1)

TOSFOS DH Gezeirah Shavah Lo Gamir

תוספות ד"ה גזירה שוה לא גמיר

(SUMMARY: Tosfos explains why R. Yehudah ben Beseira did not learn it from R. Akiva.)

ואם תאמר וליגמר מר' עקיבא שהוא קבלה מרבו

(a)

Question: He should learn [the Gezeirah Shavah] from R. Akiva, for it was a tradition from [R. Akiva's] Rebbi!

ואור''ת שהיה להם בקבלה מנין ג''ש שבכל התורה וזו היתה יתירה על החשבון לפיכך לא קיבלה:

(b)

Answer (R. Tam): They had a tradition for the number of Gezeirah Shavos in the entire Torah. This was over the number (R. Yehudah already had traditions for the entire number). Therefore, he did not accept it.

97b----------------------------------------97b

2)

TOSFOS DH Lemeimra di'Mechayev Rebbi a'Toldah bi'Mkom Av...

תוספות ד"ה למימרא דמחייב רבי אתולדה במקום אב...

(SUMMARY: Tosfos explains what forced Rav Chana to say so.)

הקשה ה''ר פור''ת מנא ליה דמחייב אתולדה במקום אב דילמא הא דמחייב שתים היינו כשנודע לו וחזר ונודע לו ובפלוגתא דר' יוחנן וריש לקיש דמחייב אפילו בהוציא והוציא בהעלם אחת

(a)

Question (R. Pores): What is the source that [Rebbi] obligates for a Toldah bi'Mkom Av? Perhaps he obligates twice when he found out (about one), and later found out, according to the argument of R. Yochanan and Reish Lakish? (71a. R. Yochanan holds that Yedi'os divide. Reish Lakish holds that Kaparah divides, i.e. after he atoned, he found out about the other.) He is liable [twice] even if he was Motzi and Motzi in one Helam!

ואור''י דאם כן לא היה רב יהודה משמיענו שום חידוש שחייב שתים ועל כרחיך אתא לאשמעינן דרבי מחייב אתולדה במקום אב

(b)

Answer (Ri): If so, Rav Yehudah would not teach us any Chidush that he is liable twice. You are forced to say that he teaches that Rebbi obligates for a Toldah bi'Mkom Av.

3)

TOSFOS DH Lo Salka Daitach d'Tanya R. Yehudah Mosif v'Chulei

תוספות ד"ה לא ס''ד דתניא ר' יהודה מוסיף כו'

(SUMMARY: Tosfos explains how the Makshan understood.)

לפי מאי דקס''ד דטעמא דרבי יהודה משום דמחייב אתולדה במקום אב אמאי נקט טפי שובט ומדקדק

(a)

Question: According to the Havah Amina that R. Yehudah's reason is because he obligates for a Toldah bi'Mkom Av, why did he mention Shovet (evening the warp threads) and Medakdek (hitting the woof so it will not be too taut) more [than other Toldos]?

איכא למימר דס''ד דרבנן נמי מחייב אתולדה במקום אב ולא פליגי אלא בשובט ומדקדק ואמרי דלאו היינו תולדה אלא היינו ממש מיסך ואורג

(b)

Answer #1: We can say that he thought that also Rabanan obligate for a Toldah bi'Mkom Av. [Rabanan] argue only about Shovet and Medakdek, and say that these are not Toldos, rather, these are literally Meisach and weaving.

אי נמי לא מחייבי רבנן אתולדה במקום אב ולדבריו דרבי יהודה קאמרי

(c)

Answer #2: Rabanan do not obligate for a Toldah bi'Mkom Av. They address R. Yehudah according to his reasoning. (Granted, you argue with us about Toldah bi'Mkom Av. You should agree that Shovet and Medakdek are not Toldos!)

4)

TOSFOS DH Mai Lav d'Avdinhu li'Travaihu b'Hadi Hadadi

תוספות ד"ה מאי לאו דעבדינהו לתרוייהו בהדי הדדי

(SUMMARY: Tosfos defends the text.)

אין הלשון מיושב דמשמע דלמסקנא לא קאי הכי וזה אינו דלמסקנא נמי דמפ' דר' יהודה חשיב להן אבות מיירי נמי דעבדינהו לתרוייהו בהדי הדדי

(a)

Question: The wording is unclear. It connotes that this is not the conclusion, but this is not true. Also in the conclusion, which explains that R. Yehudah considers them Avos, we discuss that he did them together;

דאי בדעבד האי לחודיה והאי לחודיה כדגרסינן בכמה ספרים בהא לא הוה פליגי רבנן עליה דתיפוק ליה דמשום תולדה הוו מחייבי

1.

