1)

AVODOS FOR WHICH ONE IS LIABLE (Yerushalmi Halachah 9 Daf 37b)

רבי יסא בשם רבי יוחנן זיבח לה טלה בעל מום חייב.

(a)

(R. Yosa citing R. Yochanan): If one slaughtered a lamb Ba'al Mum [to idolatry], he is liable.

מאי כדון כיי דמר ר' הילא לא תעשון כן לה' אלהיכם כל לה' אלהיכם לא תעשון כן.

(b)

What is the source of this? It is like R. Heila said, "Lo Sa'asun Ken la'Shem Elokeichem" - everything to Hash-m Elokeichem, do not do [to idolatry].

רבי בון בר חייה בעא קומי רבי זעירה (לא תעבדם כלל לא תשתחוה להם פרט. כי לא תשתחוה לאל אחר חזר וכלל כלל ופרט וכלל) [צ"ל לא תשתחוה להם פרט לא תעבדם כלל כי לא תשתחוה לאל אחר חזר ופרט פרט וכלל ופרט - קרבן העדה] אין בכלל אלא מה שבפרט.

(c)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Zeirah): "Lo Sishtachaveh Lahem" is a Prat. "Lo Sa'avdem" is a Klal. "Ki Lo Sishtachaveh l'El Acher" is another Klal. From a Klal u'Ferat u'Chlal, only the Prat is included in the Klal!

רבי בון בר כהנא בעא קומי רבי הילא לא תעשון כן כלל זובח לאלהים יחרם פרט. בלתי לה' לבדו חזר וכלל כלל ופרט וכלל. והכל בכלל וריבה את המגפף והמנשק.

(d)

Question (R. Bun bar Kahana, to R. Heila): "Lo Sa'asun" is a Klal. "Zove'ach la'Elohim Yacharam" is a Prat. "Bilti la'Shem Levado" is another Klal. Everything [similar to the Prat] is included in the Klal. This includes hugging and kissing!

אמר ליה לאי זה דבר נאמר השתחויה לא ללמד על עצמו שהוא מעשה המגפף (והמשתחוה שאינן) [צ"ל והמנשק אינן - קרבן העדה] מעשה.

(e)

Answer (R. Heila): Why was Hishtachava'ah written? Was it not to teach about itself, that it is an action (one is liable only for such matters)? Hugging and kissing are not actions!

מניין לאומר לו אלי אתה רב אבון בשם רבנין דתמן וישתחוו לו ויזבחו לו ויאמרה אלה אלהיך ישראל וגו'. מעתה אינו מתחייב עד שיזבח ויקטר ויאמר

(f)

"Lo Sa'asun" is a Klal. "Zove'ach la'Elohim Yacharam" is a Prat. "Bilti la'Shem Levado" is another Klal. Everything [similar to the Prat] is included in the Klal. This includes hugging and kissing!

אמר רבי יוסי לא בא הכתוב להזכיר אלא גניין של ישראל. וישתחוו לו לא לגבוה ויזבחו לו לא לגבוה ויאמרו לו לא לגבוה.

(g)

(R. Yosi): The verse [about the Egel] comes only to mention the disgrace of Yisrael. "Va'Yishtachavu Lo", and not to Hash-m. "Va'Yizbechu Lo", and not to Hash-m. "Va'Yomru Lo [these are your gods]", and not to Hash-m.

מאי כדון

(h)

Question: What is the source [that one who accepts an idol to be his god is Chayav Misah]?

נאמר כאן אמירה ונאמר אמירה במסית מה אמירה האמורה במסית עשה בה אמירה כמעשה אף אמירה האמורה כאן נעשה בה אמירה כמעשה.

(i)

Answer: It says here (calling the Egel their god) Amirah, and it says Amirah regarding an enticer [to serve idolatry]. Just like Amirah regarding an enticer, the Torah made speech like an action, also Amirah said here, speech is like an action.

כתיב וילך ויעבד אלהים אחרים (וישתחוו) [נראה שצ"ל וישתחו] להם ולשמש או לירח אמר ר' זעירה לשמש אין כתיב כאן אלא ולשמש אין כאן כלל ופרט אלא ריבויים.

(j)

(R. Zeirah): It is written "va'Yelech va'Ya'avod Elohim Acherim va'Yishtachu Lahem vela'Shemesh Oh la'Yare'ach." It does not say la'Shemesh, rather, vela'Shemesh. This is not a Klal u'Ferat [to exclude other idolatries], rather, inclusions [of all Avodos].

התיב רבי אבא בר זימנא קומי רבי זעירה [דף לח עמוד א] והא כתיב [צ"ל את זה תאכלו מכל אשר במים - קרבן העדה] כל אשר לו סנפיר וקשקשת (וכל אשר אין לו סנפיר וקשקשת מעתה אין כאן כלל ופרט אלא ריבויים אלא) [צ"ל במים בימים ובנחלים מעתה אין כאן כלל ופרט וכלל אלא ריבוייא - קרבן העדה] בגין דכתיב וי"ו.

(k)

Question (R. Aba bar Zimna, to R. Zeirah): It is written "Es Zeh Tochelu mi'Kol Asher ba'Mayim Kol Asher Lo Senapir v'Kaskeses ba'Mayim ba'Yamim uva'Nechalim" - if so (like you said), this is not a Klal u'Ferat u'Chlal, rather, a Ribuy, because a Vov is written (uva'Nechalim)!

אמר רב יוחנן בר מרייא כל הן דאנא משכח וי"ו אנא מחיק ליה.

(l)

Answer #1 (R. Yochanan ben Maryei): Any [Sefer Torah in which] I find a Vov [in uva'Nechalim], I will erase it.

אמר רבי שמואל בר אבודמא הייתי אומר מה שבימים יהו אסורין ומה שבגיגיות ושבביברים יהו מותרין תלמוד לומר וכל אשר במים ריבה.

(m)

Answer #2 (R. Shmuel bar Avodama): (Really, the word has a Vov.) I would have said what (has no fins and scales) is in seas is forbidden, and what is in barrels and ponds is permitted! "V'Chol Asher ba'Mayim" includes [forbids what is in these]. (We explained the question and answer according to KORBAN HA'EDAH.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF