1)

PLANNING FOR ONE AVODAH WHILE PERFORMING ANOTHER (cont.) [line 1]

הניחא לר' יוחנן
(a)

Answer #1: This is not difficult for R. Yochanan. (He learns projection of intent from Pigul. I.e. if one did an Avodah with intent to do a later Avodah outside the permitted time (or place, the Korban is Pasul, as if the first Avodah was with Pasul intent. He would not need "Zove'ach..." to teach this. Therefore, it teaches the general rule, and Hishtachava'ah does not.)

אלא לריש לקיש בעי קרא
(b)

Question #1: Reish Lakish should learn like Rava suggested, and use "Zove'ach..." to teach projection of intent!

מתקיף לה רב פפא ולרבי יוחנן לא בעי קרא
(c)

Question #2 (Rav Papa): Also R. Yochanan should use "Zove'ach..." to teach projection of intent!

עד כאן לא קא אסר רבי יוחנן אלא בהמה אבל גברא לא בר קטלא הוא ואתא קרא לחיובי גברא לקטלא
1.

R. Yochanan forbids the animal, but he did not say that the person (who slaughtered) is liable. Perhaps "Zove'ach..." comes to obligate the person!

מתקיף לה רב אחא בריה דרב איקא ולר"ל מי בעי קרא עד כאן לא קא שרי ר"ל אלא בהמה אבל גברא בר קטלא הוא
(d)

Answer (to both questions - Rav Acha brei d'Rav Ika): Reish Lakish only permitted the animal, but he (and all the more so, R. Yochanan) obligate the person (even without "Zove'ach");

מידי דהוה אמשתחוה להר דהר מותר ועובדה בסייף
1.

This is like one who bows to a mountain. The mountain is permitted, but he is killed.

2)

LIABILITY FOR SERVING IDOLS WITH OTHER AVODOS [line 10]

א"ל רב אחא מדפתי לרבינא למאי דקאמר ליה רבא בר רב חנן לאביי אימא יצאה השתחואה ללמד על הכלל כולו (דברים יב) איכה יעבדו למעוטי מאי
(a)

Question (Rav Acha mi'Difti): Rava bar Rav Chanan suggested that Hishtachava'ah should teach that one is liable even for Avodah that is not Avodas Penim. If so, what would "Eichah Ya'avdu... Es Eloheihem" come to exclude? (In truth, "Eichah Ya'avdu" is our source to exempt Avodah that is not Avodas Penim (unless it is the normal Avodah of the idolatry).)

וכי תימא למעוטי הפוער עצמו לזובחים
1.

Suggestion: It excludes excreting in front of an idolatry normally served through Zevichah.

מהשתחואה נפקא מה השתחואה דרך כיבוד אף כל דרך כיבוד
2.

Rejection: Hishtachava'ah is honorable. We would only learn such Avodah. (There is no need to exclude Avodah of disgrace!)

אלא למעוטי הפוער עצמו למרקוליס
(b)

Answer (Abaye): It would exclude excreting in front of Markulis;

ס"ד אמינא הואיל ועבודתו בזיון הוא אף כל בזיון קמ"ל
1.

One might have thought that since the normal Avodah of Markulis is disgraceful, one is liable for any disgraceful Avodah. The verse would teach, this is not so.

אלא הא דאמר רבי אליעזר מנין לזובח בהמה למרקוליס שהוא חייב שנאמר (ויקרא טז) ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירים
(c)

Question: R. Elazar taught that if one slaughters an animal to Markulis, he is liable (even though its normal Avodah is disgraceful) - "v'Lo Yizbechu Od... la'Se'irim."

אם אינו ענין לכדרכה דכתיב איכה יעבדו תניהו ענין לשלא כדרכה
1.

We do not need it to teach about its normal Avodah, which we learn from "Eichah Ya'avdu..." Therefore, it teaches about something other than its normal Avodah.

שלא כדרכה מהשתחואה נפקא
2.

Summation of question: Hishtachava'ah already teaches about honorable Avodah that is not its normal Avodah!