If he did each by itself, like the text in many Seforim says, Rabanan would not argue with him. They would obligate due to a Toldah!

ואומר ר''י דאין למחוק ושפיר גרסינן ליה וה''פ לעולם דעבדה האי לחודיה והאי לחודיה ופליגי במזיד ולענין התראה דלרבי יהודה צריך להתרותו משום שובט ומדקדק ולרבנן משום מיסך ואורג

(b)

Answer (Ri): We need not change the text in Seforim. The text properly says so. It means as follows. Really, he did each by itself. They argue about Mezid, and regarding warning. According to R. Yehudah, one must warn him for Shovet and Medakdek, and according to Rabanan, for Meisach and weaving.

וה''ה דהוה מצי למידחי דעבדינהו לתרוייהו בהדי הדדי ורבי יהודה סבר הני אבות נינהו

(c)

Implied question: We could have rejected and said that he did both together, and R. Yehudah holds that these are Avos!

אלא דניחא ליה לדחויי דעביד האי לחודיה והאי לחודיה דהשתא ע''כ טעמא דר''י לאו משום דמחייב אתולדה במקום אב אלא משום דאבות נינהו

(d)

Answer: [The Tartzan] prefers to reject that he did each by itself, for now you are forced to say that R. Yehudah's reason is not because he is Mechayev for Toldah bi'Mkom Av, rather, because they are Avos.

5)

TOSFOS DH Harei Kasav Shem mi'Shimon

תוספות ד"ה הרי כתב שם משמעון

(SUMMARY: Tosfos points out that we conclude unlike this.)

הך פשיטותא לא קיימא כדמסיק

(a)

Observation: This obvious assertion is not upheld, like we conclude (one cannot write Shimon without writing Shem, but one can throw eight Amos without Hanachah after four Amos).

ורבינא נמי דפריך לרב אשי אמילתא דר''י אי להכי קבעי לה להכא לא קבעי לה סבר דלא דמי לכתב שם משמעון

1.

Also Ravina, who asked Rav Ashi about Rav Yehudah's words, that if he wants the object [to rest] 'here' (where it actually rested) he does not need it 'there' (where it first entered Reshus ha'Rabim), holds that it is unlike writing Shem from Shimon;

דאי דמי לא הוי פריך מידי דהא כי קא בעי דתנוח בסוף ד' כשנחה בתחלת רה''ר ע''י קליטה הרי כתב שם משמעון וכי אזלה תו ד''א ליחייב עלייהו דנעשית מחשבתו ראשונה

2.

If it were similar, he did not ask anything, for if he wants it to rest at the end of four Amos, when it rests at the beginning of Reshus ha'Rabim through Kelutah [k'Mi she'Hunchah], this is like writing Shem from Shimon. When it goes another four Amos, he should be liable for them, for his initial intent was done!

ולהכי קאמר הש''ס לאו היינו דאמר ליה רבינא לרב אשי דלא הוה ליה לאיתויי מילתיה דרבינא

(b)

Support: This is why the Gemara says "this is like Ravina said to Rav Ashi." It should not have brought Ravina's words (rather, only Rav Ashi's answer);

אלא שרוצה לסתור לו אף מה שהיה פשוט לו הרי כתב שם משמעון

1.

Rather, [it brought Ravina's words] because it wants to refute what was initially obvious [to the Stam Gemara, that if he wanted to throw eight and it went four, he is liable, for it is as if] he wrote Shem from Shimon.

6)

TOSFOS DH Hachi Garsinan udeka'Amrat Harei Kasav Shem mi'Shimon...

תוספות ד"ה הכי גרסינן ודקאמרת הרי כתב שם משמעון...

(SUMMARY: Tosfos justifies two alternative texts.)

ואי גרסי' ואמאי והרי כתב שם משמעון אתי נמי שפיר אלא שהוא קושיא

(a)

Alternative text: Also if the text says "what is the reason? He wrote Shem from Shimon!", this is fine, just [according to that text] it is a question.

ולספרים דגרסינן אמר מר פריך לפי מאי דס''ד מעיקרא:

(b)

Alternative text: According to texts that say "it was taught...", [the Gemara] asks according to what it initially thought.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF