ACCEPTING AND REJECTING NEVI'IM (Yerushalmi Halachah 6 Daf 57a)
משנה המתנבא בשם ע"ז ואומר כך אמרה ע"ז אפילו כיוון את ההלכה לטמא את הטמא ולטהר את הטהור
(Mishnah): [The following are choked -] one who prophesizes in the name of idolatry, even if he gives correct laws (e.g. of Tum'ah and Taharah);
הבא על אשת איש כיון שנכנסה לרשות הבעל (מן הנישואין) [צ"ל לנישואין] אע"פ שלא נבעלה הבא עליה הרי זה בחנק
One who has Bi'ah with a married woman, once she entered her husband's premises for Nisu'in, even though she did not have Bi'ah [with her husband], someone else who has Bi'ah with her receives Chenek;
וזוממי בת כהן ובועלה הא כל הזוממין מקדימין לאותה המיתה חוץ מזוממי בת כהן ובועלה:
Edim Zomemim [who falsely testified about Zenus] of a [married] Bas Kohen was Mezanah and the man who had Bi'ah with her - all Zomemim get the same Misah [they plotted to impose on someone else], except when they falsely testified about a Bas Kohen and her Bo'el.
גמרא א"ר יוסי בן חנינה הכל היה בכלל (לא תענה ברעך עד שקר יצא לידון) [צ"ל אך הנביא אשר יזיד לדבר דבר בשמי אשר לא צויתיו] בין באות בין במופת בין בע"ז בין בשאר כל המצות
(Gemara - R. Yosi ben Chaninah): Everything was included in "Ach ha'Navi Asher Yazid Ledaber Davar bi'Shmi Asher Lo Tzivisiv Ledaber", whether he gives a sign or a wonder, whether [he says to change] idolatry or other Mitzvos (ALEI TAMAR);
אלא שע"ז [צ"ל יצא לידון - עלי תמר] בין שנתכוון לעקור את כל הגוף (עמוד ב) בין שלא נתכוון לעקור את כל הגוף דברי רבי שמעון (פוטרין) [צ"ל.חונקין - קרבן העדה, הגהות ר' יוסף דיננער] אותו ודברי חכמים סוקלין אותו
However, idolatry was taught [separately, for] whether he intends to uproot the entire [Mitzvah], or he did not intend to uproot all, R. Shimon holds that we choke him, and Chachamim say that we stone him;
אבל בשאר כל המצות [צ"ל נתכוון לעקור את כל הגוף - הגהות ר' יוסף דיננער] דברי חכמים (סוקלין) [צ"ל חונקין - צפנת פענח] אותו ודברי רבי שמעון (יבין ליה פיונטייה) [נראה שצ"ל פוטרין] [צ"ל אותו לא נתכוון לעקור את כל הגוף בין לחכמים ובין לרבי שמעון פוטרין אותו - הגהות ר' יוסף דיננער]
However, for all other Mitzvos, if he uproots the entire Mitzvah, Chachamim say that we choke him, and R. Shimon exempts him. If he did not intend to uproot all of it, Chachamim and R. Shimon agree that he is exempt. (TZAFNAS PANE'ACH, HAGAHOS R. DINAR)
והנביא שנתנבא בתחילה אם נתן אות ומופת שומעין לו ואם לאו אין שומעין לו.
A Navi who prophecizes initially (before he was established to be a Navi) - if he gave a sign or wonder (or his prediction was fulfilled), we heed him. If not, we do not heed him.
שני נביאים שנתנבאו כאחת שני נביאים שנתנבאו בכרך אחד רבי יצחק ורבי הושעיה חד אמר צריך ליתן אות ומופת. וחרנא אמר אינו צריך ליתן אות ומופת.
If two Nevi'im prophecized [initially] about the same matter, or close to the same matter, Rav Yitzchak and R. Hoshayah - one said that he must give a sign or wonder. The other said that he need not give a sign or wonder.
מתיב מאן דאמר צריך למאן דאמר אינו צריך והא כתיב ויאמר חזקיהו אל ישעיהו מה אות.
Question (the opinion that he must give, against the opinion that he need not): It says "va'Yomer Chizkiyah Mah Os"! (Even though Yeshayahu was an established Navi, since he previously said that Chizkiyah will die, to say otherwise was like a Navi from the beginning.)
אמר ליה שנייא היא תמן דו עסק בתחיית המתים יחיינו מיומים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו.
Answer: There is different, for that was a matter [great like] of Techiyas ha'Mesim (since he already prophecized that he will die) - "Yechayeinu mi'Yomayim ba'Yom ha'Shelishi Yekimenu v'Nichyeh Lefanav."
WHEN AN ARUSAH BECOMES A NESU'AH (Yerushalmi Halachah 6 Daf 57b)
א"ר יהודה בן פזי לא סוף דבר לחופה אלא אפילו לבית שיש בו חופה
(R. Yudah bar Pazi): [An Arusah's Misah descends to Chenek] not only after Chupah, rather, even once she enters a house in which there is a Chupah.
(בעיא) [צ"ל כעין - פני משה] הדא מילתא. טריקלין וקיטון (חופה וקיטון) [צ"ל דטריקלין חופה בקיטון והיא - גליוני הש"ס] נכנסה לטריקלין.
This is like the following. There is a big house, and a small room of the house, and the Chupah is in the room, and she entered the house. (It is as if she is in the room, and she is already Nesu'ah.)
ליידא מילה
Question: For which matter [is she already Nesu'ah]?
ר' יוחנן אמר ליורשה
Answer #1 (R. Yochanan): He inherits her.
ריש לקיש אמר להפר נדריה.
Answer #2 (Reish Lakish): It is to annul her vows.
א"ר זעירא אע"ג דרשב"ל אמר להפר נדריה מודה שאינו מיפר לה עד שתיכנס לחופה.
(R. Ze'ira): Even though Reish Lakish said to annul her vows, he agrees that he cannot annul until she enters the Chupah. (Once she enters the house, she leaves her father's Reshus, and he is not a partner in annulling her vows.)
אמר רב הונא קרייא מסייע לרשב"ל לזנות בית אביה פרט שמסרו שלוחי האב לשלוחי הבעל שלא תהא בסקילה אלא בחנק.
Support (for Reish Lakish - Rav Huna): "Liznos Beis Aviha" - this excludes when the father's Sheluchim handed her over to the husband's Sheluchim. She does not get Skilah, rather, Chenek. (Likewise, we no longer apply to her "bi'N'ureha Beis Aviha", in the Parshah of a father annulling.)
(כיוצא בהם בשריפה היא) [צ"ל בהן בשריפה הוא - פני משה] והן בשריפה כיוצא בהן בסקילה (היא) [צ"ל הוא - פני משה] והן בסקילה כיוצא בהן בחנק (היא) [נראה שצ"ל היא בשריפה- ע"פ פני משה והתוספתא] והן בחנק.
[When do Edim Zomemin get the same Misah? It is when the Bo'el gets the same Misah as she does. If [the corresponding man, i.e. the Bo'el] gets Sereifah like [the Niv'eles], he and they (Edim Zomemin) get Sereifah. If he gets Skilah like her, he and they get Skilah. If he gets Chenek [and she is a Bas Kohen], she gets Sereifah and he and [the witnesses] get Chenek.