TOSFOS DH AD SHE'YISTOM HA'GOLEL
תוספות ד"ה עד שיסתם הגולל
(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue regarding the definition of the words "Golel" and "Dofek.")
בכל מקום מפרש רש"י דגולל הוא כיסוי ארונו של מת ודופק דף שנתון מצידו ונקרא דופק על שם שהמת דופק שם
Opinion #1: Rashi always explains "Golel" as meaning the cover of a coffin of a dead person, and he explains "Dofek" as meaning a plank that is on the side of the coffin. It is called a Dofek because the dead person knocks into it.
כמו חתיכה גופה תיהוי סימן אי דאדפקא אי דאטמא בפרק אלו מציאות (ב"מ דף כג:) שנקרא דופק לפי שהנשימה דופקת
Proof: This is like the terminology used in Bava Metzia (23b) when the Gemara asks that the type of piece found should be a Siman, such as whether it is from the flank (see Maharsha) or the thigh. The flank is called a Dofek because the breath drawn by the animal knocks against the flank.
ואין נראה לר"ת מדאמר בברכות פרק מי שמתו (דף יט: ושם) מדלגים היינו ע"ג ארונות לקראת מלכי אומות העולם
Question #1: This does not appear to be correct according to Rabeinu Tam, as the Gemara in Berachos (19b) says, "We used to skip over coffins to greet the kings of the nations of the world."
ואי ארון היינו גולל ודופק היאך היו מדלגין עליו והלא גולל ודופק מטמאין באהל כדאמר בחולין בפרק העור והרוטב (דף קכו:) גולל ודופק מטמא במגע ובאהל ואינו מטמא במשא
Question #1 (cont.): If a coffin is a Golel and Dofek, how did they skip over it? A Golel and Dofek would cause impurity through Ohel! This is as the Gemara in Chulin (126b) states that a Golel and Dofek cause impurity through touch and Ohel, but not through carrying them.
ועוד דאמר בעירובין (דף טו:) כל דבר שיש בו רוח חיים אין עושין אותו לא גולל לקבר ולא דופן לסוכה ולא לחי למבוי ואי כפי' הקונט' וכי דרך לעשות כיסוי ארון מבעלי חיים
Question #2: Additionally, the Gemara in Eruvin (15b) says that any living thing cannot be made into a Golel for a grave, a wall of a Sukah, or a pole of an alleyway. According to Rashi, is it normal to make a cover of a grave out of living animals?!
ועוד בפרק בהמה המקשה (חולין עב.) מרבינן דופק דמטמא מדכתיב על פני השדה ולפי' הקונטרס הוא מונח בקרקע דהיינו ארון ולא על פני השדה
Question #3: Additionally, in Chulin (72a) we include Dofek as causing impurity from the Pasuk, "on the face of the field." According to Rashi it is in the ground, as it is part of the coffin, and not on the field.
ועוד דתנן במס' אהלות בפ"ב (משנה ד) דופק דופקים טהור ואי כפירוש הקונטרס וכי דרך להניח שני קרשים מימין המת
Question #4: Additionally, the Mishnah in Ohalos (2:4) says, "Dofek Dofkim Tahor." If Rashi's explanation is correct, is it normal to place two planks on the right side of the dead person?!
ופירש ר"ת דגולל היינו אבן גדולה שעל ארונו של מת שקורין מצבה וגוללין אותה שם הקרובי' לסימן ולשון גולל נופל באבן כדכתיב (בראשית כט) וגללו את האבן וגולל אבן אליו תשוב (משלי כו)
Opinion #2: Rabeinu Tam explains that a Golel is a large stone that is on the coffin of a dead person known as a headstone. The relatives of the deceased roll it to the location of the grave to mark the grave. The word "Golel" applies to a rock, as the Pasuk states, "v'Gililu" - "And they rolled the stone" (Bereishis (29:3). Similarly, the Pasuk states, "And one who rolls a stone it will come back to him" (Mishlei 26:27).
ודופק הם שתי אבני' שנותנין אחת לראשו ואחת לרגליו לציון ופעמים שעדיין האבן אינה מוכנת לשום שם נותנין שם בהמה או שום דבר לסימן עד שימצאו אבן והיינו דתנן בעירובין (דף טו.) דדבר שיש בו רוח חיים אין עושין כו'
Opinion #2 (cont.): A Dofek is two stones that are placed by the grave, one at the head and one at the feet, in order to mark the grave. Sometimes, since the intended stone(s) has not yet been (found and) prepared for this purpose, an animal or other item is placed there as a temporary marker until they find a proper stone. This is why the Gemara in Eruvin (15a) says that a live animal cannot be made into a Golel etc.
ובההיא דמדלגין היינו ע"ג ארונות שלא היה שם לא גולל ולא דופק ומחמת המת לא היינו מיטמאים כדמפרש התם שהיה ברוב ארונות חלל טפח ומרבי נמי שפיר גולל ודופק מעל פני השדה
Opinion #2 (cont.): Regarding skipping over coffins, the case is where there were no markers at all that were present. They did not become impure due to the dead body that was lying there, as explained there, that most coffins used at that time had a space of one Tefach between the dead body and the roof of the coffin. It is also understandable (according to Rabeinu Tam) why Golel and Dofek are included from the Pasuk, "on the face of the field" (as they are indeed on the field, not under the ground).
והא דקאמר דופק דופקים פעמים שמניחים הגולל ע"ג שתי אבנים ועוד מניחין לראש הגולל אבן אחת ולסופו אבן אחרת
Opinion #2 (cont.): The Mishnah in Ohalos regarding Dofek Dofkim is referring to the fact that sometimes the Golel is placed on two stones. Additionally, they sometimes put one stone at the head of the Golel and one at the other end.
ולא תקשה לר' יהושע דאמר בפרק קמא דכתובות (דף ד: ושם) מאימתי חל אבילות משיסתם הגולל במקום שאין גולל מתי חל
Implied Question: One should not ask a question on Rabeinu Tam from the Gemara in Kesuvos (4b) where Rebbi Yehoshua says, "When does Aveilus start? It starts when the Golel is closed. When there is no Golel, when does it start?" (This implies that a Golel is the cover of the coffin!)
די"ל מכי אהדרי אפייהו מקברא כדאמר במו"ק (ד' כב.) בהנהו דלא אזלי בתר שכבא מנו מכי אהדרי אפייהו
Answer: It is possible to answer that this refers to when they turn away from the grave. This is as stated in Moed Katan (22a) that the ones who do not follow the procession carrying the dead person to his grave start to count from when they turn their face away from the body.
ויש דוחין ראיה של ר"ת דמאי דמייתי ראיה מדמדלגין היינו אף על פי שהגולל מטמא באהל מ"מ יכולין היינו לדלג ולטמא עצמנו בגולל
Question: Some push aside the proof of Rabeinu Tam by saying that there is no proof just because people used to skip over coffins (to see kings, as stated in Berachos 19b). Even though the Golel causes impurity through Ohel, they were allowed to skip over it and become impure.
דהא תניא כל טומאה שאין הנזיר מגלח עליה אין כהן מוזהר עליו וגולל ודופק אין הנזיר מגלח עלייהו כדתנן במסכת נזיר פרק כ"ג (דף נד.)
Proof: This is as the Beraisa states in Meseches Semachos (4:21) that any impurity that a Nazir does not have to shave because of a Kohen is not warned (by the Torah) that he must stay away from it. Impurity from a Golel and Dofek do not cause a Nazir to shave, as stated in the Mishnah in Nazir (54a).
ואמר ר"ת דמשבשתא ההיא דמסכת שמחות
Answer: Rabeinu Tam says that the Beraisa in Meseches Semachos (ibid.) is inaccurate.
דהא הש"ס ערוך דרביעית דם אין הנזיר מגלח עליו כדתנן התם בנזיר וכהן מוזהר ואם הברייתא בהש"ס הוה פריך עלה ומשבש לה כדאשכחינן בכמה דוכתין דמשבש להו
Proof: This is evident from a long discussion in the Gemara regarding a Nazir not having to shave due to becoming impure from a Revi'is of blood, as stated in the Mishnah in Nazir, and yet a Kohen is obligated not to become impure through a Revi'is of blood. If the Beraisa from Meseches Semachos would be quoted in our Gemara, the Gemara would have asked questions on it and established it as being inaccurate, as we find in many places that when inaccurate Beraisos are quoted in the Gemara.
ואפילו הויא מתרצתא אכתי היאך מדלגין הלא מחמת המת היו מיטמאים והגולל ודופק לא היו חוצצין
Answer (cont.): Even if the Beraisa is correct, how could they have skipped over the coffins? They would become impure due to the dead body, and the Golel and Dofek would not be an impediment that would stop the impurity from the body from making them impure!
ומה שהביא ראיה מעירובין יש דוחין דאע"פ שאין רגילות לעשות כסוי ארון מבעלי חיים כמה דברים אשכחן דלא שכיחי ומיירי בהו הש"ס להראות לנו הדין ודרוש וקבל שכר
Question #1: Some question Rabeinu Tam's proof from Eruvin by saying that even though it is uncommon to make a cover for a coffin from a living animal, we find many things that are uncommon and that the Gemara discusses despite their rarity in order to show us a (theoretical) law and in order that we should receive reward (for delving into Torah).
כדאמרי' בבהמה המקשה (חולין דף ע.) בלעתו חולדה והוציאתו והכניסתו והקיאתו ויצא מאליו מהו הדביק שני רחמים ויצא מזה ונכנס לזה מהו ואף על פי שזה לא יהיה לעולם
Proof: This as stated in Chulin (70a) that if a weasel swallowed it (a firstborn that had not yet been born), and by doing so took it out of its mother's womb, ate it and threw it up, and then it left his body, is it considered a firstborn? If a person took two wombs of animals and a (potential) firstborn went from one to the other, what is the law? The Gemara discusses these things, despite the fact that they will never happen.
ועוד מקשינן לפירוש ר"ת מדתני בהדיא בתוספתא דאהלות בפרק אמר רבי יהודה שתי אבנים גדולות שעשאן גולל לקבר המאהיל על גבי שתיהן טמא ניטלה אחת מהן המאהיל על גבי שנייה טהור מפני שיש לטומאה דרך שתצא ומה דרך שתצא שייך לפירוש ר"ת
Question #2: We also ask according to Rabeinu Tam's explanation that the Tosefta in Ohalos (3:10) says that if there were two big stones that were made into a Golel for a grave, a person who hovers over both of them is considered impure. If one of them was taken away, a person who hovers over the other one is pure because the impurity has a way to exit. According to Rabeinu Tam's explanation of Golel, how does it make sense to say that the impurity has a way to leave?
ובערוך פירש בענין אחר בערך גלל וכפירושו יתכן מה שבתוספתא
Opinion: The Aruch gives a different explanation for the word "Golel," which makes the Tosefta (ibid.) more understandable.