1)

PEOPLE WHO TRANSGRESS SHEMITAH [line 4]

א"ר שמעון בתחילה היו קוראין אותן אוספי שביעית:
(a)

(Mishnah - R. Shimon): At first, they used to call such people gatherers of Shemitah Peros....

מאי קאמר
(b)

Question: What does this mean?

אמר רב יהודה ה"ק בתחילה היו אומרים אוספי שביעית כשרין סוחרין פסולין
(c)

Answer #1 (Rav Yehudah): At first, they used to say that gatherers of Shemitah Peros are Kesherim (they do so to eat it), but Socharei Shemitah are disqualified;

משרבו ממציאי מעות לעניים ואזלי עניים ואספי להו ומייתו
1.

It became rampant that people would say (to am Oni (poor person)) 'take this money and gather Peros for me';

חזרו לומר אחד זה ואחד זה פסולין
2.

Version #1 (Rashi): Chachamim then decreed that also gatherers are Socharei Shemitah (since they gathered with intent to sell), and are disqualified.

[[חזרו לומר אחד זה ואחד זה פסולין]]
3.

Version #2 (Ramah): Chachamim then called the Aniyim Socharei Shemitah (since they picked the Peros in order to sell it to the gatherers) and disqualified them.

קשו בה בני רחבה האי משרבו האנסים
(d)

Objection (Bnei Rachbah - Mishnah): After extortionists became rampant...

משרבו התגרין מיבעי ליה
1.

According to Rav Yehudah, it should say 'after merchants became rampant'!

אלא בתחילה היו אומרים אחד זה ואחד זה פסולין
(e)

Answer #2 (Bnei Rachbah): At first, they used to say that gatherers and Socharim of Shemitah are both disqualified;

משרבו האנסין ומאי נינהו ארנונא
1.

'After extortionists became rampant' refers to Arnona (the king demands a certain amount of Peros from each field), they declared that gatherers are Kesherim but Socharim are still disqualified;

כדמכריז רבי ינאי פוקו וזרעו בשביעית משום ארנונא חזרו לומר אוספין כשרין סוחרין פסולין
i.

R. Yanai announced 'seed the land in Shemitah due to Arnona' (we may be lenient, for Shemitah is only mid'Rabanan nowadays. Alternatively, there is mortal danger if they cannot pay what the king demands.)

ר' חייא בר זרנוקי ור"ש בן יהוצדק הוו קאזלי לעבר שנה בעסיא פגע בהו ריש לקיש איטפיל בהדייהו אמר איזיל איחזי היכי עבדי עובדא
(f)

R. Chiya bar Zarnuki and R. Shimon ben Yehotzadak were going to Asya to (consider whether or not to) be Me'aber the (coming) year. Reish Lakish saw them and accompanied them to see how it is done.

חזייה לההוא גברא דקא כריב אמר להן כהן וחורש
(g)

On the way, he saw a man plowing (it was Shemitah). He said 'this must be a Kohen plowing in Shemitah.'

אמרו לו יכול לומר אגיסטון אני בתוכו
1.

R. Chiya and R. Shimon: Perhaps it is for the sake of Arnona (Rashi - or he is a sharecropper in a Nochri's field).

תו חזייה לההוא גברא דהוה כסח בכרמי אמר להן כהן וזמר
(h)

Reish Lakish also saw a man pruning a vineyard. He said 'this must be a Kohen pruning in Shemitah.'

א"ל יכול לומר לעקל בית הבד אני צריך
1.

R. Chiya and R. Shimon: Perhaps he needs the vines to tie the beam in his olivepress.

אמר להם הלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות
(i)

Reish Lakish: He knows his intention!

הי אמר להו ברישא
1.

Question: Which man did Reish Lakish see first?

אילימא הא קמייתא אמר להו ברישא הא נמי לימרו אגיסטון אני בתוכו
i.

It cannot be the man plowing, for then Reish Lakish would not have accused the man pruning. He could have assumed that it is for Arnona!

אלא הא אמר ליה ברישא והדר אמר להו הך
2.

Answer: He first saw the man pruning.

מאי שנא כהן
3.

Question: Why did he assume that he was a Kohen?

