WHO MAY RETRACT, AND WHEN (Yerushalmi Halachah 4 Daf 21b)
משנה דיני ממונות הכל מלמדין זכות וחובה ודיני נפשות הכל מלמדין זכות ואין הכל מלמדין חובה
(Mishnah): In monetary cases, anyone can give a reason for Zechus or Chiyuv. In capital cases, anyone can give a reason for Zechus, but not everyone can give a reason for Chiyuv.
דיני ממונות המלמד זכות מלמד חובה והמלמד חובה מלמד זכות ודיני נפשות המלמד חובה מלמד זכות אבל המלמד זכות אינו יכול לחזור וללמד חובה:
In monetary cases, one who gave a reason for Zechus can give a reason for Chiyuv. One who gave a reason for Chovah can give a reason for Zechus. In capital cases, one who gave a reason for Chiyuv can give a reason for Zechus, but one who gave a reason for Zechus cannot give a reason for Chiyuv.
גמרא רבי אמר ובלבד שלא יהו מחוסרין לומר איש פלוני אתה זכאי ואתה חייב אבל אם היו מחוסרין במשא ומתן לא בדא.
(Gemara - Rebbi): This is only if [the judges already decided, just] they are lacking to say "Ish Ploni you are Zakai [or] you are liable", but if they are lacking debate, in this case we do not say [that not everyone can give a reason for Chiyuv].
ר' יוסי בן חנינה אמר אפילו מחוסרין במשא ומתן:
R. Yosi ben Chaninah says, even if they are lacking debate [one who gave a reason for Zechus cannot give a reason for Chiyuv].
MONETARY CASES MAY FINISH AT NIGHT (Yerushalmi Halachah 5 Daf 21b)
משנה דיני ממונות דנין ביום וגומרין בלילה ודיני נפשו' דנין ביום וגומרין ביום:
(Mishnah): Monetary cases must be judged [initially] during the day, and they can be finished at night. Capital cases are judged [initially] during the day and are finished during the day.
גמרא מנלן [צ"ל שאם טעו ודנו בלילה שדינם דין - קרבן העדה]
(Gemara) Question: What is the source that if they erred and judged (began the Din) at night, that the verdict is valid?
[צ"ל ת"ל - קרבן העדה] ושפטו את העם בכל עת.
Answer: We learn from "v'Shaftu Es ha'Am b'Chol Es."
(ואית) [צ"ל אית - קרבן העדה] קרי לשעבר.
Objection: Does the verse teach about b'Di'eved? (V'Shaftu connotes l'Chatchilah!)
אמר רב שמואל בר רב יצחק [דף כב עמוד א] כיני מתניתא (שאם טעו ודנו בלילה שדינם דין) [צ"ל מנין שדנין ביום וגומרין בלילה - קרבן העדה] ת"ל ושפטו את העם בכל עת
Correction (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): The Beraisa asks what is the source that we judge during the day, and may finish at night? It says "v'Shaftu Es ha'Am b'Chol Es." (We explained the Sugya according to KORBAN HA'EDAH.)
אמר הא אמירה:
Affirmation: Surely this is correct.