LEARNING FROM A MATTER THAT LEFT A KLAL (Yerushalmi Halachah 2 Daf 46b)
[דף מו עמוד ב] כלל בעשה ופרט בלא תעשה. מילתיה דרבי אלעזר אמר כלל ופרט הוא.
If there is a Klal of an Aseh, and a Prat of a Lo Sa'aseh, R. Elazar's teaching shows that this is a Klal u'Ferat (i.e. a Prat that left the Klal to divide);
דאמר רבי אלעזר לוקין על החרישה בשביעית.
(R. Elazar): One is lashed for plowing in Shevi'is.
רבי יוחנן אמר אין לוקין על החרישה בשביעית.
(R. Yochanan): One is not lashed for plowing in Shevi'is.
ומה טעמא דרבי אלעזר [ויקרא כה ב] ושבתה הארץ שבת לה' כלל. שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור פרט. הזרע והזמיר אף הן בכלל היו.
What is R. Elazar's reason? "V'Shavsah ha'Aretz Shabbos la'Shem'' is a Klal [of working the land]. "Sadcha Lo Sizra v'Karmecha Lo Sizmor'' is a Prat. Seeding and pruning were included in the Klal;
ולמה יצאו להקיש אליהן לומר לך מה הזרע והזמיר מיוחדין שהן עבודה בארץ ובאילן. אף אין לי אלא דבר שהוא עבודה בארץ ובאילן.
Why did they leave the Klal? It is to equate [the Klal] to them, to teach you that just like seeding and pruning are Avodah in the land and trees, so [one is lashed] only for Avodah in the land and trees.
מה עבד לה רבי יוחנן
Question: How does R. Yochanan expound this? (He says that one is not lashed!)
שני דברים הן ושני דברים שיצאו מן הכלל אינן חולקין.
Answer: [Seeding and pruning] are two matters. Two matters that left the Klal do not divide.
ולית לרבי אלעזר [צ''ל אינן - שערי תורת ארץ ישראל] חולקין
Question: Does R. Elazar not hold that [two matters that left the Klal] do not divide?!
אית ליה לחלוק אינן חולקין. הא ללמד מלמדין.
Answer: He holds that they do not divide, but they do teach.
ולית לרבי יוחנן מלמדין
Question: Does R. Yochanan not hold that they teach?!
שנייא היא שכלל בעשה ופרט בלא תעשה ואין עשה מלמד על לא תעשה ואין לא תעשה מלמד על עשה.
Answer: (Normally, he holds that two matters that left the Klal teach.) Here is different, for the Klal is an Aseh, and the Pratim are a Lo Sa'aseh. An Aseh does not teach about a Lo Sa'aseh, and a Lo Sa'aseh does not teach about an Aseh.
(אמר רבי אלעזר ועשה מלמד על לא תעשה ואין לא) [צ''ל על דעתיה דרבי אלעזר עשה אינו מלמד על לא תעשה אבל לא תעשה - שערי תורת ארץ ישראל] מלמד על עשה.
According to R. Elazar, an Aseh does not teach about a Lo Sa'aseh, but a Lo Sa'aseh teaches about an Aseh.
על דעתיה (דרבי יוחנן) [צ''ל דר' אלעזר - קרבן העדה] ניחא מותר לחפור בה בורות שיחין ומערות.
Remark: According to R. Elazar, it is fine (we know) that one may dig round and long pits and caves. (Just like the Lo Sa'aseh teaches about the Aseh for Isur, also for Heter.)
[דף נז עמוד א (עוז והדר)] על דעתיה (דר' אלעזר) [צ''ל דרבי יוחנן - קרבן העדה] מהו לחפור בה בורות שיחין ומערות. כשם שאין מלמדין לענין איסור כן לענין היתר לא ילמדו.
Question: According to R. Yochanan, may one dig round and long pits and caves? Just like [the Lo Sa'aseh] does not teach about [the Aseh for] Isur, it should not teach about Heter!
א''ר בא קרטיגנאה טעמא דרבי יוחנן [שם ג] שש שנים תזרע ולא בשביעית. שש שנים תזמור כרמך ולא בשביעית (כלל) [צ''ל כל - שערי תורת ארץ ישראל] לא תעשה שהוא בא מכח עשה הוא עובר בעשה.
Answer (R. Ba Kartigana'ah): R. Yochanan learns from "Shesh Shanim Tizra Sadecha'', but not in Shevi'is. "Shesh Shanim Tizmor Karmecha'', but not in Shevi'is. A Lo Sa'aseh that comes due to an Aseh, [it is considered that] one transgresses an Aseh.
(ר' יוסה אומר אפילו עשה אין בו - שערי תורת ארץ ישראל מוחקו מכאן וגורסו למטה) רבי ירמיה אומר עובר בעשה.
(R. Yirmeyah): He transgresses an Aseh.
[צ''ל ר' יוסה אומר אפילו עשה אין בו - שערי תורת ארץ ישראל]
(R. Yosi): There is not even an Aseh.
וליידא מילה כתיב [ויקרא כה ב] ושבתה הארץ שבת לה'
Question: [If so,] why does it say "v'Shavsah ha'Aretz Shabbos la'Shem''!
לענין לא תעשה שבו.
Answer: [This Aseh applies only] to what the Lav applies (seeding and pruning).
יכול יהו לוקין על התוספת.
(Beraisa) Suggestion: One should be lashed for the addition! (This will be explained.)
רבי יוחנן פתר מתניתא יכול יהו לוקין על ידי חרישה בשביעית
Explanation #1 (R. Yochanan): The Beraisa suggests that one should be lashed for plowing in Shemitah. (This is an addition to what is written.)
ר''א פתר לה מתניתא יכול יהו לוקין על איסור שני פרקים הראשונים.
Explanation #2 (R. Elazar): The Beraisa suggests that one should be lashed for the first two periods (of Tosefes Shemitah in Erev Shemitah. I.e. one may not plow a grain field after Pesach, or a tree field after Shavu'os)
[דף מז עמוד א] אית תניי תני שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך. ואית תניי תני שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור.
Some teach [that the Beraisa refutes the suggestion through the verse] "Shesh Shanim Tizra Sadecha v'Shesh Shanim Tizmor Karmecha'', and some teach "Sadcha Lo Sizra v'Karmecha Lo Sizmor'';
מאן דמר שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך מסייע (לרבי יוחנן) [צ''ל לרבי אלעזר - ספר ניר]. ומאן דמר שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור מסייע (לרבי אלעזר) [צ''ל לרבי יוחנן - ספר ניר].
The one who says "Shesh Shanim Tizra Sadecha v'Shesh Shanim Tizmor Karmecha Shesh Shanim...'' supports R. Elazar (the Torah permits working six full years, including all of Erev Shemitah). The one who says "Sadcha Lo Sizra...'' supports R. Yochanan (there is a Lav only for seeding and pruning. We explained this like SEFER NIR.)
מתניתא פליגא לר' אלעזר השמר בלא תעשה. פן בלא תעשה. וכתיב [דברים יב יד] שם תעלה עולותיך ושם תעשה. שם תעלה זו העלייה. [דף נז עמוד ב (עוז והדר)] ושם תעשה זו שחיטה וזריקה.
Question (against R. Lazar - Beraisa): "Hishamer'' [lest you offer Olos outside the Mikdash] is a Lav. "Pen'' is a Lav. "Sham Ta'aleh Olosecha v'Sham Ta'aseh'' - "Sham Ta'aleh'' is Ha'alah (putting them on the fire). "V'Sham Ta'aseh'' is Shechitah and Zerikah;
מה העלייה שהיא בעשה הרי הוא בלא תעשה. אף שחיטה וזריקה שהן בעשה יהו בלא תעשה.
