12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 12-15 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

USING CHAMETZ AFTER THE 6TH HOUR (Yerushalmi Halachah 4 Daf 4b)

רב אמר דברי ר''מ המקדש בחמץ משש שעות ולמעלן לא עשה כלום

(a)

(Rav): According to Rebbi Meir, one who is mekadesh (marries) a woman using Chametz after the 6th hour has not done anything.

אמר רבי הונה ויאות אלו חטים קורטבניות

(b)

Support (Rebbi Huna): This is correct! If one would marry a woman on Pesach using Kortavnian wheat (that grows in the desert which is only Rabbinically considered Chametz since it is inedible) has he done anything at all?! (In both of these cases the prohibition is only Rabbinic.)

חד בר נש אפקיד דיסיקייא דפיסתא גבי רבי חייה רובה. אמר רבי יוסי בי רבי בון יוחנן חיקוקיא הוה. אתא שאל לרבי א''ל תימכר על פי בית דין בשעת הביעור

(c)

Case #1: A person once deposited a sack of pastries with Rebbi Chiya Rabbah. (Rebbi Yosi bar Bun said that the person was called Yochanan Chakukia)[Rebbi Chiya asked Rebbi what to do with the sack]. Rebbi answered that Rebbi Chiya should sell it in Beis Din before the time of biur (destruction of the Chametz).

חד בר נש אפקיד גרבא דכותחה גבי רב חייה בר אשי אתא שאל לרב אמר ליה ימכר על פי ב''ד בשעת הביעור

(d)

Case #2: A person once deposited barrels of Kutach (a dairy food containing breadcrumbs) with Rebbi Chiya bar Ashi. He asked Rav what do with it. Rav answered that he should sell it in Beis Din before the time of biur.

היידנו שעת הביעור

(e)

Query: What is the time of biur here? (The Mishnah listed 3 different times - the night of the 14th, the morning and before the 6th hour)

רבי ירמיה אמר בשחרית

(f)

Answer #1 (Rebbi Yirmeyah): In the morning.

ר' בא אמר חמישית כר' יודה

(g)

Answer #2 (Rebbi Ba): The 5th hour, like Rebbi Yehudah.

אמר רבי יוסה יאות אמר רבי ירמיה כלום אמרו ליגע בהן למוכרן לא מפני השב אבידה לבעלים [דף ה עמוד א] חמישית כרבי יודה לא טבה כלום

(h)

Support (Rebbi Yosa): Rebbi Yirmeyah is correct. They only allowed them (in cases #1 and #2) to sell the Chametz in order to save the property of the owners - but according to Rebbi Yehudah, in the 5th hour it anyway has no value at all?!

חברייא אמרין

(i)

Chevraya (Sages) say the following.

חמישית כר' יודה הקדישו מוקדש.

1.

In the 5th hour, according to Rebbi Yehudah, one who is makdish (consecrates his Chametz to the Beis HaMikdash), it is hekdesh (valid).

עשאו תרומה אינה תרומה

2.

If one would declare it to be Terumah, it is not Terumah.

הקדישו מוקדש הקדש דמים. עשאו תרומה אינה תרומה שלא ניתנה תרומה אלא לאכילה בלבד

(j)

Reasoning: It is hekdesh since it has monetary value. It is not Terumah since Terumah is meant to be eaten.

אמר לון ר' יוסי לא מסתברא דלא חילופין הקדישו אינו מוקדש עשאו תרומה הרי זו תרומה. הקדישו אינו מוקדש שאין פודין את הקדשים להאכילן לכלבים. [דף ו עמוד ב (עוז והדר)] עשאו תרומה הרי זו תרומה טהורה היא דבר תורה את הוא שגזרת עליה שריפה

(k)

Objection (Rebbi Yosi): Surely it should be the opposite, that it would not become hekdesh but it would become Terumah. It would not become hekdesh, since one cannot redeem hekdesh in order to feed it to dogs (and Chametz cannot be eaten by people). It would become Terumah, since [at this time] the Torah still allows it to be eaten (as it is only the Rabbis who required it to be burned).