משום דחשידי אשביעית
4.

Answer: Kohanim were suspected of transgressing Shemitah;

<דתנן> [דתניא] סאה תרומה שנפלה למאה סאין של שביעית תעלה
i.

(Beraisa): If a Se'ah of Terumah fell into 100 Se'im of Shemitah Peros, it is Batul (a non- Kohen may eat it like regular Shemitah);

פחות מיכן ירקבו
ii.

If it fell into less than 100 Se'im, we must let the entire mixture rot.

והוינן בה אמאי ירקבו ימכרנו לכהן בדמי תרומה חוץ מדמי אותה סאה
iii.

Question: Why must it rot? We should sell the mixture to Kohanim, without charging for the value of the Terumah. They will eat it with the stringencies of Terumah and Shemitah!

ואמר רב חייא משמיה דעולא זאת אומרת נחשדו כהנים אשביעית
iv.

Answer (Rav Chiya): This teaches that Kohanim were suspected of transgressing Shemitah (therefore, we do not give Shemitah Peros to them).

אמרו טרודא הוא דין
(j)

R. Chiya and R. Shimon: Our companion is quarrelsome!

כי מטו להתם סליקו לאיגרא שלפוה לדרגא מתותיה
(k)

When they reached Asya, they went up to the roof and took the ladder (so Reish Lakish could not follow them).

אתא לקמיה דרבי יוחנן א"ל בני אדם החשודין על השביעית כשרין לעבר שנה
(l)

Reish Lakish (to R. Yochanan): Are people suspected of transgressing Shemitah (they defend transgressors!) Kesherim to be Me'aber the year?

הדר אמר לא קשיא לי מידי דהוה אשלשה רועי בקר
(m)

Retraction (Reish Lakish): This is not difficult. They may participate, just like three cattle shepherds did (18b);

ורבנן אחושבנייהו סמוך
1.

Chachamim rely on their own calculations to decide whether we should be Me'aber the year.

והדר אמר לא דמי התם הדור אימנו רבנן ועברוה לההוא שתא הכא קשר רשעים הוא וקשר רשעים אינו מן המנין
(n)

Retraction (Reish Lakish): Really, this is a problem! Even though Chachamim rely on their own calculation, three Kosher judges are required (to begin), and not Kesher (a band of) Resha'im!

אמר רבי יוחנן דא עקא
(o)

R. Yochanan: That is improper (to call them Resha'im)!

כי אתו לקמיה דרבי יוחנן אמרו ליה קרי לן רועי בקר ולא אמר ליה מר ולא מידי
1.

R. Chiya and R. Shimon complained to R. Yochanan: Reish Lakish considered us like shepherds, and you were silent (until he called us Resha'im)?!

אמר להו ואי קרי לכו רועי צאן מאי אמינא ליה
2.

R. Yochanan: What should I have said?

2)

SHEVNA [line 46]

מאי קשר רשעים
(a)

Question: What is 'Kesher Resha'im'?

שבנא הוה דריש בתליסר רבוותא חזקיה הוה דריש בחד סר רבוותא
(b)

Answer: Shevna (who was appointed over the house of Chizkiyah ha'Melech) would expound in front of 130,000 people, and Chizkiyah in front of 110,000;

כי אתא סנחריב וצר עלה דירושלים כתב שבנא פתקא שדא בגירא שבנא וסיעתו השלימו חזקיה וסיעתו לא השלימו שנאמר (תהילים יא) כי הנה הרשעים ידרכון קשת כוננו חצם על יתר
1.

When Sancheriv besieged Yerushalayim, Shevna wrote a note and sent it to him via an arrow 'Shevna and his followers surrender to you. Chizkiyah and his followers do not.' We learn from "ha'Resha'im Yidrechun Keshes" (he sought to kill Chizkiyah through Lashon ha'Ra, via an arrow).

הוה קא מסתפי חזקיה אמר דילמא חס ושלום נטיה דעתיה דקוב"ה בתר רובא כיון דרובא מימסרי אינהו נמי מימסרי
2.

Chizkiyah feared lest Hash-m follow the majority. Since they will fall to the enemy, also we will!

בא נביא ואמר לו (ישעיהו ח) לא תאמרון קשר לכל אשר יאמר העם הזה קשר
3.

Hash-m reassured him (through Yeshayah ha'Navi) "Lo Somerun Kesher l'Chol Asher Yomar ha'Am ha'Zeh Kesher";

כלומר קשר רשעים הוא וקשר רשעים אינו מן המנין
4.

"Kesher" refers to 'Kesher Resha'im.' They are not counted when determining the majority.

הלך לחצוב לו קבר בקברי בית דוד בא נביא ואמר לו (ישעיהו כב) מה לך פה ומי לך פה כי חצבת לך פה קבר הנה ה' מטלטלך טלטלה גבר
(c)

Shevna went to dig a grave for himself in the burial place of Beis David (to show that he considers himself to be king). Hash-m told him (through Yeshayah) "Mah Lecha Fo... Hash-m Metaltelcha Taltelah Gaver" (He will drag you like a man).

אמר רב טלטולא דגברא קשי מדאיתתא
(d)

(Rav): It is worse for a man to be dragged around than a woman (Iyun Yakov - this opposes his nature. Man was created from the ground.)

(ישעיהו כב) ועטך עטה אמר רבי יוסי ברבי חנינא מלמד שפרחה בו צרעת כתיב הכא ועטך עטה וכתיב התם (ויקרא יג) ועל שפם יעטה
(e)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): "V'Otecha Ato" teaches that he became a Metzora, about which it similarly says "v'Al Safam Yateh."

(ישעיהו כב) צנוף יצנפך צנפה כדור אל ארץ רחבת ידים וגו' תנא הוא ביקש קלון בית אדניו לפיכך נהפך כבודו לקלון
(f)

(Beraisa): "Yitznofecha Tzefenah Kador" - he wanted to disgrace his master's house, therefore his honor was turned to shame.

כי הוה נפיק איהו אתא גבריאל אחדיה לדשא באפי משרייתיה
(g)

When he left Yerushalayim to make Shalom with Sancheriv, Gabri'el closed the door in front of his camp.

26b----------------------------------------26b
(דף כו,ב) אמרו ליה משירייתך היכא
1.

Sancheriv's men: Where are your followers?

אמר הדרו בי
2.

Shevna: They reconsidered.

אמרו ליה אם כן אחוכי קא מחייכת בן
3.

Sancheriv's men: You mock us!

נקבוהו בעקביו ותלאוהו בזנבי סוסיהם והיו מגררין אותו על הקוצים ועל הברקנין
4.

They pierced his ankles and hung him from the tails of their horses; they dragged him on thorns.

אמר רבי אלעזר שבנא בעל הנאה היה כתיב הכא (ישעיהו כב) לך בא אל הסוכן הזה וכתיב התם (מלכים א א) ותהי לו סוכנת
(h)

(R. Elazar): Shevna indulged in pleasures. It says "Lech Ba El ha'Sochen", like it says "va'Tehi Lo Sochenes."

<ואומר> (תהילים יא) כי השתות יהרסון צדיק מה פעל רב יהודה ורב עינא חד אמר אילו חזקיה וסיעתו נהרסים צדיק מה פעל
(i)

(Rav Yehudah or Eina): "Ki ha'Shasos Yeharesun Tzadik Mah Pa'al" - if Chizkiyah and his followers would be trampled, where is the reward for their righteousness?

וחד אמר אילו בית המקדש יהרס צדיק מה פעל
(j)

(The other of Rav Yehudah and Eina): If the Beis ha'Mikdash would be destroyed, where is the reward for their righteousness?

ועולא אמר אילו מחשבותיו של אותו רשע אינן נהרסות צדיק מה פעל
(k)

(Ula): If the Machshavos (plans) of that Rasha (Shevna) will not be foiled, where is the reward for Tzadikim?

בשלמא למאן דאמר אילו מחשבותיו של אותו רשע היינו דכתיב כי השתות יהרסון
(l)

Question: According to Ula, we understand why it says "ha'Shasos Yeharesun."

ולמ"ד בית המקדש נמי
1.

