1)

KIDUSH LEVANAH [line 1]

(דף מב,א) ותרוייהו כר' יוחנן סבירא להו הא למיהוי כי יתרא הא למיהוי כי נפיא
(a)

Both hold like R. Yochanan. R. Yakov bar Idi understands that it is until the deficiency of the crescent is filled (i.e. half the circle is visible). Neharda'ei understand that it is until the entire circle is filled.

אמר ליה רב אחא מדיפתי לרבינא וליבריך הטוב והמטיב
(b)

Question (Rav Acha mi'Difti): According to R. Yakov bar Idi, granted we cannot bless Mechadesh Chodoshim after seven days, but we should bless 'ha'Tov veha'Metiv' (Hash-m filled the deficiency, and makes it even greater)!

אמר ליה אטו כי חסר מי מברכינן דיין האמת דלבריך הטוב והמטיב
(c)

Answer (Ravina): Since we do not bless 'Dayan ha'Emes' when it vanishes, we do not bless ha'Tov veha'Metiv when it gets bigger.

וליברכינהו לתרוייהו
(d)

Question: Why don't we make both blessings?

כיון דהיינו אורחיה לא מברכינן
(e)

Answer: Since this happens constantly, we do not make these blessings.

וא"ר אחא בר חנינא א"ר אסי א"ר יוחנן כל המברך על החדש בזמנו כאילו מקבל פני שכינה כתיב הכא (שמות יב) החדש הזה וכתיב התם (שמות טו) זה אלי ואנוהו
(f)

(Rav Acha bar Chanina): One who blesses on the new moon in the proper time is like one who receives the Divine Presence. It says here "ha'Chodesh ha'Zeh", like it says "Zeh Keli v'Anvehu."

תנא דבי רבי ישמעאל אילמלא <לא> זכו ישראל אלא להקביל פני אביהן שבשמים כל חדש וחדש דיים
(g)

(Tana d'Vei R. Yishmael): If our only Mitzvah was (Kidush Levanah,) to receive Hash-m's countenance once a month, this would suffice for us.

אמר אביי הלכך נימרינהו מעומד
(h)

(Abaye): (Since we receive the Divine Presence), we must stand when we say it.

מרימר ומר זוטרא מכתפי <אהדדי> ומברכי
(i)

They would carry Mereimar and Mar Zutra to make Kidush Levanah (they were unable to walk).

א"ל רב אחא לרב אשי במערבא מברכי ברוך מחדש חדשים
(j)

(Rav Acha): In Eretz Yisrael, they bless 'Baruch Mechadesh Chodoshim.'

אמר ליה האי נשי דידן נמי מברכי אלא כדרב יהודה
(k)

(Rav Ashi): That is proper for women (who do not bless with Hash-m's name (Einei Shmuel; Maharsha - who cannot remember a long blessing). The proper blessing is as Rav Yehudah taught.

דאמר רב יהודה ברוך [וכו'] אשר במאמרו ברא שחקים וברוח פיו כל צבאם חוק וזמן נתן להם שלא ישנו את תפקידם ששים ושמחים לעשות רצון קונם פועלי אמת שפעולתן אמת וללבנה אמר שתתחדש עטרת תפארת לעמוסי בטן שהן עתידין להתחדש כמותה ולפאר ליוצרם על שם כבוד מלכותו ברוך אתה ה' מחדש חדשים
1.

(Rav Yehudah): We bless (Baruch...) Asher b'Ma'amaro... Baruch Mechadesh Chodoshim.'

(משלי כד) כי בתחבולות תעשה לך מלחמה א"ר אחא בר חנינא א"ר אסי א"ר יוחנן במי אתה מוצא מלחמתה של תורה במי שיש בידו חבילות של משנה
(l)

(Rav Acha bar Chanina): "V'Sachbulos Ta'aseh Lecha Milchamah" - one who succeeds in the war of Torah is one who knows Chavilos (bundles) of Mishnayos and Beraisos.

קרי רב יוסף אנפשיה (משלי יד) ורב תבואות בכח שור:
1.

(Rav Yosef): "V'Rav Tevu'os b'Cho'ach Shor" applies to me. (Yosef was called "Bechor Shor", and Rav Yosef had a vast knowledge of teachings.)

2)

DISAGREEMENT ABOUT THE HOUR [line 25]

אחד אומר בשתי שעות כו':
(a)

(Mishnah): If one witness says 'it was the second hour.' ..

א"ר שימי בר אשי לא שנו אלא שעות אבל אחד אומר קודם הנץ החמה ואחד אומר לאחר הנץ החמה עדותן בטילה
(b)

(Rav Simi bar Ashi): This is only if they argue about which hour, but if one says that it was before sunrise and the other says that it was after, their testimony is disqualified.

פשיטא
(c)

Objection: This is obvious!

אלא אחד אומר קודם הנץ ואחד אומר בתוך הנץ
(d)

Correction: Rather, if one says that it was before sunrise and the other says that it was during the sunrise, their testimony is disqualified.

הא נמי פשיטא
(e)

Objection: Also this is obvious!

מהו דתימא הא בגילויא קאי וזהרורי בעלמא הוא דחזא קמ"ל:
(f)

Answer: One might have thought that he saw rays of light and mistakenly thought it was sunrise. Rav Simi bar Ashi teaches that we do not say this.

3)

REACHING A VERDICT [line 25]

ואחר כך מכניסין כו':
(a)

(Mishnah): Afterwards, we bring in... (if a Talmid gives a reason for Zechus, we put him with the judges, and he stays there the entire day).

אותו היום ותו לא
(b)

Question: He stays for more than just that day!

והתניא אם יש ממש בדבריו לא היה יורד משם לעולם ואם אין ממש בדבריו אין יורד כל היום כולו כדי שלא תהא עלייתו ירידה לו
1.

(Beraisa): If a Talmid gives a valid reason for Zechus, we put him with the judges, and he stays there forever. If his reason is not good, he stays there the entire day, lest his elevation cause his decline.

אמר אביי תרגומה אאם אין ממש בדבריו:
(c)

Answer: The Mishnah discusses when his reason is not good. He stays there the entire day.

מצאו לו זכות כו':
(d)

(Mishnah): If we find a reason for Zechus...(they do not drink wine the entire day).

יין מאי טעמא לא
(e)

Question: What is the reason?

אמר רבי אחא בר חנינא אמר קרא (משלי לא) ולרוזנים אי שכר העוסקין ברזו של עולם אל ישתכרו:
(f)

Answer (Rav Acha bar Chanina): "Ul'Rozenim Ei Shechar" - those engaging in the secrets of the world should not become intoxicated.

<מצאו לו זכות כו'> [דנין אלו כנגד אלו עד שיראה]:
(g)

(Mishnah): (If 36 are Mechayev and 35 are Mezakeh, they debate the matter until one of the Mechayvim finds Zechus for the defendant.)

לא ראו מאי
(h)

Question: What happens if no one finds Zechus?

א"ר אחא פוטרין אותו וכן א"ר יוחנן פוטרין אותו
(i)

Answer (Rav Acha and R. Yochanan): We exempt him.

א"ל רב פפא לאביי וליפטריה מעיקרא
(j)

Version #1 - Question (Rav Papa): We should exempt him immediately (once the vote is 36 to 35. Why do we try to be Mechayev him?)

א"ל הכי א"ר יוחנן כדי שלא יצאו מב"ד מעורבבין
(k)

Answer (Abaye): It is a disgrace when Beis Din is inconclusive.

איכא דאמרי א"ל רב פפא לאביי ולמה לי יוסיפו ליפטריה מבי דינא קמא
(l)

Version #2 - Question (Rav Papa): We should exempt him immediately (if 12 are Mechayev and 11 are Mezakeh. Why must we add judges?)

אמר ליה ר' יוסי קאי כוותך
(m)

Answer (Abaye): Indeed, that is R. Yosi's opinion!

דתניא ר' יוסי אומר כשם שאין מוסיפין על ב"ד של שבעים ואחד כך אין מוסיפין על ב"ד של עשרים ושלשה
1.

(Beraisa - R. Yosi): Just like we do not add to a Beis Din of 71, we do not add to a Beis Din of 23.

ת"ר אומר בדיני ממונות נזדקן הדין ואין אומר בדיני נפשות נזדקן הדין
(n)

(Beraisa): In monetary cases, we say 'Nizdaken ha'Din.' We do not say this in capital cases.

מאי נזדקן הדין
(o)

Question: What does it mean 'Nizdaken ha'Din'?

אילימא קש דינא
1.

Suggestion: It means that the case is difficult, and we must not rush the verdict.

איפכא מיבעיא ליה
2.

Rejection: All the more so, we should say this in capital cases!

אמר רב הונא בר מנוח משמיה דרב אחא בריה דרב איקא איפוך
(p)

Answer #1 (Rav Huna bar Mano'ach): Indeed, it means this. We must switch the Beraisa (we say this only in capital cases).

רב אשי אמר לעולם לא תיפוך ומאי נזדקן הדין חכם דינא
(q)

Answer #2 (Rav Ashi): We do not switch the Beraisa. It means, we are sure that our verdict is correct, and we need not ponder it any more.

מיתיבי גדול שבדיינין אומר נזדקן הדין
(r)

Question (Beraisa): The greatest judge says 'Nizdaken ha'Din.'

אי אמרת בשלמא חכם דינא היינו דאמר גדול
1.

Version #1: We understand according to Rav Ashi, it is proper for the greatest judge to say this.

אלא אי אמרת קש דינא לא סגיא דלא אמר גדול כסופי הוא דקא מיכסיף נפשיה
2.

However, according to Rav Huna, why must the greatest judge say that we need more time? He embarrasses himself by saying this!

אין אינו דומה מתבייש מעצמו למתבייש מאחרים
(s)

Answer: Yes, but it is better to embarrass himself than for someone else to embarrass him.

איכא דאמרי אי אמרת בשלמא קש דינא היינו דאינו דומה מתבייש מעצמו למתבייש מאחרים
1.

Version #2: We understand according to Rav Huna. It is better to embarrass himself than for someone else to embarrass him.

אלא אי אמרת חכם דינא גדול אשבוחי משבח נפשיה והכתיב (משלי כז) יהללך זר ולא פיך
2.

However, according to Rav Ashi, why must the greatest judge aggrandize himself by saying that we are sure our verdict is correct? "Yehalelcha Zar v'Lo Ficha"!

שאני מילתא דבי דינא דאגדול רמיא
(t)

Answer: It is the responsibility of the greatest judge to say matters of Beis Din.

כדתנן גמרו את הדבר היו מכניסין אותן גדול שבדיינין אומר איש פלוני אתה זכאי איש פלוני אתה חייב:
1.

(Mishnah): When they finish deciding, they bring them in. The greatest judge says 'Ploni, you are Chayav. Almoni, you are Zakai.'

42b----------------------------------------42b
PEREK NIGMAR HA'DIN
4)

STONING BY BEIS DIN [line 1]

מסכת סנהדרין פרק ו (דף מב,ב) נגמר הדין מוציאין אותו לסוקלו
(a)

(Mishnah): After the final verdict (if he was sentenced to be stoned), he is taken to be stoned.

בית הסקילה היה חוץ לבית דין שנאמר (ויקרא כד) הוצא את המקלל
(b)

The Beis ha'Skilah was outside of Beis Din - "Hotzei Es ha'Mekalel."

אחד עומד על פתח בית דין והסודרין בידו וסוס רחוק ממנו כדי שיהא רואהו אומר אחד יש ללמד עליו זכות הלה מניף בסודרין והסוס רץ ומעמידן
(c)

Ploni stands at the door of Beis Din, holding a flag; Almoni is far away (but close enough to see if he will wave the flag) with a horse. If someone has a reason for Zechus, Ploni waves the flag; Almoni races to call back the defendant to be judged again.

ואפילו הוא אומר יש לי ללמד על עצמי זכות מחזירין אותו אפילו ארבע וחמש פעמים ובלבד שיש ממש בדבריו:
(d)

Even if the defendant himself gives a reason for Zechus, we return him to Beis Din, even four or five times, on condition that it is a proper reason.

ובית הסקילה חוץ לב"ד הוה ותו לא
(e)

(Gemara) Question: It is not sufficient that Beis ha'Skilah is outside of Beis Din!

והא תניא בית הסקילה היה חוץ לשלש מחנות
1.

(Beraisa): The Beis ha'Skilah was outside of all three Machanos (i.e. in the Midbar. In Eretz Yisrael, it was outside of the city.)

אין כדקאמרת והא דקתני הכי נפקא מינה דאי נפיק בי דינא ויתיב חוץ לשלש מחנות עבדינן בית הסקילה חוץ לב"ד כי היכי דלא מיתחזי ב"ד רוצחין א"נ כי היכי דתיהוי ליה הצלה
(f)

Answer: The Mishnah teaches that if Beis Din is not in a city, we must set up Beis ha'Skilah outside of Beis Din, lest Beis Din look like murderers, or in order to cause a delay before the execution (in case someone finds a reason for Zechus).

מנהני מילי
(g)

Question: What is the source of this law?

דת"ר הוצא את המקלל אל מחוץ למחנה חוץ לג' מחנות
(h)

Answer (Beraisa): "Hotzei Es ha'Mekalel El mi'Chutz la'Machaneh" - outside of three Machanos.

אתה אומר חוץ לג' מחנות או אינו אלא חוץ למחנה אחת
1.

Question: What is the source that it is outside of three Machanos? Perhaps it is outside of only one Machaneh!