התם בזובח להכעיס
(d)

Answer: Hishtachava'ah teaches about when he seeks to please the idolatry. "V'Lo Yizbechu Od" forbids Avodah even to anger the idolatry.

רב המנונא אירכסו ליה תורי פגע ביה רבה רמא ליה מתני' אהדדי תנן העובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} עובד אין אומר לא
(e)

Contradiction (Rav Hamnuna): Our Mishnah (60b; we call this Mishnah #1) teaches 'one who serves idolatry (he is Chayav Misah).' He is not liable for just saying that he will serve;

והאנן תנן האומר אעבוד אלך ואעבוד נלך ונעבוד
1.

Mishnah #2 (67a) teaches 'one who says 'I will serve idolatry', or 'let us go serve idolatry' is liable.

א"ל באומר איני מקבלו עלי אלא בעבודה
(f)

Answer #1 (Rabah): In Mishnah #1, he does not accept it to be his god until he serves it.

רב יוסף אמר תנאי שקלת מעלמא תנאי היא
(g)

Answer #2 (Rav Yosef): The Tana'im of these Mishnayos argue with each other.

דתניא האומר בואו ועבדוני רבי מאיר מחייב
1.

(Beraisa - R. Meir): If one says 'come and worship me', he is liable;

ור' יהודה פוטר
2.

R. Yehudah exempts. (Tosfos - the entire Sugya discusses when the Nises (the one enticed) is liable. The enticer is always liable. Alternatively, the enticer is liable only when the Nises is liable.)

היכא דפלחו כולי עלמא לא פליגי דכתיב (שמות כ) לא תעשה לך פסל
i.

All agree that he (the Nises) is liable if he served him - "Lo Sa'aseh Lecha Pesel";

כי פליגי בדיבורא בעלמא רבי מאיר סבר דיבורא מילתא היא ורבי יהודה סבר דיבורא לאו מילתא היא
ii.

They argue about whether he is liable just for speaking. R. Meir obligates, for he holds that speech is significant. R. Yehudah exempts, for he holds that it is insignificant.

הדר אמר רב יוסף לאו מילתא היא דאמרי דאפילו לר' יהודה בדיבורא נמי חיובי מחייב
(h)

Retraction (Rav Yosef): I erred. R. Yehudah admits that he is liable for speaking.

<דתנן> [דתני'] רבי יהודה אומר לעולם אינו חייב עד שיאמר אעבוד אלך ואעבוד נלך ונעבוד
1.

(Beraisa - R. Yehudah): He (the Nises) is not liable until he says 'I will serve', 'I will go and serve idolatry', or 'let us go and serve.'

במאי קמיפלגי
2.

Question: What do R. Meir and R. Yehudah argue about?

במסית לעצמו ואמרי ליה אין קמיפלגי
3.

Answer: They argue about whether or not enticing to serve oneself is enticement, when others agree to serve him

מר סבר מסית לעצמו שמעי ליה ואין דקאמרי ליה קושטא הוא
i.

R. Meir says that when others agree to serve him, they sincerely agree (so they are liable)

ומ"ס מסית לעצמו לא שמעי ליה מימר אמרי (דף סא,ב) מ"ש איהו מינן דידן
ii.

R. Yehudah says that they do not intend to serve him. They reason 'he is just a person, like us!'

61b----------------------------------------61b
ואין דקאמרי אחוכי עליה
iii.

They mock him by 'agreeing' to serve him.

ומתני' כאן ביחיד הניסת כאן ברבים הניסתים יחיד לא מימלך וטעי בתריה
(i)

Answer #3 (Rav Yosef): Mishnah #2 discusses enticing an individual. He will not reconsider, therefore he (the Nises) is liable immediately;

רבים מימלכי ולא טעו בתריה
1.

Mishnah #1 discusses enticing more than one person. They are likely to reconsider, therefore, they are not liable until they serve.

אמר רב יוסף מנא אמינא לה דכתיב (דברים יג) לא תאבה לו ולא תשמע אליו הא אבה ושמע חייב
(j)

Support (Rav Yosef for himself): "Lo Soveh Lo v'Lo Sishma Elav" - if he (an individual) wanted and listened, he is liable.

