1)

WHICH MISAH IS MOST STRINGENT? (Yerushalmi Halachah 1 Daf 30b)

רבי שמעון אומר שריפה חמורה מסקילה ורבנין מרין סקילה חמורה משריפה.

(a)

R. Shimon says that Sereifah is more severe than Skilah, and Rabanan say that Skilah is more severe than Sereifah.

ר''ש אומר חנק חמור מהרג ורבנין מרין הרג חמור מחנק.

(b)

R. Shimon says that Chenek is more severe than Hereg, and Rabanan say that Hereg is more severe than Chenek.

ר''ש דרש כל שם בת כהן בשריפה ורבנין מרין כל שם ארוסה בסקילה.

1.

R. Shimon expounds that every Bas Kohen gets Sereifah [for Zenus, even an Arusah. This shows that Sereifah is more severe than Skilah.] Rabanan say that every Arusah gets Skilah [for Zenus, even a Bas Kohen. This shows that Skilah is more severe than Sereifah.]

ר''ש דרש מה בת כהן (שהחמירה תורה בארוסה שתהא בשריפה [דף לח עמוד א (עוז והדר)] היקילה בנשואה שתהא בסקילה בת ישראל שהיקילה תורה בארוסה שתהא בסקילה אינו דין שנקל עליה בנשואה שתהא בהריגה) [צ''ל ישראל שהקילה התורה בנשואה שתהא (בהריגה) [נראה שצ''ל בחנק] החמירה בארוסה שתהא בסקילה בת כהן שהחמירה התורה בנשואה שתהא בשרפה אינו דין שנחמיר בארוסה שתהא בשרפה - קרבן העדה]

2.

R. Shimon expounds, we find about a Bas Yisrael that the Torah was lenient for a Nesu'ah to get Chenek, and it was stringent for an Arusah to get Skilah - a Bas Kohen, that the Torah was stringent about a Nesu'ah to get Sereifah, all the more so we should be stringent for an Arusah to get Sereifah!

ורבנין דרשין מה אם בת ישראל (שהחמירה התורה בארוסה שתהא בסקילה היקילה בנישואיה שתהא בשריפה בת כהן שהיקילה התורה באירוסיה שתהא בשריפה אינו דין שנקל עליה בנישואיה שתהא בחניקה) [צ''ל שהקילה התורה בנשואה שתהא בחנק החמירה בארוסה שתהא בסקילה בת כהן שהחמירה התורה בנשואה שתהא בשרפה אינו דין שנחמיר בארוסה שתהא בסקילה - קרבן העדה]

3.

Rabanan expound, we find about a Bas Yisrael that the Torah was lenient for a Nesu'ah to get Chenek, and it was stringent for an Arusah to get Skilah - a Bas Kohen, that the Torah was stringent about a Nesu'ah to get Sereifah, all the more so we should be stringent for an Arusah to get Skilah!