נאמר כאן מחוץ למחנה ונאמר בפרים הנשרפין חוץ למחנה מה להלן חוץ לשלש מחנות אף כאן חוץ לשלש מחנות
2.

Answer: It says here mi'Chutz la'Machaneh, and also regarding Parim ha'Nisrafim. Just like there it is outside of three Machanos, also here.

והתם מנלן
(i)

Question: What is the source there (regarding Parim ha'Nisrafim)?

דתנו רבנן (ויקרא ד) והוציא את כל הפר אל מחוץ למחנה חוץ לשלש מחנות
(j)

Answer #1 (Beraisa): "V'Hotzi Es Kol ha'Par El mi'Chutz la'Machaneh" - outside of all three Machanos.

אתה אומר חוץ לשלש מחנות או אינו אלא חוץ למחנה אחת
1.

Suggestion: Perhaps it is outside of only one Machaneh!

כשהוא אומר (ויקרא ד) אל מחוץ למחנה בפר העדה
2.

Rejection: We learn from Par He'elem Davar (a Korban brought for a mistake of the Great Sanhedrin), about which it also says "El mi'Chutz la'Machaneh";

שאין ת"ל שהרי כבר נאמר (ויקרא ד) ושרף אותו כאשר שרף את הפר הראשון
i.

Question: We already know that Par He'elem Davar is outside the Machaneh from "Ka'asher Soraf Es ha'Par ha'Rishon"!

ליתן לו מחנה שניה
ii.

Answer: "El mi'Chutz la'Machaneh" teaches that it must be taken outside of two Machanos.

וכשהוא אומר (ויקרא ו) אל מחוץ למחנה בדשן שאין ת"ל שהרי כבר נאמר (ויקרא ד) על שפך הדשן ישרף
iii.

Question: Ashes (from the outer Mizbe'ach) are taken "El mi'Chutz la'Machaneh." We already know that it is outside two Machanos, for the Par He'elem Davar is burned "Al Shefech ha'Deshen"!

ליתן לו מחנה שלישית
iv.

Answer: "El mi'Chutz la'Machaneh" teaches that it must be outside of all three Machanos.

ולילף משחוטי חוץ מה להלן חוץ למחנה אחת אף כאן חוץ למחנה אחת
(k)

Question: Why don't we learn from Shechutei Chutz (slaughtering a Korban outside the Mikdash, i.e. one Machaneh)!

מסתברא מפרים הנשרפין ה"ל למילף שכן הוצא אל מחוץ למחנה מכשיר ומכפר
(l)

Answer: Stoning more resembles Par He'elem Davar. Regarding both it says 'Hotzi', both should be done outside the Machanos, both are an atonement.

אדרבה משחוטי חוץ ה"ל למילף שכן אדם חוטא בנשמה פיגול
(m)

Question: Stoning resembles Shechutei Chutz in four ways. Both involve people, a transgression, taking a life, and Pigul does not apply to either of them!

מכשיר ממכשיר עדיף ליה
(n)

Answer: The overriding criteria is that stoning and Par He'elem Davar both should be done outside.

רב פפא אמר משה היכא הוה יתיב במחנה לוייה ואמר ליה רחמנא (ויקרא כד) הוצא את המקלל אל מחוץ למחנה חוץ למחנה לוייה
(o)

Answer #2 (to Question (h) - Rav Papa): Moshe was in Machaneh Levi, and Hash-m told him "Hotzei Es ha'Mekalel", i.e. outside of Machaneh Levi;

(ויקרא כד) ויוציאו את המקלל אל מחוץ למחנה חוץ למחנה ישראל
1.

"Va'Yotzi'u Es ha'Mekalel El mi'Chutz la'Machaneh" teaches outside of Machaneh Yisrael.

האי מיבעי ליה לעשייה
(p)

Question: We need the latter verse to teach that Yisrael did as they were commanded!

עשייה בהדיא כתיבא (דף מג,א) (ויקרא כד) ובני ישראל עשו כאשר צוה ה' את משה
(q)

Answer: It already says "u'Vnei Yisrael Asu Ka'asher Tzivah Hash-m Es Moshe."

אלא מעתה (ויקרא כד) וירגמו אותו אבן מאי עבדי ליה
(r)

Question: If so, what do we learn from "va'Yirgemu Oso Even"

ההוא מבעי ליה לכדתניא וירגמו אותו באבן אותו ולא בכסותו אבן שאם מת באבן אחת יצא
(s)

Answer (Beraisa): "Va'Yirgemu Oso Even" - he is stoned alone, without his shirt. "Even" - if he died from one rock, the Mitzvah was fulfilled.