ראש השנה דף טו. א
מה דין אתרוג בשנים דלהלן בחיוב מעשר ובדין ביעור בשביעית?
אתרוג ששית הנכנס לשביעית | אתרוג שביעית הנכנס לשמינית | |
מן המעשר | לרבה: פטור לרב המנונא, לר' יוחנן ור"ל: חייב [1] לר' שמעון: פטור [2] |
פטור |
מן הביעור | פטור [3] | לרבה ולרב המנונא: חייב [4] לר' שמעון: פטור [5] |
האם אזלינן באתרוג בתר חנטה או בתר לקיטה לדינים דלהלן?
למנין שני ערלה | למנין שנת רבעי | לענין שביעית | לענין שנת המעשר | |
לרבן גמליאל [6] | בתר חנטה | בתר חנטה | בתר חנטה | בתר לקיטה |
לר' אליעזר | בתר חנטה | בתר חנטה | בתר חנטה | בתר חנטה |
לרבותינו באושא | בתר חנטה | בתר חנטה | בתר לקיטה | בתר לקיטה |
ראש השנה דף טו: א
אילן שחנטו פירותיו בשנה השלישית, איזה מעשר נוהג בו?
כשחנטו פירותיו קודם ט"ו בשבט | כשחנטו פירותיו אחר ט"ו בשבט |
||
דקלים זיתים וחרובים - בריכה אחת בשנה |
תאנה - שתי בריכות בשנה |
||
לרבנן | מתעשר לשנה שעברה - מעשר שני | מתעשר לשנה הבאה - מעשר עני | |
לר' נחמיה | מתעשר לשנה הבאה - מעשר עני | מתעשר לשנה שעברה - מעשר שני | מתעשר לשנה הבאה - מעשר עני |
[1] ס"ל לרב המנונא שהולכים באתרוג רק אחר החנטה, וכיון שחנט בששית הרי שאין בו קדושת שביעית וחייב במעשר כדין כל השנים.
[2] ס"ל שאין לך דבר שחייב במעשר אא"כ גדל בחיוב ונלקט בחיוב, והרי כאן נלקט בשנת שביעית ואי אפשר לחייבו במעשר.
[3] לכאורה אליבא דרבה הוראה זו סותרת את עצמה, דאם אנחנו אומרים שפטור מן הביעור - ש"מ דאזלינן בתר חנטה, ואתרוג הזה שחנט בששית ופטור מן הביעור - היה לנו לחייב אותו במעשר כדין פירות שביעית, ולמה אמר רבה שפטור גם מן המעשר (כך הקשה אביי לרבה). וענה לו רבה, "יד הכל ממשמשין בה ואת אמרת תתחייב במעשר", כלומר, אף שבאמת הוא בן ששית ואין בו חיוב להפקירו, מ"מ כיון שהגידולים שסביבו הם הפקר ויד הכל ממשמשים בשדה זו, הרי שהאתרוג מצד מציאותו מופקר הוא ולא שייך לחייבו במעשרות.
[4] כאן ס"ל לרבה דאזלינן אחר חנטה לחומרא וחייבת בביעור, וכיון שכן הם פירות של הפקר אין בהם מעשר.
[5] דס"ל שאין לך דבר שחייב ביעור אא"כ גדל בשביעית ונלקט בשביעית, והרי כאן נלקט כבר בשנה שמינית ואי אפשר לחייבו בביעור.
[6] וכן ס"ל לאבטולמוס בשם חמשה זקנים כסברת רבן גמליאל.