1)

FUELS THAT ONE MAY NOT USE (Yerushalmi Halachah 1 Daf 14b)

ולא בזפת ולא בשעוה.

(a)

(Mishnah): We may not use pitch or wax.

עד כאן לפתילות מיכן ואילך לשמנים.

(b)

Until here [the Mishnah lists Pasul] wicks. From here (these) and onwards [it lists Pasul] oils.

רבי אבהו בשם רבי יוחנן מפני שהאור נמשך לאחוריו והוא שוכח ומוציא את הפתילה.

(c)

(R. Avahu citing R. Yochanan): [These wicks and oils are forbidden] because the flame is drawn back (does not cling to the wick), and he will forget [that it is Shabbos] and remove the wick (to fix it so it will burn better);

ועוד שלא הוצת האור ברוב הדלק.

1.

Also, the majority of the Delek (the part of the wick that sticks out of the oil) does not catch fire (so it is prone to extinguish).

רבי זעירא בעי מעתה פתילה צריכה הצאתה ברוב הדלק.

(d)

Question (R. Ze'ira): If so, we should infer that in a wick, the majority of the Delek must catch fire!

אתא רבי שמואל רבי אבהו בשם רבי יוחנן פתילה צריכה הצאתה ברוב הדלק.

(e)

Answer: Indeed, R. Shmuel came and cited R. Avahu in the name of R. Yochanan to say that in a wick, the majority of the Delek must catch fire.

התיבין חברייא והא (קורה) [צ''ל קירא - קרבן העדה] הא לא הוצאת האור ברוב הדלק.

(f)

Question #1 (Talmidim): For wax, [we permit even though] the majority of the Delek did not catch fire!

התיב רבי בא בר ממל והא ששיתא הרי לא הוצאת האור ברוב הדלק.

(g)

Question #2 (R. Ba bar Mamal): For Chelev, [we permit even though] the majority of the Delek did not catch fire!

א''ר שמי לא כן א''ר זעירא רב יהודה בשם רב ארבע מדורות כל שהן. מדורות הגפת. מדורות הזבל. מדורות החלב. מדורות גלעינים כל שהן.

(h)

Answer (to both questions - R. Shamai): R. Ze'ira cited Rav Yehudah citing Rav said that there are four fires for which any amount suffices (we do not need a majority) - a fire of Gefes, of manure, of Chelev, and of pits, any amount suffices. (Wax is like Chelev.)-

ועוד מן הדא דר' תחליפא שאל לרב חסדא ולא כן אלפן רבי שבת שחלה להיות בחנוכה [צ''ל אין מדליקין בפתילות ושמנים שאמרו חכמים אין מדליקין בהן השבת- שערי תורת ארץ ישראל]

(i)

Support - Also, R. Tachlifa asked Rav Chisda - didn't Rebbi teach us that Shabbos during Chanukah, we may not light [Ner Chanukah] with the wicks and oils that Chachamim said that we may not light them on Shabbos;

[דף יח עמוד ב (עוז והדר)] שאסור לראות מטבע לאור (החנוכה. הרי אינו שכיח) [צ''ל נר חנוכה הרי אינו שכח - רמב''ן בבלי כא:ב] ומוציא את הפתילה.

1.

One may not look at a coin using the light of Ner Chanukah. He will not forget and remove the wick (since he may not use it)!

הוי לית טעמא (דלא משום [דף טו עמוד א] שלא הוצאת) [צ''ל אלא שלא הוצת - רמב''ן] האור ברוב הדלק:

(j)

Conclusion: [In this case] the reason we may not use them is only because the majority of the Delek does not catch fire! (We can say that for Ner Shabbos, there is also concern for tilting.)

ולא בשמן קיק.

(k)

(Mishnah): And not Kik oil.

רבי יוסי בשם רבי לייא קיסוסא.

(l)

Opinion #1 (R. Yosi citing R. Liya): This is cottonseed oil.

רבי יונה רבי זעירא בשם רב יהודה עוף הוא ושמו קיק.

(m)

Opinion #2 (R. Yonah citing R. Ze'ira citing Rav Yehudah): It is [fat of] a bird called Kik.

תני רבי ישמעאל [ויקרא יא יח] ואת הקאת זה קיק:

1.

(Beraisa - R. Yishmael): "V'Es ha'Ka'as'' - this is the Kik bird.