1)

THE EVIL OF ACHITOFEL (Yerushalmi Halachah 2 Daf 52b)

אחיתופל אדם גיבור בתורה היה. כתיב ויוסף עוד דוד את כל בחור בישראל שלשים אלף רבי ברכיה בשם ר' אבא בר כהנא תשעים אלף זקינים מינה דוד ביום אחד ולא מינה אחיתופל עמהן

(a)

Achitofel was great in Torah. It says "va'Yosef Od David Es Kol Bachor b'Yisrael Sheloshim Elef" - R. Berachyah said in the name of R. Aba bar Kahana that David appointed 90,000 Chachamim in one day, and he did not appoint Achitofel with them;

הדא היא דכתיב ויוסף עוד דוד את כל בחור בישראל שלשים אלף. ויוסיף תלתין עוד תלתין ופשוטיה דקרייה תלתין הרי תשעין

1.

We learn from "va'Yosef Od David Es Kol Bachor b'Yisrael Sheloshim Elef" - "va'Yosef" alludes to 30 (thousand), Od teaches another 30, and the simple meaning is 30. This is 90;

את מוצא בשעה שבא דוד לשאת את ארון ברית ה' לא נשאו כתורה וירכיבו את ארון ברית האלהים (על) [צ"ל אל] עגלה חדשה וגו'. והוה ארונא טעון כהניא לרומא וטרוף לון לארעא טעון כהניא לרומא וטריף לון לארעא.

(b)

You find that when David came to carry the Aron Bris Hash-m, he did not carry it like Torah law [on the shoulders] - "va'Yarkivu Es Aron Bris Elokim El Agalah Chadashah..." - the Aron would lift the Kohanim [conducting the wagon], and lower them to the ground. It lifted the Kohanim, and lowered them to the ground.

שלח דוד ואייתי לאחיתופל אמר ליה לית את אמר לי מה לדין ארונא דו טעון כהניא לרומא טריף לון לארעא טעון כהניא לרומא וטריף לון לארעא.

1.

David sent to Achitofel - will you not tell me why the Aron lifts the Kohanim and lowers them to the ground, it lifts the Kohanim and lowers them to the ground?

א"ל שלח שאול לאילין חכימייא דמניתא. אמר דוד מאן דידע למיקמתה ולא מקימה יהא סיפיה מתחנקה.

2.

Achitofel told him to ask the Chachamim that he appointed. David said "one who knows how to establish the Aron (to go normally), and does not [tell us so we can] do so, in the end he will be choked!

אמר דבח קומוי והוא קאים הדא היא דכתיב ויהי כי צעדו נושאי ארון ה' ששה צעדים ויזבח שור ומריא.

3.

Achitofel said "slaughter a Korban in front of it, and it will cease [doing so]." This explains "va'Yhi Ki Tza'adu Nos'ei Aron Hash-m Shishah Tze'adim va'Yizbach Shor u'Meri."

ר' חנינה ור' מנא חד אמר על כל צעידה וצעידה שור ומריא ובסוף שבעה פרים ושבעה אלים וחרנה אמר על כל צעידה וצעידה שבעה פרים ושבעה אילים ובסוף שור ומריא.

4.

R. Chaninah and R. Mana argued about this. One said that after every step they slaughtered an ox and a fattened ox, and at the end [of six steps] seven oxen and seven rams. The other said that after every step they slaughtered seven oxen and seven rams, and at the end [of six steps], an ox and a fattened ox.

אמר הקב"ה לאחיתופל מילה דמיינקייא אמרין בכנישתא בכל יום לא אמרת ליה. ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקודש עליהם בכתף ישאו ודא אמרת ליה.

5.

Hash-m said to Achitofel, "something that children say [when learning] in the Beis ha'Keneses you did not say to him! "V'Livnei Kehas Lo Nasan Ki Avodas ha'Kodesh Alehem ba'Kasef Yisa'u" (they were not given wagons, for they carry the most Kodesh things; they carry on the shoulder) - this you told him (to offer a Korban)?! (Hash-m did not say this to him. Rather, this is why David's curse was fulfilled on him.)

וכן את מוצא בשעה שבא דוד לחפור תימליוסים של בית המקדש חפר חמש עשר מאוין דאמין ולא אשכח תהומא ובסופא אשכח חד עציץ ובעא מירמיתיה. א"ל לית את יכיל

(c)

Similarly, you find that when David came to dig the foundations for the Beis ha'Mikdash, he dug 1500 Amos and did not find the Tehom (water deep below the ground; Nesachim must fall throw conduits in the Mizbe'ach to the Tehom). At the end, he found one earthenware flowerpot. He wanted to lift it. He said (KORBAN HA'EDAH - thought to himself) that it said "you may not";

א"ל למה א"ל דנא הכא כביש על תהומא. א"ל ומן אימת את הכא א"ל מן שעתא דאשמע רחמנא קליה בסיני אני ה' אלהיך רעדת ארעא ושקיעת ואנא יהיב הכא כביש על תהומא

1.

David asked why. It said "here, I am holding back the Tehom." He said "how long are you here?" It said 'from the time Hash-m made heard His voice on Sinai "Anochi Hash-m Elokecha", the land shook and began to sink. I was put here holding back the Tehom.'

אע"ג כן לא שמע ליה כיון דרימיה סליק תהומא ובעא מטפא עלמא. והוה אחיתופל קאים תמן אמר כדין דוד מתחנק ואנא מליך.

2.

Even so, he did not heed it. Once he lifted it, the Tehom came out, and wanted to flood the world. Achitofel was standing there. He thought that that David will choke (he is close to the water, then I will stop the water), and I will be king!

אמר דוד מאן דחכם דידע מקימתיה ולא מקים ליה ייא סופיה מתחנק. אמר מה דאמר ואוקמיה התחיל דוד אומר שירה שיר המעלות שיר למאה עולות על כל מאה אמה היה אומר שירה

(d)

David said, a Chacham who knows how to stop [the water], and does not do so, in the end he will be choked! [Achitofel] said something and stopped it. David began to say Shirah - Shir ha'Ma'alos, Shir for 100 "steps". For each 100 Amos, he said Shirah.

אע"ג הוה סופה מתחנקה. אמר ר' יוסי הדא היא דמתלא אמרה צריך בר נש חשש על לווטייה דרבה אפי' על מגן.

(e)

Even so (that Achitofel stopped the water), in the end he choked. R. Yosi said, this is like the parable says, one must be concerned for the curse of a great man, even for naught (e.g. here that the curse was if he will not stop it, and he stopped it).

רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר יצחק מגילה שמסר שמואל לדוד אמרה אחיתופל ברוח הקודש.

(f)

(R. Yirmeyah citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): The Megilah that Shmuel handed over to David (about how to build the Beis ha'Mikdash), Achitofel said it through Ru'ach ha'Kodesh.

ומה הוה אחיתופל עביד כד הוה בר נש אזל ממלך ביה במילה הוה א"ל איזיל עביד כן והכן ואין לית את מהימן לי אזל ושאיל באורים ותומים. והוה אזל שאל ומשכח ליה כן

(g)

What did he used to do [to flaunt his Chachmah]? When a person came to consult with him, he would say "go do so. If you do not believe me (that this is proper to do), go ask the Urim v'Tumim. He would ask, and find so (like Achitofel said);

הדא היא דכתיב ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל וגו'. איש קרי ולא כתיב לא יכלו הכתובים לקרותו איש.

1.

This explains "v'Atzas Achitofel Asher Ya'atz ba'Yamim ha'Hem Ka'asher Yish'al Ish [bi'Dvar ha'Elokim]." The word "Ish" is pronounced, but it is not written. The verse could not call him a man (for his counsel was like that of an angel - KORBAN HA'EDAH).

כיצד נתרחק ואחיתופל ראה כי לא נעשתה עצתו ויחבוש את חמורו וגו'.

(h)

How did he become distanced? "V'Achitofel Ra'ah Ki Lo Ne'es'sah Atzaso va'Yachavosh Es ha'Chamor..." (he commanded his household and choked himself).

שלשה דברים צוה אחיתופל את בניו אמר להם אל תמרדו במלכות בית דוד דאשכחן דקודשא בריך הוא נסיב לון אפין אפילו בפרהסיא

(i)

Achitofel commanded his sons three things. Do not rebel against Malchus Beis David, for we find that Hash-m shows favoritism to them, even [if they sin] in public;

ואל תשאו ותתנו עם מי שהשעה משחקת לו

1.

Do not buy from or sell to one who is prospering;

ואם היתה העצרת ברורה זרעו חטים יפות.

2.

If Shavu'os was clear, plant wheat. It will grow well;

ולא ידעין אם ברורה בטל ואם ברורה בשרב.

i.

We do not know whether he meant that it is clear with dew (and not rain), or clear with heat (and not cold).

2)

THE EVIL OF GECHAZI

גיחזי אדם גבור בתורה היה אלא שהיו בו שלשה דברים עין צרה ופרוץ בערוה ולא היה מודה בתחיית המתים.

(a)

Gechazi was great in Torah, but he had three bad things - stinginess, Parutz (uninhibited) in Ervah, and he did not admit to Techiyas ha'Mesim.

עין צרה בשעה שהיה אלישע יתיב בתינוייה הוה גיחזי יתיב ליה על תרעא ותלמידייא יחמיין ליה ואמרין גיחזי לא עאל ואנן עלון והוה תנייו מתאמר ובר נש לא מיתהני כלום.

(b)

He was stingy - when Elisha sat and taught, Gechazi sat at the gate. Talmidim saw him, and said "if Gechazi does not enter (surely there is no room). How will we enter?! (He did not want others to benefit from Elisha.) Elisha taught, and no person benefited [from him] at all.

כיון שנתרחק מה כתיב תמן ויאמרו בני הנביאים אל אלישע הנה נא (וגו') המקום אשר אנחנו יושבים שם לפניך צר ממנו לא אסחין אוכלוסייא דתלמידייא דהוון תמן.

1.

Once Gechazi was distanced, what does it say there? "Va'Yomeru Vnei ha'Nevi'im El Elisha Hinei Na ha'Makom Asher Anachnu Yoshvim Sham Lefanecha Tzar Mimenu" - the place could not hold the multitude of Talmidim there.

ופרוץ בערוה שכן השונמית אומרת לאשה הנה נא ידעתי כי איש אלהים קדוש הוא עובר עלינו תמיד אמר רבי יונה הוא קדוש ואין תלמידו קדוש.

(c)

He was Parutz in Ervah. The Shunamis told her husband "Hinei Na Yadati Ki Ish ha'Elokim Kadosh Hu Over Aleinu Tamid." R. Yonah said, he is Kadosh, but his Talmid is not Kadosh.

אמר רבי אבין שלא הביט בה מימיו

1.

Opinion #1 (R. Avin): [Elisha's Kedushah was that] he never looked at her.

ורבנן דקיסרין אמרין שלא (ראה) [צ"ל ראתה - קרבן העדה] טיפת קרי על בגדיו מימיו.

2.

Opinion #2 (Rabanan of Kisari): She never saw semen on his clothes [in which he slept].

אמתיה דרבי שמואל בר רב יצחק אמר אנא [דף נג עמוד א] הוינא משזנה מנוי דמרי מן יומוי לא חמית מילה בישא במאנוי דמרי.

i.

The Shifchah of R. Shmuel bar Rav Yitzchak said, I used to launder my master's garments. I never saw a bad matter (drop of semen) on my master's garments.

כתיב ויגש גיחזי להדפה מהו להדפה א"ר יוסי בן חנינא שנתן ידו בהוד שביופיה בין דדיה.

(d)

(R. Yosi ben Chaninah): It says "va'Yigash Gechazi Lehadfah" - he put his hand in the HoD of YaFyaH (the peak of her beauty), between her breasts.

ולא היה מודה בתחיית המתים את מוצא בשעה שבא אלישע להחיות את בנה של שונמית אמר לו קח משענתי בידך ולך כי תמצא איש לא תברכנו וכי יברכך איש לא תעננו.

(e)

He did not admit to Techiyas ha'Mesim. You find that when Elisha came to revive [the Shunamis'] son, [Elisha] told him "take my staff in your hand. If you encounter a man, do not bless him. If he blesses you, do not answer him";

והוא לא עבד כן אלא כד פגע בר נש ביה א"ל מאיין ולאיין גיחזי. א"ל אנא איזיל מחיה מתים וו א"ל לית דמחיה מתים אלא הקב"ה דכתיב ביה ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל.

1.

He did not do so. Rather, when he encountered a man, [the latter] said "from where do you come Gechazi, and to where do you go?", and he said "I am going to revive the dead." The other said "only Hash-m can revive the dead - "Hash-m Memis u'Mechayeh Morid She'ol va'Ya'al"! (KORBAN HA'EDAH - Gechazi thought that Hash-m does not revive the dead, and Elisha had a strategy to do so.)

אזל ליה ולא עבד כלום. חזר לגביה א"ל אנא ידע אילו הוה דמיך לא הוה מיתער על ידך.

2.

Gechazi went and [the staff] did nothing. He returned to Elisha, who told him "I know that if he was sleeping, he would not awaken through you" (since you did not obey my orders)!

את מוצא בשעה שבא נעמן שר צבא מלך ארם אצל אלישע בא אליו בסוסו וברכבו אמר ר' יוחנן בסוסו כתיב בעא מיתן ליה דהב וכסף אסטלוון ולבושין אבנים טובות ומרגליות ולא קיבל עליו

(f)

You find that when Na'aman, the head general of Melech Aram, came to Elisha, he came with his horse and chariot. R. Yochanan said, it is written "b'Suso" (but we pronounce it b'Susav, plural). He wanted to give [to Elisha] gold, silver, cloaks, garments, gems and pearls, and he did not accept;

הדא היא דכתיב ויפצר בו לקחת וימאן. אתא גיחזי ואמר חי ה' כי אם רצתי אחריו ולקחתי מאומה מומה כתיב.

1.

This explains "va'Yiftzar Bo Lakachas va'Yema'en" - Gechazi came and said "Chai Hash-m Ki Im Ratzti Acharav v'Lakachti Me'uma" - it is written Mumah (without an Aleph. He took a blemish, i.e. Tzara'as.)

אזל ומטה ביה ונסב מה דנסב ואטמרון בעיליתיה. אתא גבי אלישע אמר ליה מאיין ולאיין גיחזי. מיאנתה מתן שכרן של צדיקים.

2.

He went, caught up [with Na'aman], took what he took and hid it in his Aliyah. He came to Elisha, who said "Me'ayin" (from where) do you come Gechazi, and to where do you go?" Mi'anta (you refuse to get) reward of Tzadikim. (I did a Kidush Hash-m to heal him for free. You turned it into Chilul Hash-m (KORBAN HA'EDAH)! We read Me'ayin, but it is written Mi'en.)

אמר לו לא הלך עבדך אנא ואנה. ויאמר לא ליבי הלך כאשר הפך איש מעל מרכבתו לקראתך העת לקחת כסף וזהב וגו'. העת לקחת אבנים טובות ומרגליות לפיכך צרעת נעמן תדבק בך.

3.

Gechazi said "your servant did not go anywhere!" Elisha said "did my heart not go when the man came off his chariot to greet you?! It is the time to take silver and gold... It is the time to take gems and pearls. Therefore, the Tzara'as of Na'aman should cling to you."

כתיב וארבעה אנשים היו מצורעים פתח השער וגו' ומי היו.

(g)

Question: It is written "four men were Metzora'im at the opening of the gate" - who were they?

ר' יהודה בשם רב גיחזי ושלשת בניו היו.

(h)

Answer: Rav Yehudah said in the name of Rav, they were Gechazi and his three sons.

כתיב ויבא אלישע דמשק ובן הדד מלך ארם חלה וגו'. מה אזל בעי מיעבד תמן.

(i)

Question: It is written "va'Yavo Elisha Dameshek u'Ven Hadad Melech Aram Chalah..." - what did he go to do there (in Dameshek, in Chutz la'Aretz)?

אזל בעא מקרבא לגיחזי ואשכחיה מוחלט מיכן שדוחין בשמאל ומקרבין בימין.

(j)

Answer: He went to bring Gechazi back in Teshuvah, and he found him Muchlat. From here we see that we repel with the left hand, and bring close with the right hand. (Because he rejected him too strongly, he needed to toil so much to return him, and he did not succeed.)

א"ר יוחנן בחוץ לא ילין גר דלתיי לאורח אפתח מיכן שדוחין בשמאל ומקרבין בימין לא כשם שעשה אלישע שדחה את גיחזי בשתי ידיו.

(k)

(R. Yochanan): "Ba'Chutz Lo Yalin Ger Delasai la'Orach Eftach" - this shows that we repel with the left hand and draw close with the right hand, unlike Elisha, who rejected Gechazi with two hands.

שני חלאים חלה אלישע אחד כדרך הארץ ואחד שדחה את גיחזי.

(l)

Elisha fell sick twice - once normally, and once because he rejected Gechazi.

3)

SOME SAY THAT ALL HAVE A SHARE IN THE WORLD TO COME

ר' חנניה ור' יהושע בן לוי בשעה שנמנו ואמרו שלשה מלכים וארבעה הדיוטות אין להן חלק לעולם הבא יצתה בת קול ואמרה המעמך ישלמנה כי מאסת אלא כי אתה תבחר ולא אני ומה ידעת דבר

(a)

(R. Chananyah and R. Yehoshua ben Levi): When they voted and said that three kings and four commoners have no share in the world to come [and wanted to add Shlomo], a Bas Kol came and said "hame'Imach Yeshalmenah Ki Ma'asta Ela Ki Atah Sivchar v'Lo Ani u'Mah Yadata Daber" (do you decide reward and punishment? I decide!)

. ביקשו לצרף את שלמה עמהן בא דוד ונשתטח לפניהן ויש אומר אש יצאת מבית קדש הקדשים וליהטה סביבותיהם.

1.

They wanted to add Shlomo with them. David came and prostrated in front of them (that they should not). Some say that fire came out of the Kodesh ha'Kodoshim and burned around them.

הדר עילה היה יליף מצלי ומתענה כיון שנמנה עמהן צלי ולא איתעני.

2.

Hadar Ilah (a Chacham) used to pray [when afflictions came], and he was answered. From when he was counted with them [to add Shlomo], he prayed and he was not answered.

דורשי רשומות אמרו כולהם יש להם חלק לעוה"ב מה טעמא לי גלעד ולי מנשה אפרים מעוז ראשי יהודה מחוקקי מואב סיר רחצי על אדום אשליך נעלי. לי גלעד זה אחאב מלך ישראל שנפל ברמות גלעד.

(b)

Those who expound hints [in verses] said that all of them (the six Yisraelim listed in our Mishnah) have a share in the world to come. What is the reason? "Li Gil'ad v'Li Menasheh Efrayim Ma'oz Roshi Yehudah Mechokeki Mo'av Sir Rachtzi Al Edom Ashlich Na'ali" - "Li Gil'ad" refers to Achav Melech Yisrael, who died in Ramos Gil'ad;

לי מנשה כשמועו. אפרים מעוז ראשי זה ירבעם בן נבט אפרתי. יהודה מחוקקי זה אחיתופל. מואב סיר רחצי זה גיחזי. על אדום אשליך נעלי זה דואג האדומי.

1.

"Li Menasheh" is like it connotes (Menasheh). "Efrayim Ma'oz Roshi" refers to Yarav'am ben Nevat Efrati (from Shevet Efrayim). "Yehudah Mechokeki" refers to Achitofel (from Shevet Yehudah). "Mo'av Sir Rachtzi" refers to Geichazi, who was stricken with Tzara'as through an episode involving bathing, i.e. Na'aman's cure from Tzara'as). "Al Edom Ashlich Na'ali" refers to Do'eg ha'Edomi.

אמרו ישראל לפני הקב"ה רבון כל העולמים מה נעבוד דוד מלכא דישראל מיקל לון אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם

(c)

Yisrael (to Hash-m): Master of all the worlds! What will we do? David Melech Yisrael cursed them "Anshei Damim u'Mirmah Lo Yechetzu Yemeihem"!

אמר לון עלי לעשותן ריעים אילו לאלו עלי פלשת אתרועע עלי פלשת התרועעי. עלי לפלש להם מעשים טובים לעשותן ריעים אילו לאילו:

1.

Hash-m: It is incumbent on Me to make them Re'im (friends). "Alai Peleshes Esro'a'a" - Alai Peleshes Hisro'a'i, it is upon Me to find for them good deeds to make them friends with each other.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF