RESTRICTIONS ON KELIM (Yerushalmi Halachah 1 Daf 33b)
תכשיטין למה הן אסורין.
Question: Why are ornaments forbidden [on Shabbos]?
א''ר בא על ידי שהנשים שחצניות והיא מתרתן לחבירתה והיא שכוחה ומהלכת בהן ד' אמות.
Answer (R. Ba): It is because women are haughty. She removes it to [show to] her friend, and she forgets, and walks four Amos [while carrying it].
תני ר' חלפתא בן שאול אסור לשלחן.
(R. Chalifta ben Sha'ul - Beraisa): It is forbidden to send [on Yom Tov, ornaments that are not finished, e.g.pearls that were not strung].
אמר רבי (מונא) [צ''ל מנא] לא אמרו אלא לשלחן הא ללבשן מותר.
(R. Mana): This is only to send them, but one may wear them;
תני מטלטלין את השופר להשקות בו את התינוק. ואת הפנקס ואת הקרקש ואת המראה [דף לד עמוד א] לכסות בהן את הכלים.
(Beraisa): One may move a Shofar to give to a child to drink, and a ledger, rattle or mirror to cover Kelim [even though they are not made for these. Likewise, one may wear ornaments that are not normally worn in their unfinished state.]
א''ר בון מתניתא אמרה כן שאסור ללובשן.
Objection (R. Bun): A Mishnah teaches that one may not wear them!
דתנינן כל שניאותין בו ביום טוב משלחין אותן
(Mishnah): Anything that one may adorn with it on Yom Tov, one may send it.
אם אומר את שמותר ללובשן יהא מותר לשלחן.
If you will say that one may wear them, it should be permitted to send them! (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)
ומה הדא דתני מטלטלין את השופר להשקות את התינוק. ואת הקרקש ואת המראה לכסות בהן את הכלים
Question: Why does a Beraisa permit moving a Shofar to give to a child to drink, and a ledger, rattle or mirror to cover Kelim?
בשיש עליהן תואר כלי.
Answer: That is when they have the form of a Kli. (Unfinished ornaments do not have the form of a Kli.)
עד כדון תכשיטין של זהב.
Until now [we forbade to go out on Shabbos only with] ornaments of gold (they are esteemed, and there is concern lest she remove them to show them off);
ואפילו תכשיטין של כסף אמרין בשם רבי ירמיה אסור. אמרין בשם רבי ירמיה מותר.
And even ornaments of silver, they say in the name of R. Yirmeyah that they are forbidden, and in the name of R. Yirmeyah that they are permitted!
א''ר חזקיה אנא ידע רישא וסיפא טליין דקיקין הויין מתרביין בדרתיה דרבי ירמיה. אתא ושאל לרבי זעירא א''ל לא תיסור ולא תישרי.
(R. Chizkiyah): I know the entire matter. Young girls lived near R. Yirmeyah [and they used to wear silver ornaments on Shabbos]. He asked R. Ze'ira, who told him "do not forbid them, and do not permit them'' (he was unsure. Therefore, people were not clear about his opinion - PNEI MOSHE.)
אין רואין במראה בשבת. אם היתה קבועה בכותל רבי מתיר. וחכמין אוסרין.
One may not look in a mirror on Shabbos. If it was fixed in the wall, R. Meir permits and Chachamim forbid.
רבי אחא בשם רבי בא טעמא דהדין דאסר פעמים שהוא רואה נימא אחת לבנה והיא תולשתה והיא באה לידי חיוב חטאת
(R. Acha citing R. Ba): The reason of the one who forbids is because sometimes one sees a white hair, and he detaches it, and comes to be Chayav Chatas.
והאיש אפילו בחול אסור שאינה דרך כבוד.
A man is forbidden even during the week, for it is not honorable [for a man to do so. Therefore it is considered adorning himself like a woman - PNEI MEIR.]
(י''ג) [צ''ל ג' - הגר''ח קניבסקי שליט''א] דברים התירו לבית רבי שיהו רואין במראה. ושיהו מספרין קומי. ושיהו מלמדין את בניהן יוונית שהיו זקוקין למלכות.
They permitted three matters to Rebbi's house - they could look in a mirror, cut their hair in front [and leave long hair in back, like Nochrim] and to teach their children Yevanis. [These were permitted] because they needed [to be influential with] the kingdom.
רבי אבהו בשם רבי יוחנן מותר אדם ללמד את בתו יוונית [דף מב עמוד א (עוז והדר)] מפני שהוא תכשיט לה.
(R. Avahu citing R. Yochanan): One may teach his daughter Yevanis, for it is an adornment for her.
שמע שמעון בר בא ואמר בגין דרבי אבהו בעי מלפה בנתיה יוונית הוא תלי לה בר' יוחנן.
Shimon bar Ba heard, and said "because R. Avahu wanted to teach his daughter Yevanis, he attributes this to R. Yochanan!''
שמעה ר' אבהו ומר יבא עלי אם לא שמעתיה מן רבי יוחנן.
R. Avahu heard this, and said "[punishments] should come upon me if I did not hear this from R. Yochanan!''
תני אין יוצאין באיסטמא.
(Beraisa): One may not go out with Istama (a turban that covers hairs that leave the net).
שלשה דברים נאמרו באיסטמא. אין בה משום כלאים. ואינה מטמאה בנגעים. ואין יוצאין בה בשבת.
Three things were said about Istama - Kil'ayim does not apply to it (for it is not made from spun threads), it does not receive Tum'as Tzara'as (for it is not called a garment), and one may not go out with it on Shabbos.
ר' שמעון בן אלעזר אומר אף אין בה משום עטרות לכלות:
R. Shimon ben Elazar says, also "crowns of brides'' does not apply to it. (Chachamim decreed against them, to diminish Simchah after the Churban.)