Just like Aliyah, which is [forbidden] due to an Aseh, there is a Lav (Hishamer Pen), also Shechitah and Zerikah, which are [forbidden] due to an Aseh, there is a Lav!
בגין דכתיב שם תעלה ושם תעשה. הא אילולא הוה כתיב שם תעלה ושם תעשה אין עשה מלמד על לא תעשה ואין לא תעשה מלמד על עשה.
Inference: This is because it is written "Sham Ta'aleh... v'Sham Ta'aseh.'' Had it not written "Sham Ta'aleh v'Sham Ta'aseh'', the Aseh would not teach about the Lav, and the Lav would not teach about the Aseh!
(מה עבד לה רבי יוחנן - קרבן העדה מוחקו) שלא תאמר כמה דתימר גבי שבת חפר חרץ נעץ אינו חייב אלא אחת. ודכוותה שחט זרק והעלה אינו חייב אלא אחת לפום כן צריך מימר חייב על כל אחת ואחת.
Answer: We should not say like we say about Shabbos - if one dug, made a groove and inserted, he is liable only once [for seeding], similarly if he slaughtered and offered [outside the Mikdash], he is liable only once! Therefore, it needed to say that he is liable for each one.
ALL AVOS HAVE TOLDOS (Yerushalmi Halachah 2 Daf 47a)
כל הן דתנינן אבות יש להן תולדות.
Wherever we taught Avos [in a Mishnah], they have Toldos;
תמן תנינן ארבע אבות נזיקין. השור זה הקרן נגיחה ודחיפה אב. תני רבי חייה נשך רבץ בעט תולדות לקרן.
A Mishnah there teaches four Avos of damagers. 'Ox' is Keren. Goring and pushing are the Av. R. Chiyah taught that biting, crouching and kicking are Toldos of Keren.
תמן תנינן אבות הטומאה השרץ. ושכבת זרע. תולדות השרץ אי זהו.
Question: A Mishnah there teaches Avos of Tum'ah - a Sheretz and semen. What are Toldos of a Sheretz?
רבי יודה בשם רבי נחום מדפות.
Answer (R. Yudah citing R. Nachum): They are Madafos (lighter Tum'os).
מהו מדפות מגעות.
What are Madafos? They are what touched [an Av ha'Tum'ah, i.e. Vlados ha'Tum'ah];
אב הטומאה מטמא את הכל. וולד הטומאה אינו מטמא אלא אוכלין ומשקין (וכלי חרש - פני מאיר מוחקו). אוכלין ומשקין וכלי [צ''ל חרס - פני מאיר] אינן נעשין אב הטומאה לטמא זיבה.
An Av ha'Tum'ah is Metamei everything (even people and Kelim). A Vlad ha'Tum'ah is Metamei only food and drink. Food and drink and a Kli Cheres cannot become an Av ha'Tum'ah to be Metamei [due to] Zivah (even if a Zav sat on them. We explained this like PNEI MEIR.)
והכא תנינן אבות מלאכות ארבעים חסר אחת. חרישה אב. תני רבי חייה חפר חרץ נעץ תולדות להחרישה.
Here we taught that there are 39 Avos Melachos. Plowing is an Av. R. Chiyah taught that digging, making a groove and inserting are Toldos of plowing.
כל אבות מלאכות מן המשכן למדו. מה חרישה היתה במשכן שהיו חורשין ליטע סממנין.
All Avos Melachos we learn from the Mishkan. What plowing was in the Mishkan? They plowed to seed ingredients [for Shemen ha'Mishchah and Techeles].
כמה יחרוש ויהא חייב
Question: How much must one plow to be liable?
רבי מתניה אמר כדי ליטע כרישה.
Answer #1 (R. Matanyah): It is enough to plant a leek.
רבי אחא בר רב כדי ליטע זכרותה של חיטין.
Answer #2 (R. Acha bar Rav): It is enough to plant the pointy end of a wheat kernel.
תמן תנינן זרע קישואין שנים חייב. זרע דילועים שנים זרע פול מצרי שנים.'
(Mishnah): [If one was Motzi] two gourd seeds, he is liable. [The Shi'ur for] pumpkin seeds and Mitzri beans is two.
תני [דף מז עמוד ב] חטים מדיות שתים.
(Beraisa): [The Shi'ur for] wheat of Madai is two.
ר' שמואל בשם ר' זעירא חיטין על ידי שהן חביבות [דף נח עמוד א (עוז והדר)] עשו אותן כשאר זרעוני גינה שאינן נאכלין.
(R. Shmuel citing R. Ze'ira): Since wheat is cherished, [Chachamim] made it like other garden seeds that are not eaten [to be liable for a Shi'ur worthy to be seeded].
לכל דבר שהוא להניית קרקע חייב משום חורש.
Anything that improves the land, one is liable for it due to plowing.
החופר החורץ הנועץ המדייר המעדר המזבל המכבד המרבץ המפעפע גושים. המברה בחרשים. המצית את האור (בחישת) [צ''ל בחיצת - מרומי שדה] קנים ובאגד תמרים
One who digs, makes a groove, inserts, brings animals to fertilize, digs around vines (PNEI MOSHE), fertilizes, sweeps or sprays water (to prevent dust from rising in the field - MEROMEI SADEH), breaks clumps of earth, cuts small trees in a forest [to promote growth of big trees], ignites densely growing reeds or bad date trees [is liable for plowing];
וכרבי זעירא אמת המים שהיא מכשרת צדדיה לזריעה.
According to R. Ze'ira, [also] one who makes an irrigation channel [is liable for plowing], for it makes the sides good for seeding;
המסקל. הבונה מדריגות. הממלא את הנקעים שתחת הזיתים. והעושה עוגיות לגפנים. וכל דבר שהוא להניית קרקע חייב משום חורש.
One who removes rocks, builds tiers [for planting vines - PNEI MEIR], fills in cavities under olive trees, makes cavities under vines (for water), and anything that improves the land, one is liable for it due to plowing.
רבי חייה בשם רבי יוחנן המבשל נבילה ביום טוב אינו לוקה. שהותר מכלל בישול בי''ט.
(R. Chiyah citing R. Yochanan): One who cooks a Neveilah on Yom Tov is not lashed [even though it is not for Yisraelim to eat], for [the Torah] totally permitted cooking on Yom Tov.
רבי שמעון בן לקיש אמר לוקה. שלא הותר מכלל בישול אלא לאכילה בלבד.
(Reish Lakish): He is lashed. Cooking was permitted only for eating.
התיב ר' בא בר ממל על דרבי יוחנן מעתה החורש ביום טוב אינו לוקה. שהותר מכלל חרישה בי''ט.
Question (R. Ba bar Mamal): According to R. Yochanan, one who plows on Yom Tov should not be lashed, for plowing is permitted on Yom Tov [if one wants to slaughter a bird or Chayah, a Mishnah permits to dig to get earth to cover the blood]!
רבי יוסי בשם רבי אילא לא הותרה חרישה כדרכה.
Version #1 (R. Yosi citing R. Ila): Plowing is not permitted [on Yom Tov] in the normal way. (Digging for the sake of earth is not the way people plow. Even R. Yehudah, who obligates Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah, does not consider this to be a Melachah.)
רבי שמי אמר קומי רבי יסה רבי אחא בשם רבי אילא דרבי שמעון היא דרבי שמעון אמר עד שיהא לו צורך בגופו של דבר.
Version #2 (R. Shamai in front of R. Yosah): R. Acha said in the name of R. Ila that [the Mishnah that permits plowing on Yom Tov] is R. Shimon, who says that [one is liable for Melachah] only if it is Tzerichah l'Gufah. (R. Yehudah disagrees.)
Note: The Yerushalmi uses "Yosi'' and "Yosah'' interchangeably. From the following it seems that R. Yosi is the same Amora in both versions.
קם ר' יוסה [צ''ל עם - קרבן העדה] רבי אחא א''ל את אמרת דא מילתא. ולא כן א''ר יוחנן דברי ר' מאיר עשרים וארבע דברים מקולי בית שמאי ומחומרי בית הלל וזה חד מהם. נימר כ''ג.
Question: R. Yosah encountered R. Acha, and said "did you say this?! Didn't R. Yochanan say that R. Meir holds that 24 matters are leniencies of Beis Shamai and stringencies of Beis Hillel, and this is one of them?'' Will you say that there are [only] 23 [if the Mishnah is like R. Shimon, and unlike R. Meir]?!
[דף מח עמוד א] אלא רבי מאיר ורבי שמעון שניהן אמרו דבר אחד.
Answer: Rather, R. Meir and R. Shimon, both of them said one matter (one is exempt for Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah).
[דף נח עמוד ב (עוז והדר)] (ולכן) [צ''ל ולא כן - נועם ירושלמי] סברנן מימר ר' יוסי ורבי שמעון שניהן אמרו דבר אחד.נימר רבי מאיר ורבי יוסי ורבי שמעון שלשתן אמרו דבר אחד.
Objection: Did not [R. Yochanan, above (2:5)] say that R. Yosi [who says that one is liable for extinguishing only if he desires a singed wick] and R. Shimon said one matter. He should say that R. Meir, R. Yosi and R. Shimon all said one matter!
אלא מילין דצריכין לרבנן פשיטין לכון. פשיטין לרבנן. [צ''ל צריכין לכון - קרבן העדה]
Counter question (R. Acha): Rather, matters that Rabanan were unsure about, are obvious to you (R. Yosah, the Amora), and what is obvious to Rabanan, you are unsure about them!
קצר לצורך עשבים חייב משום קוצר ואינו חייב משום מייפה את הקרקע.
If one reaped for the sake of grass, he is liable for reaping, and he is not liable for improving the land;
לא צורכה (דלא - מרומי שדה מוחקו) קצר לייפות את הקרקע. מהו שיהא חייב משום קוצר ומשום מייפה את הקרקע.
[Rabanan] need [to ask about] one who reaped to improve the land. Is he liable for reaping and for improving the land [or only for improving? You, R. Yosah, hold that even R. Yehudah holds that this is not considered reaping!]
ואפילו תימר דרבי שמעון הוא.
Answer: You can say that [the question is] according to R. Shimon. (Even though he intended only to improve and does not need the wood, he is pleased with it. Perhaps he is liable for this);
ברם כרבנן מכל מקום הרי חרש מכל מקום הרי קצר.
However, according to Rabanan (R. Yehudah, who obligates Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah), in any case he plowed, and in any case he reaped. (Surely he is liable, even if this was not his intent. We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)
אמר ר' מנא מיליהון דרבנן מסייעין לר' יוסי
(R. Mana): Rabanan's words (R. Chiya citing R. Yochanan, below) support R. Yosi;
דמר רבי חייא בשם רבי יוחנן דג שסחטו אם לגופו הרי זה פטור. אם להוציא ציר חייב.
(R. Chiya citing R. Yochanan): If one squeezed a fish for the sake of the fish (it had too much liquid inside), he is exempt. If it was to extract brine, he is liable. (R. Yochanan holds that even R. Shimon obligates for a Pesik Reishei. We must say that in the Reisha he is exempt because it is not considered squeezing when he does not intend for this, like R. Yosah said.)
ואפילו תימר דרבי שמעון היא דמר ברם כרבנן מכל מקום הרי סחט מכל מקום הרי הוציא ציר.
And even if you will say that this is only according to R. Shimon, but according to Rabanan (R. Yehudah, he is liable), in any case he squeezed and extracted brine. (We must explain R. Shimon like R. Yosah.)