We also understand according to the one who said 'if the Beis ha'Mikdash would be destroyed';

דתנן אבן היתה שם מימות נביאים הראשונים ושתייה היתה נקראת
i.

(Mishnah): There was a rock called Shesiyah (under the Aron) from the days of the early Nevi'im.

אלא למ"ד חזקיה וסיעתו היכא אשכחן צדיקי דאיקרו שתות
2.

However, according to the one who said 'if Chizkiyah and his followers would be trampled', where do we find a Tzadik called 'Shesos'?

דכתיב (שמואל א ב) כי לה' מצוקי ארץ וישת עליהם תבל
(m)

Answer #1: "La'Shem Metukei Eretz va'Yashes Aleihem Tevel."

ואיבעית אימא מהכא (ישעיהו כח) הפליא עצה הגדיל תושיה
(n)

Answer #2: "Hifli Etzah Higdil Toshiyah."

א"ר חנן למה נקרא שמה תושיה מפני שהיא מתשת כחו של אדם
(o)

(R. Chanan): Torah is called Toshiyah because it saps one's strength;

דבר אחר תושיה שניתנה בחשאי מפני השטן
1.

Alternatively, it is called Toshiyah because it was given b'Chashai (quietly), due to the Satan.

דבר אחר תושיה דברים של תוהו שהעולם משותת עליהם
2.

Alternatively, it is called Toshiyah because it is Tohu (non-physical) and the world is Meshusas (based) on it.

אמר עולא מחשבה מועלת אפילו לד"ת שנאמר (איוב ה) מפר מחשבות ערומים ולא תעשינה ידיהם תושיה
(p)

Version #1 - Rashi - (Ula): Worry about finances makes one forget (everything, even) Torah - "Mefer Machshevos Arumim v'Lo Sa'asenah Yedeihem Tushiyah."

[[אמר עולא מחשבה מועלת אפילו לד"ת שנאמר (איוב ה) מפר מחשבות ערומים ולא תעשינה ידיהם תושיה ]]
(q)

Version #2 - Ramah - (Ula): Planning (when one will accomplish something) inhibits one from fulfilling it, even Torah - "Mefer..." (end of Version #2)

אמר רבה אם עסוקין לשמה אינה מועלת שנאמר (משלי יט) רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום עצה שיש בה דבר ה' היא תקום לעולם:
(r)

(Rabah): If one learns Lishmah, planning will not harm his Torah - "Rabos Machashavos b'Lev Ish va'Atzas Hash-m Hi Sakum."

3)

ANNOUNCING THAT SOMEONE IS DISQUALIFIED [line 29]

אמר ר' יהודה אימתי:
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): When is this?...

א"ר אבהו א"ר אלעזר הלכה כרבי יהודה
(b)

(R. Avahu): The Halachah follows R. Yehudah.

וא"ר אבהו אמר רבי אלעזר כולן צריכין הכרזה בבית דין
(c)

(R. Avahu): All of them must be announced by Beis Din (to be disqualified. Until this they are Kosher).

רועה פליגי בה רב אחא ורבינא חד אמר בעי הכרזה
(d)

(Rav Acha or Ravina): A shepherd must be announced.

וחד אמר לא בעי הכרזה
(e)

(The other of Rav Acha and Ravina): He need not be announced.

בשלמא למ"ד לא בעי הכרזה היינו דאמר רב יהודה אמר רב סתם רועה פסול
(f)

Question: According to the opinion that he need not be announced, we understand why Rav Yehuda taught that a shepherd is assumed to be disqualified;

אלא למ"ד בעי הכרזה מאי סתם רועה פסול
1.

However, according to the opinion that he must be announced, why is this? (He should be Kosher until Beis Din disqualifies him!)

דבסתמא מכרזינן עליה
(g)

Answer: Rav Yehudah means that Beis Din may announce about him (without evidence), and assume that he should be disqualified.

ההיא מתנה דהוו חתימי עלה תרין גזלנין סבר רב פפא בר שמואל לאכשורה דהא לא אכרזינן עלייהו
(h)

Two thieves were signed on a gift document; Rav Papa bar Shmuel thought to honor the document, because no announcement was made about the thieves.

אמר ליה רבא נהי דבעינן הכרזה בגזלן דרבנן בגזלן דאורייתא מי בעינן הכרזה:
(i)

(Rava): No. Announcement is only for thieves mid'Rabanan. Thieves mid'Oraisa do not need announcement.

4)

TRANSGRESSIONS THAT DISQUALIFY SOMEONE [line 36]

סימן דב"ר ועריו"ת גנ"ב: אמר רב נחמן אוכלי דבר אחר פסולין לעדות
(a)

(Rav Nachman): Those who consume 'Devar Acher' (take Tzedakah from Nochrim, which desecrates Hash-m's name) are disqualified from testifying.

הני מילי בפרהסיא אבל בצינעה לא
1.

This is only if they take in public. If they take privately, they are Kesherim.

ובפרהסיא נמי לא אמרן אלא דאפשר ליה לאיתזוני בצינעה וקא מבזי נפשיה בפרהסיא
2.

Even if they take in public, they are disqualified only if they could take privately but do not.

אבל לא אפשר ליה חיותיה הוא
3.

If they have no choice but to take in public, this is their livelihood, and they are Kesherim.

אמר רב נחמן החשוד על העריות כשר לעדות
(b)

(Rav Nachman): One who is suspected of sexual immorality is Kosher for testimony.

אמר רב ששת עני מרי ארבעין בכתפיה וכשר
(c)

Objection (Rav Sheshes): We give forty lashes (for bad repute). Surely he is disqualified!

אמר רבא ומודה רב נחמן לענין עדות אשה שהוא פסול
(d)

(Rava): Rav Nachman admits that he is disqualified to testify about a woman.

אמר רבינא ואיתימא רב פפא לא אמרן אלא לאפוקה אבל לעיולה לית לן בה
(e)

(Ravina): Rava refers to testifying (alone) that a man died (to permit his widow to remarry). He is Kosher to testify that she became Mekudeshes.

פשיטא
(f)

Objection: This is obvious!

מהו דתימא הא עדיפא ליה דכתיב (משלי ט) מים גנובים ימתקו וגו' קמ"ל דכמה דקיימא הכי שכיחא ליה
(g)

Answer: One might have thought that he prefers that she be (established to be) married to increase his enjoyment - "Mayim Genuvim Yimtaku" - Ravina teaches that this is not so. When she is considered single, she is more available to him.

ואמר רב נחמן גנב ניסן וגנב תשרי לא שמיה גנב
(h)

(Rav Nachman): A thief of Nisan (harvest time) and Tishrei (time of gathering) is not considered a thief.

הני מילי באריסא ודבר מועט ובדבר שנגמרה מלאכתו
1.

This refers only to a sharecropper who takes a small amount of something that need not be processed further (he considers himself like a worker who may eat while he works. Really, since he receives a portion of the Peros, he is not entitled to this.)

איכריה דרב זביד חד גנב קבא דשערי ופסליה וחד גנב קיבורא דאהיני ופסליה
(i)

Rav Zvid had two farmhands (who do not receive a portion of the Peros). One stole a Kav of barley, and the other stole a cluster of dates. Rav Zvid disqualified both of them.

הנהו קבוראי דקבור נפשא ביום טוב ראשון של עצרת שמתינהו רב פפא ופסלינהו לעדות
(j)

Burial workers buried someone on Shavu'os (on the first day of Yom Tov). Rav Papa excommunicated them and disqualified them from testifying;

ואכשרינהו רב הונא בריה דרב יהושע
(k)

Rav Huna brei d'Rav Yehoshua was Machshir them for testimony.

אמר ליה רב פפא והא רשעים נינהו
1.

Rav Papa: They are Resha'im!

סברי מצוה קא עבדי
2.

Rav Huna brei d'Rav Yehoshua: They thought that they were doing a Mitzvah.

והא קא משמתינא להו
3.

Rav Papa: I put them in Niduy (and they continued to bury on Yom Tov)!

סברי כפרה קא עבדי לן רבנן:
4.

Rav Huna brei d'Rav Yehoshua: They reasoned that the Mitzvah to bury the dead overrides Yom Tov, and your Niduy was for atonement (because they had to desecrate Yom Tov).