FROM PREVIOUS CYCLE



 
ROSH HASHANAH 21-25 - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

ראש השנה דף כד. א

באיזה אופנים מקדשים את החודש?

בנראה בזמנו ליל שלשים - שעושה חודש חסר בלא נראה בזמנו - שמעברים את החודש לחודש מלא
לתנא קמא מקדשים מקדשים
לר' אלעזר בר' צדוק מקדשים אין מקדשים -
דכבר קידשוהו שמים
לפלימו אין מקדשים [1] מקדשים
לר' אלעזר בר' שמעון [2] אין מקדשים אין מקדשים

ראש השנה דף כד: א

האם מותר לעשות מנורה של שבעה קנים מהמינים דלהלן?

ממיני מתכות מעץ מחרס
לתנא קמא אסור מותר מותר
לר' יוסי בר יהודה אסור אסור [3] מותר

האם מותר לעשות צורות דלהלן?

מה הדין?
לבנות בתים וכו' בגודל: ההיכל, אולם, עזרה אסור
לעשות כלים: כשולחן, מנורה אסור
דמות המרכבה בארבעה פנים יחד: אדם, אריה, שור ונשר אסור
דמות אדם לבדו אסור
שאר פרצופים (אפי' של אריה שור ונשר) מותר
דמות שמשים במרום: אופנים, שרפים, חיות הקודש ומלאכי השרת אסור
שמשים שבמדור התחתון: חמה ולבנה כוכבים ומזלות אסור
-------------------------------------------------

[1] דכיון שהוא זמנו לא צריך לעשות לו חיזוק, דסובר פלימו שכל ענין קידוש החודש הוא לעשות חיזוק למעשה ב"ד, וזה צריך לעשות דוקא כשלא נראה בזמנו שצריכים ב"ד לעבר את החודש, אבל אם עושים אותו בזמנו לא צריך חיזוק.

[2] דורש ראב"ש שדוקא שנים אתה מקדש - דהיינו את שנת היובל, ואי אתה מקדש חדשים. ואין כוונת ראב"ש שאין צריכים ב"ד לדון ולקבל את העדים של קידוש החודש, אלא הכוונה רק שלא צריכים לומר "מקודש" "מקודש", וכמבואר באורך במנחת חינוך (מצוה ד'), יעו"ש.

[3] דס"ל שגם מנורה של עץ כשרה בדיעבד, כמו שעשו מלכי בית חשמונאי בתחילה כשהיו עניים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף