1)

TOSFOS DH Lehavi Nosek Acher Kores v'Chulei

תוספות ד"ה להביא נותק אחר כורת כו'

(SUMMARY: Tosfos distinguishes Kores and Nosek.)

פירש''י דכורת היינו שכורת ביצים ממקום חיבורן ועדיין הם בכיס ונותק הוי שנותקן מן הכיס ומשליכן לארץ

(a)

Explanation #1 (Rashi): Kores is that he cuts off the testicles from where they are connected, and they are still in the sac. Nosek is that he totally uproots them from the sac and casts them to the ground.

קשה לר''י דבפרק על אלו מומין (בכורות דף לט:) קאמר דנתוק וכרות לא הוי מום בגלוי דהא איתנהו פי' איתנהו בכיסם

(b)

Objection (Ri): In Bechoros (39b) it says that Nasuk and Karus are not visible Mumim, for they are intact. I.e. they are in their sac!

ונראה לר''י דכרות הוי שלא נכרתו לגמרי ממקום חיבורן אלא עדיין מעורים קצת ונתוק היינו שניתקו לגמרי אלא שהם בכיס:

(c)

Explanation #2 (Ri): Karus is when they were not totally uprooted from where they are connected. Rather, they are still entwined. Nasuk is when they were totally uprooted, but they are in their sac.

2)

TOSFOS DH Ela b'Zaken

תוספות ד"ה אלא בזקן

(SUMMARY: Tosfos explains why this is unlike one who was castrated.)

הכא לא שייך למיסר משום מסרס אחר מסרס

(a)

Implied question: It should be forbidden due to castration after castration!

דזקנה לאו סירוס היא

(b)

Answer: [Sterility due to] old age is not castration.

3)

TOSFOS DH bi'Zekenah uv'Akarah

תוספות ד"ה בזקנה ובעקרה

(SUMMARY: Tosfos points out that castration does not apply to women.)

באשה נמי לא שייך בה מסרס אחר מסרס דאין שייך בה סירוס

(a)

Remark: For a woman, also castration after castration does not apply, for castration does not apply to her.

4)

TOSFOS DH Ki Tanan Nami Masnisin b'Megame'a v'Polet Tanan

תוספות ד"ה כי תנן נמי מתניתין במגמע ופולט תנן

(SUMMARY: Tosfos points out that one may swallow vinegar.)

וסיפא דקתני אבל מטבל הוא כדרכו ה''ה דה''מ למיתני במגמע ובולע אלא אורחא דמילתא נקט

(a)

Explanation: The Seifa taught "but he may dip (in vinegar, and eat the food) normally" - likewise, it could have taught that he may ingest and swallow, just it discussed the usual case.

5)

TOSFOS DH Lo Salka Daitach d'Tanya Kol Chayavei Tevilos...

תוספות ד"ה לא ס''ד דתניא כל חייבי טבילות טובלין כדרכן

(SUMMARY: Tosfos justifies the Gemara's conclusion.)

תימה מנא לן דמהא הדר ביה דילמא מטעם דמפרש התם דאין מטבילין בשבת משום דמיחזי כמתקן כלי

(a)

Question: What is the source that he retracted due to this? Perhaps it was due to the reason that he explains there, that we do not immerse [Kelim] on Shabbos, because it looks like fixing a Kli...

ויפרש דאסור לטבול משום גזירה שמא יעבירנו ד' אמות ברה''ר או כשאר טעמי דמפרש התם

1.

And he [now] explains the Isur to immerse due to a decree lest one carry four Amos in Reshus ha'Rabim, or one of the others reasons that it explains there...

והני טעמי לא שייכי באדם הלכך מותר ביוה''כ בלא טעמא דהואיל דלכולהו אמוראי לא פריך התם ביוה''כ ליתסר אלא לרבא

2.

And these reasons do not apply to man. Therefore, it is permitted on Yom Kipur without the reason of Ho'il (since...). We do not ask against all the Amora'im there that it should be forbidden on Yom Kipur, only according to Rava!

ואומר ר''י דלא מסתבר להפוכי תרי מילי משום חדא דתרי מילי נינהו חדא מטעם דנראה כמתקן וחדא הא מילתא דאית ליה הואיל

(b)

Answer (Ri): It is unreasonable to switch two matters due to one. It is two matters [that we would have to switch the opinions] - one that the reason is because he looks like one who fixes, and one this matter, that he holds "Ho'il";

ולהכי ניחא ליה טפי למימר דהדר מהך דהכא ויהיו שני דבריו קיימים

1.

Therefore, [the Gemara] prefers to say that he retracted from this matter here, and the two matters [that he said] are sustained.

וא''ת ונוקי הך ברייתא דטובלין כדרכן כמ''ד טבילה בזמנה מצוה ורבא כמ''ד לאו מצוה

(c)

Question: We should establish this Beraisa that they immerse normally like the opinion that Tevilah bi'Zmanah (at a person's first opportunity to become Tahor) is a Mitzvah, a Rava holds like the opinion that it is not a Mitzvah!

וי''ל משום דטבילה בזמנה מצוה לא הוה שרינן איסור תיקוני מנא

(d)

Answer #1: We would not permit the Isur of fixing a Kli due to Tevilah bi'Zmanah Mitzvah.

ובפרק כל כתבי הקדש (לקמן דף קכא.) משמע דאפי' למ''ד טבילה בזמנה לאו מצוה טובלין כדרכן כל חייבי טבילות

(e)

Answer #2: Below (121a) it connotes that even according to the opinion that Tevilah bi'Zmanah Lav Mitzvah, everyone obligated to immerse may immerse [on Yom Kipur]!

דתניא התם ר' יוסי אומר מן המנחה ולמעלה אינו צריך לטבול משמע דאי בעי טביל אע''ג דסבירא טבילה בזמנה לאו מצוה

1.

A Beraisa there teaches that R. Yosi says, from Minchah and onwards, [one who had an emission] need not immerse. This implies that he may immerse, even though he holds that Tevilah bi'Zmanah Lav Mitzvah.

וא''ת דתניא בפרק בתרא דיומא (פח.) הזב והזבה ובועל נדה וטמא מת טובלין ביוה''כ טמא מת היכי טביל

(f)

Question: A Beraisa in Yoma (88a) says that a Zav, Zavah, Bo'el Nidah and Tamei Mes immerse on Yom Kipur;

ומה תועלת לו אותה טבילה הא אין טבילה בלא הזאה והזאה לא דחי יוה''כ כי היכי דלא דחיא שבת כדאמרינן בפסחים פרק אלו דברים (דף סט.)

1.

How does the Tevilah help him? There is no [effect] of Tevilah (for a Tamei Mes) without Haza'ah, and Haza'ah is not Docheh Shabbos, like we say in Pesachim (69a)!

וליכא למימר שתועיל לו טבילה לענין שיוכל להזות למחר

2.

Implied suggestion: The Tevilah helps him so he can [receive] Haza'ah tomorrow.

דהא תנן בסוף מסכת פרה דהוא עצמו טובל בלילה ומזה ביום משמע שצריך להזות ביום שטבל

3.

Rejection: A Mishnah at the end of Parah teaches that he himself may immerse at night and [receive] Haza'ah tomorrow. This implies that Haza'ah must be on the day he immerses!

וי''ל דלעולם אין צריך לטבול ביום הזאה והתם קמ''ל דיכול לטבול בלילה אע''ג דטבילה היא כתחלת הזאה דאין הזאה בלא טבילה והזאה ביום היא

(g)

Answer #1: Really, Haza'ah need not be on the day he immerses. There, the Chidush is that he can immerse at night, even though Tevilah is like the beginning of Haza'ah, for there is no Haza'ah without Tevilah, a Tevilah is during the day.

א''נ התם איירי בטבילה דלאחר הזאה כדאמר בספרא הקדים טבילה להזאה לא עשה ולא כלום משמע דאיכא נמי טבילה לאחר הזאה

(h)

Answer #2: There we discuss Tevilah after Haza'ah, like it says in Sifra "if he immersed before Haza'ah, he did not accomplish anything." This implies that there is also Tevilah after Haza'ah.

6)

TOSFOS DH Tovlin k'Darkan Bein b'Tish'ah b'Av Bein v'Chulei

תוספות ד"ה טובלין כדרכן בין בט' באב בין כו'

(SUMMARY: Tosfos points out that the Halachah does not follow this.)

