SANHEDRIN 16 - Today's Dafyomi material has been dedicated in memory of Rebbetzin Sarah Gustman (daughter of Hagaon Rav Meir Bassin, Dayan in Vilna), wife of Hagaon Rav Yisroel Zev Gustman ZT"L, in honor of her Yahrzeit on 3 Teves. Sponsored by a Talmid.
1)

THINGS THAT REQUIRE 71 JUDGES [line 4]

עולא אמר רבי אלעזר בבאין על עסקי נחלות
(a)

Answer #3 (Ula): The Mishnah discusses inheritances of Shevatim, like the initial inheritance of Eretz Yisrael.

וכתחילתה של ארץ ישראל מה תחילתה שבעים ואחד אף כאן שבעים ואחד
1.

Just like the initial inheritance of Eretz Yisrael required 71 judges, also future inheritances.

אי מה תחילתה קלפי אורים ותומים וכל ישראל אף כאן קלפי אורים ותומים וכל ישראל
(b)

Rejection: If so, just like the initial inheritance of Eretz Yisrael required a lottery, the Urim v'Tumim and the presence of all of Yisrael, also future inheritances should!

אלא מחוורתא כדרב מתנה
1.

Rather, we must answer like Rav Masnah.

רבינא אמר לעולם בשבט שהודח
(c)

Defense of Answer #1 (Ravina): Really, it was enticed to serve idolatry;

ודקא קשיא לך בדינא דרבים דיינינן ליה אין אע"ג דקטלינן ביחיד בי דינא דרבים דיינינן ליה
1.

Granted, the transgressors are killed like individuals, by stoning, but they must be judged by the Great Sanhedrin.

מי לא א"ר חמא בר' יוסי א"ר אושעיא (דברים יז) והוצאת את האיש ההוא או את האשה ההיא וגו' איש ואשה אתה מוציא לשעריך ואי אתה מוציא כל העיר כולה לשעריך
2.

(R. Chama bar Yosi): "V'Hotzeisa Es ha'Ish ha'Hu Oh Es ha'Ishah... El She'arecha" - you take a man or woman (who served idolatry) to your gates, but you do not take an entire city to your gates (rather, to the Great Sanhedrin, to be judged like an Ir ha'Nidachas);

הכא נמי איש ואשה אתה מוציא לשעריך ואי אתה מוציא כל השבט כולו לשעריך:
3.

Likewise, you take a man or woman to your gates, but not an entire Shevet to your gates.

לא את נביא השקר:
(d)

(Mishnah): Seventy-one judges are needed to judge a false Navi.

מנהני מילי
(e)

Question: What is the source of this?

א"ר יוסי בר' חנינא אתיא הזדה הזדה מזקן ממרא מה להלן בשבעים ואחד אף כאן בשבעים ואחד
(f)

Answer #1 (R. Yosi bar Chanina): He learns from a Gezerah Shavah "Hazadah-Hazadah" from Zaken Mamrei. Just like a Zaken Mamrei is judged by 71, also a false Navi.

והא הזדה כי כתיבא בקטלא הוא דכתיבא וקטלא בעשרין ותלתא הוא
(g)

Objection: It says "Hazadah" regarding the death of a Zaken Mamrei, and this can be through a Beis Din of 23 (on condition that he rebelled against the Great Sanhedrin)!

אלא אמר ריש לקיש גמר דבר דבר מהמראתו
(h)

Answer #2 (Reish Lakish): He learns from a Gezerah Shavah "Davar-Davar" from the rebellion of a Zaken Mamrei. Just like he must rebel against 71, also a false Navi must be judged by 71.

ולהדר זקן ממרא ולגמר הזדה הזדה מנביא השקר
(i)

Question: After having learned that a false Navi must be judged by 71, he should learn from "Hazadah-Hazadah" to Zaken Mamrei that 71 judges are required to kill him!

דבר דבר גמיר הזדה הזדה לא גמיר:
(j)

Answer: He has a tradition (from Moshe from Sinai) for "Davar-Davar", but he has no tradition for "Hazadah- Hazadah." (One needs a tradition to learn from a Gezerah Shavah.)

2)

JUDGING A KOHEN GADOL [line 26]

ולא את כהן גדול:
(a)

(Mishnah): (Seventy-one judges are needed to judge) a Kohen Gadol (in capital cases).

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רב אדא בר אהבה דאמר קרא (שמות יח) כל הדבר הגדול יביאו אליך דבריו של גדול
(c)

(Rav Ada bar Ahavah): "Kol ha'Davar ha'Gadol Yavi'u Elecha" refers to matters of a Gadol.

מיתיבי דבר גדול דבר קשה
(d)

Question (Beraisa #1): 'Davar Gadol' refers to a difficult matter;

אתה אומר דבר קשה או אינו אלא דבריו של גדול
1.

Question: Perhaps it refers to matters of a Gadol!

כשהוא אומר (שמות יח) את הדבר הקשה יביאון אל משה הרי דבר קשה אמור
2.

Answer: "Es ha'Davar ha'Kasheh Yevi'un El Moshe" shows that it refers to difficult matters.

הוא דאמר כי האי תנא
(e)

Answer: Rav Ada bar Ahavah holds like the following Tana.

דתניא דבר גדול דבריו של גדול
1.

(Beraisa #2): 'Davar Gadol' refers to a matters of a Gadol;

אתה אומר דבריו של גדול או אינו אלא דבר הקשה
2.

Question: Perhaps it refers to difficult matters!

כשהוא אומר הדבר הקשה הרי דבר קשה אמור הא מה אני מקיים דבר גדול דבריו של גדול
3.

Answer: "Es ha'Davar ha'Kasheh Yevi'un El Moshe" already teaches about difficult matters, so 'Davar Gadol' must refer to a matters of a Gadol.

והאי תנא תרי קראי למה לי
(f)

Question: According to the first Tana (i.e. Beraisa #1), why do we need two verses to teach about difficult matters?

חד לצואה בעלמא וחד לעשייה
(g)

Answer: One was the command to bring the difficult matters to Moshe. The other teaches that they actually did so.

ואידך א"כ לכתוב או גדול גדול או קשה קשה
1.

The second Tana says, if they referred to the same thing, both verses would use the same word ('Gadol' or 'Kasheh');

מאי גדול ומאי קשה שמע מינה תרתי
2.

Since the verses use different words, they refer to different things.

בעי רבי אלעזר שורו של כהן גדול בכמה
(h)

Question (R. Elazar): How many judges are required to kill the Kohen Gadol's ox?

למיתת בעלים דידיה מדמינן ליה
1.

Do we say that the Torah equates killing the ox to killing its owner, so 71 are required?

או דילמא למיתת בעלים דעלמא מדמינן ליה
2.

Or, do we equate it to killing a regular owner, so 23 suffice?

אמר אביי מדקא מבעיא ליה שורו מכלל דממונו פשיטא ליה
(i)

Inference (Abaye): R. Elazar only asked regarding killing his ox, for it is clear to him that three suffice to judge a Kohen Gadol in monetary cases.

פשיטא
(j)

Question: This is obvious!

מהו דתימא הואיל וכתב כל הדבר הגדול כל דבריו של גדול קא משמע לן:
(k)

Answer: One might have thought that "Kol ha'Davar ha'Gadol" teaches about all matters of a Gadol. Abaye teaches that this is not so.

3)

THINGS THAT REQUIRE 71 JUDGES [line 38]

אין מוציאין כו':
(a)

(Mishnah): Seventy-one judges are needed to decide to go to an optional war;

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

אמר ר' אבהו דאמר קרא (במדבר כז) ולפני אלעזר הכהן יעמוד
(c)

Answer #1 (R. Avahu): "V'Lifnei Elazar...";

הוא זה מלך וכל בני ישראל אתו זה משוח מלחמה וכל העדה זה סנהדרי
1.

"Hu" refers to (Yehoshua, who will be) the king. "V'Chol Bnei Yisrael Ito" refers to the Meshu'ach Milchamah (the Kohen who speaks to the soldiers in war). "V'Chol ha'Edah" refers to the Sanhedrin.

ודילמא לסנהדרי הוא דקאמר להו רחמנא דלישיילו באורים ותומים
(d)

Rejection: Perhaps the verse does not refer to deciding to go to war. Rather, it teaches for whose needs we ask of the Urim v'Tumim! (Mesores ha'Shas - it is difficult to resolve this with Yoma 73b. There, R. Avahu himself expounds this verse to teach for whose needs we ask of the Urim v'Tumim! Perhaps R. Avahu retracted after he heard this rejection. Alternatively, the text here should say 'ked'Amar R. Avahu...' - PF)

אלא כי הא דאמר רב אחא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא
(e)

Answer #2: We learn from Rav Acha bar Bizna's teaching.

כנור היה תלוי למעלה ממטתו של דוד כיון שהגיע חצות לילה רוח צפונית מנשבת בו והיה מנגן מאליו מיד היה דוד עומד ועוסק בתורה עד שעלה עמוד השחר
1.

(Rav Acha bar Bizna): There was a harp above David'd bed. At midnight, the north wind would start blowing, making music. David would wake up and learn Torah until morning.

כיון שעלה עמוד השחר נכנסו חכמי ישראל אצלו אמרו לו אדונינו המלך עמך ישראל צריכין לפרנסה אמר להן לכו והתפרנסו זה מזה אמרו לו אין הקומץ משביע את הארי ואין הבור מתמלא מחולייתו אמר להם לכו פשטו ידיכם בגדוד
2.

In the morning, Chachamim came and said that Yisrael cannot finance themselves. David authorized them to go to war.

מיד יועצין באחיתופל ונמלכין בסנהדרין ושואלין באורים ותומים
3.

They took counsel with Achisofel and the Sanhedrin, and asked the Urim v'Tumim.

אמר רב יוסף מאי קרא (דף טז,ב) (דברי הימים א כז) ואחרי אחיתופל בניהו בן יהוידע ואביתר ושר צבא למלך יואב
4.

(Rav Yosef): Rav Acha learns from "v'Acharei Achitofel Yehoyada ben Benayahu v'Evyasar v'Sar Tzava la'Melech Yo'av";

16b----------------------------------------16b
אחיתופל זה יועץ וכן הוא אומר (שמואל ב טז) ועצת אחיתופל אשר יעץ וגו'
i.

Achisofel was for counsel - "v'Atzas Achisofel Asher Ya'atz (was like asking Hash-m)"

ובניהו בן יהוידע זו סנהדרין אביתר אלו אורים ותומים וכן הוא אומר (דברי הימים א יח) ובניהו בן יהוידע על הכרתי ועל הפלתי
ii.

Benayahu ben Yehoyada was the head of the Sanhedrin. Evyasar would ask from the Urim v'Tumim - "u'Vnayahu ben Yehoyada Al ha'Keresi veha'Pelesi" (first, Benayahu ben Yehoyada was head of the Sanhedrin. Later, his son Yehoyada was the head).

ולמה נקרא שמן כרתי ופלתי
iii.

Question: Why is the Urim v'Tumim called Keresi and Pelesi?

כרתי שכורתין דבריהן ופלתי שמופלאין מעשיהן
iv.

Answer: Keresi - they Kores (cut, i.e. enforce) their words. Pelesi - their acts are Mufla'im (wondrous).

ואחר כך שר הצבא למלך יואב
v.

Later, they went to "Sar Tzava la'Melech Yo'av."

א"ר יצחק בריה דרב אדא ואמרי לה א"ר יצחק בר אבודימי מאי קרא
5.

Question (Rebbi Yitzchak): What is the source that the harp would arouse David?

(תהילים נז) עורה כבודי עורה הנבל וכנור אעירה שחר:
6.

Answer: "Urah Chevodi Urah ha'Nevel v'Chinor A'irah ha'Shachar."

ואין מוסיפין על העיר:
(f)

(Mishnah): Seventy-one judges are needed to add to Yerushalayim.

מנהני מילי
(g)

Question: What is the source of this?

אמר רב שימי בר חייא אמר קרא (שמות כה) ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן וכן תעשו לדורות הבאין
(h)

Answer (Rav Simi bar Chiya): "K'Chol Asher Ani Mar'eh Osecha Es Tavnis ha'Mishkan v'Es Tavnis Kol Kelav v'Chen Ta'asu" (Moshe, who is like 71, supervised the building of the Mishkan and its Kelim) - you must do similarly for future generations.

מתיב רבא כל הכלים שעשה משה משיחתן מקדשן
(i)

Question (Rava - Beraisa): All the Kelim that Moshe made were anointed (with oil) to Mekadesh them for the Avodah;

מיכן ואילך עבודתן מחנכתן
1.

For future Kelim, using them for Avodah is Mekadesh them.

ואמאי נימא וכן תעשו לדורות הבאין
2.

We do not say 'you must do similarly for future generations'!

שאני התם דאמר קרא (במדבר ז) וימשחם ויקדש אותם אותם במשיחה ולא לדורות במשיחה
(j)

Answer: A verse teaches that future Kelim are not anointed. "Va'Yimshachem va'Ykadesh Osam" - they were anointed, but future Kelim will not be anointed.

ואימא אותם במשיחה ולדורות אי במשיחה אי בעבודה
(k)

Question: Perhaps they were anointed, but future Kelim may be inaugurated through anointing or Avodah!

אמר רב פפא אמר קרא (במדבר ד) אשר ישרתו בם בקודש הכתוב תלאן בשירות
(l)

Answer (Rav Papa): "Asher Yesharasu Vam ba'Kodesh" teaches that Sherus (Avodah) is Mekadesh them.

אלא אותם למה לי
(m)

Question: If so, what do we learn from "Osam"?

אי לאו אותם הוה אמינא לדורות במשיחה ובעבודה דהא כתיב וכן תעשו
(n)

Answer: Had it not said "Osam", one might have thought that future Kelim are inaugurated through anointing and Avodah, to fulfill "v'Chen Ta'asu";

כתב רחמנא אותם אותם במשיחה ולא לדורות במשיחה:
1.

"Osam" teaches that they were anointed, but future Kelim will not be anointed.

ואין עושין סנהדראות כו':
(o)

(Mishnah): Seventy-one judges are needed to establish a Sanhedrin for a Shevet.

מנא לן
(p)

Question: What is the source of this?

כדאשכחן במשה דאוקי סנהדראות ומשה במקום שבעים וחד קאי
(q)

Answer: Moshe set up a Sanhedrin for each Shevet, and he is like 71.

תנו רבנן מניין שמעמידין שופטים לישראל תלמוד לומר (דברים טז) שופטים תתן שוטרים לישראל מניין תלמוד לומר שוטרים תתן
(r)

(Beraisa) We learn that we must set up judges in Yisrael from "Shofetim (v'Shoterim) Titen"; we learn to set up Shoterim (people to strike those who do not obey the judge) in Yisrael from "v'Shoterim Titen";

שופטים לכל שבט ושבט מניין תלמוד לומר שופטים לשבטיך שוטרים לכל שבט ושבט מניין ת"ל שוטרים לשבטיך
1.

We learn that we must set up judges (and Shoterim) for every Shevet from "Shofetim... li'Shvatecha" (and "v'Shoterim... li'Shvatecha");

שופטים לכל עיר ועיר מניין ת"ל שופטים לשעריך שוטרים לכל עיר ועיר מניין ת"ל שוטרים לשעריך
2.

We learn that we must set up judges (and Shoterim) for every city from "Shofetim... b'Chol She'arecha" (and "v'Shoterim... b'Chol She'arecha");

רבי יהודה אומר אחד ממונה על כולן שנאמר תתן לך
3.

Version #1 (Rashi): R. Yehudah says, one (Great) Sanhedrin is appointed over all of them - "Titen Lecha."

[[רבי יהודה אומר אחד ממונה על כולן שנאמר תתן לך]]
4.

Version #2 (Tosfos): R. Yehudah says, one (the greatest Chacham, the Av Beis Din) is appointed over the Beis Din - "Titen Lecha."

רשב"ג אומר לשבטיך ושפטו מצוה בשבט לדון את שבטו:
5.

R. Shimon ben Gamliel says, "li'Shvatecha v'Shofetu" teaches that each Shevet should judge the people of its Shevet.

4)

MAKING AN IR HA'NIDACHAS [line 36]

ואין עושין עיר הנדחת:
(a)

(Mishnah): Seventy-one judges are needed to make an Ir ha'Nidachas (a city destroyed because its majority served idolatry).

מנה"מ
(b)

Question: What is the source of this?

אמר ר' חייא בר יוסף אמר רבי אושעיא דאמר קרא (דברים יז) והוצאת את האיש ההוא או את האשה ההיא איש ואשה אתה מוציא לשעריך ואי אתה מוציא כל העיר כולה לשעריך:
(c)

Answer (R. Chiya bar Yosef): "V'Hotzeisa Es ha'Ish ha'Hu Oh Es ha'Ishah... El She'arecha" - you take a man or woman to your gates, but you do not take an entire city to your gates (rather, to the Great Sanhedrin).

אין עושין עיר הנדחת בספר:
(d)

(Mishnah): We do not make an Ir ha'Nidachas near the border of Eretz Yisrael.

מ"ט (דברים יג) מקרבך אמר רחמנא ולא מן הספר:
(e)

We learn from "mi'Kirbecha" - not from the border.

ולא שלש <ערי הנדחת>:
(f)

(Mishnah): We do not make three such cities.

דכתיב אחת אבל עושין אחת או שתים דכתיב (דברים יג) עריך
(g)

We learn from "Achas". However, we may make two, for it says "Arecha."

תנו רבנן אחת אחת ולא שלש
(h)

(Beraisa): "Achas" - we may not make three;

אתה אומר אחת ולא שלש או אינו אלא אחת ולא שתים
(i)

Suggestion: Perhaps this teaches that we may not make even two!

כשהוא אומר עריך הרי שתים אמור הא מה אני מקיים אחת אחת ולא שלש
(j)

Rejection: "Arecha" teaches that we may make two. "Achas" must exclude three.

זימנין אמר רב בב"ד אחד הוא דאין עושין הא בשנים ושלשה בתי דינין עושין
(k)

(Rav): One Beis Din may not make three such cities, but different Batei Din may make three cities.

וזימנין אמר רב אפילו בשנים ושלשה בתי דינין לעולם אין עושין
(l)

A different time, Rav taught that even different Batei Din may not make three cities.

מ"ט דרב
(m)

Question: What is the reason?

משום קרחה
(n)

Answer: We do not want to make Eretz Yisrael desolate.

אמר ר"ל לא שנו אלא במקום אחד אבל בשנים ושלשה מקומות עושין
(o)

(Reish Lakish): We may not make three such cities in one region, we may make three such cities in two or three regions.

רבי יוחנן אמר אין עושין משום קרחה
(p)

(R. Yochanan): We may not make them, for this will make Eretz Yisrael desolate.

תניא כוותיה דר"י אין עושין שלש עיירות מנודחות בארץ ישראל אבל עושין אותם שתים כגון אחת ביהודה ואחת בגליל
(q)

Support (for R. Yochanan - Beraisa): We may not make three such cities in Eretz Yisrael. We may make two, e.g. one in Yehudah and one in Galil;

אבל שתים ביהודה ושתים בגליל אין עושין
1.

We may not make two such cities in Yehudah (or two in Galil);

וסמוכה לספר אפילו אחת אין עושין
2.

We may not make even one such city near the border.

מאי טעמא
3.

Question: What is the reason?

שמא ישמעו נכרים ויחריבו את ארץ ישראל
4.

Answer: Perhaps the Nochrim will find out, and make Eretz Yisrael desolate.

ותיפוק לי דמקרבך אמר רחמנא ולא מן הספר
5.

Question: We should learn from "mi'Kirbecha" (from your innards), not near the border!

רבי שמעון היא דדריש טעמא דקרא:
6.

Answer: The Beraisa is like R. Shimon, who contemplates the reasons for Mitzvos and learns Halachos from the reasons.