ראש השנה דף כז. א
האם תרי קלי משתמעי?
ראש השנה דף כז: א
ניקב וסתמו במינו או שלא במינו מה הדין?
בנשתייר רובו | בנפחת רובו | |||
במינו | בשלא במינו | במינו | בשלא במינו | |
לרבנן | לל"ק דר' יוחנן: פסול לל"ב דר' יוחנן: כשר [3] |
פסול |
||
לר' נתן | כשר | לל"ק דר' יוחנן: פסול לל"ב דר' יוחנן: כשר [4] |
פסול |
[1] וזה היה הנס במעמד הר סיני שנשמעו הקולות של "זכור" ו"שמור" שנאמרו בדיבור אחד.
[2] נחלקו המפרשים האם כשנשמעים - נשמעים שניהם, או שנשמע רק אחד מהם. ומחלוקתם תלויה בביאור הסוגיא האם צריך לשמוע גם קול שופר וגם קול חצוצרות או סגי לשמוע רק קול שופר.
[3] כן הוכיחו התוס' (בד"ה ניקב), שלפי הלישנא בתרא - כמו שהעמדנו את דברי ר' נתן שאמר "שלא במינו פסול" דוקא בנפחת רובו, אבל בנשתייר רובו כשר אפילו שלא במינו, כן יהיה הדין לרבנן, דהרי בשלא במינו ר' נתן לא חולק על רבנן.
[4] לישנא זו סוברת שכל מה שאמרו "שלא במינו פסול", הוא דוקא בנפחת רובו, אבל אם נשתייר רובו אפי' שלא במינו יהיה כשר.