בפ''ק דתענית (דף יג.) פליג עליה ר' חנינא סגן הכהנים ואמר כדי הוא בית אלהינו לאבד עליו טבילה אחת בשנה והלכתא כוותיה כדאמר בירושלמי

(a)

Reference: In Ta'anis (13a), R. Chanina Segan ha'Kohanim argues with him, and says that the Beis ha'Mikdash is worthy that one Tevilah a year (Tish'ah b'Av) be lost due to it. The Halachah follows him, like it says in the Yerushalmi.

7)

TOSFOS DH Lemeimra d'Rav k'R. Shimon Sevira Lei

תוספות ד"ה למימרא דרב כר''ש ס''ל

(SUMMARY: Tosfos explains that this discusses only our Mishnah.)

פי' בקונט' למימרא דרב בכולי שבת כר' שמעון סבירא ליה

(a)

Explanation #1 (Rashi): This means that Rav holds like R. Shimon in all of Shabbos.

ולי נראה [צ"ל ולא נהירא - מצור דבש, ב"ש] דאם כן הוה ליה לאקשויי מכרכי דזוזי דרב אסר בפרק קמא (דף יט:)

(b)

Objection #1: If so, the Gemara should have asked from wrapped coins, which Rav forbids (19b)!

וכמה אמוראין דמחלקין באיסורי שבת כדאמר בפרק מפנין (לקמן קכח.) במוקצה לאכילה סבר לה כר' יהודה במוקצה לטלטול כו'

(c)

Objection #2: Several Amora'im distinguish in Isurim of Shabbos, like it says below (128a) "regarding Muktzah for eating, he holds like R. Yehudah. For Muktzah for moving..."!

ונראה לר''ת דמשמע ליה דטעמא דר' שמעון במתני' משום דשרי דבר שאין מתכוין

(d)

Explanation #2 (R. Tam): It connotes to him that R. Shimon's reason in our Mishnah is due to Davar she'Eino Miskaven;

ות''ק אסר ליה אפי' לתענוג משום דזימנין לרפואה קעביד ואסר בעלמא דבר שאין מתכוין

1.

And the first Tana forbids him even for the sake of pleasure, for sometimes he does it for Refu'ah, and he forbids in general Davar she'Eino Miskaven.

ור''ש דמקיל בעלמא קשרי נמי הכא בשאין מתכוין לרפואה והשתא אתי שפיר

2.

And R. Shimon, who is normally lenient, permits here when he does not intend for Refu'ah. Now it is fine.

8)

TOSFOS DH Hai Mesuchraisa d'Nazyaisa...

תוספות ד"ה האי מסוכרייתא דנזייתא אסור להדוקה ביומא טבא

(SUMMARY: 1. Tosfos explains we do not decree about squeezing other liquids, but one may not overtly squeeze them. 2. Tosfos discusses when one may enter water clothed.)

פי' סתימת גיגית של שכר אסור להדוקה משום סחיטה כדפירש בקונטרס וכן פירש ר''ח

(a)

Explanation: The seal of a barrel of beer, one may not tighten it, due to squeezing, like Rashi explained. And so explained R. Chananel.

אף על גב דלא אשכחן דהוה חייש לסחיטה אלא גבי מים כדאמר בפרק ואלו קשרים (לקמן דף קיג:) גבי היה מהלך בשבת ופגע באמת המים דאמר לנחות במיא אתי לידי סחיטה

(b)

Implied question: We find that he is concerned only for squeezing water, like it says below (113b) regarding one who was walking on Shabbos and encountered a stream. It says that he may not enter the water, lest he come to squeeze!

ובפרק חבית (לקמן דף קמז.) אמר הרוחץ במי מערה ונסתפג באלונטית לא יביאנה בידו ומפרש בגמרא משום דאתי לידי סחיטה

1.

And below (147a), it says that one who bathes in cave water and dried himself with a towel may not bring it in his hand, and the Gemara explains that this is lest he come to squeeze;

ובפרק שואל (לקמן דף קמח.) ובריש המביא כדי יין (ביצה דף ל.) גבי הני נשי דלא משניין ניפרוש סודרא פירוש על הכד דלמא מישמיט במיא ואתי לידי סחיטה

2.

And below (148a) and in Beitzah (30a), regarding women who do not deviate [on Yom Tov, and fill jugs with water normally, we asked] "we should require them to spread a garment", i.e. on the jug, [and answer that we do not,] lest water come] on and they come to squeeze.

אבל גבי יין לא גזרינן משום סחיטה כדאמר בפרק תולין (לקמן דף קלט:) מסננין את היין בסודרין

3.

However, regarding wine we do not decree due to squeezing, like it says below (139b) that we strain wine through a cloth;

111b----------------------------------------111b

וטעמא משום דאין אדם חושש לסוחטו כיון דע''י סחיטה אינו יכול לנקותו מריחו וחזותו גם אין דרך לסחוט בגד לצורך משקה שבו

i.

The reason is because a person is not concerned to squeeze it, since through squeezing he cannot cleanse it from its smell and appearance (that it received from the cloth). Also, it is not normal to squeeze a garment for the sake of the liquid inside it.

אבל מ''מ אסור לסחוט דכי סחיט ליה מתלבן הבגד קצת והוי מכבס

(c)

Answer: However, in any case it is forbidden to squeeze [other liquids from a garment], for when he squeezes the garment is whitened a little, and this is laundering;

או משום מפרק כמו סוחט זיתים וענבים כדאמרי' בפרק מפנין (לקמן קכח:) אם היתה צריכה שמן חבירתה מביאה לה בשערה

1.

Or, [squeezing other liquids from a garment] is forbidden due to Mefarek (extracting), like one who squeezes olives and grapes, like it says below (128b, about a Yoledes) "if she needs oil... her friend brings for her in her hair";

ופריך והא אתי לידי סחיטה אלמא יש סחיטה בשמן

i.

[The Gemara] asks, she comes to squeeze! This shows that squeezing applies to oil.

ובפרק תולין (לקמן דף קמא.) קאמר רבא לא ליהדוק אינש אודרא אפומא דשישא דילמא אתי לידי סחיטה ופי' בקונט' כד של שמן

2.

And below (141a), Rava says that one may not tightly pack tufts in the opening of a flask, lest he come to squeeze, and Rashi explained that it is a flask of oil.

ובפרק נוטל (לקמן דף קמג.) ספוג אם יש לו בית אחיזה מקנחין בו ואם לאו אין מקנחין בו משום סחיטה

3.

And below (143a), it says that if a sponge has a handle, one may clean with it. If not, one may not clean with it, due to squeezing.

ולהכי אסור להדוקה

(d)

Conclusion: Therefore, it is forbidden to pack tightly [a rag in the spout of a barrel on Yom Tov].

וא''ת דאמר בפרק בתרא דיומא (דף עז:) ההולך להקביל פני רבו או פני אביו או פני מי שגדול הימנו עובר עד צוארו במים ואינו חושש

(e)

Question #1: It says in Yoma (77b) that one who goes to greet his Rebbi, father or someone greater than himself, he may pass through water up to his neck [on Yom Kipur], and he is not concerned!

ואמר נמי בפ''ב דביצה (דף יח.) גבי טבילת כלים בשבת דנדה שאין לה בגדים מערמת וטובלת בבגדיה ולא גזרינן דילמא אתי לידי סחיטה

(f)

Question #2: It says also in Beitzah (18a) regarding Tevilas Kelim on Shabbos, that a Nidah without [Tahor] clothes may scheme and immerse in her clothes, and we do not decree lest she come to squeeze!

וי''ל דמצוה שאני

(g)

Answer: A Mitzvah is different.

ואם תאמר היכי שרי התם ליכנס (בבגדיה) [צ"ל בבגדים - - הרש"ש] ונדה נמי איך טובלת בבגדיה נימא שרייתו זהו כיבוסו כדאמרי' בזבחים בפרק דם חטאת (דף צד:)

(h)

Question: How do we permit there to enter [the water] in clothes, and how may a Nidah immerse in her clothes? We should say that soaking [a garment] is laundering it, like we say in Zevachim (94b)!

וי''ל דדוקא היכא דאיכא טיפת דם או טינוף אמר שרייתו זהו כיבוסו דבהכי מיירי בפ' דם חטאת

(i)

Answer #1: Only when there is a drop of blood or filth, we say that soaking it is laundering it, for it discusses this in Zevachim.

ומצא ר''י מוגה בספר הישר דלא אמר שרייתו זהו כיבוסו בדבר שאינו כ''א לכלוך כמו סיפוג באלונטית וקינוח ידים במפה

(j)

Answer #2: The Ri found corrected in Sefer ha'Yashar that we do not say that soaking it is laundering it in a matter that is merely dirtying [the garment], e.g. drying with a towel or cleaning hands on a cloth;

והני שהולכין במים עם הבגדים הוי נמי דרך לכלוך ולא דרך נקיון

1.

These who go in water with clothes, also this is the way of dirtying, and not the way of cleaning.

ועל תינוק שלכלך בגדי אמו במי רגלים אין לזרוק עליו מים דשרייתו זהו כיבוסו

(k)

Consequence: If a baby dirtied his mother's garments with urine, one may not throw water on it, for soaking it is laundering it.

ושמע ר''י מפי הנשים שהתיר ר''ת [ליטול ידיה] ולקנח ידיה בבגד כיון שהוא דרך לכלוך כדי שתוכל להתפלל ולברך

1.

Ri heard from women that R. Tam permitted to wash her hands and clean (dry) her hands on the garment, for this is the way of dirtying, so she can pray and bless.

ואין נראה לר''י שהרי היא מתכוונת לטהר הלכלוך ודרך רחיצה וליבון הויא זה הקינוח

(l)

Rebuttal (Ri): She intends to purify the filth. This cleaning [on her garment] is the way of washing and laundering!

9)

TOSFOS DH Modeh R. Shimon b'Pesik Reishei

תוספות ד"ה מודה ר''ש בפסיק רישיה

(SUMMARY: Tosfos explains why a similar case is not a Pesik Reishei.)

והא דאמר גבי לא ליהדוק אינש אודרא אפומא דשישא דילמא אתי לידי סחיטה ולא הוי פסיק רישיה

(a)

Question: It says (below, 141a) that one may not tightly pack tufts in the opening of a flask, lest he come to squeeze, and it is not a Pesik Reishei!

יש לחלק דהתם מיירי בכיסוי שאינו בולע כ''כ וגם אינו סותמו כל כך בחוזק שאינו חושש רק שיהא מכוסה

(b)

Answer: We can distinguish. There we discuss a cover that does not absorb so much, and also, he does not seal [the opening] so strongly. He is concerned only that it is covered;

אבל הכא שהוא בצד הגיגית בולע הרבה וגם מהדקו בחוזק כדי שלא יצא היין והוי פסיק רישיה

1.

However, here, [the spout] is on the side of the barrel. It absorbs much, and also, he tightens it strongly, lest wine go out, and it is a Pesik Reishei [that he will squeeze].

10)

TOSFOS DH v'Shalosh Machlokos b'Davar

תוספות ד"ה ושלש מחלוקות בדבר

(SUMMARY: Tosfos points out that this is not in all texts.)

אית ספרים דל''ג ליה:

(a)

Remark: Some texts omit this. (Maharshal - according to the text, the first Tana always forbids, R. Shimon always permits, and Rav permits only where it is abundant.

11)

TOSFOS DH v'Elu Kesharim. Anivah l'R. Meir Mahu

תוספות ד"ה מתני' ואלו קשרים עניבה לר''מ מהו

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot resolve this from a Beraisa below.)

וא''ת אמאי לא פשיטא (מדתנן) [צ"ל מדתניא - הרש"ש] לקמן חבל דלי שנפסק לא יהא קושרו אלא עונבו

(a)

Question: Why is it not obvious? A Beraisa below (113a) taught "if the rope of a bucket snapped, one may not tie it. Rather, one makes a bow";

ומוכח' בפ''ק דפסחים (ד' יא.) דהנהו רבנן היינו ר''מ דפריך התם מינה לרבנן שהם ר''מ

1.

And it is proven in Pesachim (11a) that these Rabanan (the first Tana of the Beraisa) are R. Meir, for it asks there to Rabanan, who are R. Meir!

וי''ל דהתם נמי פריך מספק אם הנהו רבנן הם ר''מ כמו שמסתפק כאן:

(b)

Answer: Also there, [the Gemara] asks from Safek, if these Rabanan are R. Meir, like it is unsure here.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF