1)

THERE MUST BE A MONETARY CLAIM (cont.)

ר"ש אומר חייב כאן וחייב בפקדון
(a)

Answer #4 (R. Shimon): A Korban is brought for (a false) Shevu'as ha'Edus, just like for Shevu'as ha'Pikadon;

מה להלן אינו מדבר אלא בתביעת ממון אף כאן אינו מדבר אלא בתביעת ממון
1.

Just like Shevu'as ha'Pikadon is when there is a claim of money, also Shevu'as ha'Edus.

ועוד ק"ו מה פקדון שעשה בו נשים כאנשים קרובים כרחוקים פסולים ככשרים וחייב על (דף לד,א) כל אחת ואחת בפני ב"ד ושלא בפני ב"ד אינו מדבר אלא בתביעת ממון
2.

Suggestion: A Kal va'Chomer should teach this! Shevu'as ha'Pikadon applies equally to men and women, to relatives and strangers, valid and invalid witnesses, he is liable for every false oath, in Beis Din or outside, yet it only applies when money was claimed;

עדות שלא עשה בה נשים כאנשים קרובים כרחוקים פסולין ככשרים ואינו חייב אלא אחת בפני ב"ד אינו דין שלא יהא מדבר אלא בתביעת ממון
i.

Shevu'as ha'Edus only applies to men, (who are) strangers and valid witnesses, and he is liable only for one false oath if it was in Beis Din. All the more so it applies only when money was claimed!

מה לפקדון שכן לא עשה בו מושבע כנשבע ומזיד כשוגג תאמר בעדות שכן עשה בה מושבע כנשבע ומזיד כשוגג
3.

Rejection: We can refute the Kal va'Chomer, for Shevu'as ha'Pikadon has leniencies (based on what is explicit in the Parshah, like we will explain later). One is liable only if he swore himself, and he was Shogeg, whereas one is liable for Shevu'as ha'Edus even if the oath was imposed on him, and even if he was Mezid!

ת"ל תחטא תחטא לגזירה שוה נאמר כאן (ויקרא ה) תחטא ונאמר להלן תחטא מה להלן אינו מדבר אלא בתביעת ממון אף כאן אינו מדבר אלא בתביעת ממון
4.

Rather, we learn from (Shevu'as ha'Pikadon from) a Gezerah Shavah "Secheta-Secheta."

מתקיף לה רבה בר עולא (ויקרא ה) או או ביטוי יוכיחו שהן אואין ויש עמהן שבועה ואין עמהן כהן ומדברים שלא בתביעת ממון
(b)

Question (against R. Eliezer - Rabah bar Ula): The word 'Oh' is repeated also in the Parshah of Shevu'as Bituy, which involves an oath and does not involve a Kohen, and it applies even when there is no claim of money!

מסתברא מפקדון הוה ליה למילף שכן תחטא מתחטא
(c)

Answer #1: It is preferable to learn from Shevu'as ha'Pikadon, for also in that Parshah it says "Secheta."

אדרבה מביטוי ה"ל למילף שכן חטאת מחטאת
(d)

Objection: It is preferable to learn from Shevu'as Bituy, for which a Chatas is brought (like Shevu'as ha'Edus, but an Asham is brought for Shevu'as ha'Pikadon)!

אלא מסתברא מפקדון ה"ל למילף שכן חטא במזיד תבעיה וכפריה ועבריה
(e)

Answer #2: Rather, we learn from Shevu'as ha'Pikadon, for this resembles Shevu'as ha'Edus in the following ways: in both Parshiyos it says "Secheta", one is liable even for Mezid, they come through claim and denial, and the oaths apply only to what already happened,

אדרבה מביטוי הוה ליה למילף שכן חטאת שירדה לחומש
(f)

Question: We should learn from Shevu'as Bituy, which resembles Shevu'as ha'Edus in these respects: a Chatas is brought for them, the Korban is an Oleh v'Yored, and they do not obligate adding a Chomesh (a quarter of the principal; one who takes a false Shevu'as ha'Pikadon must add a Chomesh)!

הנך נפישן:
(g)

Answer: There are more similarities to Shevu'as ha'Pikadon.

ר"ע אומר (ויקרא ה) והיה כי יאשם לאחת מאלה יש מאלה שהוא חייב ויש מאלה שהוא פטור
(h)

(Beraisa - R. Akiva): "Ki Yesham l'Achas me'Eleh" - for some of these oaths he is liable, but not for others;

הא כיצד תבעו ממון חייב תבעו ד"א פטור
1.

He is liable for those with a claim of money, and exempt for others.

איפוך אנא
(i)

Question: Perhaps we should learn oppositely (to exempt only for monetary claims)!

ר"ע אאואין דר"א סמיך
(j)

Answer: R. Akiva also learns from the repetition of "Oh" in the Parshiyos of Shevu'as ha'Edus and Shevu'as ha'Pikadon, like R. Eliezer.

מאי בינייהו בין ר"א ובין ר"ע
(k)

Question: What is the difference (in Halachah) between R. Eliezer and R. Akiva?

איכא בינייהו משביע עדי קרקע לר"א חייבין לר"ע פטורין
(l)

Answer #1: They argue about witnesses about land. R. Eliezer obligates them (he holds that land can be stolen, and Shevu'as ha'Pikadon and Shevu'as ha'Edus apply to land), R. Akiva exempts (he learns from "me'Eleh").

ולר' יוחנן דאמר התם משביע עדי קרקע אפי' לר"א פטורין הכא מאי איכא בין ר"א לר"ע
(m)

Question: According to R. Yochanan, who says that even R. Eliezer exempts witnesses about land, what do they argue about?

איכא בינייהו עדי קנס
(n)

Answer #2: They argue about witnesses about a fine. R. Eliezer obligates them, and R. Akiva exempts (from "me'Eleh").

2)

WITNESSES WHO DID NOT SEE OR KNOW

ר' יוסי הגלילי אומר והוא עד או ראה או ידע בעדות המתקיימת בראיה בלא ידיעה ובידיעה בלא ראיה הכתוב מדבר
(a)

(Beraisa - R. Yosi ha'Galili): "V'Hu Ed Oh Ro'oh Oh Yoda" discusses (monetary) testimony, which is possible through seeing (without understanding) or knowing (without seeing).

א"ל רב פפא לאביי לימא ר' יוסי הגלילי לית ליה דר' אחא
(b)

Suggestion (Rav Papa): R. Yosi ha'Galili argues with R. Acha.

דתניא ר' אחא אומר גמל האוחר בין הגמלים ונמצא גמל הרוג בצידו בידוע שזה הרגו
1.

(Beraisa - R. Acha): If a dead camel was found near a camel that was kicking (or mating), surely, the latter killed it.

דאי אית ליה דר' אחא בדיני נפשות נמי משכחת לה כר"ש בן שטח
2.

If R. Yosi held like R. Acha, he would find testimony of knowing without seeing (the action) also in capital cases, like the case that R. Shimon ben Shetach saw!

דתניא אר"ש בן שטח אראה בנחמה אם לא ראיתי אחד שרץ אחר חבירו לחורבה ורצתי אחריו ומצאתי סייף בידו ודם מטפטף והרוג מפרפר
i.

(Beraisa - R. Shimon ben Shetach): I saw Reuven chase Levi into a ruin. I ran after him, and saw Levi dying and blood dripping from a knife in Reuven's hand.

אמרתי לו רשע מי הרגו לזה או אני או אתה אבל מה אעשה שאין דמך מסור בידי שהרי אמרה תורה (דברים יז) על פי שנים עדים או שלשה עדים יומת המת אלא המקום יפרע ממך
ii.

R. Shimon ben Shetach: Surely you killed him, but I cannot convict you - "Al Pi Shnayim Edim... Yumas ha'Mes." I must leave it for Hash-m to punish you.

אמרו לא זזו משם עד שנשכו נחש ומת
iii.

Before they left, a snake bit and killed Reuven.

אפי' תימא אית ליה דרבי אחא
(c)

Rejection (Abaye): R. Yosi ha'Galili can agree with R. Acha;

בשלמא ידיעה בלא ראיה משכחת לה אלא ראיה בלא ידיעה היכי משכחת לה
1.

In capital cases, even though we find testimony of knowing without seeing, we do not find testimony of seeing without knowing;

מי לא בעי מידע אם עובד <כוכבים> {עבודה זרה} הרג או ישראל הרג אם אדם טרפה הרג או שלם הרג
2.

It does not suffice to say 'we saw Reuven kill this man' unless they know that the victim was a Yisrael and was not a Treifah (he did not already have a mortal injury).

ש"מ קסבר רבי יוסי הגלילי משביע עדי קנס פטור
(d)

Inference: R. Yosi ha'Galili must hold that Shevu'as ha'Edus does not apply to fines.

דאי ס"ד חייב נהי דידיעה בלא ראיה אשכחן לה
1.

In fines, even if we find testimony of knowing without seeing, we do not find testimony of seeing without knowing;

ראיה בלא ידיעה מי לא בעי מידע נכרית בעל בת ישראל בעל בתולה בעל בעולה בעל
2.

It does not suffice to say 'we saw Reuven entice or rape this girl' unless they know that she was a Bas Yisrael and was a virgin.

יתיב רב המנונא קמיה דרב יהודה ויתיב רב יהודה וקא מיבעיא ליה מנה מניתיך בפני פלוני ופלוני (דף לד,ב) ועדים רואין אותו מבחוץ מאי
(e)

Question (Rav Yehudah): If Shimon told Levi 'I gave 100 Zuz to you in front of Ploni and Almoni', and Ploni and Almoni saw this from outside, what is the law?

34b----------------------------------------34b
א"ל רב המנונא והלה מה טוען
(f)

Answer (Rav Hamnuna): In either case, this is simple!

אי אמר לא היו דברים מעולם הוחזק כפרן
1.

If Levi denied ever getting the money, (when Ploni and Almoni testify) he is established to be a liar (and he is not believed to say that the money was a gift or payment of a loan. Shimon is believed to say that it was a loan);

אי אמר אין שקלי ודידי שקלי כי אתו עדים מאי הוי
2.

If Levi says 'yes. You paid me 100 Zuz that you owed me', the testimony does not obligate him at all.

א"ל המנונא את עול תא
(g)

(Rav Yehudah): You are worthy to enter the Beis Medrash.

ההוא דא"ל לחבריה מנה מניתי לך בצד עמוד זה א"ל לא עברתי בצד עמוד זה אתו תרי סהדי אסהידו ביה דהשתין מים בצד עמוד זה אמר ר"ל הוחזק כפרן
(h)

Version #1 (Reish Lakish): If Reuven told Yehudah 'I gave 100 Zuz to you next to this pillar', and Yehudah said 'I did not pass by this pillar,' and witnesses testified that Yehudah once urinated by the pillar, Yehudah is established to be a liar (he must pay Reuven).

מתקיף לה ר"נ האי דינא פרסאה הוא מי קאמר מעולם בעסק זה קא"ל
(i)

Objection (Rav Nachman): Yehudah did not say that he never passed by the pillar. Rather, he did not receive money by it!

איכא דאמרי ההוא דא"ל לחבריה מנה מניתי לך בצד עמוד זה א"ל לא עברתי בצד עמוד זה מעולם נפקו ביה סהדי דהשתין מים בצד עמוד זה אמר ר"נ הוחזק כפרן
(j)

Version # 2 (Rav Nachman): If Reuven told Yehudah 'I gave 100 Zuz to you next to this pillar', and Yehudah said 'I never passed by this pillar,' and witnesses testified that Yehudah once urinated by the pillar, Yehudah is established to be a liar.

א"ל רבא לר"נ כל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש עביד לה ולאו אדעתיה:
(k)

Objection (Rava): Since Yehudah never thought that it was relevant if he was by the pillar, he never put it to his mind, so it is reasonable that he does not remember that he was once there.

3)

DERIVING LAWS OF SHEVU'AS HA'PIKADON FROM SHEVU'AS HA'EDUS

ר"ש אומר חייב כאן וחייב בפקדון כו':
(a)

(Beraisa - R. Shimon): A Korban is brought for (a false) Shevu'as ha'Edus, just like for Shevu'as ha'Pikadon...

מחכו עלה במערבא
(b)

In Eretz Yisrael Rabanan laughed at what R. Shimon said.

מאי חוכא
(c)

Question: What is funny about it?

דקתני מה לפקדון שכן לא עשה בו מושבע כנשבע מזיד כשוגג
(d)

Answer #1: He said that Shevu'as ha'Pikadon has leniencies, i.e. one is not liable if the oath was imposed on him, or if he was Mezid, but he is liable for Shevu'as ha'Edus whether he swore himself or if the oath was imposed on him, and whether he was Mezid or Shogeg;

מכדי מושבע מפי עצמו בעדות לר"ש מנא ליה דגמר מפקדון פקדון נמי מושבע מפי אחרים נגמר מעדות
1.

We learned that Shevu'as ha'Edus applies when he swears himself only from Shevu'as ha'Pikadon (Rashi - from a Gezerah Shavah "Secheta-Secheta"; Tosfos - from a 'Mah Matzinu (precedent)). Likewise, we should learn Shevu'as ha'Pikadon from Shevu'as ha'Edus, that it applies when the oath was imposed on him!

ומאי חוכא דלמא ר"ש בק"ו מייתי לה
(e)

Rejection: That is no reason to laugh. Perhaps R. Shimon does not learn Shevu'as ha'Edus (when he swears himself) from Shevu'as ha'Pikadon, rather from a Kal va'Chomer;

מפי אחרים חייב מפי עצמו לא כל שכן
1.

The Torah obligates Shevu'as ha'Edus when the oath was imposed on him, and all the more so when he swears himself!

אלא חוכא אמזיד כשוגג דקתני מה לפקדון שכן לא עשה בו מושבע כנשבע מזיד כשוגג
(f)

Answer #2: Rather, they laughed because he said that Shevu'as ha'Pikadon has the leniency that he is not liable if he was Mezid, but Shevu'as ha'Edus is even if he was Mezid;

מכדי מזיד גבי עדות מנא ליה דלא כתיב ביה ונעלם ה"נ לא כתיב ביה ונעלם
1.

Presumably, we learn liability for Shevu'as ha'Edus b'Mezid because it does not say "v'Nelam". Also in the Parshah of Shevu'as ha'Pikadon it does not say "v'Nelam"!

אמר להו רב הונא ומאי חוכא דלמא מזיד דלאו כשוגג בפקדון ממעילה ר"ש גמר לה
(g)

Rejection (Rav Huna): That is no reason to laugh. Perhaps R. Shimon learns Shevu'as ha'Pikadon from Me'ilah, to exempt Mezid!

והיינו חוכא אדגמר לה ממעילה נגמר לה מעדות
(h)

Answer #3: They laughed because he should learn from Shevu'as ha'Edus rather than from Me'ilah.

מסתברא ממעילה הוה ליה למילף שכן מעילה ממעילה
1.

Question: That is no reason to laugh. It is better to learn from (Rashi - a Mah Matzinu; Rashba - a Gezerah Shavah) from Me'ilah, for 'Me'ilah' is written also regarding Shevu'as ha'Pikadon.

אדרבה מעדות הוה ליה למילף שכן תחטא מתחטא
2.

Answer: No, it is better to learn from Shevu'as ha'Edus, in which it says 'Secheta.'

מסתברא ממעילה הוה ליה למילף שכן מעילה בכל נהנה בקבוע חומש ואשם
3.

Question: We should learn from Me'ilah, which resembles Shevu'as ha'Pikadon in these respects: in both it says 'Me'ilah', they apply to everyone, one is liable for benefiting from his transgression, one brings a Korban Asham for them, it is the same for rich or poor people, and one adds a Chomesh to the amount he benefited.

אדרבה מעדות ה"ל למילף שכן חטא הדיוט בשבועה תבעיה וכפריה ואואין
4.

Answer: No, it is better to learn from Shevu'as ha'Edus, which resembles Shevu'as ha'Pikadon in the following ways: in both it says "Secheta", they are transgressions against a person (and not against Hekdesh), they are oaths, they come through claim and denial, and in both "Oh" is repeated.

הנך נפישין
5.

Rejection: There are more reasons to learn from Me'ilah!

אלא מאי חוכא
6.

We still have not answered why they laughed!

כי אתא רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע מבי רב אמרי היינו חוכא מכדי ר"ש ג"ש גמיר
(i)

Answer #4 (Rav Papa and Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): They laughed because (in the conclusion) R. Shimon learns a Gezerah Shavah "Secheta-Secheta" to Shevu'as ha'Edus;

למה ליה דפריך מה לפקדון שכן לא עשה בו מושבע כנשבע מזיד כשוגג
1.

How can he say that Shevu'as ha'Pikadon is more lenient, since one is not liable for it if the oath was imposed on him, or if he was Mezid? He should learn from (the Gezerah Shavah in the other direction, from) Shevu'as ha'Edus that he is liable!

ומאי חוכא דלמא כי פריך מקמי דתיקום ליה ג"ש
2.

Question: That is no reason to laugh. Perhaps he shows that without the Gezerah Shavah, Shevu'as ha'Pikadon has leniencies, therefore we (cannot learn from a Mah Matzinu and) need a Gezerah Shavah to teach to Shevu'as ha'Edus;

בתר דקמא ליה ג"ש לא פריך
i.

In the conclusion, after learning the Gezerah Shavah, he indeed learns from Shevu'as ha'Edus that he is liable!

ולא והאמר להו רבא בר איתי לרבנן מאן תנא שבועת הפקדון לא ניתן זדונה לכפרה ר"ש היא
3.

Answer: That is wrong, for Rava bar Isi taught that R. Shimon says that there is no atonement (Korban) for Mezid Shevu'as ha'Pikadon!

דלמא מזיד כשוגג פריך דגמר לה ממעילה דהנך נפישין
4.

Question: Still, we can say that R. Shimon shows that without the Gezerah Shavah, Shevu'as ha'Pikadon has the leniency that one is exempt if the oath was imposed on him, therefore we need a Gezerah Shavah; in the conclusion, after learning the Gezerah Shavah, he learns that he is exempt for Mezid (which he learns from Me'ilah, because there are more similarities);

אבל מושבע כנשבע לא פריך
i.

And he indeed learns from Shevu'as ha'Edus that he is liable when the oath was imposed on him. (So why did they laugh?)

ותהדר עדות ותגמר לה מפקדון מזיד דלאו כשוגג מה פקדון שוגג אין מזיד לא אף עדות שוגג אין מזיד לא כי היכי דיליף פקדון ממעילה
5.

Answer: They laughed because the Gezerah Shavah should exempt also Shevu'as ha'Edus b'Mezid!

(דף לה,א) להכי כתבה רחמנא לעדות גבי שבועת ביטוי וגבי טומאת מקדש וקדשיו דבכולן נאמר בהן ונעלם וכאן לא נאמר בהן ונעלם לחייב על המזיד כשוגג:
6.

R. Shimon holds that the Torah wrote Shevu'as ha'Edus near the Parshiyos of oaths of Bituy and Tum'as Mikdash and Kodshim, by which it says "v'Nelam" (and it does not say this about Shevu'as ha'Edus) to teach that Shevu'as ha'Edus is liable b'Mezid.