתי, מכל מקום אסקיה משבעה מדורי דגיהנם.

1.

Question (cont.): And he does not hold that he brought him to Olam ha'Ba, yet he raised him from the seven levels of Gehinom.

ואם כן, אמאי לא חשיב ליה בהדי אחז ואחזיה דאמר (שם קג.) 'לא חיין ולא נידונין'?

2.

Question (concl.): That being the case, why does the Gemara there not list him together with Achaz and Achazyah, about whom the Gemara there (103a) says that 'They will not come to life and they will not be judged'.

וי"ל, דלא חשיב אלא מלכים.

(b)

Answer: The Gemara includes only kings in its list.

5)

TOSFOS DH D'AYSEIH L'ALMA D'ASI

תוס' ד"ה דאייתיה לעלמא דאתי

(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara in Cheilek, that a father cannot save a son from Divine punishment.)

ואי קשיא, הא אמרו בחלק (סנהדרין דף קד.) 'ברא מזכי אבא, אבא לא מזכי ברא'?

(a)

Question: The Gemara in Cheilek (Sanhedrin, Daf 104a) says that 'A son merits his father, but a father does not merit his son'?

כדכתיב "ואין מידי מציל" - אין אברהם מציל את ישמעאל ולא יצחק את עשו.

(b)

Source: As the Pasuk writes (in Ha'azinu) "And nobody will save from My Hand" - 'Avraham will not save Yishmael and Yitzchak will not save Eisav'.

אבל הבן מציל את האב, כגון יאשיהו, שלא מנו את אמון.

1.

Source (cont.): Whereas a son saves his father - for example, Yoshiyahu, on account of whom, they did not list Amon (his son).

וי"ל, משום דאבשלום נטל את שלו בעולם הזה, שנהרג במיתה משונה, הועילה לו תפלת אביו.

(c)

Answer #1: Because Avshalom received his punishment in this world, in that he died a horrible death, that is why his father's Tefilah helped him ...

דומיא דיהויקים, דאמר התם שהיה כתוב על גולגלתו 'זאת ועוד אחרת' ונפרע ממנו לאחר מיתה, לא מנו אותו.

1.

Precedent: Similar to Yehoyakim, about whom the Gemara says there was written on his skull 'This plus another one (punishment)', which he received after his death. That is why he is not listed there.

ועוד, אבשלום לא עבד עבודת כוכבים.

(d)

Answer #2: Moreover, Avshalom did not worship Avodah-Zarah.

א"נ, מצי למימר הא דאמר 'אבא לא מזכי ברא', היינו משום כבוד האב אין מונעין מלמנותו עם רשעים בלא תפלה, אבל תפלה מועלת, ודוד התפלל על אבשלום.

(e)

Answer #3: Alternatively, one can answer that when the Gemara says that 'a father does not merit a son', what it means is one does not withhold the punishment of Resha'im on account of the father's honor, without Tefilah. But Tefilah does help, and David Davened on behalf of Avshalom.