1)

CHEESE OF NOCHRIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 10a)

גבינתן

(a)

Their cheese [was one of the decrees].

אמר ר' ירמיה חלב העכו"ם למה הוא אסור משום תערובת בהמה טמאה.

(b)

(R. Yirmeyah): Why is milk of Nochrim forbidden? It is a decree due to a mixture of milk of a Tamei animal.

ותני כן עומד הוא ישראל בעדר והעכו"ם חולב ומביא לו ואינו חושש.

(c)

Support (Beraisa): A Yisrael stands in the herd and a Nochri milks and brings to him, and he is not concerned. (It is not enough to stand next to the herd, lest the Nochri mix in milk of a Tamei animal.)

רבי בא בשם רב יהודה. רבי סימון בשם ר' יהושע בן לוי חלב העכו"ם למה הוא אסור משום גילוי.

(d)

(R. Ba citing Rav Yehudah and R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): Why is milk of Nochrim forbidden? It is due to Giluy (they are not careful to cover it. Perhaps a snake drank from it.)

ויעמיד.

(e)

Question: It should be permitted to make cheese from it! (If there is venom inside, it will separate and not become part of the cheese.)

א"ר שמואל בר רב יצחק מפני ארס הנתון בין הנקבים.

(f)

Answer (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): We are concerned for venom [in milk] between the holes [in the cheese].

(ותני כן - צריך למוחקו, ע"פ תרומות ח:ג) ג' אירסין הן אחד צף ואחד שוקע ואחד עשוי כשבכה ועומד מלמעלה.

(g)

There are three kinds of venom. One floats, one sinks, and one is [perforated] like a net and stands above (i.e. in the middle. We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO, Terumos 8:3.)

ביומוי דרבי ירמיה איתגליין גיגייתא דסדרה רובא שתון קדמאי ולא מייתון. אחראי ומייתון. אני אומר אירס שוקע הוה.

(h)

In the days of R. Yirmeyah, a barrel was exposed in the great Beis Midrash. The first people who drank from it did not die. People drank from it later, and died. I say that the venom sank. (The first ones drank from the wine on top.)

פועליא היו בטורא איתגליית קולתא דמיא שתון קדמאי ולא מייתון. אחראי ומייתון. אני אומר אירס שוקע הוה.

(i)

Workers were in the mountain. A flask was exposed. The first people who drank from it did not die. People drank from it later, and died. I say that the venom sank.

[צ"ל ותני כן אבטיח שניקר ואכלו ממנו עשרה בני אדם. וכן יין שנתגלה ושתו ממנו עשרה בני אדם אסור לוכל ולשתות אחריהן אני אומר אירס שוקע היה - ע"פ תרומות ח:ג]

(j)

Support (Beraisa): If a melon was punctured (something was pecking at it) and 10 people ate from it, and similarly if wine was exposed and 10 people drank from it, it is forbidden to eat or drink after them. I say that the venom sank.

השמן והחומץ הציר והמורייס והדבש [דף י עמוד ב] אין בהם משום גילוי. ור"ש אוסר.

(k)

Oil, vinegar, brine, fish oil and honey, Giluy does not apply to them; R. Shimon forbids.

מודין חכמים לר"ש כשראו אותו נוקר. (ותני כן אבטיח שניקר ואכלו ממנו עשרה בני אדם. וכן יין שנתגלה ושתו ממנו עשרה בני אדם אסור לוכל ולשתות אחריהן אני אומר אירס שוקע היה - צריך למוחקו מכאן ולגורסו לעיל, ע"פ תרומות ח:ג)

(l)

Chachamim agree to R. Shimon when they saw [a snake] sip [from them].

2)

THE DECREES AGAINST OIL OF NOCHRIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 10b)

שמנן מי אסר את השמן.

(a)

Question: [One of the decrees was] their oil. Who forbade their oil?

1.

Note: Above, we said that it was one of the 18 decrees! RIDVAZ - we say below that earlier Chachamim decreed Tum'ah on Chutz la'Aretz. It was forgotten, and Beis Shamai and Beis Hillel concurred with the earlier Chachamim. The same applies to oil. He did not explain that this opinion does not count oil among the decrees, for the end of our Sugya (11a) considers it among the 18 matters (PF).

רב יהודה אמר דניאל אסר את השמן [דניאל א ח] וישם דניאל על לבו אשר לא יתגאל בפת בג המלך וביין משתיו.

(b)

Answer (Rav Yehudah): Daniel forbade oil [of Nochrim] - "va'Yasem Daniel Al Libo Asher Lo Yisga'el b'Fasbag ha'Melech uv'Yein Mishtav." (Mishtav refers to two liquids - wine and oil.)

(רבי אחא רבי תנחום בר חייה בשם רבי יוחנן ואית דאמרי לה בשם רבי יהושע בן לוי שהיו עולין עליו להר המלך ונהרגין עליו - אהבת ציון וירושלם מוחקו מכאן וגורסו לקמן, כמו בע"ז ב:ח) ומי התירו

(c)

Question: Who permitted their oil?

רבי ובית דינו התירו בשמן.

(d)

Answer: Rebbi and his Beis Din permitted oil.

[צ"ל רבי אחא רבי תנחום בר חייה בשם רבי יוחנן ואית דאמרי לה בשם רבי יהושע בן לוי שהיו עולין עליו להר המלך ונהרגין עליו - אהבת ציון וירושלם, כמו בע"ז ב:ח]

1.

(R. Acha citing R. Tanchum bar Chiyah citing R. Yochanan, and some say in the name of R. Yehoshua ben Levi): People used to ascend to Har ha'Melech and were killed for this [decree. SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL - most of the olives were there, and few Yisraelim lived there. Yisraelim went there in order to nake their own oil, due to the decree, and were endangered. This is why the decree was permitted.]

בג' מקומות נקרא רבי יהודה הנשיא רבותינו. בגיטין ובשמן ובסנדל.

2.

In three places, R. Yehudah ha'Nasi is called "our Rebbeyim" - regarding Gitin (he said "this is your Get if I do not come within 12 months, and he died), oil [of Nochrim], and a Sandal (a miscarriage without the form of a face. Rebbi ruled that it is a valid Get, and the Sandal is not Metamei.)

ויקראו לו ב"ד שרייא.שכל ב"ד שהוא מבטל ג' דברים הוא נקרא ב"ד שרייא.

(e)

Question: They should call him "the lenient Beis Din", for any Beis Din that annuls three [stringencies] is called "a lenient Beis Din"!

א"ר יודן בי רבי ישמעאל בית דינו חלוק עליו בגיטין.

(f)

Answer (R. Yudan bei R. Yishmael): His Beis Din argued with him about the Get (his leniency was not accepted).

ר' (יוחנן) [צ"ל יונתן - קרבן העדה, רידב"ז] בעי ולא כן תנינן שאין ב"ד יכול לבטל דברי בית דין חבירו עד שיהא גדול ממנו בחכמה ובמנין. ורבי ובית דינו מתירין מה שאסר דניאל וחבורתו.

(g)

Question (R. Yonason): Did we not learn that Beis Din cannot be Mevatel the words of another Beis Din, unless it is greater in Chachmah and number [of years of serving Chachamim, or of Talmidim who voted and agreed - RITVA Avodah Zarah 7a]. Can Rebbi and his Beis Din permit what Daniel and his colleagues forbade?!

אלא רבי יוחנן כדעתיה.

(h)

Answer #1: R. Yochanan [who said above that Rebbi permitted it, can answer] like he taught [elsewhere. At the end of our Sugya (11a), we bring another answer in the name of R. Yochanan];

(ומר) [צ"ל דאמר - קרבן העדה] רבי יוחנן בשם ר' ליעזר בי רבי צדוק מקובל אני שכל גזירה שב"ד גוזרין על הציבור ולא קיבלו רוב הציבור עליהן אינה גזירה.

1.

(R. Yochanan citing R. Eliezer bei R. Tzadok): I received that every decree that Beis Din makes on the Tzibur, and the majority of the Tzibur did not accept it, it is not a decree.

ובדקו ומצאו גזירה של שמן ולא קבלו רוב הציבור עליהן.

i.

They checked and found that the decree of oil, the majority of the Tzibur did not accept it.

יצחק בר שמואל בר מרת' נחת לנציבין אשכח רבי שמלאי הדרומי יתיב ודריש רבי ובית דינו התירו בשמן. שמואל קביל עלוי. ואכל. רב לא אכל.

(i)

Yitzchak bar Shmuel bar Marsa descended to Netzivin. He found R. Simlai of the south sitting and expounding "Rebbi and his Beis Din permitted oil." Shmuel accepted this, and ate. Rav did not eat.

א"ל שמואל אכול דלא כן אנא כתיב עלך זקן ממרא.

1.

Shmuel (to Rav): Eat! If not I will write about you that you are a Zaken Mamrei (one who opposes a ruling of the Sanhedrin)!

א"ל עד דאנא תמן אנא ידע מאן עירער עליה רבי שמלאי הדרומי

2.

Rav: When I was there (in Eretz Yisrael), I knew who questioned [the Isur of oil]. It was R. Simlai of the south! (Therefore, I do not heed him to permit it.)

מהו מר ליה בשם גרמיה לא בשם רבי ובית דינו. ואטרח עלוי ואכל

3.

Shmuel: Did he say in his own name [that it is permitted]?! Did he not say in the name of Rebbi and his Beis Din?! Shmuel [verbally] coerced Rav, and he ate.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF