ראש השנה דף כה: א
האם את חלקי הדין דלהלן עושים דוקא ביום או גם בלילה?
תחילת הדין | גמר דין | |
בדיני ממונות | דוקא ביום | אפי' בלילה |
בקידוש החדש | דוקא ביום | דוקא ביום [1] |
האם צריך קרא דלא מהני יחיד בקידוש החדש, ומדוע? [תוד"ה עד].
האם צריך? | מדוע? | |
לסוגיין ולמ"ד בממונות "דבר תורה אחד כשר" | צריך | כדי ללמדנו שמה"ת בעינן ג' [2] |
למ"ד דבעי בממונות מה"ת שלשה מומחין | לא צריך | דלא גרע מדיני ממונות דבעינן ג' |
[1] דדרשינן מקרא (תהלים פא:ה) "כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב" - דצריך שיהיה ה"חק" שהוא הגמר דין (דרק בגמר דין נקבע הקידוש החדש שנקרא חק) - בזמן "המשפט", - ומשפט הוא דוקא ביום, דהא כתיב (דברים כא:טז) "ביום הנחילו את בניו", ודרשינן (סנהדרין לד:) ביום אתה מפיל נחלות וכו', והיינו שאת המשפט עושים דוקא ביום ולא בלילה.
[2] דהגם דפסוק כתוב שנים - משה ואהרן, מ"מ "אין ב"ד שקול - מוסיפין עליהן עוד אחד", ומזה ילפינן שלשה לקידוש החדש.