איתיביה אביי מי שאני בין ניסת דרבים לניסת יחיד
(k)

Objection (Abaye): We do not make this distinction between an individual and a group that is enticed!

והתניא (דברים יג) כי יסיתך אחיך בן אמך אחד יחיד הניסת ואחד רבים הניסתים
1.

(Beraisa): "Ki Yesisecha Achicha Ven Imecha" applies to an individual or a multitude that is enticed;

והוציא הכתוב יחיד מכלל רבים ורבים מכלל יחיד יחיד מכלל רבים להחמיר על גופו ולהקל על ממונו
2.

The Torah distinguished their punishments. It is stringent about the body of an individual (he is stoned), and it is lenient about his money (it passes to his heirs);

רבים מכלל יחיד להקל על גופם ולהחמיר על ממונם
i.

The Torah is lenient about the bodies of a multitude (if the majority of a city served idolatry, they are choked), and it is stringent about their money (it is destroyed).

בהא מילתא הוא דשאני אבל בכל מילי כי הדדי נינהו
3.

Inference: These are the only differences!

אלא אמר אביי כאן בניסת מפי עצמו כאן בניסת מפי אחרים מפי עצמו מימלך
(l)

Answer #4 (Abaye): Mishnah #1 discusses one who entices himself. He is likely to reconsider, so he is not liable until he serves;

מפי אחרים גריר בתרייהו
1.

Mishnah #2 discusses when others entice him. He will not reconsider, therefore he is liable immediately (once he consents);

אמר אביי מנא אמינא לה דכתיב לא תאבה לו ולא תשמע אליו הא אבה ושמע חייב
(m)

Support (Abaye, for himself): "Lo Soveh Lo v'Lo Sishma Elav" - if he consents to another's enticement, he is liable.

רבא אמר אידי ואידי בניסת מפי אחרים
(n)

Answer #5 (Rava): In both Mishnayos, others entice him;

הא דא"ל כך אוכלת כך שותה כך מטיבה כך מריעה
1.

If the enticer detailed what the idolatry eats, drinks, rewards and punishes, the Nises is liable once he agrees;

הא דלא א"ל כך אוכלת כך שותה כו'
2.

If the enticer did not give these details, the Nises is not liable until he serves.

אמר רבא מנא אמינא לה דכתיב (דברים יג) מאלהי העמים אשר סביבותיכם הקרובים אליך וגו'
(o)

Support (Rava, for himself): "Me'Elohei... ha'Kerovim Elecha Oh ha'Rechokim";

מה לי קרובים ומה לי רחוקים
1.

Question: What difference is there between idolatry nearby or far away?

הכי קא"ל מטיבותן של קרובים אתה למד מה טיבותן של רחוקים מאי לאו דאמר ליה כך אוכלת כך שותה כך מטיבה כך מריעה ש"מ
2.

Answer: From the nearby idolatries you can learn about the ones far away. An enticer normally describes what a far away idolatry eats, drinks, rewards and punishes. The Torah tells you that it is no different than the nearby idolatries, which you recognize (that they do nothing).

רב אשי אמר סיפא בישראל <מומר> {משומד}
(p)

Answer #6 (Rav Ashi): Mishnah #2 discusses a Yisrael Mumar (he will not reconsider, so he is liable once he agrees).

רבינא אמר לא זו אף זו קתני
(q)

Answer #7 (Ravina): Mishnah #2 teaches a bigger Chidush. Not only is one liable for serving, rather, he is liable once he agrees to serve. (Indeed, from Mishnah #2 we can infer the law of Mishnah #1.)

3)

SERVING IDOLATRY OUT OF LOVE OR FEAR [line 26]

איתמר העובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מאהבה ומיראה אביי אמר חייב רבא אמר פטור אביי אמר חייב דהא פלחה
(a)

(Abaye): If one served idolatry due to love or fear (of a person), he is liable, for in any event he served.

רבא אמר פטור אי קבליה עליה באלוה אין אי לא לא:
(b)

(Rava): He is exempt. He is liable only if he accepted it to be his god.

סימן עב"ד ישתחו"ה למשי"ח: ואמר אביי מנא אמינא לה דתנן העובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אחד העובד כו'
(c)

Support (Abaye, for himself - Mishnah): The same applies to one who serves...

מאי לאו אחד העובד מאהבה ומיראה
1.

Suggestion: This means whether he serves due to love or fear!

ורבא אמר לך לא כדמתרץ רבי ירמיה
(d)

Rejection (Rava): No. R. Yirmeyah explained that it means whether he did its normal Avodah, or served it through Avodas Penim, even if this is not its normal Avodah.

אמר אביי מנא אמינא לה דתניא (שמות כ) לא תשתחוה להם להם אי אתה משתחוה אבל אתה משתחוה לאדם כמותך
(e)

Support (Abaye, for himself - Beraisa): "Lo Sishtachaveh Lahem" (to idols), but you may bow to a person;

יכול אפילו נעבד כהמן
1.

Suggestion: Perhaps you may bow to a person that people serve (like idolatry), like Haman!

ת"ל (שמות כ) ולא תעבדם
2.

Rejection: "V'Lo So'ovdem."

והא המן מיראה הוה נעבד
3.

(Abaye): People served Haman because they feared Achashverosh, and the Torah considers this idolatry!

ורבא כהמן ולא כהמן
(f)

Rejection (Rava): No. The Torah forbids bowing to someone who resembles Haman in one respect, and not in all respects:

כהמן דאיהו גופיה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ולא כהמן דאילו המן מיראה והכא לאו מיראה
1.

One may not bow to a person who is served, such as Haman. This is only if people truly intend to serve him, unlike Haman, who was served only out of fear.

ואמר אביי מנא אמינא לה דתניא כהן משיח <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} רבי אומר בשגגת מעשה
(g)

Support (Abaye, for himself - Beraisa - Rebbi): A Kohen Gadol anointed with the Shemen ha'Mishchah brings a Korban if he served idolatry b'Shogeg;

וחכמים אומרים בהעלם דבר
(h)

Chachamim say, he is liable only for He'elem Davar (if he erred in Halachah);

ושוין שבשעירה כיחיד
1.

Both agree that when he is liable, he brings a female goat, like a commoner.

ושוין שאין מביא אשם תלוי
2.

They also agree that he does not bring an Asham Taluy (when in doubt whether he transgressed).

האי שגגת מעשה <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} ה"ד
3.

Question: What is the case of idolatry b'Shogeg?

אי קסבר בית הכנסת הוא והשתחוה לו
i.

Suggestion: He thought that he bows to a synagogue, and it really was idolatry.

הרי לבו לשמים
ii.

Rejection: He intended to serve Hash-m! (Surely, he is exempt.)

אלא דחזא אנדרטא והשתחוה לו
4.

Answer #1: Rather, he bowed to a statue in the king's image.

אי קבליה עליה באלוה מזיד הוא (דף סב,א) ואי לא קבליה עליה באלוה לא כלום הוא
5.

Rejection: If he accepted it to be his god, he was Mezid (he does not bring a Korban). If he did not accept it to be his god, he did not serve idolatry!

אלא לאו מאהבה ומיראה
6.

Answer #2: Rather, he served idolatry due to love or fear. (The Tana'im argue only about whether or not an anointed Kohen is liable if he did not err in Halachah, but all agree that serving due to love or fear is considered idolatry!)

ורבא אמר לך לא באומר מותר
7.

Answer #3 (and rejection of Abaye's support - Rava): No, he thought that idolatry is permitted.

אומר מותר היינו העלם דבר
8.

Question: That is He'elem Davar (which Chachamim agree about. The argument is about b'Shogeg. This must be a different case)!

באומר מותר לגמרי העלם דבר קיום מקצת וביטול מקצת
9.

Answer: He thought that idolatry is totally permitted. He'elem Davar is only when he remembers part of the law and forgets part.